PDA

View Full Version : 6L6GA in Blues Deluxe amp?



Little Jay
19 mei 2015, 13:51
Vraag van iemand met net genoeg kennis om gevaarlijk te kunnen zijn :) :

Op de site van Tonefactory worden deze 6L6GA's geadverteerd: http://www.tonefactory.nl/sovtek-6l6ga-nos-matched tegen een lage prijs.

Nou neem ik zelf in al m'n Fender-amps (of kloons) eigenlijk altijd enkel 6L6GC, maar de buis op de foto in de Tonefactory-advertentie is exact dezelfde als een paartje gestempeld als Haltron dat ik momenteel in mijn Blues Deluxe heb zitten. Nu is Haltron volgens mij niet een fabrikant maar een re-brander meen ik, dus waarschijnlijk betreft het dezelfde Sovtek buis. Ze zijn mij ooit gegeven als zijnde 6L6GC maar ik krijg nu sterk het vermoeden dat het GA's zijn.

Ik heb ze vrij koel gebiased (zo'n 32mA, gemeten over 1 Ohm weerstand van pin 8 naar aarde, dus in werkelijkheid nog wat minder) maar als ik de tube-data van de 6L6GA bekijk zie ik dat de GA een max anodevoltage heeft van 360V (6L6GC: max 500V) en 270V op de grids (6L6GC: 500V). Ik ben nu niet in de buurt van de amp om de voltages te meten, maar volgens het schema is de B+ al 427V en gaat er (met een 470R ertussen) 425V naar de grids.

Als het echt 6L6GA buizen waren die nu in mijn Blues Deluxe zitten, hadden ze dan niet al lang de geest moeten geven? Ze worden niet extreem heet naar mijn idee.

En een vervolgvraag - beetje ingegeven door de lage prijs van de Tonefactory-buis - zijn ze af te raden voor gebruik in de Blues Deluxe? Afgaande op de specs zou ik zeggen ja, maar als er nu ook 6L6GA's in zitten lijkt het toch te werken? En veel Fender amps leveren veel hogere voltages dan de buizen waar ze voor ontworpen waren (bijv. Bassman vs 5881 en Deluxe Reverb vs 6V6).

Iemand misschien ervaring met die specifieke 6L6GA van Tonefactory?


(* edit: ook niet onbelangrijk - ik vind de klank van die Haltron buizen in m'n BDLX ook erg lekker, dus als die van Tonefactory dezelfde zijn tegen die lage prijs én het werkt probleemloos ondanks dat de voltages over de specs heen gaan dan zou het mooi geluid voâh wènâg zijn!)

Little Jay
2 juni 2015, 13:53
Bedankt voor alle reacties! :D

Maar ik was weer eens te vlug: op de Haltron buizen in m'n BDLX staat wel degelijk 6L6 GC, dus gezien de specs van een 6L6 GA buis waag ik me er maar niet aan.

Bernardduur
3 juni 2015, 13:14
Staat je BIAS trouwens niet heel erg laag? Die Fenders zetten toch beide eindbuizen over 1 (meet)weerstand?

guitarnijboer
6 juni 2015, 09:22
Dat goedkope buisje op de tonefactory site is geen 6l6GC, maar een 6n3c. De nagemaakte russische versie van de 6l6, maar met dat verschil dat de buis zich meer gedraagd als een 5881 met lagere versterkingsfactor. Als je houdt van een vlak, levenloos geluid en een forse reductie van je uitgangsvermogen moet je beslist deze buis eens proberen. Ze blijven inderdaad wel lekker koel in je versterker, maar dat komt omdat ze ook niet zoveel doen.
Volgens mij zijn het ook niet de russen zelf die er 6l6 op drukken, maar rebranders die hebben ontdekt dat deze buis ook wel wil werken in een versterker die vraagt om een 6l6 en dus hele restpartijen voor een habbekrats kopen en weer verkopen als 6l6. Een paar jaar geleden stond MP er ook vol mee.

Little Jay
6 juni 2015, 18:20
Staat je BIAS trouwens niet heel erg laag? Die Fenders zetten toch beide eindbuizen over 1 (meet)weerstand?

Is per buis! Ik meet met een adapter, de originele BDLX heeft een fixed bias, ik heb 'm zelf variabel gemaakt, maar geen meetweerstand ingebouwd omdat ik te lui was om in het chassis te boren voor meetpunten (is natuurlijk nog gemakkelijker dan een bias-adapter, maar vooruit).

Little Jay
6 juni 2015, 18:36
Dat goedkope buisje op de tonefactory site is geen 6l6GC, maar een 6n3c. De nagemaakte russische versie van de 6l6, maar met dat verschil dat de buis zich meer gedraagd als een 5881 met lagere versterkingsfactor. Als je houdt van een vlak, levenloos geluid en een forse reductie van je uitgangsvermogen moet je beslist deze buis eens proberen. Ze blijven inderdaad wel lekker koel in je versterker, maar dat komt omdat ze ook niet zoveel doen.
Volgens mij zijn het ook niet de russen zelf die er 6l6 op drukken, maar rebranders die hebben ontdekt dat deze buis ook wel wil werken in een versterker die vraagt om een 6l6 en dus hele restpartijen voor een habbekrats kopen en weer verkopen als 6l6. Een paar jaar geleden stond MP er ook vol mee.

Ah ok, thanks voor de info. Het stel Haltrons dat er nu in zit zal dan ook wel 6n3c zijn (zien er in ieder geval exact hetzelfde uit). Volgens mijn google-acties uit de Reflektor-fabrieken afkomstig. Grote partijen Kloude Oorlog buizen, die inderdaad ook vaak op ebay worden aangeboden.

Vlak en levenloos? Hmm, misschien toch een andere buis dan, want ik vind ze fantastisch klinken! Wel wat reductie van het vermogen inderdaad, maar niet vreselijk. Afgelopen weekend nog mee opgetreden en met de versterker half open meer dan genoeg vermogen om in een café met mijn quartet te kunnen spelen op behoorlijk volume. Zeer vette punchy toon met een miniem maar aangenaam smeuiïg randje en een mooie ronde zingende toon. Misschien heb ik de mazzel dat ik toon-gehandicapt ben en met el cheapo buizen door het leven kan?!? :D Nou moet ik wel zeggen sinds ik de BDLX gemod heb dat een waarlijk toonmonster is geworden - snap er geen zak van wat Fender met die amp in oorspronkelijke vorm voor ogen had - maar heb 'm ook getest met JJ's, Sovteks, Winged C en TAD's en deze Haltrons klonken het mooist!

Tsja, ik ga geloof ik toch maar eens een paartje bestellen en kijken of die ook zo lekker klinken.