PDA

View Full Version : Bamboe



Enra
18 mei 2015, 19:19
Dag allemaal,

Ik ben benieuwd naar jullie mening:
Wat denken jullie van bamboe voor akoestische gitaar 'back and sides'?

Groet,
Arne

warmong
18 mei 2015, 21:03
Als ik het goed heb is bamboe altijd samengesteld? daarom alleen al zou het niet mijn eerste keus zijn voor ruggen en zijkanten, los van het feit dat ik geen idee heb hoe bamboe klinkt.
Maar er is natuurlijk geen reden om het niet te proberen, als je daar zin in hebt... ;)

Enra
18 mei 2015, 21:20
Nou ja... Het wordt gebruikt. Voor wie geïnteresseerd is, google eens...

Groet,
Arne

Javaca
18 mei 2015, 22:26
Heb hier een paar blokken liggen van dat geperste spul. Prachtig voor paardenstallen; oersterk, taai en loeizwaar.

Zou graag eens wat vinden wat geschikt is voor een luit of barokgitaar. Sta er voor open het eens te proberen.

Pepe
18 mei 2015, 23:04
De Fender Lamboo tele gebruikt gelamineerd bamboo over een core van elzen. Het lijkt me dat een zijkant voor akoestisch gitaar een uitdaging is.


https://www.youtube.com/watch?t=128&v=YIVjJY-P27U

Enra
19 mei 2015, 08:35
Ook voor akoestische gitaren wordt het gebruikt. Yamaha begon ermee met de 'Yamaha Bamboo FG B1'. Maar intussen zijn er veel meer bouwers en producenten die er (mondjesmaat) mee werken. Het bijzondere is dat het bamboe dat gebruikt wordt in drie tot vijf jaar gegroeid is. Het is dus een schier onuitputtelijke bron. Mijn voornaamste twijfel is bij Yamaha dat ook het bovenblad van bamboe is.

Groet,
Arne

Rizz
19 mei 2015, 09:06
Maar dan ws. wel gelamineerd, waar op zich niets mis mee hoeft te zijn.. Als het maar met volhout gedaan wordt. Voor zij- en achterkant dan....

Enra
22 mei 2015, 09:19
Voor wie geïnteresseerd is: op de Facebook pagina van Enrawood heb ik een vervolgverhaal - een feuilleton - gestart over de bouw van 'Een gitaar van gras'; bamboe dus. Deel twee volgt binnenkort.
Hier plaats ik hem niet. Ik zit iedere keer weer met de beperking van dit forum als het gaat om foto's te plaatsen vanuit mijn eigen PC. Deze opmerking is misschien iets voor de moderatoren om eens mee te nemen (maar dat is 'off topic').

Groet,
Enra

Rizz
22 mei 2015, 10:00
Wat ik nog zat te denken.. volgens mij heeft Stijnkenens 's een bamboe hals gemaakt.. op een bijzondere multiplex gitaar.. Dat moet ergens op het forum staan..

Enra
22 mei 2015, 10:52
Wat ik nog zat te denken.. volgens mij heeft Stijnkenens 's een bamboe hals gemaakt.. op een bijzondere multiplex gitaar.. Dat moet ergens op het forum staan..
Interessant, ik ga zoeken. Zelf gebruik ik gewoon Sipo voor de hals en een Sitka top.

Groet,
Enra

Rizz
22 mei 2015, 11:19
Had 'm al gevonden, maar het was een holle triplex hals.. My bad! http://www.tdpri.com/forum/2012-tdpri-tele-build-challenge/318049-stijnkenens-s-2012-challenge-build-thread-completed.html

Pepe
22 mei 2015, 11:49
Voor wie geïnteresseerd is: op de Facebook pagina van Enrawood heb ik een vervolgverhaal - een feuilleton - gestart over de bouw van 'Een gitaar van gras'; bamboe dus. Deel twee volgt binnenkort.
Hier plaats ik hem niet. Ik zit iedere keer weer met de beperking van dit forum als het gaat om foto's te plaatsen vanuit mijn eigen PC. Deze opmerking is misschien iets voor de moderatoren om eens mee te nemen (maar dat is 'off topic').

Groet,
Enra

Je kan toch op FB een fotomap aanmaken en die hier delen?

Enra
22 mei 2015, 13:30
@ Rizz. Interessant project. Duidelijk een vakman aan het werk. Maar dat wisten we al...
@ Pepe. Ja, je hebt gelijk, uiteraard kan ik mijn foto's ergens extern plaatsen en vervolgens op het forum plaatsen. Maar ik ervaar dat als een hinderlijke omweg. Andere fora waar ik aan deelneem kennen deze werkwijze niet; ik kan daar gewoon vanuit mijn eigen PC foto's plaatsen.
Maar maak jij geen gebruik van facebook? Volgens mij kan je zelfs kijken als je geen facebook account hebt. Dat is dan één klik verderop.

Groet,
Enra

Pepe
22 mei 2015, 13:36
Ik maak gebruik van een aparte image hoster, Imageshack.
Ja, het is geen rete commercieel forum waar continue in geïnvesteerd wordt. Het voordeel is dat je niet om je oren geslagen wordt met advertenties van Ikea en andere kruideniers.

Enra
22 mei 2015, 14:20
Ik maak gebruik van een aparte image hoster, Imageshack.
Ja, het is geen rete commercieel forum waar continue in geïnvesteerd wordt. Het voordeel is dat je niet om je oren geslagen wordt met advertenties van Ikea en andere kruideniers.
Geen twijfel, dit blijft een leuk en interessant forum. Maar om het experiment, de bouw van 'een gitaar van gras' te volgen nodig ik je uit op mijn facebook pagina. Zie de link hieronder.

Groet,
Enra

Javaca
23 mei 2015, 10:57
Geen nood, ik post ze wel door. :)

627
628
629
630
631

Misschien is dit ook iets voor het Leonardo Project?

http://www.leonardo-guitar-research.com/nederlands

Enra
23 mei 2015, 11:33
Misschien is dit ook iets voor het Leonardo Project?

http://www.leonardo-guitar-research.com/nederlands

Hé Jan,

Dank je voor het plaatsen van de foto's. De zorgwekkende toestand rond hout - met name de bijzondere tropische houtsoorten - zet me wel aan het denken. Het Leonardoproject volg ik met belangstelling. En ja, bamboe is wellicht een interessant alternatief.

Groet,
Enra

Enra
2 juni 2015, 17:11
Voor wie geïnteresseerd is, een bijna volledig bouwverslag van 'EEN GITAAR VAN GRAS' staat op mijn facebook pagina.

Groet,
Enra