PDA

View Full Version : Nieuw gadget: The Wond. GAS verwekkend?



beruk
18 mei 2015, 15:52
https://www.youtube.com/watch?t=123&v=pk2iYzAPX_E

En.... wat vinden we ervan? Heb je geen strijkstok meer nodig!:cheerup:

harrie-beton
18 mei 2015, 16:12
Heb ik al, heet e-bow

ellisvertellis
18 mei 2015, 16:28
Lijkt mij wel wat, meer controle dan de, soms lompe, E-bow. Die gebruik ik vaak. Hangt van de prijs af dus...

MikeD
18 mei 2015, 19:08
wanneer ik wat strijkstokgeluid zou willen dan jat ik gewoon de strijkstok van m'n vioolspelende neef of ex-vriendin wel... lekker Jimmy Page nadoen....

FruscianteFan
20 mei 2015, 16:54
wanneer ik wat strijkstokgeluid zou willen dan jat ik gewoon de strijkstok van m'n vioolspelende neef of ex-vriendin wel... lekker Jimmy Page nadoen....
Ik speel veel met strijkstok en heb weleens een ebow in m'n handen gehad. Speelt en klinkt heel verschillend.

Om strijkstok een beetje fatsoenlijk te doen heb je veel nodig. Aanpassen van je gitaar (snaarhoogte, bijvoorbeeld), liefst dikke flatwound snaren. Krijg je ook nog de troep die hars (rosin) heet op je gitaar. En je hebt behalve je E-snaren bar weinig controle.

Ik vind het heerlijk om te doen hoor, maar een potentiële verbetering van de e-bow vind ik helemaal niet verkeerd. En dat heeft dus niks te maken met strijkstok - is een beetje als plectrum met fingerpicking vergelijken.

telerocker
20 mei 2015, 20:17
Toch is het nog een groot ding. Ik ben het niet gewend een aansteker als plectrum te gebruiken. ;)

vulvasonic
23 mei 2015, 02:42
Ik heb een e-bow, ofschoon ik het kreng al eeuwen kwijt ben. Ik heb er ook nooit wat mee gedaan. Tuurlijk, ik heb 'm een beetje uitgeprobeerd, maar ik heb me er nooit comfortabel genoeg bij gevoel om 'm ook daadwerkelijk te gebruiken. En van al die redenen om het kreng niet te gebruiken, is er geen enkele die de makers van 'The Wond' hebben aangegrepen om mij ervan te overtuigen dat het toch wel een geinig dingetje is om te gebruiken.
Enkele nadelen van de e-bow:
- Het ding werkt niet 'zomaar'. Je moet voor iedere gitaar de 'sweet spot' zoeken.
- De e-bow is aanzienlijk makkelijk te gebruiken bij gitaren met humbuckers.
- Je bent welhaast verplicht om de volumeknop van je gitaar bijna dicht te draaien om te voorkomen dat je de speakers opblaast
Enkele voordelen van de e-bow:
- Je hebt twee standen. Eén waarbij je prachtige boventonen krijgt.
- Het apparaat is voorzien van een soort 'rails', ofwel een geleider waardoor je altijd perfect met het apparaat boven de snaar zit. Dit is zeer belangrijk om überhaupt een goed geluid te produceren. Tevens wordt met die geleider het snel van de ene naar de andere snaar vergemakkelijkt. Bijzonder slim en handig!

in het filmpje over The Wond wordt er met geen woord gesproken over 'opgeloste nadelen van de e-bow' en bovendien laten ze de voordelen van die e-bow ook niet horen. En als ik af moet gaan op wat ik hoor, dan hoef ik dat ding niet te hebben voor meer dan €12,50 :)

Dreverhaven
23 mei 2015, 02:50
Ik vond die geleider altijd zwaar irritant op de e-bow. Zeker als je op je hoge e wilde. Het is al lang geleden dat ik er een in m'n hand gehad heb en het zal wel aan mijn onkunde van toen hebben gelegen, maar ik herinner me dat het ding af en toe zomaar van octaaf wisselde. Ik begreep nooit waarom.

harrie-beton
23 mei 2015, 13:37
Die geleider is juist handig. Zonder geleider is een e-bow lastig te sturen. Iets te ver van de snaar en je hoort niks meer.

Ik kan met mijn e-bow hezelfde als in het filmpje. Als je echt meer wilt dan kies je voor een sustainer. Zoals Steve Vai gebruikt van Fernades.
http://www.fernandesguitars.com/sustainer/sustainer.html

Dreverhaven
23 mei 2015, 13:41
Werkt zo'n ding nou eigenlijk ook op bas? Daar lijkt het me juist erg tof voor. De e-bow heb ik het nu even over.

FruscianteFan
23 mei 2015, 16:33
ja, en dat klinkt zo:


https://www.youtube.com/watch?v=ieonEbfNbWE