PDA

View Full Version : Ground issue bij pedalboard



Agent_Smith
17 mei 2015, 12:42
Ik heb een (mijn 2e) pedalboard in elkaar geknutseld, maar er zit een vervelende brom in (ik denk een ground issue). Ik hoop dat iemand een tip heeft om dit op te lossen. Hier even een foto met uitleg:

http://i897.photobucket.com/albums/ac175/mogesabel/pedalb_text_zpstyjbr8ih.jpg (http://s897.photobucket.com/user/mogesabel/media/pedalb_text_zpstyjbr8ih.jpg.html)

De volgorde is als volgt:
-De input achteraan gaat direct de Marshall Guvner in --> deze gaat de loopbox in.
-in de loopbox zitten gewoon 2 true bypass loops (1 en 2). Loop 1 heeft de boss wah en loop2 heeft de 3 bovenste pedalen.
-de output van de loopbox gaat de tuner in en na de tuner direct naar de output achteraan naar de amp

Nog wat info:
-de 2 voorste switches op de loopbox zijn voor kanaal en volumeboost op de versterker en doen nu niks (filmpje onder)
-het geheel is gevoed met 9v incl de leds op de loopbox
-ik heb deze loopbox al eerder gemaakt zonder enig probleem of bijgeluid. Ik heb hem volgens 'standaard' recept gemaakt, maar dan 2-voudig ipv 3 en met 2 leds (groen en rood) per switch ipv 1. Niet heel spannend dus
http://www.premierguitar.com/ext/resources/archives/ea497be6-c251-4c79-82f9-2be7cb649c42.JPG


Ik heb even een filmpje gemaakt om het bijgeluid te demonstreren.
https://youtu.be/0ArIEs-G8kc


Het vreemde is eigenlijk dat het bijgeluid er altijd is, behalve als ik de wah-loop inschakel (met ingeschakelde wah!). Dan is hij mooi stil. Als de wahloop actief is en de wah zelf uitgeschakeld is het bijgeluid er weer wel.

Ik heb alles ook weggehaald voor proef:
-Met alleen de loopbox --> geen bijgeluid
-met 1 pedaal ervoor of erachter (guvner of tuner) --> geen bijgeluid
-beide pedal (guvner en tuner) --> wel bijgeluid
-dit verandert dus niet meer wat er ook in de loops zit, alleen als de wah aanstaat en de wahloop actief is --> geen bijgeluid
-de loops doorlussen met patchkabeltjes maakt ook geen verschil --> wel bijgeluid


Zo, da's even heel veel info. Heeft iemand tips voor me? Ik nergens een referentie naar massa ofzo (1 meg weerstand misschien?), omdat dat ook nergens in de schemas staat. Zou dat ermee te maken kunnen hebben en waar zou die moeten?
Dat is slechts het enige idee dat ik kan verzinnen op dit moment.
Maar hopelijk heeft iemand de gouden tip.

Plant
17 mei 2015, 13:18
Zoals je in het filmpje vanaf 1:10 demonstreert, wordt de brom minder als je het looperkastje aanraakt.

Ik vermoed dat de behuizing hiervan niet aan ground zit en dus niet afschermt. Ik zie geïsoleerde aansluitingen op die looper - en dat is mooi tegen een groundloop - maar zit die behuizing wel op 1 punt aan ground?

Die 9V voeding zit denk ik onder de pedalen, die trafo straalt regelrecht in op wat niet afgeschermd is. Je kunt even een draadje vanaf die looperbehuizing tegen een andere metalen behuizing houden, als dan de brom meteen weg is moet je de looperbehuizing intern op 1 punt aan ground verbinden.

Agent_Smith
17 mei 2015, 13:40
Dank je voor je input!
Maar het kastje zit wel aan de ground (schroefje tussen de 2 leds van channel/boost). Helemaal in het begin (toen ik hem net gebouwd had) zat die er idd niet en waren de bijgeluiden helemaal niet te overzien :D Het is toen heel erg verbeterd, maar dit wat je nu hoort is er nog steeds.

De 9v is extern en zit niet onder de pedalen (op het filmpje denk ik wel te zien ergens rechts bij de versterker).

Plant
17 mei 2015, 14:56
Da's een lastige. Als het zo is dat als je de wah inschakelt, de boel wel ineens stil is, zou je denken dat er op dat moment een (ground)verbinding wordt gemaakt die er in bypass niet is. Betekent dat in alle andere gevallen dus een groundverbinding onderbroken is.

Je kunt ook de proef eens omdraaien en eens kijken wat er gebeurt als je de looper er niet tussen hebt.

Dus

gitaar - Guvnor - wah - tuner - out

of

gitaar - Guvnor - 3 bovenste pedalen - tuner - out

of

gitaar - Guvnor - wah - 3 bovenste pedalen - tuner - out


Die looper heeft ook een volumeboost? Hoe zit dat, want die zie ik niet in je tekeningetjes? Heeft dat nog invloed? edit: en channel?

Wat ik mij verder afvraag is die geïsoleerde jacks die in die looper zitten, zijn dat zulke?

http://thumbs1.ebaystatic.com/d/l225/pict/131226423640_1.jpg

Je hebt toch niet ergens (een) groundverbinding(en) op lipjes gesoldeerd die losgeschakeld worden als je een stekker inplugt?

Agent_Smith
17 mei 2015, 16:46
Da's een lastige. Als het zo is dat als je de wah inschakelt, de boel wel ineens stil is, zou je denken dat er op dat moment een (ground)verbinding wordt gemaakt die er in bypass niet is. Betekent dat in alle andere gevallen dus een groundverbinding onderbroken is.


Ja precies, vreemd toch? Hier lijkt het idd op. Maar ik heb alles doorgemeten en alles is 0 ohm naar ground.




Je kunt ook de proef eens omdraaien en eens kijken wat er gebeurt als je de looper er niet tussen hebt.

Dus

gitaar - Guvnor - wah - tuner - out

of

gitaar - Guvnor - 3 bovenste pedalen - tuner - out

of

gitaar - Guvnor - wah - 3 bovenste pedalen - tuner - out


Da's een goeie idd! Dat ga ik straks als die kleine uit bed is eens even testen idd!





Die looper heeft ook een volumeboost? Hoe zit dat, want die zie ik niet in je tekeningetjes? Heeft dat nog invloed? edit: en channel?


Nee hoor, dat moet je gewoon zien als een dubbele channelswitch. Ze staan volledig los van de rest in de loopbox en tijdens de test niet in gebruik. Ik heb in mijn 2205 een schakelbare MV ingebouwd die samen met de kanaalschakeling gewoon met een stereo jack bediend worden. De Marshall heb ik niet thuis staan dus die 2 voorste schakelaars zijn nu 'loos'.





Wat ik mij verder afvraag is die geïsoleerde jacks die in die looper zitten, zijn dat zulke?

http://thumbs1.ebaystatic.com/d/l225/pict/131226423640_1.jpg

Je hebt toch niet ergens (een) groundverbinding(en) op lipjes gesoldeerd die losgeschakeld worden als je een stekker inplugt?

Ja, die zijn het allemaal idd en uiteraard heb ik heel goed op het verbreekcontact gelet. Als ik de pluggen uit de loops trek zijn de loops uiteraard gebypasses. Dit heb ik bij de bouw natuurlijk allemaal doorgemeten mbv patchkabeltjes etc. Mijn meter zegt dat alles 0 ohm heeft, maar ja groundloops kun je (althans zover mij bekend) niet meten. Dat is juist het vage gebied om op te sporen.

Ik ga eerst even de tests doen zoals je voorstelde.

muziekschuur
17 mei 2015, 18:49
Een van de jackplugs heeft waarschijnlijk storing.

Agent_Smith
17 mei 2015, 21:08
Een van de jackplugs heeft waarschijnlijk storing.

Dat klinkt wat algemeen. Alles bij elkaar zijn het er nogal wat (waarvan degenen buiten de pedalen allemaal nieuw zijn). Wat voor storing denk je aan?

Agent_Smith
17 mei 2015, 21:18
Vanavond eea getest zoals Plant dat ook aangaf.
De Guvner lijkt wel iets noise toe te voegen (lees: versterken). Deze even omgewisseld voor een oude boss sd1 overdrive en dat leek iets stiller te zijn, maar weg was het zeker niet. Het is ook al zonder loopbox en alleen de tuner en OD.

Dusss, ik kreeg eigenlijk opeens een idee... Of verdenking eigenlijk meer. Ik ga eraan twijfelen of mijn voeding wel zo 'schoon' is. Ik weet eigenlijk niet of dit nou echt meetbaar is, maar ik krijg het idee dat het wel eens uit de voeding kan komen. Helaas heb ik even geen andere 9v bij de hand dus kan het niet testen.
En dan heb ik ook nog een theorie bedacht over het 'vreemde' feit dat hij alleen met ingeschakelde wah weg is (de brom dus). Wellicht is dat helemaal niet zo vreemd, want eigenlijk is het natuurlijk gewoon een frequentie filter en ik denk dat de noise die ik heb gewoon buiten de range van de wah zit en keurig wordt weggefiltert... Praat ik onzin?

Ik heb in de oefenruimte een voeding in gebruik die sowieso muisstil is, dus ik denk dat ik die even asap moet halen en testen. Anders zou ik het ook even niet weten.

Plant
17 mei 2015, 22:13
Wat ik verdacht blijf vinden is dat ik een aantal keren in het filmpje voorbij zie komen dat als je iets aanraakt de brom minder wordt. Op 0:15 als je die footswitch alleen oppakt (dus vóór het schakelen), op 0:31 als je die grijze sok tegen de looper houdt (dus vóór het schakelen) of demp je daar met je hand de gitaarsnaren buiten beeld? Plus wat ik al eerder postte dat tikkken op die looper wat je op 1:10 doet waarbij de brom even afneemt.

Ik denk niet dat die brom komt uit een niet schone voeding. Ik zou eerder denken dat je de versterker helemaal niet hebt geaard. Maar waarom is dan de brom met de wah aan weg?

Zonder looper heb je het dus ook lees ik.

Ik zie wel van die gekleurde haakse patchkabeltjes, die kunnen het ook nog zijn. Ik heb er hier ook een paar en ik gebruik ze nooit meer. Mijn ervaring is dat die dingen slecht kontakt maken en slecht afschermen. Beweeg er maar eens een beetje aan en draai de plugjes maar eens een beetje.

HaroldA
18 mei 2015, 09:09
Ik zie wel van die gekleurde haakse patchkabeltjes, die kunnen het ook nog zijn. Ik heb er hier ook een paar en ik gebruik ze nooit meer. Mijn ervaring is dat die dingen slecht kontakt maken en slecht afschermen. Beweeg er maar eens een beetje aan en draai de plugjes maar eens een beetje.

Die opmerking wou ik ook plaatsen ...

Agent_Smith
18 mei 2015, 11:27
Wat ik verdacht blijf vinden is dat ik een aantal keren in het filmpje voorbij zie komen dat als je iets aanraakt de brom minder wordt. Op 0:15 als je die footswitch alleen oppakt (dus vóór het schakelen), op 0:31 als je die grijze sok tegen de looper houdt (dus vóór het schakelen) of demp je daar met je hand de gitaarsnaren buiten beeld? Plus wat ik al eerder postte dat tikkken op die looper wat je op 1:10 doet waarbij de brom even afneemt.

Ja, mee eens dat het verdacht is en blijft. Maar in beide gevallen (0:15 en 0:31) doe ik dat idd met mijn hand hoor.
Bij 1:10 heb ik eerst mijn hand nog op de snaren, maar om de noise idd te demonstreren haal ik hem er dan snel vanaf. Daar is het idd wel heel duidelijk niet helemaal in orde ;-)
Wat ik persoonlijk nog opmerkelijker vind is het gekraak als er iets beweegt op het pedalboard. Je hoort het goed op het filmpje en is als ik elk willekeurig pedaal bedien of een tip tegen de flighcase geef. Het kraakt niet als ik aan een kabelplug beweeg; daar kan ik het niet mee reproduceren. Maar ik denk eerlijk gezegd dat dit niet mijn main problem is.




Ik denk niet dat die brom komt uit een niet schone voeding. Ik zou eerder denken dat je de versterker helemaal niet hebt geaard. Maar waarom is dan de brom met de wah aan weg?

Ja, ik moet idd erbij vermelden dat de aarde op deze kamer hopeloos is (lees: is niet geaard) en heb altijd al veel last van bijgeluiden gehad hier, vooral met oude Marshalls. Dan bleek later als ik hem bijv meenam ergens anders heen dat alle noise voor 99% weg was. Echter dit pedalboard heb ik al een paar keer meegenomen en er zit echt een stoorgeluid (brom) in. Maar misschien zet ik jullie idd op het verkeerde been door de slechte locatie. Excuses daarvoor; ik zal het board proberen eens beneden bij een geaard stopcontact (sorry, wcd ;-) ) te testen.
Dat het weg is met de wah aan kan dat niet door het freq filter van de wah komen? Mijn redenering lijkt me eigenlijk wel redelijk logisch, of niet?




Ik zie wel van die gekleurde haakse patchkabeltjes, die kunnen het ook nog zijn. Ik heb er hier ook een paar en ik gebruik ze nooit meer. Mijn ervaring is dat die dingen slecht kontakt maken en slecht afschermen. Beweeg er maar eens een beetje aan en draai de plugjes maar eens een beetje.
Okee, ik ben het met jullie eens dat deze patchkabeltjes een slechte reputatie hebben en ik wil dit argument ook niet klakkeloos opzij schuiven. Maar zonder deze gekleude is het precies hetzelde. Ik gebruik er ook een paar uit dezelfde batch op mijn andere board (al vele jaren) zonder problemen, maar dat geeft idd geen garantie dat deze goed zijn.

Plant
18 mei 2015, 12:21
Dat het weg is met de wah aan kan dat niet door het freq filter van de wah komen? Mijn redenering lijkt me eigenlijk wel redelijk logisch, of niet?

Als er een volumecompensatie is om het geluid met resonantiepiek gehoormatig ongeveer net zo hard te laten klinken als zonder wah, kan ik me voorstellen dat met wah aan andere frequenties relatief verzwakt worden en brom dus ook. Maar of dat zoveel scheelt?

Je hebt vastgesteld dat je het ook zonder looper hebt, dus die andere looper de je al gemaakt had (als die nog beschikbaar is) in de plaats zetten heeft niet zoveel zin.

De 9V voeding omwisselen kun je voor de zekerheid proberen, dan heb je dat in geval van twijfel toch uitgesloten.


Wat ik persoonlijk nog opmerkelijker vind is het gekraak als er iets beweegt op het pedalboard. Je hoort het goed op het filmpje en is als ik elk willekeurig pedaal bedien of een tip tegen de flighcase geef. Het kraakt niet als ik aan een kabelplug beweeg; daar kan ik het niet mee reproduceren. Maar ik denk eerlijk gezegd dat dit niet mijn main problem is.

Dat kraken bij bedienen is echt een issue door geen aarding op je kamer te hebben of heb je dat op een andere lokatie ook?

Agent_Smith
18 mei 2015, 15:14
Ja, ik moet echt even weer wat gaan testen met een andere voeding en op een betere locatie ook. Dan weet ik weer even iets meer en kan ik dingen gaan uitsluiten en weer verder.
Voor zover in elk geval bedankt voor je input!

Henri H
18 mei 2015, 15:42
is die voeding dat metaalkleurige kastje wat op de grond ligt?
Wat is dat voor voeding?

Ik heb ook veel problemen gehad in het verleden, met name veroorzaakt door pedalen die op elkaar stoorden, en dan in combinatie met een zgn. geschakelde voeding.
Vanaf het moment dat ik een "fatsoenlijke" voeding aanschafte, was dat euvel voorbij. Zelfs mijn Ross Phaser stoort niet meer, en ook mijn Flowerbooster kan ik gewoon gebruiken, zonder noemenswaardige brom (en ruis).

Agent_Smith
20 mei 2015, 08:37
Ik heb de voeding nagekeken en het is exact dit schema:

http://www.regiscoyne.com/tech/pedalboards/9vsupply.jpg

Voor de zekerheid nog even de condensators vervangen (had ik toch wel liggen), maar dat hielp eigenlijk niet.
Gisteren overdag kon ik weer testen en heb het hele spul naar een andere kamer verplaatst en op een goed geaard stopcontact aangesloten: resultaat is goed :) De brom lijkt bijna helemaal weg, maar voor ik echt ga juichen moet ik hem echt op band volume proberen. Dat zou eigenlijk gisteravond gebeuren maar dat ging toch niet door en nu ligt het een week of 4 stil ivm vakantie.

Dus voorlopig zal het even hier bij blijven. Het ziet er op dit moment goed uit, maar zeker weten doe ik het nog niet.
Bedankt in elk geval voor jullie meedenken!

Henri H
20 mei 2015, 09:30
125 v?!

......

Agent_Smith
20 mei 2015, 22:16
125 v?!

......

Jajaja, ik wist vantevoren al dat iemand daar iets over zou gaan roepen :)