PDA

View Full Version : Wrap around bridge Gibson les paul junior



benwave
16 mei 2015, 10:33
Vraagje 1
Op de zadels van de wrap around brug zitten geen gleufjes.
Verschuiven de snaren dan niet snel, bij wat harder aanslaan ?

Vraagje 2
Hoe is de intonatie van deze brug ?

En vraagje 3
Wat is de mensuur lengte, en op welk zadel wordt de mensuur bepaalt ?

NLF
16 mei 2015, 11:27
Ik meen dat Gibson deze bruggen oorspronkelijk gebruikte in de jaren 50 voordat ze overstapten op de bruggen die uit twee delen bestaan. Volgens mij is het goede antwoord op je vragen dan ook: waarom denk je dat ze al vroeg met die bruggen gestopt zijn en al heel snel de bruggen die uit twee delen bestaan hebben ontwikkeld? Voor zover ik het weet is het enige voordeel van een wrap around dat je meer sustain hebt. Ik weet dit allemaal niet 100 % zeker, misschien dat andere mensen dit kunnen reageren om dit helder te krijgen.

benwave
16 mei 2015, 11:35
Die wrap arounds worden nog steeds gebruikt door Gibson.
Het is ook verder niet de bedoeling om hier een discussie over te beginnen.
De vragen die ik stel zijn duidelijk dacht ik.

Pepe
16 mei 2015, 11:49
Nee, er verschuift niks. Ja, de intonatie sucks bij tijd en wijle. Mensuur is gewoon de Gibson dinges? Er wordt niks bepaald, omhoog en omlaag kan het kreng, dat kan je bepalen.

benwave
16 mei 2015, 11:57
Nee, er verschuift niks. Ja, de intonatie sucks bij tijd en wijle. Mensuur is gewoon de Gibson dinges? Er wordt niks bepaald, omhoog en omlaag kan het kreng, dat kan je bepalen.

Je kan de brug ook naar achter toe bewegen door middel van twee inbus schroefjes. Maar dit even terzijde
Ik bedoel met bepalen als je het zelf doe hoe bepaal je dan waar die twee gaten voor de bussen moeten komen.
Je moet dus van de mensuur van de hals uitgaan, dat begrijp ik. Maar op welk zadel wordt dan de mensuur bepaalt ?

Pepe
16 mei 2015, 12:02
Oh, dat is typisch een vraagje voor een bouwer als barno, oi, tabla en andere junior builders.

Kakihara
16 mei 2015, 12:03
Je kan de brug ook naar achter toe bewegen door middel van twee inbus schroefjes. Maar dit even terzijde
Ik bedoel met bepalen als je het zelf doe hoe bepaal je dan waar die twee gaten voor de bussen moeten komen.
Je moet dus van de mensuur van de hals uitgaan, dat begrijp ik. Maar op welk zadel wordt dan de mensuur bepaalt ?

Ik gok op een imaginair zadeltje :D
Doorgaans wordt de mensuur gemeten van de nut (waar de snaar richting brug vertrekt) tot het midden van de brug. Daarna wordt er geïntoneerd. Als het goed is, zou bij een LPjr de afstand van de nut tot het midden van de brug ongeveer 24,75 inch moeten zijn (zo'n 628mm).

NLF
16 mei 2015, 12:17
Die wrap arounds worden nog steeds gebruikt door Gibson.
Het is ook verder niet de bedoeling om hier een discussie over te beginnen.
De vragen die ik stel zijn duidelijk dacht ik.

Ze worden inderdaad nog steeds gebruikt door Gibson op de reissue modellen. Dat komt omdat mensen per se een model willen hebben dat precies zo gebouwd is als de budget gitaren uit die tijd (wat de Les Paul junior was, een goedkope beginnersgitaar). Gibson is toen overgestapt op de Tune-o-matic voor alle gitaren, behalve voor de instapmodellen. Dat hebben ze gedaan vanwege de vele klachten over de intonatieproblemen. Dat is een duidelijk antwoord lijkt me.

benwave
16 mei 2015, 12:49
Ze worden inderdaad nog steeds gebruikt door Gibson op de reissue modellen. Dat komt omdat mensen per se een model willen hebben dat precies zo gebouwd is als de budget gitaren uit die tijd (wat de Les Paul junior was, een goedkope beginnersgitaar). Gibson is toen overgestapt op de Tune-o-matic voor alle gitaren, behalve voor de instapmodellen. Dat hebben ze gedaan vanwege de vele klachten over de intonatieproblemen. Dat is een duidelijk antwoord lijkt me.

Nogmaals doe maar niet. Je weet niet echt goed waar je het over hebt.
Doe maar even zoeken op Gibson Single Pickup Les Paul, dan kom je de customshop Gibsons vanzelf tegen. En dat lijken mij geen instap modellen.
Lees mijn vragen anders even goed, ik wil helemaal niet weten waarom Gibson iets doet

NLF
16 mei 2015, 13:39
Nogmaals doe maar niet. Je weet niet echt goed waar je het over hebt.
Doe maar even zoeken op Gibson Single Pickup Les Paul, dan kom je de customshop Gibsons vanzelf tegen. En dat lijken mij geen instap modellen.
Lees mijn vragen anders even goed, ik wil helemaal niet weten waarom Gibson iets doet

Het is niet mijn bedoeling irritaties bij je op te roepen. Wat ik schrijf is goed bedoeld, ik hoop dat je het niet verkeerd opvat. Verder: dat ik niet zou weten waar ik het over heb is een uitspraak die ik voor jou rekening laat. Over de ontwikkeling van Gibson gitaren in de jaren vijftig (trapeze tail, wrap around, tune-o-matic en de reden waarom) is voldoende informatie voorhanden.

Wat betreft je vragen: mensuurlengte is gewoon de standaard lengte. Wat betreft de intonatie: schijnt op die bruggen lastig te zijn, maar ik heb zelf nooit een gitaar met wrap around brug gehad. Wel heb ik ooit een kwartier op zo'n oude junior gespeeld uit de jaren vijftig bij een gitaarverzamelaar thuis. Van het verschuiven van de snaren bij het aanslaan had ik toen geen last (voor zover ik mij kan herinneren). Het enige voordeel van een wrap around is - tenminste: dat hoor je vaak - dat ze meer sustain hebben. Ik heb zelf echter nooit een vergelijkingstest gedaan.

Verder: dat mensen tegenwoordig bereid zijn duizenden dollars (of euro's) te betalen voor wat destijds beginnersgitaren waren (junior, special, melody maker, ik heb het even over de custom shop reissues van deze modellen) is een interessant fenomeen.

benwave
16 mei 2015, 13:52
Ik gok op een imaginair zadeltje :D
Doorgaans wordt de mensuur gemeten van de nut (waar de snaar richting brug vertrekt) tot het midden van de brug. Daarna wordt er geïntoneerd. Als het goed is, zou bij een LPjr de afstand van de nut tot het midden van de brug ongeveer 24,75 inch moeten zijn (zo'n 628mm).

Als ik mijn standard even na meet zit inderdaad de mensuur afstand op het midden van de brug.
24,75 inch = 62,86500 cm op de D snaar.
Dan ga ik er maar even vanuit dat het bij een wrap around ook zo is

Mr.Fingers
16 mei 2015, 14:37
1) intonatie is altijd wat schipperen. Die wraparounds zijn ontwikkeld in de tijd dat de G-snaar ook omwonden was. Het is "zuiver genoeg", maar in de hogere posities wijkt het toch af. Tegenwoordig heb je wraparounds met een richeltje erop, die geïntoneerd staan.

2) de snaar trekt zichzelf vast op de brug, dus dat gaat helemaal nergens naartoe verschuiven.

3) 24.75" op de hoge E. Dikkere snaren hebben een iets grotere lengte nodig om te compenseren voor hun stugheid.

Pepe
16 mei 2015, 15:45
Verder: dat mensen tegenwoordig bereid zijn duizenden dollars (of euro's) te betalen voor wat destijds beginnersgitaren waren (junior, special, melody maker, ik heb het even over de custom shop reissues van deze modellen) is een interessant fenomeen.

Ja, hier is zo'n sukkel :D
Je moet begrijpen, vroeger gingen dingen een stukkie anders. Dan was een budget model een standaard zonder frutsels. Tegenwoordig is budget een standaard van goedkoop materiaal.
De CS junior is in feite een Historic LP zonder frutsels. De budget junior is goedkoop materiaal zonder frutsels.

Maar ik snap volkomen de gedachtengang, vroeger budget moet nu ook budget zijn.
Maar wat nu budget zou in de jaren vijftig budget budget geweest zijn. :D

Ik heb beiden gehad en hoewel de budget budget echt een prima gitaar is, er IS verschil, trust me.

benwave
16 mei 2015, 16:03
1) Tegenwoordig heb je wraparounds met een richeltje erop, die geïntoneerd staan.

.

Precies ik heb het dus over deze bruggen. Die met de richeltjes.
Deze kun je dus recht zetten ten opzichte van het element , geïntoneerd op de hoge E volgens jou ? Dit wil ik even zeker weten.
Ik kan nergens vinden wat nou precies de 24,75 inch is, op het internet

barno
16 mei 2015, 16:09
Je kan een wraparound zo plaatsen dat ie nagenoeg perfect intoneert, maar dat neemt wel tijd in beslag. acoustische gitaren hebben ook gewoon een fixed bridge/kam. alleen, als je andere snaardikte gebruikt kan het weer wat schelen.
Verder: kam wordt geplaatst op mensuurlengte bij de dunne E. Alle andere snaren zijn dikker en daarbij moet er dus naar achteren gecompenseerd worden. Als je brug juist staat, zal je zadels nooit naar voren moeten zetten. Dus theoretsich kan je voor je de brug plaats alle zadels op maximum vooraan zetten. maar veiliger is ze op 2/3de te zetten, zodat je toch wat speling hebt als de brug bv een mm te veel naar voren staat.

barno
16 mei 2015, 16:11
Precies ik heb het dus over deze bruggen. Die met de richeltjes.
Deze kun je dus recht zetten ten opzichte van het element , geïntoneerd op de hoge E volgens jou ? Dit wil ik even zeker weten.
Ik kan nergens vinden wat nou precies de 24,75 inch is, op het internet

nee, fixed bridge moet je nog steeds schuin zetten. verschil van de twee studs ongeveer 2,5 mm

benwave
16 mei 2015, 16:17
nee, fixed bridge moet je nog steeds schuin zetten. verschil van de twee studs ongeveer 2,5 mm

Weet je dat 100 procent zekere Barno ?
Het lijkt toch wel dat hij hier recht staat

http://i105.photobucket.com/albums/m206/benwave1/2015junioryellowbrug_zps72hxggzs.jpg

Of zou het element ook scheef staan ?

barno
16 mei 2015, 16:21
Weet je dat 100 procent zekere Barno ?
Het lijkt toch wel dat hij hier recht staat



Of zou het element ook scheef staan ?

had niet door dat het over volledige richel ging, dacht alleen G compensated. ja bij deze kan het wel al lijkt hij toch nog een ietsie pietsie schuin te staan, alhoewel is mss gezichtsbedrog door schuine zadels

eigenlijk test je zoiets voor je de studs boort. je gebruikt voorlopig staartstuk dat je achter de kont vastmaakt, daarm laat je de snaren over de brug lopen en positioneert 'm zo tot alle snaren goed intonteren. dan bepaal je waar de studs worden geboord.

NLF
16 mei 2015, 16:22
Ja, hier is zo'n sukkel :D
Je moet begrijpen, vroeger gingen dingen een stukkie anders. Dan was een budget model een standaard zonder frutsels. Tegenwoordig is budget een standaard van goedkoop materiaal.
De CS junior is in feite een Historic LP zonder frutsels. De budget junior is goedkoop materiaal zonder frutsels.

Maar ik snap volkomen de gedachtengang, vroeger budget moet nu ook budget zijn.
Maar wat nu budget zou in de jaren vijftig budget budget geweest zijn. :D

Ik heb beiden gehad en hoewel de budget budget echt een prima gitaar is, er IS verschil, trust me.

O ja, er is zeker verschil. De budget Gibsons die ik de afgelopen jaren gezien heb vond ik namelijk ook wel heel erg budget. Iets teveel budget zelfs. Maar de CS modellen vind ik dan weer een beetje aan de dure kant voor wat toch ooit budget gitaren waren.

benwave
16 mei 2015, 16:25
had niet door dat het over volledige richel ging, dacht alleen G compensated. ja bij deze kan het wel al lijkt hij toch nog een ietsie pietsie schuin te staan, alhoewel is mss gezichtsbedrog door schuine zadels

eigenlijk test je zoiets voor je de studs boort. je gebruikt voorlopig staartstuk dat je achter de kont vastmaakt, daarm laat je de snaren over de brug lopen en positioneert 'm zo tot alle snaren goed intonteren. dan bepaal je waar de studs worden geboord.

Ok bedankt voor de tip.
Klein verschillen kunnen ook nog goed gemaakt worden met de twee inbus schroefjes

NLF
16 mei 2015, 16:26
Precies ik heb het dus over deze bruggen. Die met de richeltjes

Als je dat nou meteen gezegd had. Kon ik niet uit titel van het topic afleiden natuurlijk ....

Pepe
16 mei 2015, 16:49
O ja, er is zeker verschil. De budget Gibsons die ik de afgelopen jaren gezien heb vond ik namelijk ook wel heel erg budget. Iets teveel budget zelfs. Maar de CS modellen vind ik dan weer een beetje aan de dure kant voor wat toch ooit budget gitaren waren.

Het is een hoop geld voor 2 blokken hout aan elkaar gelijmd waar wat ijzer op geschroefd is.
Als consument is het de keuze tussen een oude gitaar voor 5/6000 euro of een CS voor 1400 (de 2e hands markt waar ik het van moet hebben) En eerlijk gezegd, ik heb wel eens minder lol gehad van gitaren met zo'n prijskaartje.
Je kan ook aan Barno of Oi vragen of ze een leuke junior kunnen bouwen. Dat kunnen ze namelijk. Maar dat is ongeveer de vijver waar je in kan vissen.

NLF
16 mei 2015, 17:26
1400 euro tweedehands is nog redelijk, nieuw zijn ze nogal prijzig vind ik. Ik ga tzt wel weer eens op zoek naar een gitaar met P 90's, voorlopig heb ik even andere dingen op het oog. Wie weet neem ik ooit in de toekomst contact op met Barno of Oi.

Tabula Rasa
16 mei 2015, 21:40
Oh, dat is typisch een vraagje voor een bouwer als barno, oi, tabla en andere junior builders.

Leuk dat ie me noemt. Vleiend ook, maar Ik pas de wraparound juist eerst aan om geen gedoe te hebben qua intonatie.

Tabula Rasa
16 mei 2015, 21:44
Vraagje 1
Op de zadels van de wrap around brug zitten geen gleufjes.
Verschuiven de snaren dan niet snel, bij wat harder aanslaan ?

Vraagje 2
Hoe is de intonatie van deze brug ?

En vraagje 3
Wat is de mensuur lengte, en op welk zadel wordt de mensuur bepaalt ?

1: nee

2: slecht, een gewoon staartstuk kan je makkelijk aanpassen zodat ie.goed intoneren

3: ik zou het gemiddelde aanhouden.

Mitch
19 mei 2015, 10:41
50s: 'glad' staartstuk, studs staan schuin.
60s: staartstuk met lightning bolt erop, studs staan recht in lijn.
Intonatie is redelijk maar niet puik. Ik heb nu een MojoAxe in bestelling, die zou iets beter moeten zijn omdat daar ook wordt uitgegaan van een onomwonden g-snaar.
De exacte lengte kan ik vanavond wel even voor je opmeten van topkam tot bliksemschicht als je wil.