PDA

View Full Version : welke jazz amp voor home en small gigs?



oddo
15 juli 2003, 22:23
Ik ben op zoek naar een goede archtop (Gibson ES, Ibanez PM...) daar kom ik zelf wel uit. Maar wie kan me een goed advies geven over een niet te zware versterker voor kleine ruimtes en thuis die voor zo'n instrument geschikt is. Ik lees op amerikaanse forums veel over de polytone minibrute.....

Nicci
16 juli 2003, 10:16
de polytones ken ik niet, maar Roland heeft in de JC-serie naaste de 120 ook kleinere versies op de markt gebracht. met 2 10 inch speakers. wel stereo en wel met die goddelijke chorus. het zal door die kleinere speakers waarschijnlijk minder indrukwekkend klinken als de 2 12 inch speakers in de JC120, maar ik verwacht dat ze zeer de moeite waard zijn. geen idee of ze nog gemaakt worden. 2e hands zie ik ze soms voorbij komen.

Lacrymosa
16 juli 2003, 10:27
Ik heb een Koch multitone, klinkt super voor jazz, maar er zijn natuurlijk net als in de rock, 100000en verschillende sounds

jesse van ruller speelt bijvoorbeeld op een Marble Amp

maar een koch vin ik echt super klinken

CheerS!!

e_lukather
16 juli 2003, 11:15
bleus junior? verder geen ervaringen mee...

jpb
16 juli 2003, 11:45
Polytones zijn gewoon goed, maar in vind ze wat steriel, zoals alle transistor versterkers. Zelf vind ik dat in een buizenversterker meer leven zit, en dan bedoel ik dat terwijl de amp clean blijft. Ik gebruik een volledig-buizen princeton (silverface, geen reverb) met goede speaker. Perfect voor thuis en hard genoeg voor kleine gigs. Twin reverb is mij te zwaar, maar wel het mooiste voor jazz wat ik gehoord heb (en dan blackface). succes

Nicci
16 juli 2003, 11:55
overigens: als het je 'slechts' om het cleane kanaal gaat, zou ik me niet zoveel zorgen maken over teveel watt. ik gebruik mijn JC120 voor thuis. ook op lagere volumes klinkt hij goed.

mathe
16 juli 2003, 12:01
Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat de Roland Jazz Chorus 80 en 120 DE jazzversterker bij uitstek is.
Ga op zoek naar een gebruikte met die aluminium kleurige stofkappen in het midden van de speakerconus. Deze klinken absoluut beter dan de nieuwe versies. De 80 heeft trouwens 10" speakers en de 120 12".
De JC80/120 is goed te tillen en klinkt zowel op hoog als laag volume te gek.
Wat ik erg mooi vind is de keuze van de frequenties van de toonregelaars.

Kijk trouwens voor je gitaar eens naar Yamaha. Die maken super archtop gitaren die beter te betalen zijn dan de Gibsons, maar daarnaast in kwaliteit absoluut niet voor Gibson onder doen.
Aan wat voor Gibson ES zit je eigenlijk te denken? 335, 175?

Marc

iam
16 juli 2003, 12:28
http://www.yezzz.com/auctions/1495842.html

staat er al een tijdje..

ik ging hem eerst kopen voor 400€
maar toen ik ging gaan kijken zat er nogal veel ruis op (en toen wist ik er nog niet zo heel veel van maar blijkbaar zullen dit alleen de potmeters geweest zijn)

is redelijk oud (20jaar) en heeft 8jaar stilgestaan dus moet gereviseerd worden

ik denk wel dat je hem voor 300 kunt wegkapen aangezien hij al van in december ofzo te koop staat...

Nicci
16 juli 2003, 12:47
de meeste JC's hebben een behoorlijke ruis. kennelijk is dit normaal. toen ik de mijne voor het eerst aanzette was ik ook nogal verbaast, maar het zou me nu verbazen als je een JC zonder die ruis tegenkomt.
het lijkt me dan ook sterk dat je hem meekrijgt voor €300,-.

iam
16 juli 2003, 13:14
kheb ooit 1tje tegenkomen voor 250€!!!!!
was dan ook wel direct weg :(

MarshallSG
16 juli 2003, 17:36
Ik heb zelf de Roland JC-55 gehad ook stereo 2 8 inch speakers is helemaal licht en klinkt ook erg goed ook voor kleine optredens.
Je mist wel wat laag ja.

oddo
16 juli 2003, 20:47
goeie reacties, kan ik heel veel mee. bedankt iederen :wink: otto

jpb
16 juli 2003, 23:01
Ik sluit me overigens aan bij de post van mathe. De JC120 is idd ook een hele goeie. En Yamaha's achtops zijn idd zeer ondergewaardeerd. succes met je keuzes

oddo
17 juli 2003, 12:46
Yamaha-archtops ondergewaardeerd...en dus zie ik, als ik op internet online-shops bekijk, nauwelijks yamaha-archtops voorbij komen. Ik heb er totnutoe niet 1 gezien. Heeft iemand een site met info?

jpb
17 juli 2003, 15:15
Hier is het huidige assortiment electr. archtops:
http://www.yamaha.com/yamahavgn/CDA/List/ModelSeriesList/0,6384,CTID%253D223800%2526CNTYP%253DPRODUCT%2526V NM%253DLIVE%2526AFLG%253DY,00.html
Hoe het nu is weet ik niet, maar yamaha's, incl. archtops, kwamen een paar jaar geleden altijd uit de tests als zeer goed en met zeer gunstige prijs/kwaliteit verhouding. Mijn eerste gitaar was een yamaha, en dat was een top-gitaar.
Ik weet niet waarom ze niet echt populair zijn. Mischien omdat men ze associeert met motoren en hifi apparatuur?? Als ik een absolute top-gitaar met "Opel Kadett" erop zou zien dan liet ik hem ook liggen..... :D

Ic3gl0vE
17 juli 2003, 15:39
er is/was zo'n MusicMan 65 watt bak en die klinkt echt te gek. Hoe die versterker heet weet ik niet (sorry) maar hij is vrij klein en heeft een zilver speakerdoek.

Nocki
18 juli 2003, 07:46
mijn gitaar leraar speel jazz op zn roland acoustic chorus. hij haalf er best een leuk geluid uit en er is een hoop op af te stellen. hij is er wel blij mee al is het meer iemand van spelen ipv afstellen. hij hiijft m nu een paar jaar en is nu pas tevreden met de instellingen.

Nocki

jelmer
19 juli 2003, 22:46
Mocht er hier nog iemand naar op zoek zijn:

roland jc-120 in uitstekende staat incl. flightcase op wielen en bijbehorende footpedals.

Neem maar contact op via email.

PeeVee
21 juli 2003, 16:42
Fender Princeton Reverb met "Stokes mod" en "Paul C mod" en een goeie 10" speaker... WOW!

The Thumb
28 juli 2003, 14:08
Ik gebruik zelf een Marble Clubrverb. 1x12" 28/35 watt (schakelbaar). Is ideaal voor blues en jazz (Jesse van Ruller speelt ook Marble) Ik gebruikt hem thuis, en live gewoon een microfoon ervoor!

Ik ben zelf nooit zo onder de indruk geweest van die Roland versterkers, ik vond ze erg kil, maar ja, smaken verschillen

Stage73
22 augustus 2003, 18:19
ik heb een Roland JazzChorus 85 in de aanbieding... 2x10". Het is ene prachtige versterker, in absolute nieuwstaat...

je kunt contact met me opnemen op

form_n_funk <at> hotmail <dot> com (wegens spam emailadres zo geschreven)

als je nog geinteresseerd bent, en bereid bent meer te bieden dan 300E (winkel ruilbod, is onder de normale waarde denk ik)

oddo
25 augustus 2003, 14:53
En wat is het geworden? een JC120, 300 euro bij the Guitarbox in Meppel. Thanx every1.