PDA

View Full Version : Originaliteit Marshall JMP 2204 81



MaikelW
15 mei 2015, 19:44
Ben in het proces om een Marshall JMP 2204 uit 81 aan te schaffen.

Nu heb ik een foto van de binnenkant opgevraagd om na te gaan of hij origineel is of dat er aanpassingen zijn gedaan.
Mij viel ten eerste de orangedrop op.
En ten tweede de extra resistor (de 2 aan elkaar gesoldeerde)

Waarom zou dit gedaan zijn?

En zijn er verder nog rare/aangepaste dingen te zien?

Alvast bedankt.


http://i62.tinypic.com/200wbk6.jpg

Henri H
15 mei 2015, 22:03
Geen idee of ie origineel is, maar voor een paar tientjes kan elke amp-tech hem wel weer origineel laten klinken.
Als ie goed klinkt, zou ik er ook geen problemen mee hebben.

Ik heb een '77-er gekocht, en die bleek non-cascaded te zijn, oftewel hij klonk niet zoals ik wilde, maar nadat ik hem weer origineel heb gemaakt/laten maken, klinkt ie gewoon super.

driesp
16 mei 2015, 02:23
Ben in het proces om een Marshall JMP 2204 uit 81 aan te schaffen.

Nu heb ik een foto van de binnenkant opgevraagd om na te gaan of hij origineel is of dat er aanpassingen zijn gedaan.
Mij viel ten eerste de orangedrop op.
En ten tweede de extra resistor (de 2 aan elkaar gesoldeerde)

Waarom zou dit gedaan zijn?

En zijn er verder nog rare/aangepaste dingen te zien?

Alvast bedankt.


http://i62.tinypic.com/200wbk6.jpg

Ziet er heel goed uit. Ik zie het volgende;
- plate V1b heeft een weerstand parallel, kan er rap er af (verlaagt de gain)
- Screen weerstanden lijken wat klein, zijn normaal 5W. (geen invloed op tone maar eerder veiligheid)
- 1 ohm bias weerstanden, handig dat dit er al in zit.
- 470pf bypass cap ontbreekt over de 470k input weerstand (soort high pass filter circuit, amp word donkerder zonder deze cap, sommige vinden het een goede mod maar deze cap is deel van het MV Marshall klank dus..)
- 68nf cathode bypass cap van V1 is vervangen door een orange drop lookalike (als hij zelfde waarde is, zal dat niet veel verschil opleveren)

kleine details.. mooie amp

Heeft verder originele elco's (ook bias!), en die worden best vervangen.

the sure thing
16 mei 2015, 13:47
Ziet er goed uit!

MaikelW
17 mei 2015, 15:27
Ok bedankt voor de reacties!

Lijkt dus op het eerste gezicht een goede amp.
Ik ga hem binnenkort testen en hopelijk klinkt hij ook goed.

Alleen de weerstand die de gain vermindert.
Waarom?zoveel gain heeft een 2204 nou ook weer niet.kan dit niet gedaan zijn om iets te verbergen? Bijvoorbeeld occilatie bij hogere gain standen of iets dergelijks?

muziekschuur
17 mei 2015, 15:44
je koopt ook een amp op leeftijd. Dus nalopen is zowiezo nu nodig... Dus dat soort details geef je straks uit handen aan je tech...

nico verduin
17 mei 2015, 19:36
Alleen de weerstand die de gain vermindert.

Mogelijk vond de vorige eigenaar dat hij de "Amp moest modden".... Er zijn er hier meer waarvoor "modden" een doel op zich is geworden. Kan ook zijn dat de eigenaar een rustigere amp wilde en dat dacht te compenseren met een lagere plaatweerstand. Overigens wordt door zo'n lagere weerstand de hele dynamiek wel anders. Dus niet alleen de gain (loadlijn gaat verticaler staan). De gain neemt weliswaar af, maar de dynamiek relatief toe (stroom per volt bias wijziging).
Als je niet weet waarom het er in gezet is, is het een beetje gissen. Oscillatie zou kunnen maar ik betwijfel het. Daar zijn andere opties voor (om te beginnen opsporen van de oorzaak ipv symptoombestrijding).

driesp
18 mei 2015, 07:10
Sommige zijn wat gevoelig aan positie van jack -> grid en gain pot -> grid wire. Misschien inderdaad hadden ze last van oscillatie en daarom anode weerstand verlaagd. Eenvoudig op te lossen..

MaikelW
18 mei 2015, 22:44
En ik ben vandaag bij de overigens erg vriendelijke verkoper langsgeweest, getest.....




En nu staat hij hier 😊

Klonk zeker goed(nu al met die vreemde gain mod en oude buizen etc)

Dus dat gaat alleen maar beter worden (breng hem tzt weg voor een checkup)


Maar erg blij met deze klassieker.

Henri H
18 mei 2015, 23:25
Gefeliciteerd! :airguitar:

MaikelW
18 mei 2015, 23:46
Hier tussen zijn buizen familie

http://i57.tinypic.com/28jfdwm.jpg

MaikelW
19 mei 2015, 17:25
Nou heb ik al wel het eerste probleempje.

Hij gaat binnenkort toch weg voor een echte checkup, maar misschien is dit een bekend iets?


Gisteren heb ik de preamp buisjes eruit gehad en daarna deed hij het niet meer.vast slecht contact dacht ik en na een beetje schoonmaken en de buisjes er weer in deed hij het weer gewoon.

Nou heb ik vandaag alvast door iemand de maffe gain verlagende weerstand laten verwijderen.

Maar nu doet de versterker het dus niet meer. Heb buisjes gecheckt maar niks.

Maar nu komt het :het low input kanaal doet het wel gewoon,alleen uit de high input is geen geluid meer te krijgen(ja een beetje ruis als je de master opdraait)

Gearjunkie
19 mei 2015, 17:55
Slechte buisvoet van het eerste buisje.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

MaikelW
19 mei 2015, 19:46
Ja heb ik ook al aan gedacht..


Maar ik moet nodig naar een tech met een paar van mijn andere versterkers en dan gaat deze ook gelijk mee.


Alleen weet er iemand een goede tech omgeving zuid-drenthe?ik niet namelijk ;)
Ken dr tube maar dat is nog een stukje rijden (ik ben van iemand anders afhankelijk)
Dus zou het graag weten als er 1 dichter in de buurt zit.

Gearjunkie
19 mei 2015, 19:51
Als vervoer lastig is kan je ook het chassis uit de headshell halen en dit opsturen naar een goede reparateur. Kost je 14 euro.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

MaikelW
19 mei 2015, 20:02
Ja dat is me een te groot risico.


Als er geen goede alternatieven dichterbij zijn ga ik uiteindelijk wel gewoon langs drtube als ik dat tzt kan regelen met mijn vervoer

Henri H
19 mei 2015, 22:20
Is Soundhouse in Hoogeveen geen optie?

MaikelW
19 mei 2015, 22:39
Die naam ken ik wel alleen weet niet echt wat ik daarvan moet verwachten.

Kan er niet echt veel over vinden op internet(ervaring met de techniek daar).En had ze een keer gemailt en heb toen niks meer vernomen van ze.

Dus het is mij een beetje onduidelijk of ik mijn versterkers daar met een gerust hart kan achterlaten.Is inderdaad wel lekker dichtbij.

MaikelW
19 mei 2015, 23:08
Zijn er hier toevallig mensen die ervaring hebben met de technische dienst

Henri H
20 mei 2015, 00:37
Ik kwam er vroeger (jaren '80/'90) wel eens, en ik ben er recentelijk nog geweest toevallig, puur uit nieuwsgierigheid, en ik kwam er toch langs.
Vroeger was het een gerenommeerde zaak, maar nu heb ik ook wel twijfels.
Ze zitten in een soort van noodlocatie, ergens op het industrieterrein, en de winkel straalt niet veel uit, maar dat kan ook mijn interpretatie zijn geweest.
Ik zou ze eens bellen, en aan de hand van dat gesprek je gevoel laten spreken.
Misschien kun je Dr. Tube ook bellen. Die komt ook vast wel 's in de buurt, en wie weet wil hij jouw amp(s) wel even ophalen?

matto
2 juni 2015, 11:33
Maikel W is zuid Drenthe Coevorden ?
Daar zit ik plm. een half uur vanaf.