PDA

View Full Version : Welke versterker zal ik nemen?



Nvm
13 mei 2015, 16:30
Hallo iedereen,

Ik speel nu 4 jaar elektrische gitaar en speel voornamelijk blues, klassieke rock, psychedelische rock en jazz. Nou heb ik een heel goedkoop versterkertje met een hele lage geluidskwaliteit waar ik niet tevreden mee ben en dus wil ik een nieuwe (goede) versterker kopen. Af en toe treed ik op maar ik gebruik hem voornamelijk thuis. Mijn budget is rond $200 en $300. Ik twijfel op dit moment tussen de Fender Champion 40/100 en de Fender Vaporizer. Ik vind het geweldig dat de Vaporizer zo goedkoop is voor een buizenversterker en ook nog (redelijk) goed geluid heeft, enkel heeft de versterker weinig instellingen, is hij zwaar en moeten de buizen ooit vervangen worden. De Fender Champion 40/100 zijn transistor en hebben veel instellingen, alleen weet ik niet veel van het geluid. Welke raden jullie mij aan? Of raden jullie mij een andere versterker aan met mijn budget? Ik geef zelf namelijk de voorkeur aan Fender amps omdat ik onder andere veel speel van gitaristen met Fender amps.

Met vriendelijke groeten,

Pepe
13 mei 2015, 16:41
Je somt het prima op, nou moet je keuzes maken.
Over slijtage van buizen zou ik me niet zoveel zorgen maken, paar tientjes om de zoveel jaar. Het gewicht lijkt me ook niet zo bezwaarlijk als je er toch niet veel mee moet sjouwen. Maar ALS je optreed wil je genoeg volume en heel hard, zeker niet clean, gaat de Vaporizer niet. Ik vind zelf weinig knoppen een voordeel maar een ander wil graag draaien aan dingen. Dus.

NLF
13 mei 2015, 18:29
Ik ken deze versterkers niet. Je budget is wel wat aan de lage kant. Misschien kun je beter nog wat door sparen en nog even verder spelen op de amp die je nu hebt.

humbucker
13 mei 2015, 20:30
Kijk ook eens naar een blues jr. Past zeker ook in je rijtje!

Nvm
13 mei 2015, 22:49
Ja dat kan ik doen! Welke beveelt u dan aan (die niet boven de 1000(!) komen)?

Nvm
13 mei 2015, 22:51
Ja ik prefereer zelf eerder met meerdere instellingsmogelijkheden, maar ik vind de sound nu al goed van de vaporizer! Dankjewel voor de feedback!

Nvm
13 mei 2015, 22:52
Ja, die heb ik in de winkel weleens geprobeerd, en deze vond ik erg lekker klinken! Enkel zijn ze wel al gauw tegen de 600 aan...

NLF
13 mei 2015, 23:04
Ja dat kan ik doen! Welke beveelt u dan aan (die niet boven de 1000(!) komen)?

Het hangt allemaal heel erg sterk af van de muziek die je wilt maken. Ook hangt het heel erg af van wat je wilt doen (optreden, in een bandje spelen, thuis spelen). Het enige wat ik echt kan aanraden: probeer er veel uit, probeer te ontdekken wat de verschillen tussen die versterkers zijn en probeer te ontdekken welke versterkers jij goed vindt klinken. Als je eenmaal weet wat je zoekt moet je ook zeker ook naar tweedehands exemplaren kijken.

telerocker
14 mei 2015, 00:48
Ik zou (voor rond de 500 euro) ook eens naar een tweedehands Peavey Classic, Hughes & Kettner Statesman en een Fender Hotrod Deluxe kijken. Allemaal leuke werkpaarden met buizen die ook de meeste pedaaltjes goed handelen.

Hendriks
14 mei 2015, 10:01
Voor 200-300 is er tweedehands genoeg te scoren Fender champ xd , Fender 85 ,Princeton , Mustang , Voxen ,Peavey's ,etc.

okeeee
14 mei 2015, 15:01
het enige wat telt is of je regelmatig met drummer samenspeelt (dan heb je gewoon een bepaalt volume nodig)
voor de rest maakt het allemaal niks uit

koop wat je goed vindt klinken en kan betalen

thats all

Dutch66
14 mei 2015, 15:14
Voor 200-300 is er tweedehands genoeg te scoren Fender champ xd , Fender 85 ,Princeton , Mustang , Voxen ,Peavey's ,etc.

Ja precies, met een (beperkt) budget is 2e hands altijd een prima optie!

MikeD
15 mei 2015, 10:36
is deze misschien wat voor jou?
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=959473047425870&set=pcb.446982842127265&type=1&theater

okeeee
15 mei 2015, 11:56
das een amp voor akoestieke gitaar
lijkt me niet de bedoeling
maar u never know

Riny
15 mei 2015, 12:05
das een amp voor akoestieke gitaar
lijkt me niet de bedoeling
maar u never know

Deze werkt ook perfect voor een elektrische gitaar hoor, geen probleem.
Heb hem zelf ook in mijn collectie zitten en speel er regelmatig over met al de gitaren die ik heb.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/793212/Muziek-afbeeldingen/DSC_0360%20-%20kopie.JPG

okeeee
15 mei 2015, 12:10
nu weet ik het dus :)

"u is de singer songwriter ?"
"nah ik speel in de deathmetal band"

Riny
15 mei 2015, 12:18
nu weet ik het dus :)

"u is de singer songwriter ?"
"nah ik speel in de deathmetal band"

Ja voor uw gebruik in een dergelijke band is de Fender niet geschikt uiteraard.
Zou dan richting Marshall gaan denken.
Is voor mij to heavy vandaar dat ik die niet heb, maar wie weet ooit nog eens een buizencombo van Marshall voor mij.

ateng
15 mei 2015, 13:38
Deze werkt ook perfect voor een elektrische gitaar hoor, geen probleem.
Heb hem zelf ook in mijn collectie zitten en speel er regelmatig over met al de gitaren die ik heb.

Zal best maar toch niet geschikt voor (psychedelische) rock.

okeeee
15 mei 2015, 14:30
was een geintje

btw

maybe dat die fender met de juiste trappedaaltjes ervoor, de ultieme metalamp blijkt te zijn
expirimenteren.................................... ..............;)

FruscianteFan
15 mei 2015, 15:16
Ja ik prefereer zelf eerder met meerdere instellingsmogelijkheden, maar ik vind de sound nu al goed van de vaporizer! Dankjewel voor de feedback!
Bij een versterker als de Blues Jr heb je op papier best wat mogelijkheden qua instellingen. Echter: zeker op redelijk volume zijn andere eigenschappen erg bepalend voor de klank. Ja, de bass haalt bas weg enzovoorts. En door de master kun je op laag volume oversturing krijgen.

Maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik na tal van modificaties eigenlijk niet meer aan de EQ zit.

Verder: je speelt al een tijdje en dat betekent dat je ook best wat kunt horen. Ik zou dus nu juist niet teveel besparen. Als het geld er niet is, dan is het er niet - maar beter koop je gelijk iets echt leuks, dan dat je over een paar jaar weer op zoek moet.

Voor mij was de Blues Jr een schot in de roos... uiteindelijk

postbus31
15 mei 2015, 16:41
Misschien compleet out of the box en schoppen tegen zere benen en staan op lange tenen....... Maaaarrrrrrr ....... Cube 80. Heerlijk clean, 12" speaker, vreet pedaaltjes en voor thuis lekkere dirty en over the top rectifier sounds op laag volume. Lekker goedkoop, degelijk én je hebt budget over voor paar fijne pedaaltjes :-)

Ik vond de Blues Junior een prima amp, maar ook (en vooral) een one-trick-pony met matige galm.

Kakihara
15 mei 2015, 19:47
Dan kan je ook een Blues Jr met redelijk wat mods al ingebouwd overwegen, voor de prijs van een Blues Jr. : http://www.ratvalveamps.com/subzero-tube-20r