PDA

View Full Version : hoofdzekering marshall JCM900 high gain dual reverb combo



robk
13 mei 2015, 13:18
Hallo

gisteren sloeg de hoofdzekering van mijn marshall er uit bij het inschakelen van de standby switch (zwarte schakelaar)
dus nieuwe zekering gehaald en nogmaals geprobeerd , meteen de zekering weer stuk
op het net lees ik dat dit te maken kan hebben met de voeding ? soms met de eindbuizen ?
zelf heb ik niet veel verstand van versterkers , ben meer een gitaarbouwer.
misschien heeft iemand tips waar ik zou moeten zoeken en wat te doen ?

alvast bedankt

groetjes Rob

fredjuh
13 mei 2015, 14:31
Je kunt het met andere eindbuizen proberen maar anders wordt het een tech.

Gearjunkie
13 mei 2015, 14:54
Of anders gezegd:
-vervang de zekering voor een traag type
-trek de eindbuizen eruit
-zet de versterker + standby aan
-Blijft de zekering heel? Laat de buizen vervangen
-zekering kapot, laat de versterker fixen.



Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Plant
13 mei 2015, 15:19
Ik zou niet gaan experimenteren, steeds de (trage) zekering vervangen en weer aanzetten. Als de zekering eruit blijft vliegen heb je alleen maar kans dat je de schade vergroot door de piekstroom.

Als je zoiets al doet, regel de spanning dan van 0 voorzichtig op middels een variac met Ampèremeter zodat je het onder controle hebt.

nico verduin
13 mei 2015, 18:09
Hallo

gisteren sloeg de hoofdzekering van mijn marshall er uit bij het inschakelen van de standby switch (zwarte schakelaar)
dus nieuwe zekering gehaald en nogmaals geprobeerd , meteen de zekering weer stuk
op het net lees ik dat dit te maken kan hebben met de voeding ? soms met de eindbuizen ?
zelf heb ik niet veel verstand van versterkers , ben meer een gitaarbouwer.
misschien heeft iemand tips waar ik zou moeten zoeken en wat te doen ?

alvast bedankt

groetjes Rob
Als je geen idee hebt hoe een versterker werkt van binnen zou ik er heel gauw vanaf blijven. Zowel om veiligheidsredenen als ook het risico dat je handen vernielen wat je ogen zien.

cluseau
13 mei 2015, 18:29
Idd eindbuisjes verwijderen en nieuwe zekering plaatsen. Vliegt de zekering er weer uit kun je direct stoppen. Blijft de zekering nu heel dan buizen vervangen en bias afregelen.

Plant
13 mei 2015, 18:41
Grappig hoe de reacties gaan van "tuurlijk joh, gewoon doen" tot "afblijven als je er geen verstand van hebt"


... op het net lees ik dat dit te maken kan hebben met de voeding ? soms met de eindbuizen ?
zelf heb ik niet veel verstand van versterkers...

Zou dit dan gaan lukken denk je ;)


... Blijft de zekering nu heel dan buizen vervangen en bias afregelen.

Of wordt het Dokter Bibber :blast:

cluseau
14 mei 2015, 10:23
Grappig hoe de reacties gaan van "tuurlijk joh, gewoon doen" tot "afblijven als je er geen verstand van hebt"



Zou dit dan gaan lukken denk je ;)



Of wordt het Dokter Bibber :blast:

Ach, als we ook al geen buisje kunnen prikken. Ik zie dat toch als ongevaarlijk (verstandig is wat anders) ;)

robk
14 mei 2015, 18:49
Thankx voor de tips ! / zal m s zonder eindbuizen testen. anders naar de tech