PDA

View Full Version : gitaarstandaard



sparrow
13 mei 2015, 07:14
Hallo,
heeft het voordelen om je gitaar in de standaard alleen aan de kop te hangen ten opzichte van een waarin de gitaar staat? zo ja, welke?
Grtz,
Eric

arcane
13 mei 2015, 07:24
ruimtebesparing. Of als je lui bent met stofzuigen, dan hoef je de gitaren niet te verzetten.

sparrow
13 mei 2015, 07:38
Dank je arcane, maar ik bedoel wel een vloerstandaard.

Tabula Rasa
13 mei 2015, 07:43
Je hals wordt wel langer. Kijk uit dat je intonatie goed blijft.

sparrow
13 mei 2015, 07:51
Meen je dat echt? In dat geval de gitaar laten staan.

Kim Wilson
13 mei 2015, 08:32
En als de standaard niet helemaal waterpas staat, trekt je hals ook nog krom als je pech hebt.

Dutch66
13 mei 2015, 08:33
Meen je dat echt? In dat geval de gitaar laten staan.

Nee das flauwekul natuurlijk, maar wel leuk gevonden :seriousf:

Het maakt dus geen bal uit...

Tabula Rasa
13 mei 2015, 08:39
Sorry, had een smiley kunnen gebruiken.

sparrow
13 mei 2015, 08:47
Kortom: staan of hangen maakt geen verschil.
Op 1 april had ik hem nog leuker gevonden.

hefke
13 mei 2015, 11:55
Nee das flauwekul natuurlijk, maar wel leuk gevonden :seriousf:

Het maakt dus geen bal uit...


Kortom: staan of hangen maakt geen verschil.
Op 1 april had ik hem nog leuker gevonden.


Nou, helemaal onzin is die opmerking van Tabula Rasa toch niet, het maakt weldegelijk wat uit.
Elk materiaal is elastisch en vervormt als er een kracht op uitgeoefend wordt. Naarmate de kracht groter wordt, neemt mede afhankelijk van het materiaal, de vervorming toe.
Deze materiaaleigenschap wordt de elasticiteitsmodulus E genoemd en is een maat voor de stijfheid of starheid van een materiaal, en die ten dele de rek van het materiaal onder een trekbelasting bepaalt.

Als je dus een gitaar bij de headstock in een beugel hangt zal de massa van het materiaal onder het ophangpunt een trekkracht (F) opleveren. Afhankelijk van de oppervlakte (A) op een willekeurige doorsnede ontstaat er dus een rekspanning (σ): σ = F/A.
Als gevolg van de trekkracht F treedt er een relatieve lengteverandering (ε) op: σ = E * ε ofwel ε = σ/E.
Dit is de wet van Hooke.
Bij kleine en/of kortdurende belastingen zal het materiaal de oorspronkelijke vorm weer aannemen, maar bij langdurige belasting blijkt de vervorming in de tijd toch toe te nemen ondanks dat de massa (en dus de kracht) niet verder toeneemt (de massa van je gitaar neemt niet toe). Deze extra (en in beginsel blijvende) vervorming wordt kruip genoemd.

Hoewel kruip in principe een blijvende vervorming is, is er een duidelijk verband tussen de kruipvervorming (ε(ϕ)) en de elastische vervorming (ε). Dit verband wordt aangegeven met de kruipcoëfficiënt ϕ: ε(ϕ) = ϕ * ε.

Zoals aangegeven is kruip tijdsafhankelijk, dus in de tijdsduur d(t) zal de vervorming ε als volgt zijn:

dε(t) = ε(0) * d * ϕ(t)

Door de verschillende formules te combineren kan dus de totale vervorming gedurende de tijd als volgt berekenen:

dε(t) = 1/E(t) * d*σ + 1/E(0) * σ * ϕ(t)

Om er niet een al te wiskundig verhaal van te maken heb ik een aantal stappen overgeslagen. Ook aspecten zoals verandering in materiaal oppervlak, gecombineerde materialen e.d. heb ik maar ff buiten beschouwing gelaten.
Wil je er meer van weten, zoek maar eens op het www.

Conclusie is toch dat het wel degelijk uitmaakt of je je gitaar ophangt in een beugel, hoe klein de invloed ook mag zijn.
Ik zal dus nooit een gitaar kopen waarvan ik weet dat ie al lang in een beugel ophangt.

Overigens meen ik me te herinneren dat hier al eens een topic aan is besteed.

zjanke
13 mei 2015, 12:08
Ik kon laatst een originele '59 les paul kopen voor een prikkie, maar ik heb hem maar laten hangen omdat ie altijd in een beugel had gehangen. Origineel geen weight relief kamers, dus hij zal wel niet meer te intoneren zijn. :eek:

Leuk zo'n theoretische benadering, maar praktisch van nul en generlei waarde voor een gitaar lijkt me...

hefke
13 mei 2015, 13:45
Ik kon laatst een originele '59 les paul kopen voor een prikkie, maar ik heb hem maar laten hangen omdat ie altijd in een beugel had gehangen. Origineel geen weight relief kamers, dus hij zal wel niet meer te intoneren zijn. :eek:

Leuk zo'n theoretische benadering, maar praktisch van nul en generlei waarde voor een gitaar lijkt me...

Ik wil niet beweren dat dit verschijnsel al na een paar maanden optreedt, maar na een aantal jaar zal het zeker optreden, hoe miniem het ook is.

Tabula Rasa
13 mei 2015, 14:11
En de Euromast wordt ieder jaar 1 cm korter. Het zal ongetwijfeld kloppen, maar ik zou een gitaar niet links laten liggen omdat hij hangt. Je gaat dat echt niet merken. Onmogelijk. Frets vallen er ook niet ineens uit. Intonatie doet ook niets.

Mr.Fingers
13 mei 2015, 14:19
Ik denk dat het uitzetten/krimpen van het hout onder invloed van temperatuur/vochtigheid een grotere impact heeft dan het verschil in laterale spanning op de hals. Er trekt al voor een dikke 60kg aan de hals, dan gaat die 3kg meer of minder geen invloed hebben.

Pepe
13 mei 2015, 14:36
Je zou toch zeggen, hangend werkt het gewicht vd gitaar tegen de trekkracht van de snaren in. Dus geen 60 maar 57 kilo.
Iets soortgelijks doe ik wanneer gitaren voor langere tijd in een koffer liggen, snaren wat losser maken. Gewoon om luchtvochtigheids verschillen die op gaan treden te compenseren.
Niet dat een beetje nek heel erg wakker gaat liggen van een wat hogere spanning maar bij oude hollow bodies wil je de lijmverbinding niet uitdagen.

zjanke
13 mei 2015, 14:40
Iets soortgelijks doe ik wanneer gitaren voor langere tijd in een koffer liggen, snaren wat losser maken. Gewoon om luchtvochtigheids verschillen die op gaan treden te compenseren.
Waarom zou je die moeten compenseren?

Pepe
13 mei 2015, 14:43
Dat leg ik net uit? De spanning kan nogal wisselen door temperatuur en vochtigheid. Als je alles een hele toon lager stemt kan de wisseling een hele toon stijgen zonder extra spanning boven een C stemming waar een gitaar voor ontworpen is.

denis.hermans
13 mei 2015, 14:53
Als ik al die berekeningen bekijk : je zou nog schrik krijgen om je instrument te bespelen : zoveel krachten die er op inwerken.

Ik denk dus dat ik dat meer niet meer ga doen en mijn gitaar maar aan de haak ga hangen euh....:o:o

Kim Wilson
13 mei 2015, 15:07
Dat leg ik net uit? De spanning kan nogal wisselen door temperatuur en vochtigheid. Als je alles een hele toon lager stemt kan de wisseling een hele toon stijgen zonder extra spanning boven een C stemming waar een gitaar voor ontworpen is.
Er zijn mensen die .013 snaren op hun gitaar leggen. Moet je kijken wat voor spanningsverschil dat is t.o.v. een setje .010...

zjanke
13 mei 2015, 15:20
Dat leg ik net uit? De spanning kan nogal wisselen door temperatuur en vochtigheid. Als je alles een hele toon lager stemt kan de wisseling een hele toon stijgen zonder extra spanning boven een C stemming waar een gitaar voor ontworpen is.
Of als je ze omlaag stemt en de spanning neemt nog verder af door vocht- en/of temperatuurverschil, dan werkt het de andere kant op. Ik begrijp wel wat je bedoelt, maar ik heb gewoon sterk mijn twijfels of dat je iets zou moeten compenseren. Vocht en temperatuurverschillen zijn er ook als je wel speelt en dan maakt het niks uit? vind ik persoonlijk gewoon vreemd...

Pepe
13 mei 2015, 15:27
Er zijn mensen die .013 snaren op hun gitaar leggen. Moet je kijken wat voor spanningsverschil dat is t.o.v. een setje .010...

In mijn zoektocht naar een oude hollow body viel het mij op hoeveel Gibsons en Gretsches een neck reset hebben gehad of een brug hadden die op zijn laagst stond wat min of meer betekent dat er een nek reset nodig is.
De verbinding laat los door een te hoge spanning wat bijna altijd terug te voeren valt op een combinatie van dikke snaren, droge winters en natte zomers. Tegenwoordig zijn mensen wat bewuster van die mechanismen en misschien zijn de lijmen ook beter maar bij oude gitaren is het toch oppassen.
@ Zjanke, daar ging mijn verhaal over, een lijmverbinding werkt maar 1 kant op.
Gitaren waar je regelmatig op speelt stem je regelmatig. Daar zit nooit heel erg lang een te hoge spanning op.

Tabula Rasa
13 mei 2015, 16:11
Ontstaat de noodzaak voor een neckreset niet eerder door werking van.het bovenblad? Of ie dan staat, ligt of hangt lijkt me niet veel uit te maken.

okeeee
13 mei 2015, 16:23
maar nog ff over hang gitaren
als je gitaar ophangt komt de "meeste" kracht boven de nut
dus dat zou voor de intonatie niks uit moeten maken
or am i wrong ???

barno
13 mei 2015, 16:30
in een van 'swereld meest gerenomeerde vintage gitaren zaken in LA hangen honderden gitaren op aan de tuners. mocht het ook maar een micro reet uitmaken, zouden ze dat niet doen, mijn gedacht...

Ook volgens mij is vooral het bovenblad bij ouwe hollowbodies verantwoordelijk voor noodzakelijke neckresets

hefke
13 mei 2015, 19:04
maar nog ff over hang gitaren
als je gitaar ophangt komt de "meeste" kracht boven de nut
dus dat zou voor de intonatie niks uit moeten maken
or am i wrong ???
De kracht wordt in de statica versimpeld tot 1 resulterende kracht. Niet zozeer de kracht is bepalend, wel de oppervlakte waar die kracht op werkt. Die kracht veroorzaakt een spanning in het materiaal.
De spanning in het materiaal is dus het hoogst daar waar het oppervlakte waar die kracht op werkt het kleinst is. In de meeste gevallen dus thv de nut.
wellicht toch ter verduidelijking: de theorie over kruip geldt m.n. voor solid-body gitaren, bij akoestische e.d. is de massa van de body relatief zo laag dat het verhaal over kruip totaal verwaarloosbaar is.
Van diverse kanten is mij verteld dat m.n. Les Paul-achtige hier gevoelig voor zouden zijn vanwege de hoge massa van de body.
Natuurlijk zullen de frets er niet uit vallen, maar verhalen over het niet meer goed kunnen intoneren na jaaaaarenlang opgehangen te zijn geweest heb ik toch al vaker gehoord.

Ik hoop dat uit deze discussie zal blijken dat het verhaal over kruip onzin is, althans nagenoeg geen invloed heeft; kan ik toch eens met een gerust hart een gitaar kopen die in een winkel hangt en die me bevalt.

Tabula Rasa
13 mei 2015, 19:15
De brug van een lp heeft genoeg ruimte voor compensatie mocht hij daadwerkelijk uitrekken.

hefke
13 mei 2015, 19:37
De brug van een lp heeft genoeg ruimte voor compensatie mocht hij daadwerkelijk uitrekken.
Tis ook maar wat ik diverse keren gehoord heb en vanuit mijn achtergrond met de mechanica (theoretisch) verklaarbaar. en zodoende voor mij heel verklaarbaar.

Maar als ik het zo lees allemaal hoef ik me dus geen zorgen te maken.

guitarkid
13 mei 2015, 19:48
En de Euromast wordt ieder jaar 1 cm korter. Het zal ongetwijfeld kloppen, maar ik zou een gitaar niet links laten liggen omdat hij hangt.

Je moet gitaren altijd links laten liggen. Da's veel beter dan hangen of staan. En linkshandige gitaren moet je rechts laten liggen.
Kom op, dat weet toch iedereen!!!! :seriousf:

Noid
2 juni 2015, 19:35
Altijd een korte felle tik van boven op de headstock geven, zodra je een gitaar van de muurhanger haalt. Heb ik een keer geleerd van een oude gitaartech. Dat zou het effect van het rekken door het hangen moeten opheffen. Werkt tot nog toe prima.

pim raaijmakers
8 juni 2015, 00:07
goh... wat een gedoe om een hang- of sta-gitaar..... zolang er te intoneren valt is het toch geen probleem? ik zou bijna bang worden om een plank in mijn (misschien iets te warme) handen te houden