PDA

View Full Version : Probleem en voorbeeld



Rick trodat
12 mei 2015, 11:09
Oke ik heb een probleem met mijn buizenampje ( 15 watt) 2x 6v6.
Er zitten splinternieuwe ( nou ja 3 maanden oud) eindbuizen en preamp buizen in.

Ik hoor soms allerlei kraakgeluiden door mijn speaker wanneer ik niet speel en de amp van de standby switch af staat.


https://www.youtube.com/watch?v=-CBJSzC88Lg

Even ter duidelijkheid, filmpje heb ik niet gemaakt en er zijn wat afwijkingen.


Bij mij is het niet op hetzelfde volume waarneembaar.
Bij mij wordt het niet harder
Bij mij is het niet constant aanwezig.


Tot zover de verschillen. De enige overeenkomst is dat het geluid, vrijwel identiek is.

Wat ik heb gedaan, tot dusver.

Getikt tegen de buizen, met een potlood. Kwam geen verschil. Bij het bewegen van 1 eindbuis, leek het geluid weg te gaan. MAar goed het komt en gaat. De buis goed aangedrukt en toen was het een uur weg.
Later kwam het weer. Ik heb dus sterk het vermoeden dat het om:

- Een kapotte eindbuis gaat, ook al is deze vrij nieuw
- Kapotte buisvoet gaat

Zijn er nog meer suggesties?

cluseau
12 mei 2015, 11:47
Op het moment dat het kraken begint trek je de verdachte eindbuis er uit. Hij werkt dan gewoon verder op de overgebleven buis en als het goed is storingsvrij.

Soms kraken gloednieuwe buizen ook hoor, ik neem dan gewoon mijn verlies en plaats een nieuw setje.

Henri H
12 mei 2015, 12:02
Ik heb een dergelijke storing ook 's gehad, en na lang zoeken bleek het om een (paar?) silver mica('s) te gaan.
De storing was langere tijd verholpen, maar is nu opnieuw teruggekeerd, dus ik moet er weer mee terug.
Hij stoort echter enkel als ie wat langer aan staat, en lang zo heftig niet als in bovenstaand filmpje.
Het zijn wat lichte kraakjes, die je enkel hoort als je niet speelt, maar wel irritant.

cluseau
12 mei 2015, 12:16
De storing was langere tijd verholpen, maar is nu opnieuw teruggekeerd, dus ik moet er weer mee terug.


Wat helemaal niet wil zeggen dat weer dezelfde caps zijn gaan lekken. Een storing als deze kan door tientallen redenen veroorzaakt worden. Als je auto niet start wil dat ook niet zeggen dat het net als vorige keer weer de bougies zijn ;).

Henri H
12 mei 2015, 13:40
Uiteraard, maar de silver mica's zijn wel verdachte numero uno. ;)

Kim Wilson
12 mei 2015, 13:42
Of juist niet, want die zijn al vervangen. ;)

Henri H
12 mei 2015, 13:45
Wie weet heeft de reparateur een slechte batch van die dingen liggen, dus ik zeg: verdacht!

cluseau
12 mei 2015, 23:24
Wie weet heeft de reparateur een slechte batch van die dingen liggen, dus ik zeg: verdacht!

Dan zeg ik ongefundeerde conclusie.

Gaat het soms om een fender amp?

Henri H
13 mei 2015, 09:02
Nee, het gaat om een gemodificeerde Marshall 2104 combo, omgezet naar een top.
Het is ook geen conclusie, maar een verdachtmaking.
Je hebt natuurlijk gelijk, het kan aan veel andere dingen liggen.

nico verduin
13 mei 2015, 18:07
Het is ook geen conclusie, maar een verdachtmaking.
Je hebt natuurlijk gelijk, het kan aan veel andere dingen liggen.

Tja als ik elk component dat ik in het verleden ben tegengekomen dat ellende veroorzaakte, is elk component wel verdacht :). Zelfs sommige van de klanten :) Ik zou zelf nooit gelijk iets op voorhand als verdachte aanwijzen. Ik ga er liever "open" in. Als je iets als verdacht op voorhand aanwijst, zou je zomaar eens de verkeerde richting opzoeken. Gewoon meten is nog steeds de beste remedie.

Henri H
13 mei 2015, 18:28
Ok ok, ik zal me gedeisd houden. :makeup: ;)

cluseau
13 mei 2015, 18:39
Ok ok, ik zal me gedeisd houden. :makeup: ;)

Dat hoeft nou ook weer niet hoor. Tis een vrij land....toch?

Henri H
13 mei 2015, 18:43
Ja, dat zou je denken...

obiwanjacobi
13 mei 2015, 18:51
Een storing als deze kan door tientallen redenen veroorzaakt worden.

Ik had ook een soort gelijke storing in mijn Mesa 2:90. Cluseau heeft die weten op te lossen: het was een lekkende print (spoortje) waardoor er spanning in de voor versterker lekte die er niet hoorde te zijn (als ik het verhaal goed heb begrepen/onthouden).

Dus ja, een open-mind houden en beginnen bij het begin: Thou shalt measure voltages.

Henri H
14 mei 2015, 01:23
Niet om het één of ander he, maar stél nu eens dat het toch een Silver Mica blijkt te zijn?





;)

cluseau
14 mei 2015, 10:15
Niet om het één of ander he, maar stél nu eens dat het toch een Silver Mica blijkt te zijn?





;)

Tuurlijk, kleine kans maar je kan het niet uitsluiten.