PDA

View Full Version : Vraag over de C major scale



Wutt
11 mei 2015, 20:10
Dit is misschien een hele domme vraag maar here it goes anyway :o

Als ik de C major scale zoek in alle posities krijg ik grofweg gezegd 2 verschillende voorbeelden
1. 5 posities
2. 7 posities en met meer meer noten

Nu vraag ik me af wat het verschil is en welke ik zou moeten leren?

Mr.Fingers
11 mei 2015, 20:45
5 posities is de "major pentatonic", 7 posities is de gewone majeurladder.

Kennen? beiden!

Harald
11 mei 2015, 21:14
???

Er is maar één C major scale
C D E F G A B

En die kun je dan uiteraard over de hele hals spelen.

Er zijn wel een aantal verschillende gangbare vingerzettingen, maar de toonladder, dat zijn toch echt gewoon die noten.

Dan heb je nog dingen als pentatonisch majeur, of bv. myxolidisch, wat ook een majeur toonladder is. Maar die heet dan Myxolidisch.

Wutt
12 mei 2015, 19:39
Dit is wat ik bedoel. Waarbij 1 het C majeur CAGED genoemd word en de andere C majeur met 3 noten per snaar.

http://www.guitar-chords.org.uk/guitarscales/c-major-scale.html

NLF
12 mei 2015, 20:02
In de diagrammen zijn alle zwarte (dichte) rondjes de toon C.

De onderste diagram is de goede. De C majeur ladder bestaat uit 7 tonen. Je kunt op iedere toon beginnen. Daarom heb je 7 posities.

In het onderste diagram begint de eerste positie op de noot A, de tweede op B, de derde op de noot C etc. Door in iedere positie op een andere toon te beginnen krijg je alle 7 toonladders die je met de tonen uit de ladder C majeur (c-d-e-f-g-a-b-c) kunt maken.

De bovenste diagram heeft betrekking op de CAGED-patronen. Het laat zien op welke plekken op de hals je binnen deze toonladder akkoorden kunt pakken die eruit zien als een C-greep, een A-greep, een G-greep, een E-greep en een D-greep. Kijk maar naar de zwarte (dichte) rondjes. Daarom zijn het maar 5 diagrammen (want 5 grepen).

Harald
12 mei 2015, 20:04
Tja, kok wel horen luiden maar niet weten waar de lepel hangt... (Bedoel ik niet NLF, die tikte zijn antwoord gelijk met mij)

Er is geen C majeur CAGED toonladder. Het CAGED systeem is een manier om vingerzettingen op de hals te ordenen.
Er is maar één C major scale
C D E F G A B

En die kun je dan uiteraard over de hele hals spelen.

Er zijn wel een aantal verschillende gangbare vingerzettingen

Wat je in die plaatjes ziet zijn allemaal verschillende vingerzettingen die je zou kunnen gebruiken voor de C majeur toonladder. (en als je snapt hoe het werkt voor alle andere majeur toonladders, als je er maar voor zorgt dat die zwarte stippen dan op de grondtoon van de ladder uitkomen.)

C majeur ladder op de gitaarhals van een elektrische gitaar (of andere, maar op een akoestische hebben die hoge frets niet zo veel zin

http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php?qqq=FULL&scch=C&scchnam=Major&get2=Get&t=0&choice=1

Al die noten mag je spelen in C majeur toonsoort. De plaatjes die op de pagina staan die jij postte zijn allemaal selecties uit het plaatje wat je in mijn link ziet. Daarmee wat behapbaarder. Maar het is allemaal dezelfde ladder*. Die vingerzettingen kunnen handig zijn om makkelijk te spelen. Vingerzettingen met 3 vingers per snaar zijn handig als je snel in triolen een toonladder op en/of neer wil fietsen. Daar houdt de toepassing daarvan ook wel mee op. Wat je met dat soort patronen mist zijn de goede mogelijkheden om van de ene plek op de hals naar de andere te komen. Zeker als je dat beperkt tot 1 of 2 snaren. Daarvoor is het plaatje wat je bij mijn link ziet weer wat handiger.

* Pas op, dit kan misschien verwarren. Ze kunnen ook gebruikt worden voor A mineur, B locrisch, D dorisch, E frygisch, F lydisch, en G myxolidisch. Kan allemaal met dezelfde vingerzettingen. Dan zouden de grondtonen dus veranderen, van C naar D, E, etc.

woldhek
12 mei 2015, 20:43
Ik werd nieuwsgierig en heb ook e.e.a. doorgelezen, maar nou heb ik een vraag.
Ik kwam er net achter, dat ik alleen patterns heb geleerd, die direct met de 4 vingers bereikbaar zijn.
Echter dankzij de link van Wutt, heb ik problemen met bijvoorbeeld die 2e pattern.
Daar liggen 3 noten op meerdere snaren, die niet direct bespeelbaar zijn omdat je maar 4 vingers hebt en eigenlijk dus 5 nodig hebt.

Hoe doen jullie dat?
Bijvoorbeeld op de lage E de noten G - A - B achter elkaar spelen, welke vingers gebruiken jullie daarvoor?
zelf even geprobeerd met wijsvinger,ringvinger en pink nog 1 opzij, maar dat "voelt" niet lekker en neemt ook de snelheid er af.
Maar wijsvinger, middelvinger 1opzij en pink voelt ook niet goed.:(

NLF
12 mei 2015, 21:37
Lage e-snaar noten G-A-B (3-e fret - 5-e 7-e) doe ik wijsvinger / middelvinger / pink. De middelvinger schuif ik dus 1 fret door. Om ervoor te zorgen dat je vingers soepel genoeg zijn om zich wat verder uit te strekken zijn er allerlei oefeningen. Als je die een tijdje iedere dag een kwartier doet kost het al snel geen moeite meer. Ik doe dat meestal als warming up voordat ik ga spelen.

Weet ik een paar leuke stretch oefeningen? Ja, zie video :-)


https://www.youtube.com/watch?v=JNDyI5b3Fh8

woldhek
12 mei 2015, 22:04
Bedankt voor die link NLF!.
Sjees, het gemak hoe hij dat doet lijkt voor beginners Verweggistan .... :seriousf:

Marcel31
22 mei 2015, 11:22
Uren en uren oefenen tot je pijn in je handen krijgt anders leer je het niet. Met betrekking tot die toonladders heb ik die van all-chords gewoon uitgedraaid. Als je meest voorkomendei uit je hoofd kent heb je al een groot deel van rock en metal gedekt. Tussen twee toonladders zit ook vaak maar 1 noot verschil. Het schil tussen c majeur en g majeur is alleen f/f#. Heel eenvoudig is ook: als je een toonladder een noot op schuift van G majeur naar A majeur bijv, schuiven alle noten en 'patronen' op de hals mee. Oefen er een tijdje mee en je heb het snel genoeg door.

Bricker
2 juni 2015, 18:44
Bekijk eerst de vingerzettingen van de vijf verschillende C akkoorden over de hele hals. Het C akkoord op de derde fret, op de vijfde fret, op de achtste fret, op de tiende fret en twaalfde fret. Het zal je opvallen dat het C akkoord op de twaalfde fret hetzelfde is als het open C akkoord aan het begin van de hals.
Kijk dan in de vijf posities hoe de toonladder vorm (scale shape) eruitziet en leer dat uit je hoofd. Dat is de basis om verder te gaan. Zo kun je een bepaalde akkoordvorm koppelen aan een bepaalde toonladder vorm.

Voor de verschillende akkoorden in de vijf posities en de bijbehorende scale shapes kun je op internet zoeken. Ik heb de verschillende scale shapes destijds zelf uitgevogeld. Goede lesboeken waren destijds schaars en duur. Of koop een boek waar the caged system word uitgelegd. Als je het eenmaal door hebt en je leert ook nog de mineur pentatonische ladder erbij kun je er al aardig op los soleren in diverse toonsoorten.