PDA

View Full Version : fender strat california series ?



WaywardChild
11 mei 2015, 11:25
Iemand ervaring / kwaliteit van de kort gemaakte fender stratocaster california series ?
Weet ondertussen gemaakt enkel 97 en 98, parts en assemblage in amerika (corona) en paintjob in mexico.
Orgineel kwestie prijs iets duurder dan een mexicaan maar goedkoper dan de american standard.

petpas
11 mei 2015, 15:13
Heb er een tijdje een gehad. Speelde fijn, lekkere pickups. Ik vond t een super gitaar.

WaywardChild
13 mei 2015, 12:44
Petpas bedankt al voor de reactie.
Blijkbaar toch een vrij onbekende reeks of weinig gitaren van deze reeks in de lage landen te vinden.;)

telerocker
14 mei 2015, 00:43
Kun je je geen buil aan vallen, denk ik. Fijne neck, en voor de rest gewoon een goede strat.

vulvasonic
14 mei 2015, 04:58
Niet iedereen zal het met me eens zijn, maar ik vind persoonlijk dat Fender sinds 1987 (?) een beleid voert waarin ze op een voortreffelijke wijze inspringen op de wensen van hun 'publiek' en dat ze bovendien op een heel slimme manier de hele markt, van het absolute topsegment (bv een one off - zelfs volledig naar eigen specs gebouwde - gitaar uit het meest verfijnde deel van de custom shop) tot instappertjes van zo'n €100,- weten te bedienen. Er volgt nu een stuk tekst dat de luie lezer mag overslaan:
En niet zelden komen ze met een reeks waar menigeen met ogen en oren van staan te klapperen. En in zo'n lange periode is het dan ook niet gek dat er talloze voorbeelden te noemen zijn van series, of dat nou Fender is of Squier, dat maakt wat mij betreft niet veel uit, die zo goed zijn dat ze zelfs de professionele gitarist weten te verrassen, ondanks een prijskaartje dat soms zo belachelijk laag is dat je je afvraagt hoe ze het toch iedere keer weer weten te flikken. Vergeef me, ik ben de naam van die serie kwijt, maar niet eens zo gek lang geleden (2 jaar?) heeft Fender onder de Squier vlag een serie gitaren en bassen op de markt gezet, met prijzen vanaf zo'n €300,- , waar velen stijl van achterover sloegen. Ik weet dat de zeer begeerlijke Fender VI daar tussen zat, maar ook de Coronado's en dat soort spul. Een volledige hype! Als warme broodjes! En dat is slechts één voorbeeld.
Ik verwonder me altijd over de mensen die klagen dat je bij Fender voor de naam betaalt en dan worden er merken genoemd die kopietjes maken van Fender modellen, maar dan nóg goedkoper en die zijn (uiteraard) áltijd beter. Dan denk ik 'natúúrlijk betaal je ook een paar euro's voor het merk. Dat recht hebben ze. En als je niet bereid bent die paar centen extra te betalen, dan doe je dat toch gewoon niet? En ja, er zijn zo nu en dan merken die voor een heel vriendelijk bedrag een kopie fabriceren die óók nog eens bijzonder goed zijn (afgezet tegen de prijs die je betaalt). London City wist mij zeer te verbazen met hun geweldige strats en tele's voor een bedrag van rond de €250,- Mooi toch? Het mág overigens niet en in zekere zin is het dan ook terecht dat London City ze niet meer mag maken.
Vanaf dit punt is het handig dat iig de topic starter weer verder gaat met lezen:

Ik vind persoonlijk dat Fender het heeeeel gemakkelijk voor ons heeft gemaakt. Hoe duurder de gitaar, hoe beter die over het algemeen is. Als de gitaar in kwestie iets duurder is dan een Mexicaan en iets goedkoper dan een Amerikaan, dan kun je er eigenlijk blind vanuit gaan dat de gitaar kwalitatief inderdaad iets beter is dan een Mexicaan en iets minder is dan een Amerikaan. Simpel.
Simpel? Nou..., toch ook weer niet zo héél simpel.
Een American Standard stratocaster is wél een heeeeeel andere strat dan een Mexicaanse Vintage Reissue. Het is dus wel een beetje zoeken naar wat jou het meest aanspreekt. Maar ja, hoe moeilijk is dát? Je loopt een goed voorziene muziekzaak binnen en je probeert enkele modellen uit. Ik heb enkele jaren geleden zo'n Mexicaanse Road Worn telecaster getest. Het was godverdomme met afstand de allerbeste telecaster die ik ooit in mijn klauwen heb gehad (en dat zijn er talloze). Slechts een stokoude telecaster uit 1967 was nét een ietsiepietsie beter. Die 67'er moest toen (lang geleden - uiteraard geen nieuwe, dûh!) zo'n 3500 gulden kosten. Die Road Worn tele mocht ik meenemen voor €900,- Een schijtbedrag voor de zo goed als allerbeste telecaster ooit. Waarmee ik maar wil zeggen, 'alles is relatief'.

Neem maar van mij aan dat die gitaar, waar jij je oog op hebt laten vallen, het geld gewoon volledig waard is. Speel er op. Krijg je een stijve lul, luister dan naar je onderbuikgevoel en koop the mothafuckah. :)

Mijn excuses voor mijn grove taalgebruik. Ik kan er niets aan doen, ik heb godverdomme Gilles de la KUTourettes.

Pepe
14 mei 2015, 13:20
Het is geen onbekende reeks, hij is gewoon niet lang gemaakt. Na de brand in Ensenada werd er een nieuwe state of the art productie lijn opgezet om de Japanse lijn te vervangen en tot die lijn fully functional was werd enkel de paint facility gebruikt dus leverde Corona de ruwe bodies daarvoor die dan weer terug hobbelden naar Corona.

Dutch66
14 mei 2015, 15:06
Dan denk ik 'natúúrlijk betaal je ook een paar euro's voor het merk. Dat recht hebben ze. En als je niet bereid bent die paar centen extra te betalen, dan doe je dat toch gewoon niet?


En dan sla je, in een verder prima betoog, nog het 'voordeel' van de (resterende) inruilwaarde van een
Fender/Squier over.

vulvasonic
14 mei 2015, 23:54
En dan sla je, in een verder prima betoog, nog het 'voordeel' van de (resterende) inruilwaarde van een
Fender/Squier over.
Ook dat. Alleen is dat een punt dat ik vaak over het hoofd zie, daar ik in principe iedere gitaar voor het leven koop. Maar het klopt. :)

JVGM-music
16 mei 2015, 00:48
Mijn excuses voor mijn grove taalgebruik. Ik kan er niets aan doen, ik heb godverdomme Gilles de la KUTourettes.
Gilles de la tourette in schriftelijke vorm is vrij zeldzaam, dus meld u snel bij een dokter. Maar ik begrijp uw punt........
Dar dan weer wel....en inderdaad, goedkope gitaren kunnen reuze meevallen en dure gitaren danig tegenvallen...het is me wat.


Ter informatie...ik heb een 99 euro stagg voorzien van een paar behoorlijke pickups en wat potmetertjes vervangen door wat betere....en hij klinkt 10 keer beter dan mijn USA Tele....en hij speelt ook nog een stuk gemakkelijker..

alexander 80
16 mei 2015, 08:15
Misschien een beetje of topic. Excuus daar voor.
Maar Als ik andere potmeters in mijn mex '60 reissue strat stop klinkt ie anders?
Ik heb de pick ups al wel verandert in een setje customshop.
Welke invloed hebben die potmeters dan? (Sorry ik ben een Beetje een leek😉)
Gr Alexander


Sent from my iPad using Tapatalk

WaywardChild
17 mei 2015, 13:33
Voila,

Verkregen in een ruil en heeft al wel de nodige schade opgelopen (mojo :punk:).
De neck ga ik maar kaal schuren denk ik daar hij nu met die schade aan de neck niet lekker aanvoeld.
De pickups zijn kinman woodstock set.

https://lh4.googleusercontent.com/-Tcqhb1DmA94/VVhgfPkuWKI/AAAAAAAACYA/RSsfeiJRRiE/w197-h487-no/IMG_20150517_113307.JPG

https://lh4.googleusercontent.com/-9Q_iQyZq-iI/VVhgooLlnjI/AAAAAAAACYg/fcvc-ZOF5yk/w292-h487-no/IMG_20150517_112637.jpg

https://lh4.googleusercontent.com/-aAnXu2NJyU8/VVhgijeJCcI/AAAAAAAACYI/-txlqoqEukI/w292-h487-no/IMG_20150517_112718.jpg

https://lh6.googleusercontent.com/--PGkeK7l9Xk/VVhgkdPWgGI/AAAAAAAACYQ/fN5UtV-8dx8/w292-h487-no/IMG_20150517_112658.jpg

https://lh4.googleusercontent.com/-XXq8PLAWb70/VVhgrWL_bSI/AAAAAAAACYo/TuPtIEZoHmA/w292-h487-no/IMG_20150517_112620.jpg

telerocker
17 mei 2015, 13:53
Mooie sunburst hoor. Ik snap alleen niet dat er zoveel rash op moet zitten. Ik speel al heel lang op dezelfde gitaar en bijna niks te zien.

alexander 80
18 mei 2015, 19:35
Mooie gitaar hoor!


Sent from my iPad using Tapatalk

WaywardChild
19 mei 2015, 13:29
Mooie sunburst hoor. Ik snap alleen niet dat er zoveel rash op moet zitten. Ik speel al heel lang op dezelfde gitaar en bijna niks te zien.

Tja, zo heb ik ze nu eenmaal via de ruil gekregen en vind het ook helemaal niet erg.
Merk wel dat het eigenlijk geen dikke laag poly zit op de body, is er vrij dun opgelegd moet ik zeggen en maakt het in zijn geheel ook helemaal geen zware gitaar.
Doet me ook wat denken aan een roadworn die ik gehad heb, geeft beetje zelfde feel bij het bespelen.

Montecristo
19 mei 2015, 19:29
Mooie gitaar, gefeliciteerd! Wat betreft de finish, ik heb 2 am. std'ers uit dezelfde serie. Blizzard pearl en 3tsb, de sunburst lijkt vele malen dunner. Qua gevoel en qua slijtage/beschadigingen. Misschien zit het alleen tussen de oren? Ben benieuwd naar meningen/ervaringen van de experts.

Rooker
19 mei 2015, 20:11
Was de strat van Nile Rodgers ook niet iets dunner als officieel de bedoeling? Doe er je voordeel mee😄