PDA

View Full Version : Kool & Elfring Ace Boost pedaal



NLF
9 mei 2015, 00:04
Hallo allemaal,

Ik wilde vragen of er iemand ervaring heeft met de Ace Boost van Kool & Elfring. Ik heb even door het Forum zitten spitten, maar volgens mij is er nog niet veel over gecorrespondeerd. Mocht er iemand zijn die het pedaal getest heeft: ik ben benieuwd.

Einzeln
11 mei 2015, 07:28
Niet de Kool en Elfring wel de Lex Bos geprobeerd. Erg mooi. Ik zou je aanraden het apparaat eens te gaan proberen. Het is uitermate dynamisch. Om ploppen te voorkomen bij het schakelen worden optocouplers gebruikt. In het filmpje van MAX guitars kun je dat horen. Goede allways on.

NLF
11 mei 2015, 22:01
Dank voor je reactie. Tot nog toe liep het in deze discussie nog niet echt storm ...

Ik dacht dat het pedaal van Kool & Elfring in samenwerking met Lex was gemaakt? Of heeft Lex (naast zijn superdrive) zelf ook een boostpedaal gebouwd?

Einzeln
12 mei 2015, 07:23
Nee Lex had materiaal om nog enkele exemplaren van zijn prototype te maken. Kool en Elfring hebben op dat ontwerp nog wat klankwijzigingen gemaakt.

NLF
12 mei 2015, 12:06
Ik zal 'm eens testen ...

NLF
13 mei 2015, 18:35
Ik heb 'm vanmiddag uitgeprobeerd. Ik vond 'm goed. Het is een heel simpel pedaal met maar 1 knop. Als je meer volume wilt (meer boost dus) krijg je automatisch ook meer vervorming / tone / sustain, precies zoals een buizenamp werkt. Het pedaal kleurt je signaal niet. Het is inderdaad een ding wat je altijd aan kunt laten staan. Het is een goed pedaal als je een buizenversterker harder wilt aansturen.

the sure thing
13 mei 2015, 19:13
En? Is t wat voor jou?

Pepe
13 mei 2015, 19:13
Ze noemen het zelf "clean" boost maar dat is dat ook zo? Geen vervorming in het pedaal zelf?
Het lijkt me vrij belangrijk maar uit de beschrijving kom je er niet achter.

NLF
13 mei 2015, 19:47
En? Is t wat voor jou?

Misschien. Het grote probleem is dat ik hier thuis niet versterkt kan spelen en ook niet meer in bandjes speel (niet zo veel zin meer in). Daardoor komt het niet zo vaak voor dat ik over een versterker speel (ik heb er hier thuis een paar staan die ik dus niet gebruik, mijn handen jeuken af en toe ...). Omdat ik niet zo vaak over een amp speel vind ik het een beetje lastig te beoordelen. Maar als ik een paar pedalen mocht uitkiezen om mee verder te gaan dan zou deze daar zeker voor in aanmerking komen, ook wel omdat ik van de eenvoud van de constructie / het concept houd.

O ja: omdat het dus al weer een tijdje geleden was dat ik voor het laatst over een amp had gespeeld klonk het allemaal nogal houterig en onwennig wat ik vanmiddag aan het doen was. Lag absoluut niet aan het pedaal, maar aan de gitarist. Het is maar goed dat jullie mij niet gehoord hebben vanmiddag :-)

NLF
13 mei 2015, 19:57
Ze noemen het zelf "clean" boost maar dat is dat ook zo? Geen vervorming in het pedaal zelf?
Het lijkt me vrij belangrijk maar uit de beschrijving kom je er niet achter.

Voor zover ik het kan beoordelen: als je het pedaal niet te hard zet werkt ie als een clean boost. Zet je 'm wat verder open dan krijg je meer vervorming, maar het is lastig te zeggen of dat in het pedaal zit of in de versterker. Ik vond het in ieder geval absoluut niet storend; het klonk heel natuurlijk. Voor alle duidelijkheid: ik probeerde met het pedaal een (kleine) Marshall-clone te oversturen. Dat lukte heel aardig, maar daarvoor moest ik het pedaal wel behoorlijk open draaien (ongeveer op 3 uur).

Vanmiddag gebruikt: stratocaster > ace boost > CMW 20 watt (of 18 watt? zo'n kleintje) door een grote (oude) Marshall kast (speakers: weet ik niet). Ik vond de CMW nogal clean en nogal veel laag hebben (maar hoort misschien ook zo te zijn? is het een kopie van de 2061?). Met het pedaal ervoor kreeg ik het allemaal aardig aan de praat. Maar let op: ik speel (veel) te weinig over versterkers om het allemaal goed te kunnen vergelijken (laatste keer was over een Super Bass een jaar geleden).

De indruk van het pedaal was positief; ik denk dat het voor mensen de moeite waard kan zijn om 'm eens uit te proberen.

O ja: de volgende keer neem ik weer een stemapparaat mee want ik kan dus niet meer een gitaar op gehoor stemmen (kon ik vroeger trouwens ook niet).

Einzeln
15 mei 2015, 12:27
Het is een volumeboost.

Pepe
15 mei 2015, 13:00
Was het dan geen idee geweest om een opamp er in te zetten zodat je met een 2e volume achter de buis er ook een beetje grit er mee kan krijgen? Of nog beter, 2 buizen, plek genoeg zou je zeggen.

Einzeln
20 mei 2015, 12:04
Is me te technisch, sorry