PDA

View Full Version : EP booster?



telecastermaster
8 mei 2015, 22:36
Zijn er lui hier die een EP booster gebruiken? Ik ben er wel benieuwd naar geworden.
Dat lijkt me nu een leuk pedaal. Wat zijn jullie ervaringen?


https://youtu.be/g3shV8yUwHg

Pepe
8 mei 2015, 23:07
Het is een fijngevoelige subtiel kleurende booster. De toonregeling is passief dus in feite degeneer je het originele signaal. Boosting mids kan eigenlijk alleen als je de bas en treble afkapt. Wat ie goed kan is wat shimmer aan een strat meegeven.

ellisvertellis
9 mei 2015, 11:24
Wat hij juist doet weet ik niet, maar als ik hem intrap word ik blij! Je krijgt als het ware een laagje "extra" op je geluid, wat meer sprankel, wat potiger en natuurlijk ook luider. Het is zo'n type booster die bij veel mensen gewoon altijd aan blijft staan omdat het zonde is hem niet te gebruiken!

phx
9 mei 2015, 14:38
Gebruik zelf de TC electronics mini Spark. Werkt prima, houdt je geluid 99% intact (klein beetje compressier erbij). Bovendien kun je deze booster ook als latch gebruiken: als je de knop ingedrukt houdt krijg je de boost, laat je m los is ie weer uit. Klik je gewoon 1 keer dan blijft ie aan.

telerocker
9 mei 2015, 15:04
Ik gebruik de TC Spark Boost 4knob-versie en die kleurt wel iets, maar niet te veel. Prima in te stellen met bass, treble, gain en volume. De driestanden-voicing toggle is handig, maar houdt er rekening mee dat je je level moet aanpassen. Van de neutrale middenstand naar de topstand (extra bas en hoog) geeft een flinke volumejump.

Pepe
9 mei 2015, 15:24
De EP doet geen oversturing en unity gain en als always on verliest ie dan niet alleen zijn functie als tone enhancer en booster; met een drive erachter bouwt het volume zich snel op zodat je moet oppassen dat pedalen erachter niet oversturen. Achteraan de keten kan natuurlijk ook maar dan versterk je ook de opgebouwde ruis.
Als booster laat ie door zijn hifi achtige karakter je signaal intact en stapelt itt veel soortgenoten geen mids op mids als je hem voor een drive zet. Maar als stand alone booster is het maar de vraag of je dat tophoog (of sublaag naar gelang de switches) wil boosten.

Eric de Jong
14 mei 2015, 22:53
Ik ben ook op zoek naar een boost. Gewoon geluid harder en wat dikker, steviger maken. Ik kijk al een tijdje naar de tc spark (de grote). Denk dat dat iets voor mij is. De ep booster is volgens mij gebaseerd op de echoplex preamp. Weet niet of dat bij me past....

telerocker
14 mei 2015, 23:41
Ik ben ook op zoek naar een boost. Gewoon geluid harder en wat dikker, steviger maken. Ik kijk al een tijdje naar de tc spark (de grote). Denk dat dat iets voor mij is. De ep booster is volgens mij gebaseerd op de echoplex preamp. Weet niet of dat bij me past....

Dat doet TC Spark Boost gewoon goed.

Eric de Jong
14 mei 2015, 23:48
Lees heel veel goede dingen over de chase tone secret preamp. Kent iemand die?

Speeddemon
15 mei 2015, 09:52
Als ik de omschrijvingen hier zo lees, weet ik niet of die EP Booster nou iets magisch doet, wat allerlei andere clean boosts niet ook al doen. Ik bedoel, een MXR Micro Amp doet dit zelfs; SHO, Fulltone Fatboost, you name them...gewoon harder, met dat laagje 'meer'/tone enhancement, wat het met name goed bij Strats doet.
Vroeger gebruikte ik daar een DOD 280 Compressor (grey box) voor, met volume maximaal en compressie minimaal. Ook zo'n gevalletje van 'als je hem uit zet, weet je pas wat je mist'.
Als de pedaalgrootte belangrijk is, zou ik gewoon voor een TC Mini Spark (of één van de Mooer opties) gaan.
Relevant leesvoer:
http://www.thegearpage.net/board/showthread.php?t=1154604

Bernardduur
15 mei 2015, 10:47
De EP booster is geen cleane boost! Hij kleurt fors wat zijn magie ook geeft. Vooral in het laag midden gebied zet hij er net wat extra's bij. Het extra hoog en laag is gewoon een extratje.

Klinkt verder helaas niets als een 'echte' EP

Ik werd blijer van de Microamp voor gewoon meer volume!

Pepe
15 mei 2015, 11:25
Geen clean boost? Dan is er iets mis met die van mij want daar zit geen greintje vervorming in.

orangerocker
15 mei 2015, 11:50
Al naar de interne dip-switches gekeken Pepe? http://main.xotic.us/media/wysiwyg/Effects/EP_Booster/manuals/EP_Booster_manual.pdf

Pepe
15 mei 2015, 12:02
Ja, dat doet niks met vervorming hoor.

orangerocker
15 mei 2015, 12:22
Ah excuus, dacht dat de +3 dB Gain daarvoor zorgte. Heb het pedaal zelf namelijk niet.

Bernardduur
15 mei 2015, 12:50
Moet ik me effe anders formuleren; voor mij een is cleane boost een boost die niet gaint en niet kleurt. Dus een neutrale kopie van het geluid dat je erin stopt alleen dan harder.

Ik vind zelf de kleuring van de EP wel leuk voor single coil instrumenten.

Pepe
15 mei 2015, 13:14
Ik vind het een lastig ding. Met de dipswitches off vind ik hem het lekkerst, hij doet echt wat met je geluid, wat steviger en gelijk wat opener. Voor live gebruik is het te subtiel om een plek op het board te verdienen.
Wat ik wel curieus vind, als ik hem op de PC gebruik laat ie een hele hoge zachte piep horen, andere boosters en pedalen doen dat niet. Ik vermoed dat het aan de voeding/charge pump ligt? De Klon en Soul Food hebben er geen last van. Misschien is het over als ie met 18 volt gevoed wordt?

RB74
22 mei 2015, 11:23
Ik gebruik de TC Spark Boost 4knob-versie en die kleurt wel iets, maar niet te veel. Prima in te stellen met bass, treble, gain en volume. De driestanden-voicing toggle is handig, maar houdt er rekening mee dat je je level moet aanpassen. Van de neutrale middenstand naar de topstand (extra bas en hoog) geeft een flinke volumejump.

Eens. Door de vele instelopties is Spark Booster echt een multi-inzetbaar boost-pedaal. Superding! Ik gebruik 'm in de effects loop voor meer volume bij solo's. Je kunt met een klein beetje tweaken je geluid stukken dikker maken, maar clean boosten is dus ook geen probleem.

HaroldA
22 mei 2015, 11:41
Wat ik wel curieus vind, als ik hem op de PC gebruik laat ie een hele hoge zachte piep horen, andere boosters en pedalen doen dat niet. Ik vermoed dat het aan de voeding/charge pump ligt?

Dat zou zomaar kunnen. Welk IC zit er in je charge pump? Simpele test is natuurlijk even voeden zonder charge pump, of met een "echte" 18v.


Ik heb ook al een paar Xotix EP Boosters gebouwd; heerlijke solo-booster!

humbucker
22 mei 2015, 13:56
Ik gebruik hem als soloboost. Werkt heel fijn. "Blind" 2dehands gekocht en voldoet prima.

muziekschuur
22 mei 2015, 14:15
De EP Boost is toch de voorversterker uit de echoplex?

HaroldA
22 mei 2015, 14:16
De EP Boost is toch de voorversterker uit de echoplex?

Een "vrije interpretatie" daarvan, ja ...