PDA

View Full Version : Gitaarherstel, en dan wel een hele goede, wie weet?



gitaargod
8 mei 2015, 12:54
Beste forumleden:

Ik heb een aantal jaren gelden een Fender Stratocaster CS Time Machine '60 NOS gekocht, relatief voor weinig, maar toch nog wel een aardig bedrag (1250). Deze gitaar was ooit een NOS, maar de eigenaar heeft geprobeerd hier een Relic van te maken, het resultaat is niet zo geweldig. De gitaar is ge-re-fret en er is tig keer slecht in gesoldeerd, elementen zijn ook niet origineel, maar zitten er wel bij.

Ik dacht, ik laat 'm keer goed herstellen, en dan heb ik voor een acceptabel bedrag toch weer een een mooie Fender CS.

Dus nu eindelijk wil ik deze gitaar weer zo goed mogelijk in zijn (een) originele staat terug brengen.

Het volgende moet gebeuren:
- Opnieuw lakken met nitro-lak (Daphne Blue), oude lak zit er nog op met van die stomme schaafplekken, dus die moet er eerst af denk ik.
- Alle potmeters moeten vernieuwd worden (CTS).
- Een nieuwe 5 standen schakelaar (CRL).
- Oude elementen er weer in.
- Zadelschroefjes vervangen, deze zijn dolgedraaid.
- Vlakken, eventueel een re-fret. Er zitten nu medium jumbo frets in, origineel zou dit vintage frets moeten zijn. Medium jumbo bevalt wel. Maar de huidige frets zijn aan de zijkanten opgevuld met houtvulmiddel en dat vind ik weer niet zo geweldig. Bovendien rammelt het nogal, maar er is genoeg over om te vlakken.
- Uiteindelijk moet de gitaar natuurlijk ook nog zo goed mogelijk worden afgesteld.

Ik hoop dat zoiets kan voor niet meer dan ongeveer 750 Euro.

Ik heb geen idee wie hier de aangewezen persoon voor zou kunnen zijn. Iemand die weet hoe hij deze gitaar weer zo "origineel" mogelijk kan krijgen en perfect kan afstellen. Ik weet zelf eigenlijk wel wat ik wil en hoe het zou moeten zijn, maar een voor een goed advies sta ik wel open.

Ik heb in het verleden al ervaringen gehad met een aantal bouwers, helaas was ik bijna altijd niet tevreden. Maar dat is nu niet belangrijk, deze klus is anders. Eigenlijk wil ik de beste, het liefste niet te duur, maar een goede vakman heeft zijn prijskaartje, dat weet ik.

Ik woon in Enschede, dus ergens in het oosten zou fijn zijn, maar als het moet dan rij ik ook naar Den Helder of Maastricht.

Ik hoop dat iemand me kan helpen.

blademan
8 mei 2015, 13:01
Luthiers gitaren in Den Bosch! Chris Teerlink is een vakman!

Orpheo
8 mei 2015, 13:03
Vooral het lakwerk zal de boel prijzig maken, secundair het vlakken/fretjob.

Elektronica e.d zou 100€ worden, vlakken/refret 200€. Lakwerk? Durf ik niet te zeggen maar wel meer dan 450.


Dit zijn prijzen die ik een beetje ken van mensen om me heen.

Stuur eens een mail naar Oigun Guitars. Hij is echt een waanzinnig goeie bouwer en lakker.

Pepe
8 mei 2015, 13:12
Ik ben ook voor Oi. Is goed, flexibel en trekt niet gelijk het vel over je oren.
Afgezien daarvan, er is best een hoop wat je zelf kan doen om de rekening zo klein mogelijk te houden. Lak fahig schuren bijvoorbeeld en onderdelen zelf inkopen zodat de meester gitaarbouwer niet met die onzin bezig hoeft te zijn.

JGD
8 mei 2015, 13:19
Niet de goedkoopste, maar: Muziek Ebbeling in Utrecht.
Rob Ebbeling levert top kwaliteit.

Als ik iets netjes wil, vakmanschap wil, is Ebbeling het adres voor mij.

Dan nog even semi off topic, gewoon lekker even gal spuwen:
blijf ver weg van luitjes bij Keymusic oid.
Echt, het zou dat soort lui verboden moeten worden om een instrument aan te raken.
Ik heb inmiddels 3 voorbeelden, echt.... om te rillen gewoon.

okeeee
8 mei 2015, 13:30
ik zou um idd zelfs schuren en mocht er redelijk hout tevoorschijn komen, waxen of in den olie zetten

scheelt financieel een slok op een borrel en maak volgens mij voor het geluid van de gitaar geen reet uit

Parental Advisory
ik weet geen fok van gitaarbouw ect

arjanb01
8 mei 2015, 14:09
Ga es bij Jasper muziek in Winterswijk langs dat zijn echt super kundige mensen en geef je wensen aan.
Ander alternatief bij je in de buurt is Dick dijkman.
Iets verder weg is Huub boel in Zutphen, ook een ervaren vakman.

Succes en het zal niet goedkoop worden, maar het is de gitaar meer dan waard.

gitaargod
9 mei 2015, 09:19
Mooi dat zijn er al een paar, zijn er nog meer? Ik ga ook maar eens kijken bij de buren (D). Is misschien ook wel idee? Maar dan moet ik al die onderdelen vertalen in het Duits, straks krijg ik 'm nog met een maple neck terug!

Tupelo
9 mei 2015, 09:23
Luthiers gitaren in Den Bosch! Chris Teerlink is een vakman!
Vraag mezelf alleen af of die wil lakken... verder erg goed ja.

the sure thing
9 mei 2015, 14:35
Zwier gitaar in Vlissingen. Errug ver weg, maar errug goed

jutter
9 mei 2015, 16:26
http://www.pkguitars.nl/

Ik ben er een aantal keren geweest en ben elke keer zeer tevreden. Klasse kerel!

arjanb01
9 mei 2015, 16:31
Patrick Koopman, ook een goeie.
Ik denk dat de ts nu wel een stuk of 6 goeie offertes kan laten maken en daar de beste uitzoeken.

nusti
9 mei 2015, 19:46
Ad de peffer in Waalwijk.
Heeft een aantal gitaren van mij onder handen genomen en ik was zeer onder de indruk.
Www.gitaarman.nl

oigun
10 mei 2015, 21:18
Ga niet zelf schuren, laat dat liever aan degene over die de gitaar gaat lakken, ik doe regelmatig refins ook van vintage instrumenten die goedbedoeld zijn kaalgeschuurd.. Vaak zijn dan de contouren van de gitaar niet meer zo strak als je eigenlijk wilt.

marter544
11 mei 2015, 12:06
Vlakbij: Dick Dijkman in Delden! Levert vakwerk.

Tabula Rasa
11 mei 2015, 12:17
Wat Oi zegt: hoop ook dat de relic niet diepe krassen en butsen heeft., met name in de afgeronde randen.

Eko
12 mei 2015, 20:28
Wat Marter zegt: Delden Dick Dijkman. Man heeft zijn halve leven gitaren staan preppen en spuiten. Bouwt fenomenaal mooi en goed materiaal. Wandelende encyclopedie op technisch gebied met pots etc. is Gibson repair center voor het lakwerk. Man weet er dus echt wat van.

gitaargod
14 mei 2015, 00:13
Patrick Koopman en Dick Dijkman hebben al eens gitaren voor mij ge-re-fret en gevlakt. Ik was daar niet zo tevreden mee, daarom hebben ze niet mijn voorkeur. In Groningen heb ik ooit een gitaar naar Rikkers gebracht, dat was een goede ervaring. Maar dit zijn er maar 3 in totaal, ik wil weten wat er nog meer is. Ik heb al 1 en ander advies gekregen van jullie, misschien zit daar wat tussen. Ik denk dat ik maar moet gaan bellen. Maar ja, je vraagt een metselaar ook niet direct of hij wel een recht muurtje kan metselen. Het lijkt me een beetje raar als ik vraag: kun je goed solderen, kun je goed vlakken, als je iets fout doet ga je dat dan ook opbiechten? Als iemand in dit forum nu mij zou zeggen dat hij zijn Fender CS gitaar heeft laten opknappen bij een gitaarbouwer die dit doet met een Fender hart en 100% te vertrouwen is, dan is dat misschien wel de aangewezen persoon. Deze heb ik nog niet langs zien komen.

arjanb01
14 mei 2015, 06:26
Blijft lastig inderdaad.
Ik heb jaren geleden Dick dijkman gebeld of hij m'n gitaar wilde afstellen en een humbucker erin wilde zetten, nou kreeg ik me toch een zuur antwoord dattie geen tijd had enzo.... Gevolgd door een heel grof afkappen van het gesprek. Nare indruk van die man.
En dat terwijl hij echt mooie dingen maakt.
M'n tips bij je in de buurt:
Huub Boel in Zutphen
Jasper muziek in Winterswijk
En wat verder van der haar guitars in IJsselstein (?)

nusti
15 mei 2015, 23:51
ik heb geen Fender CS, maar als ik bij ad de paffer op zijn Facebook kijk en wat er voorbij komt waar hij aan werkt...een gibson ES125 uit 1956 een DÁngelico jazz. Een guild uit de jaren 60. Heeft een simpele werkplaats in de tuin, maar echt ouderwets handwerk en vakmanschap.


Patrick Koopman en Dick Dijkman hebben al eens gitaren voor mij ge-re-fret en gevlakt. Ik was daar niet zo tevreden mee, daarom hebben ze niet mijn voorkeur. In Groningen heb ik ooit een gitaar naar Rikkers gebracht, dat was een goede ervaring. Maar dit zijn er maar 3 in totaal, ik wil weten wat er nog meer is. Ik heb al 1 en ander advies gekregen van jullie, misschien zit daar wat tussen. Ik denk dat ik maar moet gaan bellen. Maar ja, je vraagt een metselaar ook niet direct of hij wel een recht muurtje kan metselen. Het lijkt me een beetje raar als ik vraag: kun je goed solderen, kun je goed vlakken, als je iets fout doet ga je dat dan ook opbiechten? Als iemand in dit forum nu mij zou zeggen dat hij zijn Fender CS gitaar heeft laten opknappen bij een gitaarbouwer die dit doet met een Fender hart en 100% te vertrouwen is, dan is dat misschien wel de aangewezen persoon. Deze heb ik nog niet langs zien komen.

barno
16 mei 2015, 00:25
Patrick Koopman en Dick Dijkman hebben al eens gitaren voor mij ge-re-fret en gevlakt. Ik was daar niet zo tevreden mee, daarom hebben ze niet mijn voorkeur. In Groningen heb ik ooit een gitaar naar Rikkers gebracht, dat was een goede ervaring. Maar dit zijn er maar 3 in totaal, ik wil weten wat er nog meer is. Ik heb al 1 en ander advies gekregen van jullie, misschien zit daar wat tussen. Ik denk dat ik maar moet gaan bellen. Maar ja, je vraagt een metselaar ook niet direct of hij wel een recht muurtje kan metselen. Het lijkt me een beetje raar als ik vraag: kun je goed solderen, kun je goed vlakken, als je iets fout doet ga je dat dan ook opbiechten? Als iemand in dit forum nu mij zou zeggen dat hij zijn Fender CS gitaar heeft laten opknappen bij een gitaarbouwer die dit doet met een Fender hart en 100% te vertrouwen is, dan is dat misschien wel de aangewezen persoon. Deze heb ik nog niet langs zien komen.

dus als ik zeg: die of die is 100 procent te vertrouwen, dan neem je dat van mij, anonieme forummans, gewoon aan? beetje raar, maar soit: Gun guitars, dus.

gitaargod
21 mei 2015, 17:13
dus als ik zeg: die of die is 100 procent te vertrouwen, dan neem je dat van mij, anonieme forummans, gewoon aan? beetje raar, maar soit: Gun guitars, dus.

nee, maar ik hoop ook maar wat. ik ben er nog steeds niet helemaal uit, misschien moet ik maar 's over de grens kijken richting DL, daar wonen slimme en handige mensen, wie weet.

Pepe
21 mei 2015, 17:25
misschien moet ik maar 's over de grens kijken richting DL, daar wonen slimme en handige mensen, wie weet.

Oooh, slim en handig ook? Zeg dat dan gelijk. Ja, Duitsland natuurlijk. :D

Marcel31
23 mei 2015, 19:45
Je hoeft niet perse alles bij dezelfde te doen. Je vast een zaak in de buurt die goed zijn met solderen en herfretten, maar liever geen spuitwerk doen. Dan doe je dat toch ergens anders. Gitaar moet toch uit elkaar.