PDA

View Full Version : Hangstrom of Epiphone



Johannes Goedgebeur
7 mei 2015, 13:46
Hallo,
ik ben opzoek naar een nieuwe gitaar van rond de 500-600 euro.
Nu is mijn vraag of ik voor Hangstrom moet gaan of voor epiphone. Qua modellen betreft het de Hangstrom super swede of de epiphone sheraton ii.
Kan iemand helpen?

blademan
7 mei 2015, 13:56
De Hagstrom heeft een solid body (meer een les paul achtige) en de Epiphone is semi-hollow (ES335). Dat maakt dus qua geluid nog wel ff wat uit, ik hoop dat je dat verschil hebt gezien. Verder zijn het beide prima gitaren, maar ligt het eraan wat voor geluid je zoekt.

okeeee
7 mei 2015, 14:59
ff een vraagje(s)
wat zijn je oude gitaar en versterker en wat verwacht je van je nieuwe gitaar ?

muziekschuur
7 mei 2015, 17:07
Ik kan alleen maar zeggen je hebt smaak. Beide gitaren zouden in principe een goede aankoop zijn.

Erik de Perik
9 mei 2015, 17:51
Zou zeker ook deze eens proberen: http://www.thomann.de/de/harley_benton_l450plus_honey_burst.htm
Ik heb deze zelf en het is in alle opzichten echt een prima gitaar. Goede toon, lange sustain, geen dode plekken op de hals, prima afwerking maar heeft wat afstelling nodig (intonatie voornamelijk). Komt bij dezelfde fabrikant vandaan als Epiphone.
Is niet zo'n grote gok, want je kunt 'm 30 dagen uitproberen en dan alsnog terugsturen, betaal je met PayPal, dan kost je dat niets.

denis.hermans
9 mei 2015, 18:52
Evt. kan je ook eens kijken naar (de goedkopere reeksen) van TOKAI

arjanb01
9 mei 2015, 19:00
Die zijn dan weer wel ruim 200 eu duurder dan die Harley Benton les Paul.

postbus31
9 mei 2015, 19:17
Hagstrom i.m.h.o. de betere gitaar in die prijsklasse. Mooi afgewerkte gitaar die zelfs behoorlijk goed afgesteld uit de doos komt. Klinkt lekker, speelt goed. Lekkere sounds, mede door de aanwezige coil-split
Wel ff dingetje: de Hagstrom Super Swede heeft een mensuur van 25,5 (zelfde als een Strat) daar waar een Les Paul een mensuur van 24,75 heeft. Ook de radius van de Hagstrom is groter.

Erik de Perik
9 mei 2015, 20:51
Is ook 'gewoon' een Chinese gitaar.

postbus31
9 mei 2015, 21:20
Is ook 'gewoon' een Chinese gitaar.

Wat wil je daarmee zeggen, dat alle Chinese gitaren gelijk zijn ofzo?

Erik de Perik
9 mei 2015, 21:33
Nee, anders had ik 'gewoon' niet in aanhalingstekens geschreven. Maar ik bedoelde dat het allemaal Chinese gitaren zijn. Best ingewikkeld ja!

postbus31
9 mei 2015, 21:57
Land van herkomst vind ik bij moderne gitaren niet zo'n issue meer.

jutter
9 mei 2015, 22:02
Land van herkomst vind ik bij moderne gitaren niet zo'n issue meer.

Dat vind ik ook. Mijn lievelingsgitaar is een Sheraton uit, juist ja...... China!

postbus31
9 mei 2015, 22:14
Durf eigenlijk wel te stellen dat wanneer je 5 á €600 budget hebt en bij de min of meer gevestigde orde gaat shoppen je een heel fatsoenlijke gitaar op de kop kunt tikken. Winkel met een ruime voorraad is dan wel een pre. Tussen 5 gitaren van hetzelfde merk/model kan wel eens verschil zitten. Dan is het wel fijn dat je kunt kiezen voor die ene die jou het beste ligt :-)

arjanb01
10 mei 2015, 05:54
Er worden zeer behoorlijke gitaren in Bamië gemaakt, eastman, peerless, dat soort merken. Tussen de 600-800 Europa heb je echt leuk spul.
Nieuwe productielanden als Indonesië, Surabaya komen ook op. De nieuwe jan akkerman les Paul is daar gemaakt en dat is echt een heel behoorlijke les Paul.
Over 10 jaar kunnen fender en Gibson wel inpakken, want in de zelfbouw, custom made markt gaan ze de slag ook verliezen tegen lokale bouwers, verwacht ik. Interessante ontwikkeling dus.

postbus31
10 mei 2015, 10:32
Nieuwe productielanden als Indonesië, Surabaya komen ook op. De nieuwe jan akkerman les Paul is daar gemaakt en dat is echt een heel behoorlijke les Paul.
..........

Ik heb een gitaar die afkomstig is uit dezelfde fabriek en kan je verzekeren dat dat een prima instrument is. Valt wel boven het genoemde budget btw ;-)

http://images.tapatalk-cdn.com/15/05/10/9c194cf18e1219f7c47f7fe993911596.jpg

Anyway, in het geval van de keuzestress van de topicstarter zou ik (maar wie ben ik) voor de Hagström gaan!

jutter
10 mei 2015, 11:23
Er worden zeer behoorlijke gitaren in Bamië gemaakt, eastman, peerless, dat soort merken. Tussen de 600-800 Europa heb je echt leuk spul.
Nieuwe productielanden als Indonesië, Surabaya komen ook op. De nieuwe jan akkerman les Paul is daar gemaakt en dat is echt een heel behoorlijke les Paul.
Over 10 jaar kunnen fender en Gibson wel inpakken, want in de zelfbouw, custom made markt gaan ze de slag ook verliezen tegen lokale bouwers, verwacht ik. Interessante ontwikkeling dus.

Ik ben verbaasd dit uit jouw mond te horen Arjan! Jij gaat toch altijd voor USA, NL en JPN gitaren??? Maar je wordt toch ook wat ouder hè?! Heeft dit iets met wijsheid ofzo te maken? :D

arjanb01
10 mei 2015, 11:39
Inderdaad, dankzij jou weet ik beter😉
Je bent 20 jaar ouder en wijzer dan ik😘
M'n volgende gitaar wordt waarschijnlijk de opvolger voor m'n luke 2, en waarschijnlijk laat ik iets custom bouwen bij vd haar of smitty met h-s-s pickups.

MikeD
10 mei 2015, 11:40
forumlid Rickenbender heeft sinds enige tijd een Hagstrom .. afgelopen vrijdag had 'ie m weer eens mee genomen naar de Bandstart Studio en ik moet zeggen: dat ding klinkt geweldig, breed bereik aan geluidsmogelijkheden zullen we maar zeggen (van vet tot rinkelend) en is zeer mooi gebouwd. je moet er absoluut eentje proberen (wel in een winkel die goed afgestelde gitaren in het rek hangt.... fabrieksafstelling rechtstreeks uit de doos mag je niet blind op vertrouwen)

jutter
10 mei 2015, 11:49
Inderdaad, dankzij jou weet ik beter��
Je bent 20 jaar ouder en wijzer dan ik��
M'n volgende gitaar wordt waarschijnlijk de opvolger voor m'n luke 2, en waarschijnlijk laat ik iets custom bouwen bij vd haar of smitty met h-s-s pickups.

Mha, valt me van je tegen; veel wijzer ben je niet geworden :D Waarom niet een Hondo ofzo, vind ik toch veel beter bij je passen! En nu snel weer ontopic graag!

arjanb01
10 mei 2015, 17:08
Mha, valt me van je tegen; veel wijzer ben je niet geworden :D Waarom niet een Hondo ofzo, vind ik toch veel beter bij je passen! En nu snel weer ontopic graag!

Hondo, daar heb ik een emotionele band mee! Was m'n eerste elektrische gitaar die ik van m'n ouders kreeg, een zwart witte strat. Geen best ding maar heeft er wel voor gezorgd dat ik nog steeds speel!
Ben benieuwd of hij nog bespeeld wordt.

Naviiin
10 mei 2015, 18:32
Musicstore heeft een Viking mooi afgeprijsd, electronics uit een Swede...ik zou t wel weten!

http://www.musicstore.de/de_DE/EUR/-/art-GIT0022945-000?campaign=PSM/idealo

postbus31
10 mei 2015, 19:39
Musicstore heeft een Viking mooi afgeprijsd, electronics uit een Swede...ik zou t wel weten!

http://www.musicstore.de/de_DE/EUR/-/art-GIT0022945-000?campaign=PSM/idealo

Nice!
Én een Les Paul mensuur, voor de kniesoor die daar op let ;-)

telerocker
10 mei 2015, 21:27
Musicstore heeft een Viking mooi afgeprijsd, electronics uit een Swede...ik zou t wel weten!

http://www.musicstore.de/de_DE/EUR/-/art-GIT0022945-000?campaign=PSM/idealo

Idd geen geld en hij ziet er ook nog kek uit.

mattihafler
11 mei 2015, 22:17
Ik stem voor Hagstrom!

Tupelo
12 mei 2015, 19:35
Dat vind ik ook. Mijn lievelingsgitaar is een Sheraton uit, juist ja...... China!
Hmm... tweemaal exemplarisch bagger getroffen, aangaande de Chinese Sheraton, u mag hoog en laag roepen hier, ik wacht ff twintig jaar voor ik een nieuwe Chinese Epiphone aanschaf.
Wellicht dat ze de kunst van het fretten tegen die tijd onder de knie hebben, of het productiemodel 'aandacht behalve het cosmetische' toestaat.
Ik kan er met mijn harsens niet bij dat mensen Chinese Epiphones kopen, werkelijk niet, hoe het met andere Chinezen zit, daarover laat ik mezelf niet uit, maar gortdroog zou ik alleen al daarom de gok op Hagstrom wagen, en hopen dat dat niet door dezelfde Chinezen gefret wordt.
Tenzij je kickt op niet eenvoudig te verhelpen fretbuzz natuurlijk.
Maar goed, die van mij was tweemaal een 50th anniversary model, met Gibson pups, wellicht doen ze hun best om die series extra kont China te doen verlaten, kweenie, zomaar ?

jutter
12 mei 2015, 21:15
Hmm... tweemaal exemplarisch bagger getroffen, aangaande de Chinese Sheraton, u mag hoog en laag roepen hier, ik wacht ff twintig jaar voor ik een nieuwe Chinese Epiphone aanschaf.
Wellicht dat ze de kunst van het fretten tegen die tijd onder de knie hebben, of het productiemodel 'aandacht behalve het cosmetische' toestaat.
Ik kan er met mijn harsens niet bij dat mensen Chinese Epiphones kopen, werkelijk niet, hoe het met andere Chinezen zit, daarover laat ik mezelf niet uit, maar gortdroog zou ik alleen al daarom de gok op Hagstrom wagen, en hopen dat dat niet door dezelfde Chinezen gefret wordt.
Tenzij je kickt op niet eenvoudig te verhelpen fretbuzz natuurlijk.
Maar goed, die van mij was tweemaal een 50th anniversary model, met Gibson pups, wellicht doen ze hun best om die series extra kont China te doen verlaten, kweenie, zomaar ?

Tot nu toe geen slechte Chinees tegen gekomen en daarmee bedoel ik niet de restaurants.

denis.hermans
12 mei 2015, 22:55
@ Tupelo : jammer van jouw ervaring met de Sheraton. Ik ben helaas ook al wel een Hagstrom tegengekomen waarvan heet fretwerk ook niet echt top te noemen was. Bij mijn (Koreaanse) Sheraton is dat dan weer wel goed. (Topkam was wel bagger..)Maar ik denk dus dat je elke gitaar op zich moet bekijken en dus niet met absolute zekerheid dit of dat kan naar voor schuiven als de juiste keuze. De kwaliteit moet per exemplaar beoordeeld worden.

Input79
12 mei 2015, 23:47
Heb hier ook een Chinese Sheraton...
En de eerlijkheid gebied me om te zeggen dat het een prima gitaartje is ...
De basis was zelfs zo goed dat ik met plezier de kost en moeite genomen heb om de electronica te upgraden en BKP MULE's in het beestje te steken... Sindsdien een supergitaar !

Tupelo
13 mei 2015, 09:45
Zou betekenen dat ik tweemaal een bad apple gehad heb.
Dat is heel goed mogelijk.
Niettemin, voor mij persoonlijk reden om er mijn handen niet meer aan te branden, iets over een ezel.
Voor mij persoonlijk.
Een eerste ogenblik, zo uit de doos, aangenaam verrast; hoe is het mogelijk dat ze dat voor zo weinig geld kunnen leveren ?!
Bij nadere inspectie toch slordigheidsfoutjes, cosmetisch, maar juist dat wil ik wel accepteren, jammer dan dat de inlays niet helemaal evenwijdig en recht zitten, dat de knoppen niet allemaal dezelfde richting in wijzen.
Qua geluid ook tevreden.
Maar dan, met geen mogelijkheid helemaal lekker afgesteld te krijgen.
Moeite met intoneren, onder alle omstandigheden wel ergens fretbuzz.
En dan blijkt tot tweemaal toe dat de toets niet goed gevlakt is, en de fretjes ongelijk zijn.
En dat is jammer.
Ik zou gerust honderd euro meer voor mijn Sheraton hebben willen betalen (gezien de configuratie met tailpiece en minihumbuckers, die je weinig tegenkomt) als die goed de fabriek zou verlaten.

petpas
13 mei 2015, 10:29
Johannes. Ik zou zeggen wacht even en spaar even door. Met een extra budget van 100 a 200 euro heb je een gibson studio of duesenberg starplayer te pakken. OF ga voor een PRS SE model. Super gitaren voor weinig geld.

FruscianteFan
13 mei 2015, 20:10
Allemaal prima gitaren. Ik heb een paar Hagstrom Vikings in handen gehad. Voelen lekker aan, iets te smooth, iets 'te degelijk', ik voelde het niet helemaal. Vind ze ook nasaal klinken, er zit voor mij te weinig leven in.

Sheratons vind ik fijne gitaren. Niet echt op de afwerking gelet, maar ze hebben wel iets.

Tussen die twee zou ik voor de Sheraton gaan...

Je kunt doorsparen voor een Gibson, die zijn iets anders. Ook heerlijke gitaren, maar vooral anders. In die prijsklasse zit je eigenlijk sowieso wel goed.

Rooker
13 mei 2015, 20:59
Ik had een prachtige Sheraton, klonk ook erg goed. Voor mij was alleen de hals veel te breed en ik vond het erg lastig dat er geen inlays meer in de hals zitten na fret 14. Ik raak dan de weg kwijt😁. Wel iets om mee te overwegen.

FruscianteFan
13 mei 2015, 21:16
ook geen dots op de zijkant?

edit: volgens deze foto niet. Vreemd eigenlijk

https://graphicartistry.files.wordpress.com/2011/10/latest-sheraton-pics-0011.jpg

Input79
13 mei 2015, 21:57
Had hetzelfde probleem ;-)
Heb er dan maar met onuitwisbare stift wat stipjes als sidedots opgezet ;)

jutter
13 mei 2015, 22:50
Had hetzelfde probleem ;-)
Heb er dan maar met onuitwisbare stift wat stipjes als sidedots opgezet ;)

Zo heb ik het ook gedaan.

arjanb01
14 mei 2015, 06:29
Niemand die de es modellen van tokai noemt? Is ook een Chinese versie van die Bax op voorraad heeft. Ook het uitproberen waard. Al ben ik meer van de Japanse series.

denis.hermans
14 mei 2015, 08:33
Ik heb zo'n Chinese Tokai vastgehad. Niet slecht maar ik denk toch dat ik m'n Sheraton verkies. De gitaar resoneerde mi iets minder dan m'n Epi (heb alleen on versterkt gespeeld), 1 potmeter hing overigens los (snel hersteld) en ik vond de bedrading nogal slordig zichtbaar (zat echt vlak voor f-gat) Topkam was wel goed. De toggle switch op mijn epiphone is niet van een erg hoge kwaliteit, misschien is dat beter bij Tokai. De hals vzn de Tokai lijkt iets dikker. Maar ik denk dat je in deze prijsklasse echt concreet instrument per instrument moet bekijken.(eigenlijk altijd wel) en dan eruit pikken wat het beste aanvoelt.

denis.hermans
14 mei 2015, 08:40
Mijn Sheraton is overigens een Koreaanse.