PDA

View Full Version : Klon



telerocker
7 mei 2015, 01:57
Potjandosie, 't is kennelijk een originele Klon, maar voor die prijs weet ik ook nog wel andere hebbedingetjes.

http://www.maxguitarstore.com/products/klon-silver-centaur/

Bernardduur
7 mei 2015, 09:08
En dan is het nog wel de zilveren versie...........

Rafke Pafke
7 mei 2015, 09:12
En dan is het nog wel de zilveren versie...........

Is een pedaaltje dat echt waard? Is het dan niet interessanter een top versterker aan te schaffen?

Kim Wilson
7 mei 2015, 09:34
Is een pedaaltje dat echt waard? Is het dan niet interessanter een top versterker aan te schaffen?
Dit zijn verzamelaarswaarden. Dit gaat niet meer om wat beter is.

Dirk_Hendrik
7 mei 2015, 09:34
Een versterker is iets anders dan een pedaal. Als je die vraag stelt redeneer je vanuit een perspectief dat een je een pedaal gebruikt als vervanging van een functie/mogelijkheid/klank die je versterker niet heeft. Als je zo tegen pedalen aan kijkt is dat prima maar kun je er maar beter van af blijven ;-)

Daarna, je vraag over waard?
Nee. natuurlijk niet. Die prijzen zijn onderdeel van de mythe die Bill Finnegan om het ding heeft opgetrokken. En de woede en consternatie toen een groep blije soldeerbout DIY-ers op freestompboxes.org besloot geld bij elkaar te gooien, zo'n apparaat te kopen en die mythe voorgoed te slopen. Resultaat is dat je nu, een jaar of 6 verder, vele verschillende "merken" Klon clones kunt kopen (die allemaal claimen net zo goed als het origineel te zijn) en dat zelfs grotere merken als EHX stiekum een klonclone verkopen.

Pepe
7 mei 2015, 10:58
Toch zou je verwachten dat de grote golf klones Inclusief de KTR impact op de prijs van de goud & zilver zouden hebben.

Dirk_Hendrik
7 mei 2015, 11:36
Nee hoor. Dat denk je maar. Waar je intussen impliciet aan refereert is één van de grootste coverups van de moderne geschiedenis. men heeft ons doen denken dat de kredietcrisis van 2008 is veroorzaakt door creatieve banken en bankiers.

Terwijl het 2008 was toen de mythe van de Klon gebust werd en de markt ineens overspoeld werd met KlonClones.

go figure.

Rick trodat
7 mei 2015, 11:45
Toch geinig, een pedaal voor dat geld? Het is ook deels de zeldzaamheid en verzamelwoede en tevens de mythe rondom dat pedaal, zoals eerder genoemd.

Beetje hetzelfde gebeurd bij dumble trainwreck etc. Tuurlijk het zijn prima amps maar de klonen zijn minstens zo goed, of beter maar je hebt dan niet de ''originele''.

Zelf dacht ik dat oudere stratocasters ook beter waren dan moderne, maar de waarheid is dat dit helemaal niet zo is. Ik heb op een paar 56-58 stratocasters gespeeld en zag bij 1 van die gitaren ruimte in de neckpocket. En ze klonken ook helemaal niet anders dan een moderne american stratocaster met redelijke pickups. De waarheid is zelfs dat je met allparts en kwaliteitsonderdelen een gitaar kan maken die evengoed of wellicht nog wel beter is. Heb je weleens John Cruz een gitaar in elkaar zien knutselen? Nuff said. Nee dan liever een echter vakman, die alles zelf maakt, en tien keer nameet. Maar ja het is dan geen fender.

Maar ja een mens houdt van mojo, een verhaal achter de gitaar of pedaal, zeldzame spullen en originaliteit. En daarom betalen we ervoor niet omdat het beter klinkt.

Kim Wilson
7 mei 2015, 11:48
Zo kwam er toch laatst ook een originele TS-808 voorbij? Vraagprijs €1200...

Bernardduur
7 mei 2015, 11:57
Beetje hetzelfde gebeurd bij dumble trainwreck etc. Tuurlijk het zijn prima amps maar de klonen zijn minstens zo goed, of beter maar je hebt dan niet de ''originele''.



Puntje van kritiek; ik heb erg veel amps gehoord, geserviced en gemaakt en ben in een mooie positie waarbij ik al meerdere Dumble's en trainwrecks heb mogen aanschouden / servicen / etc. Echte dan, natuurlijk ook aardig wat klonen.

Er zit gewoon wel een echt verschil tussen een 'echte' en een kopie. Dit merk je vooral in de dynamiek, het speelgemak en de verschrikkelijke transparantie van het geluid.

Daarnaast zijn de klonen vaak kopieën van een specifiek model. Dumble maakt niet continu hetzelfde model maar maakt in opdracht een versterker voor de koper (en past deze aan op zijn wensen). Zo krijg je dus modellen die perfect zijn voor single coil gitaren maar ook die meer geschikt zijn voor humbuckers. En dat merk je gewoon heel erg!

Over de prijs van een Dumble hoeven we het niet te hebben, die is belachelijk. Maar de kwaliteit die je ervoor terugkrijgt is gewoon een punt. Of dat het waard is laat ik liever aan iemand anders over die wel het geld ervoor heeft.

Rick trodat
7 mei 2015, 12:04
Puntje van kritiek; ik heb erg veel amps gehoord, geserviced en gemaakt en ben in een mooie positie waarbij ik al meerdere Dumble's en trainwrecks heb mogen aanschouden / servicen / etc. Echte dan, natuurlijk ook aardig wat klonen.

Er zit gewoon wel een echt verschil tussen een 'echte' en een kopie. Dit merk je vooral in de dynamiek, het speelgemak en de verschrikkelijke transparantie van het geluid.

Daarnaast zijn de klonen vaak kopieën van een specifiek model. Dumble maakt niet continu hetzelfde model maar maakt in opdracht een versterker voor de koper (en past deze aan op zijn wensen). Zo krijg je dus modellen die perfect zijn voor single coil gitaren maar ook die meer geschikt zijn voor humbuckers. En dat merk je gewoon heel erg!

Over de prijs van een Dumble hoeven we het niet te hebben, die is belachelijk. Maar de kwaliteit die je ervoor terugkrijgt is gewoon een punt. Of dat het waard is laat ik liever aan iemand anders over die wel het geld ervoor heeft.

Eens, maar van weelden, bludotone en two rocks zijn er ook allemaal van afgeleidt en zitten ook erg goed in elkaar, zeker de eerste twee.

Pepe
7 mei 2015, 12:05
Het is allemaal dirt cheap in de wereld waar Eddie Vegas in leeft. Maar goed, zijn TS'n en Cry Baby's komen ook direct onder de voeten van SRV en Hendrix (http://www.eddievegas.com/store/details/1969-Jimi-Hendrix-OWNED-_AND_-USED-CRY-BABY-WAH-PEDAL.php) vandaan.

Oh, ik zie dat we alweer op station Dumble zijn aangeland.

Kim Wilson
7 mei 2015, 12:08
De waarde van Dumble is (grotendeels) gebaseerd op kwaliteit, niet op verzamelaarswaarde zoals de Klon en de originele TS-808. Het vergelijk gaat niet op.

kassie
7 mei 2015, 12:17
De marktwaarde van Dumble is vooral bepaald door exclusiviteit en originaliteit. Hij bouwt voor een select clubje en verkoopt ze zelf onder de marktwaarde.

Bernardduur
7 mei 2015, 12:39
Eens, maar van weelden, bludotone en two rocks zijn er ook allemaal van afgeleidt en zitten ook erg goed in elkaar, zeker de eerste twee.

Helemaal mee eens!

Rick trodat
7 mei 2015, 13:41
Het is allemaal dirt cheap in de wereld waar Eddie Vegas in leeft. Maar goed, zijn TS'n en Cry Baby's komen ook direct onder de voeten van SRV en Hendrix (http://www.eddievegas.com/store/details/1969-Jimi-Hendrix-OWNED-_AND_-USED-CRY-BABY-WAH-PEDAL.php) vandaan.

Oh, ik zie dat we alweer op station Dumble zijn aangeland.

Dit is dan weer wel cool! een echte hendrix wah.

Bernardduur
7 mei 2015, 14:22
Nou ja, zoveel Hendrix zit er niet meer in zo te zien; het hele circuit is vervangen........

Mitch
7 mei 2015, 14:48
In Elektrisch de vraag waarom een Gibson True Historic zo duur moet zijn, in Effecten de vraag waarom een Klon zo duur moet zijn. Het woord verzamelaar is al gevallen? Mooi. Trouwens, genoeg pedalen van 2/300E en daar koop je ook een gitaar voor. Alleen heb je het dan over de prijs van een toppedaal tegenover een instapmodel gitaar. Het is maar wat je belangrijk vindt.

Ik heb maar niet de moeite genomen om te kijken via de link wat er voor wordt gevraagd. De Klon is een fantastische boost die echt een stuk leuker is dan een heleboel andere pedalen en wat mij betreft ook best een stuk duurder mag zijn, maar voor de rest is het blabla en verzamel.

NLF
7 mei 2015, 14:50
Heeft iemand wel eens zo'n Klon gebruikt? Wat doet het met je geluid? Is het te vergelijken met een tubescreamer of een treble booster of iets? (ik ken natuurlijk wel de filmpjes op youtube, maar ik ben benieuwd naar persoonlijke ervaringen).

Kim Wilson
7 mei 2015, 14:55
...

Ik heb maar niet de moeite genomen om te kijken via de link wat er voor wordt gevraagd. De Klon is een fantastische boost die echt een stuk leuker is dan een heleboel andere pedalen en wat mij betreft ook best een stuk duurder mag zijn, maar voor de rest is het blabla en verzamel.
€1799,=...

Rafke Pafke
7 mei 2015, 15:13
Een versterker is iets anders dan een pedaal. Als je die vraag stelt redeneer je vanuit een perspectief dat een je een pedaal gebruikt als vervanging van een functie/mogelijkheid/klank die je versterker niet heeft. Als je zo tegen pedalen aan kijkt is dat prima maar kun je er maar beter van af blijven ;-)

Mnja, dat is toch ook de reden waarom je een pedaaltje gebruikt? Omdat je er een sound mee krijgt die je erzonder niet uit je versterker krijgt. Daarom, aangezien de Klon een overdrive is, lijkt het mij voor zulk geld toch beter een supergoeie versterker te kopen dan een pedaaltje. Of is zo'n Klon zo geweldig dat die beter klinkt dan het kruim van de versterkers?

Ik begrijp natuurlijk wel dat dit pedaal best zulke waarde kan hebben voor de verzamelaar. Maar als het je puur om de klank gaat is dit wellicht toch niet de meeste verstandige aankoop lijkt mij.

Dirk_Hendrik
7 mei 2015, 15:26
Mnja, dat is toch ook de reden waarom je een pedaaltje gebruikt? Omdat je er een sound mee krijgt die je erzonder niet uit je versterker krijgt.

Klopt als een bus.
Maar jouw vervolgaanname is dat je die sound met een andere/duurdere versterker ook zou kunnen krijgen. En in veel gevallen twijfel ik daar aan.

Kim Wilson
7 mei 2015, 15:31
Het is ook een samenspel van beide dingen. Een goeie overdrive op een goeie versterker. Het één kan niet zonder het ander. De vraag of je beter een goeie amp in plaats van een goeie overdrive kunt kopen vind ik dan ook vreemd. Het zijn zulke verschillende dingen.

Bernardduur
7 mei 2015, 15:33
Heeft iemand wel eens zo'n Klon gebruikt? Wat doet het met je geluid? Is het te vergelijken met een tubescreamer of een treble booster of iets? (ik ken natuurlijk wel de filmpjes op youtube, maar ik ben benieuwd naar persoonlijke ervaringen).

Eigenlijk is het OF een cleane boost OF een middige (voornamelijk laag midden) overdrive / distortion pedaal afhankelijk van de stand van de gain knop. Voornamelijk dat instelbare cleane / oversturende maakt hem wat gemakkelijker in gebruik. Ik merkte bij gebruik dat ik hem voornamelijk gebruikte als cleane boost met een klein randje (en dat zie je op meerdere pedalen borden terugkomen)

Rafke Pafke
7 mei 2015, 15:44
Het is ook een samenspel van beide dingen. Een goeie overdrive op een goeie versterker. Het één kan niet zonder het ander. De vraag of je beter een goeie amp in plaats van een goeie overdrive kunt kopen vind ik dan ook vreemd. Het zijn zulke verschillende dingen.

Nou, omdat echt goeie versterkers zelf al een goeie overdrive aan boord hebben.
En overdrive pedaaltjes zijn er toch gekomen om zulke goeie drive sounds na te bootsen?

Of ben ik nou helemaal gek? :)

showband
7 mei 2015, 15:52
het is de combinatie waarmee je uniek bent.
gitarist+muziek+gitaar+effecten+versterker

dat kan zonder effecten.... en zelfs zonder versterker. Maar het aantal mogelijke combinaties is wel enorm veel groter als je effecten gebruikt.
volgens het KISS principe heb je wel gelijk.

Kim Wilson
7 mei 2015, 15:55
Nou, omdat echt goeie versterkers zelf al een goeie overdrive aan boord hebben.
En overdrive pedaaltjes zijn er toch gekomen om zulke goeie drive sounds na te bootsen?

Of ben ik nou helemaal gek? :)
Goed punt. Maar ik heb een eenkanaals bak zonder mastervolume. Voor wat variatie is een overdrivepedaal dan wel lekker.

Rafke Pafke
7 mei 2015, 16:02
Goed punt. Maar ik heb een eenkanaals bak zonder mastervolume. Voor wat variatie is een overdrivepedaal dan wel lekker.

Ja, ik bekeek het wellicht te veel vanuit mijn eigen situatie. Ik speel over een Peavey Classic 50, nu niet bepaald een versterker die geroemd wordt om zijn drive kanaal. Dus ik gebruik nu zelf ook overdrive pedaaltjes en krijg daarmee dan toch een behoorlijk lekkere sound.

Maar mijn ambitie is wel om een versterker aan te schaffen waarmee mijn drive sounds gewoon uit de versterker komen. Klinkt naar mijn gevoel nog altijd het lekkerst.

Waarschijnlijk wordt dat een FAD. Maar ik dwaal af (dagdroom modus on) :)

Tabula Rasa
7 mei 2015, 16:06
Goed punt. Maar ik heb een eenkanaals bak zonder mastervolume. Voor wat variatie is een overdrivepedaal dan wel lekker.
of lekker knetterhard zetten en clean krijgen met je volumepot.

Kim Wilson
7 mei 2015, 16:07
Maar mijn ambitie is wel om een versterker aan te schaffen waarmee mijn drive sounds gewoon uit de versterker komen. Klinkt naar mijn gevoel nog altijd het lekkerst.

...
Tja, weet ik niet. Een eenkanaals versterker vind ik het lekkerste, helemaal als je hem lekker hard kunt zetten. Fijne boost en een goeie overdrive ervoor, heerlijk.

miyaru
7 mei 2015, 16:34
+1 Speel thuis een oude Fender '73 SF Champ met een Okko Diablo Plus ervoor, heerlijk!!!!

Robin.

muziekschuur
7 mei 2015, 17:03
De waarde van die pedalen staat natuurlijk in schril contrast met de waarde die betaald wordt voor een goeie microfoon of een designer jurk. Dus als een enkel onvindbaar pedal 1700 euro op moet leveren dan valt het nog wel mee...

Ik heb hier een Schaller versterker staan uit 1954. DIe versterker kostte toen 2500 gulden. Daar kon je toen een auto voor kopen...
Die versterkers warden gekocht met een aanbetaling en werden dan in termijnen afbetaald....

Ik betaalde 150 gulden voor een Ibanez Stereo chorus in 1987... Toen was 150 gulden ff wat meer waard dan nu...

dml
7 mei 2015, 18:47
Die prijzen zijn onderdeel van de mythe die Bill Finnegan om het ding heeft opgetrokken. En de woede en consternatie toen een groep blije soldeerbout DIY-ers op freestompboxes.org besloot geld bij elkaar te gooien, zo'n apparaat te kopen en die mythe voorgoed te slopen.

Een mythe ontstaat natuurlijk NIET door één iemand. Een flink aantal gitaristen/ ons soort volk heeft er minstens zoveel aan bijgedragen die mythe hoog te houden.

Mitch
7 mei 2015, 20:56
Heeft iemand wel eens zo'n Klon gebruikt? Wat doet het met je geluid? Is het te vergelijken met een tubescreamer of een treble booster of iets? (ik ken natuurlijk wel de filmpjes op youtube, maar ik ben benieuwd naar persoonlijke ervaringen).

Al jaren een tevreden Klone gebruiker. Zoals al opgemerkt door Bernardduur, als dirty boost is -ie het lekkerst. Het hangt een beetje van de amp af, maar in het kort komt het er op neer dat -ie op nét de juiste frequenties meer van alles geeft. Mooi duwtje in het laag maar niet modderig, ietsjes upper mids maar niet neuzig, afhankelijk van de stand van de tonepot ook een mooier tophoog maar niet het bijtende hoog dat je bij een hoop clean (FET) boosts kan krijgen op iets hogere standen.
Je kan 'm ook gebruiken als een overdrive; dan is -ie goed, maar niet bijzonder. Allerbeste is als een iets dirty boost op een net niet cleane amp. Op een Fender of een Vox klinkt -ie het best, als ik er even twee archetypen bij haal.

ruezzz
7 mei 2015, 21:06
Er is schijnbaar net een nieuwe editie uit... 385 euro. Met schakelbare buffer.
Hieronder een link met ook een YT filmpje met vergelijking met de oudere versies.
(site is een beetje traag geloof ik...)

http://www.loopersparadise.de/de/pro.php?p=898

Pepe
7 mei 2015, 21:32
Nouja nieuw.. De tweede run zal ongetwijfeld met terugwerkende kracht minder blijken te klinken dan de eerste.

De Klon moet je zien als een schepje slagroom bovenop een taart. Je kan natuurlijk een taart maken waar al slagroom op zit maar dan nog kan je daar dan weer slagroom op doen.
Maar niet iedereen houd van slagroom en niet elke taart gaat er lekkerder van smaken.

ruezzz
7 mei 2015, 21:39
OK, zie nu dat het YT-filmpje van 2012 dateert.
Ik kreeg vorige week een mailing met daarin de melding 'Jetzt am Lager'
dus ik was in de veronderstelling dat het een nieuwe uitvoering was...
De opgedrukte tekst kwam me ergens ook al wel bekend voor.

Anyways: het is in ieder geval een 'betaalbaar' alternatief voor de real deal.

NLF
8 mei 2015, 23:11
Nou, omdat echt goeie versterkers zelf al een goeie overdrive aan boord hebben.
En overdrive pedaaltjes zijn er toch gekomen om zulke goeie drive sounds na te bootsen?

Of ben ik nou helemaal gek? :)

Marshall JTM 45 + Lead + Super Lead: geen overdrive aan boord
Fender versterkers (bijvoorbeeld Twin Reverb, Dual Showman): geen overdrive aan boord
Hiwatt DR 103 en 504: geen overdrive aan boord
Vox AC 30: geen overdrive aan boord

Little Jay
9 mei 2015, 09:00
Marshall JTM 45 + Lead + Super Lead: geen overdrive aan boord
Fender versterkers (bijvoorbeeld Twin Reverb, Dual Showman): geen overdrive aan boord
Hiwatt DR 103 en 504: geen overdrive aan boord
Vox AC 30: geen overdrive aan boord

Heh heh heh.....yup, de écht goede versterkers hebben juist géén overdrive aan boord! Maar hebben natuurlijk wel een prachtige oversturing - behalve een Twin - als je ze over hun toeren jaagt (en het volume alleen in Wembley stadion past). Doe er maar een pedaaltje bij, da's makkelijker.

zjanke
9 mei 2015, 09:23
+1. Ik heb 'maar' een 20-watter en als ik alles opendraai heb ik een hele mooie overdrive en een paar boze medemuzikanten of buren. Mijn OCD is dan een prima manier om best of both worlds te krijgen. En voor 1799 kan ik beide kopen... (En of dat beter klinkt dan een klon weet ik niet, nooit mee gespeeld)

Rafke Pafke
9 mei 2015, 10:51
Marshall JTM 45 + Lead + Super Lead: geen overdrive aan boord
Fender versterkers (bijvoorbeeld Twin Reverb, Dual Showman): geen overdrive aan boord
Hiwatt DR 103 en 504: geen overdrive aan boord
Vox AC 30: geen overdrive aan boord

Ja ik drukte me verkeerd uit. Ik bedoel uiteraard de sound die je krijgt als je zulke versterkers open draait.

tillens
9 mei 2015, 11:06
Ik zelf heb dus een Klon Centaur en het is niet te vergelijken met andere drive pedalen. Ik lees vooral discussie dat het maar zus en zo is maar ik begrijp het niet. Waarom honderderen euros uitgeven aan een kabel, duizenden aan gitaren en amps maar een goede overdrive mag niet meer kosten dan... Ik ben tevree! Ik heb inmiddels ook de Ktr en die is ook te gek.

NLF
9 mei 2015, 11:50
Ja ik drukte me verkeerd uit. Ik bedoel uiteraard de sound die je krijgt als je zulke versterkers open draait.

Het probleem is, zoals de andere mensen hier terecht zeggen, dat zulke versterkers pas gaan oversturen op erg hoog volume (JTM 45 gaat misschien nog, maar is ook al te hard voor veel zalen). Ze stammen uit de tijd dat er nog geen PA bestond (of in de meeste zalen nog niet gebruikt werd). Juist daarom zoeken mensen naar pedalen om zulke versterkers toch te kunnen gebruiken. De Klon schijnt heel goed te zijn en te werken als een soort mastervolume (althans volgens de gitaartech van Aerosmith). Verder is het inderdaad helemaal niet zo'n gek idee om te zoeken naar een amp met minder vermogen en naar kleinere speakerkasten: minder sjouwen, en praktisch ivm het volume.

NLF
9 mei 2015, 11:55
Ik zelf heb dus een Klon Centaur en het is niet te vergelijken met andere drive pedalen. Ik lees vooral discussie dat het maar zus en zo is maar ik begrijp het niet. Waarom honderderen euros uitgeven aan een kabel, duizenden aan gitaren en amps maar een goede overdrive mag niet meer kosten dan... Ik ben tevree! Ik heb inmiddels ook de Ktr en die is ook te gek.

In principe ben ik het met je eens maar de prijzen van die dingen zijn door de jaren wel helemaal door het dak gegaan. Volgens mij zijn er ook andere hele goede overdrive pedalen die minder "gehypet" zijn?

D3nnis
9 mei 2015, 11:59
Verder is het inderdaad helemaal niet zo'n gek idee om te zoeken naar een amp met minder vermogen en naar kleinere speakerkasten: minder sjouwen, en praktisch ivm het volume.

Die amp met minder vermogen kan ik snappen, alhoewel zo'n beetje alles dat mij bevalt toch altijd weer minimaal 50w blijkt te zijn.
Met cabinetten hetzelfde. Ik blijf voorkeur houden voor 4x12's. Een goede 2x12 is ook lekker, maar bij elke 1x12 of kleiner moet ik toch altijd huilen, vrijwel zonder uitzondering. Niet vanwege volume, maar vanwege het geluid.

tillens
9 mei 2015, 12:14
In principe ben ik het met je eens maar de prijzen van die dingen zijn door de jaren wel helemaal door het dak gegaan. Volgens mij zijn er ook andere hele goede overdrive pedalen die minder "gehypet" zijn?

Natuurlijk is het pedaal gehyped. Maar dat is met heel veel spullen ook met amps en gitaren. Bottomline is dat alle drive pedalen die ik heb gehad niet in buurt kwamen van wat de klon doet.

NLF
9 mei 2015, 13:04
Natuurlijk is het pedaal gehyped. Maar dat is met heel veel spullen ook met amps en gitaren. Bottomline is dat alle drive pedalen die ik heb gehad niet in buurt kwamen van wat de klon doet.

Ik denk niet dat al die artiesten (Jeff Beck, James Hetfield, Joe Perry) dat pedaal zouden gebruiken als het niet zou klinken. Die hebben keus genoeg. Maar ik heb er helaas nog nooit eentje in levende wijze gezien. Er staat wel ergens een vergelijkingsvideo op internet van een echte Klon en een reissue / namaak of iets dergelijks. Ik heb het filmpje meteen de eerste keer geluisterd met mijn ogen dicht en hoorde onmiddellijk welke de echte was :-)

NLF
9 mei 2015, 13:04
Die amp met minder vermogen kan ik snappen, alhoewel zo'n beetje alles dat mij bevalt toch altijd weer minimaal 50w blijkt te zijn.
Met cabinetten hetzelfde. Ik blijf voorkeur houden voor 4x12's. Een goede 2x12 is ook lekker, maar bij elke 1x12 of kleiner moet ik toch altijd huilen, vrijwel zonder uitzondering. Niet vanwege volume, maar vanwege het geluid.

Ja, dat snap ik. Hangt natuurlijk ook allemaal een beetje af van de muziek die je speelt, de bezetting van je bandje enzovoorts.

tillens
9 mei 2015, 13:13
Ik denk niet dat al die artiesten (Jeff Beck, James Hetfield, Joe Perry) dat pedaal zouden gebruiken als het niet zou klinken. Die hebben keus genoeg. Maar ik heb er helaas nog nooit eentje in levende wijze gezien. Er staat wel ergens een vergelijkingsvideo op internet van een echte Klon en een reissue / namaak of iets dergelijks. Ik heb het filmpje meteen de eerste keer geluisterd met mijn ogen dicht en hoorde onmiddellijk welke de echte was :-)

dus we zijn het eens :D

Ik ben er in ieder geval blij mee

grt

Pepe
9 mei 2015, 13:13
Ja, persoonlijk. Ik vind een 4x12 niet fijn, teveel massa. Als je met veel instrumenten speelt is een 1x12 makkelijker in een geluidsbeeld te postitioneren, een 4x12 schuift dan gelijk de hele blazerssectie de heg in en neemt dan nog een stukje bas en keyboards mee.

D3nnis
9 mei 2015, 20:04
Daar heb je wel een punt; vind een 1x12 vaak zo dozig. Maar speel dan ook eigenlijk alleen gitaar-dominante muziek, en heb een hekel aan toetsen. Blazers is wel heel gaaf.....zowel zonder als met Klon :)

NLF
9 mei 2015, 21:26
Daar heb je wel een punt; vind een 1x12 vaak zo dozig. Maar speel dan ook eigenlijk alleen gitaar-dominante muziek, en heb een hekel aan toetsen. Blazers is wel heel gaaf.....zowel zonder als met Klon :)

Vanaf de jaren 80 kreeg je al die plastic sounds uit die enge keyboards. Maar Fender Rhodes, Hammond, Clavinet en al die analoge synths (Moog etc) zijn te gekke instrumenten hoor, zeker als je ze door fatsoenlijke versterkers (Leslie, Marshall, Fender etc.) speelt. Bovendien heb je in harmonisch opzicht echt te gekke mogelijkheden als je als gitarist met een toetsenist samen speelt (bijvoorbeeld Jimmy Page met John Paul Jones). Helaas willen de meeste toetsenisten tegenwoordig niet meer sjouwen en komen ze met die dingen aan zetten die er uit zien als een kruising tussen een strijkplank en een laptop (en zo klinken ze ook).

D3nnis
9 mei 2015, 23:11
Mja, ik ging even uit van de doorsnee toetsenmeuk; in het hobby circuit waar ik me in bevind heb je twee soorten toetsenisten. De toetsenisten die je niet hoort (dan kun je er net zo goed geen hebben) en de toetsenisten die continu de hele tijd op dat rotding lopen te fiepen waar ik helemaal gek van word.
Teruglezend betekent dit dus eigenlijk dat omdat ik niet goed genoeg speel, ik dan alleen met toetsenisten samen kan spelen die ook niet goed zijn, en dat ik daarom niet van toetsen houd, hmm, daar moet ik toch eens over na gaan denken...

Kim Wilson
9 mei 2015, 23:22
Ik snap wat je bedoelt. Sommige toetsenisten leggen met links een akkoord neer met 4 toetsen en doen dat rechts liefst ook nog. Weg ruimte, alles in één keer dichtgesmeerd. Maar ik heb ook het genot mogen proeven van goeie toetsenisten, die wel hoorbaar waren, maar ook genoeg lucht en ruimte in hun spel lieten voor anderen. Die waren ook echt muzikaal en konden gewoon op gevoel en zonder papier een mooi stukkie wegspelen.

Pepe
9 mei 2015, 23:23
Een goeie Hammond, dat is te gek hoor. Als je dat achter je gitaar hoort is het net surfen op een grote wave.

Kim Wilson
9 mei 2015, 23:24
Ja, of zo'n lekkere groove op piano, ook mooi.

Tristan
9 mei 2015, 23:52
Tja, de Klon, wel aardig hoor, zeker als semi cleanboost met wat extra punch en sparkle maar ik vind het met veel amps maar zo zo, voor een echt toffe Marshall of Vox achtige amp is het naar mijn mening niet echt geweldig, eerlijk gezegd vind ik zo'n ding misschien net 200 euro waard.
Het The Cleanness pedaal van Dr Scientist doet iets soortgelijks maar is daarbij nog veel flexibeler, transparanter en meer 3D, om maar een zijstraat te noemen.

NLF
10 mei 2015, 00:01
Mja, ik ging even uit van de doorsnee toetsenmeuk; in het hobby circuit waar ik me in bevind heb je twee soorten toetsenisten. De toetsenisten die je niet hoort (dan kun je er net zo goed geen hebben) en de toetsenisten die continu de hele tijd op dat rotding lopen te fiepen waar ik helemaal gek van word.
Teruglezend betekent dit dus eigenlijk dat omdat ik niet goed genoeg speel, ik dan alleen met toetsenisten samen kan spelen die ook niet goed zijn, en dat ik daarom niet van toetsen houd, hmm, daar moet ik toch eens over na gaan denken...

Over het algemeen zijn ze muzikaler dan gitaristen. Als ze goed kunnen spelen snappen ze de baspartijen goed en kunnen ze die onder hun akkoorden leggen. Gitaar is een instrument waarop het heel lastig is om verschillende partijen door elkaar te spelen (bijvoorbeeld Joe Pass chord melody, dat is allemaal verschrikkelijk moeilijk). Op toetsen heb je ook veel meer overzicht: naar links de lagere tonen, naar rechts wordt alles hoger. Iedere A, C of D ziet er op het hele toetsenbord hetzelfde uit. De gitaarhals is daarentegen een groot doolhof. Dezelfde A zit op allerlei plaatsen op de hals en je kunt je instrument vaak ook met geen mogelijkheid zuiver krijgen. Met een toetsenist spelen is voor een gitarist best moeilijk, ze houden er namelijk van om allerlei akkoorden achter elkaar te zetten. Meestal houden toetsenisten niet zo van blues (of liever gezegd: niet alleen maar van blues) waardoor ze je gaan lastig vallen met allerlei klassieke of jazz progressies en dan sta je dus naar je hals te kijken van "o jee, waar zit alles in godsnaam wat ik er bij zou kunnen spelen ...". Van het spelen met een (goede) toetsenist leer je dus wel een hoop. Net als met het spelen met een goede drummer. Maar ik herken wat je zegt: het gevoel niet goed genoeg te zijn om met een (goede) toetsenist te spelen. Het steekt allemaal nauwer dan wanneer je met alleen een bassist en een drummer te maken hebt of eventueel met een andere gitarist (de communicatie met een andere gitarist loopt altijd vrij makkelijk: je kijkt naar de hals wat de ander aan het doen is en daar kun je al een hoop uit afleiden). Het wordt allemaal wat ingewikkelder om het op elkaar af te stemmen (ik spreek uit ervaring; er is weinig waar ik ervaring mee heb op muzikaal gebied, maar hiermee zeer zeker, ik heb het voorrecht gehad om jaren samen te spelen met een vrij goede toetsenist op Hammond / Rhodes / Analoge synth met een rhythm sectie die een groove kon neerleggen).

NLF
10 mei 2015, 00:02
Tja, de Klon, wel aardig hoor, zeker als semi cleanboost met wat extra punch en sparkle maar ik vind het met veel amps maar zo zo, voor een echt toffe Marshall of Vox achtige amp is het naar mijn mening niet echt geweldig, eerlijk gezegd vind ik zo'n ding misschien net 200 euro waard.
Het The Cleanness pedaal van Dr Scientist doet iets soortgelijks maar is daarbij nog veel flexibeler, transparanter en meer 3D, om maar een zijstraat te noemen.

Kijk, dit is nog eens een goede reactie want dat gaat ons allemaal 1700 of 1800 euro schelen :-)

telerocker
10 mei 2015, 03:40
Een goeie Hammond, dat is te gek hoor. Als je dat achter je gitaar hoort is het net surfen op een grote wave.

Op de een of andere manier stoort een Hammond me nooit. Vanavond gespeeld met twee blazers, van wie ook de toetsenist is. Als ie moet blazen, loopt de toetsenpartij en percussie in de sync mee. Dan word je soms wel eens moe van al die layers van strings, piano en percussie. Met een Hammond heb je dat toch minder, misschien omdat het gewoon zo'n ontzettend vet en gaaf geluid is.

Pepe
10 mei 2015, 04:16
Lijkt met fijn om in zo'n bandje gitaar te spelen, beetje aan je wah hangen, af en toe een solo en en de rest vol funken. Ook geen beroerde gitarist trouwens (Tim Eijmaal, geen Klon)


https://www.youtube.com/watch?v=mcAo_-SxRE4

D3nnis
10 mei 2015, 07:17
Een goeie Hammond, dat is te gek hoor. Als je dat achter je gitaar hoort is het net surfen op een grote wave.

Als Jon Lord zou bellen dat ie mee wil doen in een bandje waar ik in speel zou ik ook geen nee zeggen.
Als ie daadwerkelijk zou bellen zou ik wel heel erg schrikken, want dat zou toch fysiek onmogelijk moeten zijn :D

NLF
10 mei 2015, 11:51
Eigenlijk hoef je ook helemaal niet zo'n hele goede gitarist te zijn om toch nog met een redelijk goede toetsenist te kunnen spelen ...


https://www.youtube.com/watch?v=O0q3ZUNh9lI

telerocker
10 mei 2015, 12:04
Lijkt met fijn om in zo'n bandje gitaar te spelen, beetje aan je wah hangen, af en toe een solo en en de rest vol funken. Ook geen beroerde gitarist trouwens (Tim Eijmaal, geen Klon)


https://www.youtube.com/watch?v=mcAo_-SxRE4

Dat dampt lekker. Met Hammond en blazers is het middengebied aardig vol en hoef je ook bijna niet meer te doen dan funky chops en een lick hier en daar. Ik speel in een zevenkoppige band met blazers en vindt die altijd wel wat extra's toevoegen. Gisteravond stonden ze in het strandpaviljoen waar we speelden, op de banken bij nummers als Uptown Funk, Treasure en Let's Get Loud. Ik kan er prima mee leven als je als gitarist dan wat vaker dienend moet spelen.

Mitch
10 mei 2015, 21:31
Ik ben daarom maar zelf toetsen gaan combineren met gitaar, kun je zelf kiezen waar je de mix mee volgooit :D

telerocker
11 mei 2015, 07:18
Ik ben daarom maar zelf toetsen gaan combineren met gitaar, kun je zelf kiezen waar je de mix mee volgooit :D

Ik koop wel een EXH B3. Alleen al om dat smoel van de toetsenist te zien als ik hem intrap.:D

tillens
22 mei 2015, 11:10
Toch knap dat in een discussie over een klon het uiteindelijk over orgelpedalen gaat. Dan krab je je toch even achter je oren...:)

Pepe
22 mei 2015, 12:20
Gekkenhuis dit topic.
Vertel eens wat over je KTR vs Klon?

danee
22 mei 2015, 13:36
De stelling dat overdrive pedalen slechts worden gemaakt om de drive van een versterker te imiteren is volgens mij onjuist.

Een goed voorbeeld is de tubescreamer...dit pedaal is oa gemaakt om een al scheurende versterker nog meer op zijn flikker te geven.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Pepe
22 mei 2015, 13:45
Je voorbeeld de tubescreamer is dan weer NET een pedaal dat wel degelijk bedacht is om de sag van een amp te imiteren. Dat SRV hem ooit gebruikte als booster was toen een opzienbarend noviteitje.
Kom er maar in D_H!
En zo zijn we weer terug bij de Klon :D

Gearjunkie
22 mei 2015, 15:07
Als Jon Lord zou bellen dat ie mee wil doen in een bandje waar ik in speel zou ik ook geen nee zeggen.
Als ie daadwerkelijk zou bellen zou ik wel heel erg schrikken, want dat zou toch fysiek onmogelijk moeten zijn :D

John belt helaas niemand meer....


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

tillens
22 mei 2015, 20:07
Hi Pepe! Tja de ktr is wat mij betreft gelijk aan de zilveren klon. Nu paar keer aan gehad en getest en komt gewoon overeen. Hoe die ten opzichte van een gouden klon klinkt kan ik nie beoordelen. Erg tof pedaal. Heb nu een van weelden rod en de vergelijking is gemaakt dus de klon mag weg! De ktr dan. Zilveren houd ik voor musuem ;)

muziekschuur
23 mei 2015, 08:22
De EHX Soulfood is toch de Klon "for the masses" ?


https://www.youtube.com/watch?v=JQtKuQVzG6c


https://www.youtube.com/watch?v=s6wqvpB1M2U

yavin
23 mei 2015, 09:54
Al acht pagina's verder en nu pas wordt de Soul Food genoemd.... Hahaha...

Ik heb 'm en vind het een erg prettig pedaaltje voor een 'clean met een randje'. Staat eigenlijk altijd aan als ik met mijn strat speel. Kan je overigens niets vertellen over de vergelijking met een Klon, daar heb ik nog nooit over gespeeld.

Hendriks
23 mei 2015, 11:13
Sinds gisteren heb ik de Soul Food en word er wel blij van ,ik heb hem aangeschaft om mijn 30 watter op huiskamer niveau een randje te geven en dat doet hij goed. €57 incl. verzenden ,daar val je nooit een buil aan, zit er ook nog een adapter bij. Wel heb ik het plan om zelf een Klon clone te bouwen , is ook tientjes werk.

tillens
23 mei 2015, 11:15
De EHX Soulfood is toch de Klon "for the masses" ?


https://www.youtube.com/watch?v=JQtKuQVzG6c


https://www.youtube.com/watch?v=s6wqvpB1M2U

Tja ik hoor verschil en dan dat de soulfood toch iets anders doet. Meeste pedalen gaan op je geluid zitten en dat doet de klon dus niet. Das denk ik voor mij het verschil. Plus die meneer moet voortaan voordat ie een clippie maakt z' n gitaar effe door een tuner halen....

Pepe
23 mei 2015, 11:57
De Soul Food voegt een scherp hoog toe wat ik er altijd in blijf horen, ook uit doet ie iets met het geluid waar ik niet op zit te wachten. Je kan de buffer uitzetten natuurlijk maar de buffer is ook part of the joke.
Beide boosters blijven in de kast bij mij, aan de SF heb ik een hekel en de Klon is te groot voor wat het doet. De overdrive sound is totaal mijn sound niet, veel te neuzig en dichtgesmeerd. Klinkt wel fijn voor slide.

tillens
23 mei 2015, 12:13
De Soul Food voegt een scherp hoog toe wat ik er altijd in blijf horen, ook uit doet ie iets met het geluid waar ik niet op zit te wachten. Je kan de buffer uitzetten natuurlijk maar de buffer is ook part of the joke.
Beide boosters blijven in de kast bij mij, aan de SF heb ik een hekel en de Klon is te groot voor wat het doet. De overdrive sound is totaal mijn sound niet, veel te neuzig en dichtgesmeerd. Klinkt wel fijn voor slide.

ha pepe u heeft ook een klon? Geheim is denk ik weinig gain indraaien. Tone rond 12-13 uur zetten en dan je level inregelen. Nocaster erbij en een fijne matchless combo en ik vermaak me prima!

Pepe
23 mei 2015, 12:27
Ik weet niet wat 12/13 uur is, ik heb ooit de knoppen verdraaid zodat unity 12 uur is en drive staat dan dicht op 12 uur.
Veel verder dan 2 uur heb ik de drive niet, daarna krimpen de bassen en komt de honk er in. Het geluid is dan nog steeds super clean alleen veranderd het dan snel in een kwakend kikkertje.

Dreverhaven
23 mei 2015, 13:35
Het zijn toch allebei saaie overdrives? :hide:

tillens
23 mei 2015, 14:36
Het zijn toch allebei saaie overdrives? :hide:

klopt. Laten we het vooral over pedalen hebben die je gitaar als een orgel kunnen laten klinken.

grayfink
23 mei 2015, 14:55
Zelf net ook een saaie Soul Food besteld. Ik hoor het verschil niet op YouTube.

the sure thing
23 mei 2015, 23:35
Ik heb de Rockett Archer inmiddels in huis! Snel aan de tand voelen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

telerocker
24 mei 2015, 00:42
Rockett heeft leuke pedalen. Met name de Blue Note lijkt me wel wat. Ook de Bondi Del Mar klinkt goed op YT, maar (nog) geen dealer in Nederland. Of loop ik achter?

Pepe
24 mei 2015, 00:59
Erik vd Haar is dealer.
Lord Riffenstein heeft de KTR en de Archer dacht ik.

telerocker
24 mei 2015, 01:12
Erik vd Haar is dealer.
Lord Riffenstein heeft de KTR en de Archer dacht ik.

Ik doelde op Bondi.

Dutch66
24 mei 2015, 11:14
Is al eerder voorbij gekomen, maar mocht je 'm gemist hebben..


https://www.youtube.com/watch?v=Mghas0MxpIY#t=162

kassie
24 mei 2015, 12:46
was de lovepedal kalamazoo ook niet een vergelijkbaar pedaal?

Dirk_Hendrik
24 mei 2015, 18:02
Nee.
da's een Tubescreamer clone met een extra toonregel knoppie.

NLF
24 mei 2015, 18:27
Ik zou wel willen dat die fabrikanten zich met z'n allen zouden gaan beperken tot het maken van een stuk of 6 modellen of iets dergelijks. Hoef ik er minder te proberen enzo ... En zit ik niet meer te denken van "heb ik nou wel de goeie?"

LordRiffenstein
26 mei 2015, 15:45
Lord Riffenstein had de KTR en heeft 2 Archers dacht ik.

Gecorrigeerd naar waarheid. :-)

the sure thing
26 mei 2015, 22:48
Hoe bevalt de Archer? Kloppen de geruchten dat ie angstvallig in de buurt komt?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

LordRiffenstein
27 mei 2015, 09:14
Hoe bevalt de Archer? Kloppen de geruchten dat ie angstvallig in de buurt komt?

Ik vind de Archer beter dan de KTR. De KTR voegde iets in het hoog mid/hoog toe wat ik nooit gehoord heb in de originele Klon, de Archer klinkt volgens mij zoals de paar originele Klons die ik ooit gehoord heb en dus heb ik de KTR verkocht en een 2de Archer aangekocht.

telerocker
27 mei 2015, 10:54
Ik vind de Archer beter dan de KTR. De KTR voegde iets in het hoog mid/hoog toe wat ik nooit gehoord heb in de originele Klon, de Archer klinkt volgens mij zoals de paar originele Klons die ik ooit gehoord heb en dus heb ik de KTR verkocht en een 2de Archer aangekocht.

Hoe verhoudt de Archer zich tot de RR Fat Drive? Ik vind de Fat Drive lekker klinken, maar een beetje groot voor een single button pedaal.

the sure thing
27 mei 2015, 11:09
De RR FAT DRIVE is een uitstekend overdrive pedaal, maar staat IMHO wel ver van de Klon af.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

danee
27 mei 2015, 12:57
Je voorbeeld de tubescreamer is dan weer NET een pedaal dat wel degelijk bedacht is om de sag van een amp te imiteren. Dat SRV hem ooit gebruikte als booster was toen een opzienbarend noviteitje.
Kom er maar in D_H!
En zo zijn we weer terug bij de Klon :D

Fuck...je hebt gelijk....altijd gedacht dat het pedaal bedoeld was ter aanvulling van een buizenversterker. De naam "tubescreamer" en de omschrijvingen van verkopende partijen "dit pedaal laat je bruizen over zijn nek gaan" hebben bij mij die indruk gewekt. Maar wikipedia was medogenloos....de tubescreamer is idd gebouwd om een buizenversterker te imiteren. Mijn excuses :)


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

telerocker
28 mei 2015, 00:41
De RR FAT DRIVE is een uitstekend overdrive pedaal, maar staat IMHO wel ver van de Klon af.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Kun je het verschil tussen die twee omschrijven?

Mitch
28 mei 2015, 08:18
Donkerder, vooral in het laagmid en meer een overdrive dan een boost. Of misschien meer een boost om je iele single coils als Suhr V60s te laten klinken, zoiets.

telerocker
28 mei 2015, 11:12
Thanks, ik zoek nog een betere transparante lowgain-overdrive. Toch de RR ook nog eens uitgebreid testen op mijn eigen gear.

Pepe
28 mei 2015, 12:48
I disagree, je zou het aan D_H kunnen vragen die aan die van mij gewerkt heeft maar het is toch echt een verified degooped Freestomp.org affair.

Mitch
29 mei 2015, 22:22
Niet 1 op 1. Mr. RR zei toen zelf dat -ie er grotendeels op gebaseerd was maar niet identiek. We hebben 'm op een meeting naast mijn klone gelegd (die 1 op 1 is) en we hoorden meer gelijkenis met bijv. een Okko Diablo/MI Audio Blues Pro dan met de Klon, verhoudingsgewijs.

NLF
29 mei 2015, 23:01
Dacht even dat Mr RR Randy Rhoads was :)

telerocker
30 mei 2015, 02:55
Niet 1 op 1. Mr. RR zei toen zelf dat -ie er grotendeels op gebaseerd was maar niet identiek. We hebben 'm op een meeting naast mijn klone gelegd (die 1 op 1 is) en we hoorden meer gelijkenis met bijv. een Okko Diablo/MI Audio Blues Pro dan met de Klon, verhoudingsgewijs.

Kijk, daar kan een mens wat mee.