PDA

View Full Version : Batterij preamp (9v) supersnel leeg.



SNiXMusic
6 mei 2015, 08:22
Hee mensen goedemorgen.

Onlangs mijn gitaar wat gemodificeerd. De originele undersaddle vervangen voor een Fishman Neo D singlecoil soundhole pickup. Fishman raadde me aan om een capacitor tussen de pickup en de preamp te zetten om deimpedantie te matchen. Werkt allemaal prima. Alleen nu is de batterij van de preamp zeer snel leeg. Als er bij elkaar en uur een kabel in heeft gezeten, is het veel. Zou het gewoon een crappy batterij kunnen zijn? Onbekend merk, wel nieuw uit folie gehaald.

Thanks!

Plant
6 mei 2015, 10:24
Moeilijk om dat van een afstand te zeggen.

Ik weet dat je bezig was om 2 preamps te combineren op 1 output. Als dat allemaal juist bedraad is zou het batterijverbruik niet zo drastisch moeten toenemen. Je schrijft ook dat het prima werkt.

Ik zou eens een goede kwaliteitsbatterij gebruiken en zien wat er dan gebeurt. Als je er in bedrijf bij kunt kun je ook eens voelen of ie warm wordt. Opgenomen stroom proberen te meten is ook een optie als je erbij kunt, als het honderden mA trekt is er toch iets niet pluis.

SNiXMusic
6 mei 2015, 20:35
Moeilijk om dat van een afstand te zeggen.

Ik weet dat je bezig was om 2 preamps te combineren op 1 output. Als dat allemaal juist bedraad is zou het batterijverbruik niet zo drastisch moeten toenemen. Je schrijft ook dat het prima werkt.

Ik zou eens een goede kwaliteitsbatterij gebruiken en zien wat er dan gebeurt. Als je er in bedrijf bij kunt kun je ook eens voelen of ie warm wordt. Opgenomen stroom proberen te meten is ook een optie als je erbij kunt, als het honderden mA trekt is er toch iets niet pluis.

Ik heb voor beide preamps een aparte batterij gebruikt. De andere doet het nog prima. Waar meet ik wat de batterij trekt?

Plant
6 mei 2015, 23:34
Stroom meet je altijd in serie, dus de pluslijn van de betreffende preamp onderbreken en tussen de 2 punten een Ampèremeter aansluiten.

De circuits werken dus niet gezamenlijk op 1 batterij, maar hebben nog steed ieder hun eigen batterij. Alleen de grounds zijn gemeenschappelijk. Ik zie niet in waarom een van de preamps ineens veel meer zou verbruiken.

SNiXMusic
6 mei 2015, 23:48
Stroom meet je altijd in serie, dus de pluslijn van de betreffende preamp onderbreken en tussen de 2 punten een Ampèremeter aansluiten.

De circuits werken dus niet gezamenlijk op 1 batterij, maar hebben nog steed ieder hun eigen batterij. Alleen de grounds zijn gemeenschappelijk. Ik zie niet in waarom een van de preamps ineens veel meer zou verbruiken.

Zou het kunnen dat de schakel draad vanuit de jack ergens per ongeluk contact maakt? Beide preamps delen trouwens ook dezelfde jack out.

Plant
7 mei 2015, 00:07
Je schakelt de voedingsspanning(en) met ground. En het werkt in bedrijf gewoon. Dan zou ik niet weten waarmee het nog meer kontakt maakt.

De beide uitgangen worden via 10kΩ weerstandjes bij elkaar gevoegd. Dat zorgt niet voor extra batterijverbruik. Daarbij, waarom zou de ene preamp wel ineens veel meer stroom trekken en de ander niet?

SNiXMusic
7 mei 2015, 07:19
Ik zal t eens meten. Mijn vermoeden zegt dat de batterij gewoon slecht is. Werd meegeleverd toen ik een tuner kocht.

SNiXMusic
7 mei 2015, 07:22
In ieder geval bedankt weer voor de info. Je weet er veel van 😊👍

SNiXMusic
7 mei 2015, 21:10
De andere batterij (ook nieuw) is ook leeg!!! What's going on??!?? :-O

Plant
7 mei 2015, 23:37
Oei!

Even voor de duidelijkheid, wat bedoel je met "de andere batterij"? Die aan de andere preamp zit of is het een andere batterij aan dezelfde preamp?

SNiXMusic
7 mei 2015, 23:52
De batterij aan de andere preamp. Die het prima deed totdat ik dus de batterij aansloot op de eerste preamp. Alles was verder al bekabeld. Moest alleen het batterijcompartiment nog op de ene preamp aansluiten. Sinds ik dat heb gedaan, zijn ze allebei leeggelopen.

Plant
8 mei 2015, 01:17
Excuses :makeup: ik heb iets over het hoofd gezien in het geval dat je 2 batterijen blijft gebruiken. Niks ernstigs, maar dit is het geval:

Als je de grounds van de 2 preamps verbindt en de 2 minnen van de batterijen op de ring van de jack, blijft er altijd een vereffenings-stroompje lopen. Die zal als de batterijen exact dezelfde spanning afgeven en de preampjes exact dezelfde impedantie hebben theoretisch 0 zijn, maar in de praktijk zal dat altijd wel iets zijn. Dat stroompje loopt er als je geen jackstekker hebt ingeplugd.

Ik heb even een paar ruwe tekeningetjes gemaakt, linksboven zie je het circuit zoals je het als het goed is nu hebt bedraad (even de Schottky dioden in de batterij + lijnen wegdenken):

http://i348.photobucket.com/albums/q337/Folk_Bassplayer/Electronics/Scanned%20Image_zpsyfmsyx7c.jpeg

In het kader onder zie je links hoe er dus altijd wat stroom kan lopen. Een oplossing is om in de beide batterij + draadjes een Schottky diode in serie op te nemen. Dan kan er geen vereffeningsstroom lopen want daarvoor blokkeert altijd 1 van de dioden. Bij inpluggen geleiden beide dioden en werken de preampjes. Een Schottky diode heeft een veel lagere voorwaartse spanningsval dan een gewone diode, dus je verliest nauwelijks spanning.

Een tweede mogelijkheid is om alsnog beide preampjes op 1 batterij te laten werken, die dioden zijn dan niet nodig.

SNiXMusic
8 mei 2015, 07:47
Man, wat weet jij er veel van! Is het je vak? Of ben je een freak? 😃
Ik ga toch maar voor de oplossing met 1 batterij. Hoopte eigenlijk al dat dat de oplossing zou zijn.
Onwijs bedankt voor je moeite! Top!

Plant
8 mei 2015, 12:02
Man, wat weet jij er veel van! Is het je vak? Of ben je een freak? 

Beide :)


Ik ga toch maar voor de oplossing met 1 batterij. Hoopte eigenlijk al dat dat de oplossing zou zijn.
Onwijs bedankt voor je moeite! Top!

OK succes, lijkt me sowieso praktischer in gebruik.

woldhek
8 mei 2015, 13:27
Kan het niet helemaal goed inschatten, maar zou het nog kunnen zijn, dat er lekstroom gaat lopen, omdat hij die 2x 10K aan elkaar heeft geknoopt?
Misschien nog achter beide 10K weerstanden een 4,7 uF condensator en die dan aan elkaar knopen. Er zal dan geen lekstroom meer lopen (als die er was, dan worden de condensatoren opgeladen en zal de stroom nihil zijn). Qua geluid zal die 4,7 uF niet veel aan het geluid doen (misschien ietsje minder bas...)

Plant
8 mei 2015, 15:14
Dan zou er DC-offset moeten staan op (een van) de uitgangen. Aangezien de preampjes normaal gesproken individueel al rechtstreeks naar de uitgang gaan kan ik me niet voorstellen dat er niet al in beide preamps een uitgangs-c voor de uitgangen zit.

Maar dat is zo vastgesteld met een DC-voltmeter.

SNiXMusic
24 mei 2015, 14:12
Nu beide preamps op dezelfde batterij zitten, loopt deze nog steeds in 2 dagen leeg. Ongebruikt. Ik heb de ene preamp batterij draden op de printplaat van de andere preamp batterij soldeerpuntjes gesoldeerd. Daar waar vanuit de draadjes naar de batterij gaan. In de veronderstelling dat beide preamps batterij draadjes sowieso contact maken en dus niet uitmaakt waar. Wat gaat hier mis?

Plant
24 mei 2015, 19:26
Ik kan 2 dingen bedenken:

1) Ik ga ervan uit dat je de jackplug er niet in laat zitten. Dan horen de preamps mits juist bedraad uitgeschakeld te worden. Gebeurt dat ook echt of blijven ze aan?

2) Het element / de preamp die je als laatste hebt gekocht en toegevoegd, heb je die ook eerst een paar dagen afzonderlijk en rechtstreeks op de uitgang gebruikt? Zo ja, hoe lang ging de batterij dan mee? Zo nee, sluit die alsnog eens als enige aan en kijk wat er gebeurt. Als je die nooit alleen hebt gebruikt weet je in feite niet of die wel goed is, misschien heeft die wel een (fabrieks)defekt.

SNiXMusic
24 mei 2015, 20:59
afzonderlijk deden beide preamps het goed. Zodra ik ze combineerde, ging het batterijen vreten. Mocht het zo zijn dat ik de schakel draad van de batterij heb verwisseld met een of ander, zou ik geen signaal hebben, lijkt me. Maar met volle batterij werkt het allemaal meer dan prima.

Plant
24 mei 2015, 23:56
Ik bedoel niet verwisselen van draden, maar onbedoeld kontakt maken. Nog maar een plaatje, als het goed is heb je het nu zo:

http://i348.photobucket.com/albums/q337/Folk_Bassplayer/Electronics/preamp%202_zps69sylkvf.jpeg

Als de min van de batterij aan punt R (Ring) zit en er is geen plug ingestoken, zit de min van de batterij nergens aan en kan deze gewoon niet leeglopen.

Als wel een mono jackplug is ingestoken, word punt R verbonden met S (Sleeve = ground) en wordt de stroomkring voor beide preamps gesloten en de preamps werken normaal.

Ik vermoed dat ook als er geen jackplug is ingestoken de stroomkring gesloten blijft en je batterij leegloopt. Dat kan op 2 manieren:

1) Er zit in de jack socket een kortsluiting tussen Ring & Sleeve en de preamps blijven altijd aan.
2) De min van de batterij zit helemaal niet aan Ring maar samen met ground aan Sleeve en de preamps blijven altijd aan.

Daarom: check of de preamps echt geen 9 Volt meer krijgen als de jackplug uit de gitaar is. Of meet met een Ohmmeter of er geen verbinding is tussen Ring en Sleeve zonder plug erin.

Plant
25 mei 2015, 13:16
...Ik heb de ene preamp batterij draden op de printplaat van de andere preamp batterij soldeerpuntjes gesoldeerd. Daar waar vanuit de draadjes naar de batterij gaan. In de veronderstelling dat beide preamps batterij draadjes sowieso contact maken en dus niet uitmaakt waar...

Klopt. Misschien maakt een ander plaatje dat ik al in je andere topic postte meer duidelijk:

http://www.stewmac.com/freeinfo/i-4000/4000_08_dia14.gif

Je sluit dus 2 preamps aan op de batterij (alleen red wire was genoeg geweest) en leidt beide uitgangen (passief gemengd met 2 10kΩ weerstandjes) samen naar de tip van de stereojack. Aangezien de min-aansluitingen voor de batterij en de ground in de preamps hetzelfde zijn, had je de 2 batterijminnen van de preamps onderling niet hoeven verbinden want dat gebeurt al via de signaalafscherming bij de jack. Door de verbinding zowel bij de preamps te maken als bij de output creëer je zelfs een groundloop, maar kennelijk heb je daar geen last van. Dat is ook niet de oorzaak van je probleem, want als je geen plug insteekt kan er hoe dan ook geen batterijstroom lopen.

SNiXMusic
25 mei 2015, 22:26
Dus ik kan de batterij-min van de ene preamp gewoon doorknippen eigenlijk? Mijn vermoeden is dat bij de output er iets meer onderling contact was als wenselijk. Dat heb ik opgelost. Hoop dat dat de oplossing gaat blijken te zijn...