PDA

View Full Version : fender champ 25 se overdrive kanaal.



branko.nl
5 mei 2015, 19:16
Hallo allemaal.
Sinds een tijdje heb ik een fender champ 25 se, een hybride versterker: solidstat preamp en een buizen poweramp.
Clean kanaal is mooi sprankelend clean, maar het overdrive kanaal is eigenlijk onbruikbaar.
Zelfs met de gain op 0 vervormd hij heel erg, het lijkt wel een fuzz.
Link naar het schema: http://ampwares.com/schematics/champ_25_se.pdf
Is dit kanaal bruikbaar te maken, dat de overdrive pas begint met de gain op 6/7.
Het weinige dat ik via internet weet, betekend dat er aan de diodes gesleuteld moet worden.
( mogelijkheid 1 :
R21 word 22K
R22 word 10K
C12 word verwijderd
C15 word 100pF
Cr1, Cr2, Cr3, Cr5, Cr7 worden verwijderd
C19 word 0,033uF
R43 hierover word een 120pF condensator parallel gezet.
Deze mogelijkheid komt van het telecaster forum.

Mogelijkheid 2:
Cr1, Cr5, Cr6 worden buiten bedrijf gesteld door R28 te overbruggen.
R27 word 33K
Deze mogelijkheid komt van you tube. )
Van mogelijkheid 1 snap ik het verwijderen van de diodes niet, er zal toch wat overbrugd moeten worden?
Waarom zitten er eigenlijk zoveel ( 7 ) diodes in?
Maar mischien hebben jullie betere idee'n om de overdrive zachter te maken ( eigenlijk zoek ik het clean van kanaal 1 met iets meer dan een randje overdrive)
Ik ben heel benieuwd, en alvast dank voor de moeite.
Met vriendelijke groet: Branko.

Plant
6 mei 2015, 00:39
Geinig circuit :)


Van mogelijkheid 1 snap ik het verwijderen van de diodes niet, er zal toch wat overbrugd moeten worden?

Als je dioden CR1,2,3,5,7 weghaalt doen CR4 en 6 vanzelf ook niks meer. Je hebt dan helemaal geen clipping dioden meer en je signaal blijft net zolang clean tot het tegen de voedingsspanning aanloopt. Het kanaal zal dus idd heel clean blijven en dan 'hard-clipping' tegen de voedingsrail begrenzen. Mooi is doorgaans anders.


Waarom zitten er eigenlijk zoveel ( 7 ) diodes in?

Zo te zien om een extra 'soft-clipping' gedrag te krijgen. Door de weerstanden R28 ... R32 verschillen de spanningsniveaus over de groepjes dioden zodat ze niet allemaal tegelijk gaan geleiden. Verder zit er nog wat a-symmetrie in zodat de positieve en negative signaalhelft niet hetzelfde doen.

edit:



Mogelijkheid 2:
Cr1, Cr5, Cr6 worden buiten bedrijf gesteld door R28 te overbruggen.
R27 word 33K
Deze mogelijkheid komt van you tube. )

Met het overbruggen van R28 stel je niet alleen die dioden buiten bedrijf, maar breng je tegelijk de gain van die op-amp U2B flink naar beneden. R28 is 1.2MΩ dus dat doet naar verhouding veel.

Het clipping karakter zal door het wegvallen van dat groepje dioden ook wel wat veranderen, maar het lijkt mij zo op het oog een klankmatig aangenamere aanpassing dan mogelijkheid 1.

Ik zou zeggen: probeer het uit. Mogelijkheid 2 is ook minder ingrijpend (draadbrug en 1 weerstandje) en is makkelijker terug te bouwen.

fastfolkert
6 mei 2015, 20:32
Ik heb de Champ 25 en heb veel met het drive-circuit geexperimenteerd.
Uiteindelijk is mijn mod erg beperkt geweest; ik heb het effect van die eerste drie diodes sterk verminderd door aan R28, een weerstandje van 82k parallel te zetten.
Nu is, met de gain op 0, het geluid van het drivekanaal nog net onvervormd, en kan ik de drive netjes regelen tot (een voor mij) acceptabele crunch. Ik gebruik een LP, trouwens.

Ik moet wel zeggen dat het drivekanaal qua "tone" mij toch een beetje te tam is; weinig mid en laag. In de praktijk gebruik ik meestal een tubescreamer voor het cleankanaal.

Ik heb het drivekanaal in LTSpice gezet, zodat je naar hartelust kunt experimenteren achter je PC.

Zie ook eens hier: https://www.youtube.com/watch?v=cXaevxeIrG0

YMMV.

branko.nl
6 mei 2015, 20:57
Hallo Plant en Fastfolkert, dank je voor jullie reactie.
Plant: die diodes die nergens aan verbonden zijn in mogelijkheid 1 was mij ook opgevallen, ik wilde dat verhelpen door draadbruggen te leggen op de plaats van Cr3, Cr5 en Cr7.
Heb dit ook geprobeerd, maar klingt niet fijn in mijn oren.
Nu heb ik het hele netwerkje van weerstanden en diodes verwijderd, en een experimenteerbordje gemaakt dat ik met 3 draden op de print aansluit, en waar ik weerstanden en diodes naar believen,kan veranderen zonder dat ik de hoofd print iedere keer moet verwijderen.
Dit had ik al gedaan voor ik de bijdrage van Fastfolkert gelezen had.
Ik heb nu in ieder geval een richtlijn.
Meld mijn bevindingen als ik klaar ben.
Mocht iemand nog tips of ideen hebben, graag.
Alvast dank voor de hulp ( en het opzoeken van het schema, ik mag helaas nog geen bijlages bijvoegen).
Met vriendelijke groet: Branko.

fastfolkert
6 mei 2015, 21:06
Hi Branko; als je een beetje handig met Spice bent kan ik je de simulatie mailen.
Simuleren kan handig zijn om snel wijzigingen te "bekijken"; al blijft luisteren natuurlijk een must.
Ik ben benieuwd waar je op uit komt; ik heb een beetje haat-liefde verhouding met dat drive kanaal; ook na de mod.
En het is een k-klus om die leds weer in de gaten op het frontpaneel te krijgen ;-(

branko.nl
6 mei 2015, 21:43
Hallo Fastfolkert.
Wauw, over snel reageren gesproken.
Van dat you tube filmpje wat je stuurde, had ik mogelijkheid 2 gehaald.
Je hebt het over spice, maar dat ken ik niet ( en ben hier dus ook niet handig mee, zowiezo heb ik met computers een probleem, of het snapt mij niet, of ik snap hem niet:):)
En met die ledjes, das een heel gepriegel, maar met een stukje draad lukt het wel.
De grote printplaat is erg moeilijk te verwijderen, vandaar het proef bordje.
Ik laat weten hoe en wat.
Branko.

Plant
6 mei 2015, 23:58
Plant: die diodes die nergens aan verbonden zijn in mogelijkheid 1 was mij ook opgevallen, ik wilde dat verhelpen door draadbruggen te leggen op de plaats van Cr3, Cr5 en Cr7.
Heb dit ook geprobeerd, maar klingt niet fijn in mijn oren...

Punt is dat de gain dan hoog blijft. Als je zegt dat ie op stand 0 nog steeds vervormt zul je de gain moeten verlagen en dat doe je niet met de dioden. De weerstanden bepalen de gain en de dioden bepalen de punten van clippen. Voor lagere gain moet je met de weerstanden aan de slag zoals Fastfolkert heeft gedaan. R28 zorgt voor de grootste hap gain. In je genoemde voorbeeld werd de weerstand (en dus ook de 3 eerste dioden) kortgesloten. Fastfolkert verkleint de weerstand flink van 1.2MΩ naar 82kΩ en dan blijven die dioden nog wel wat doen. Maar omdat de gain lager is , heb je meer ingangssignaal nodig voordat die dioden gaan clippen.

branko.nl
9 mei 2015, 00:53
Hallo allemaal.
Zoals beloofd de uitkomst van het geheel.
Wat ik ook doe met de diodes ( meer, minder, leds ipv diodes e.t.c.) ik hoor het verschil niet.
Wat wel veel uit maakt, en Plant en Fastfolkert gaven dat al aan, is R28 waarde veranderen.
Dit heb ik ook gedaan, ik heb +/- 23k ohm parallel aan R28 gezet, mbv instelpotmeter van 30 k ohm.
Nu begint de vervorming pas bij stand 5 van de gain.
Verder is er niets veranderd.
Dus 1 deel is gelukt: het gain probleem.
Het 2e wat ik graag gehoord had was een verandering van het overdrive geluid ( clippen van de dioden ), dat is niet gelukt.
Eventueel pas ik C19 nog aan naar 0.033uF, word de contour regeling wat helderder van.
Wat ik ook nog anders gemaakt heb, is de luidspreker uitgang, deze is nu met een plug gemaakt.
Maar wel zo dat als er geen speaker is aangesloten er een 11watt weerstand van 8 ohm als dummy geschakeld word.
Heren dank voor de hulp en het advies.
Met vriendelijke groet: Branko.

fastfolkert
9 mei 2015, 22:52
Wat wel veel uit maakt, en Plant en Fastfolkert gaven dat al aan, is R28 waarde veranderen.
Dit heb ik ook gedaan, ik heb +/- 23k ohm parallel aan R28 gezet, mbv instelpotmeter van 30 k ohm.
Nu begint de vervorming pas bij stand 5 van de gain.


Klopt, het is nu veel beter regelbaar.
Je bent overigens nu wel wat volume kwijt; het drive kanaal gaat clean niet zo hard als het clean kanaal



Wat ik ook nog anders gemaakt heb, is de luidspreker uitgang, deze is nu met een plug gemaakt.
Maar wel zo dat als er geen speaker is aangesloten er een 11watt weerstand van 8 ohm als dummy geschakeld word.
Heren dank voor de hulp en het advies.
Met vriendelijke groet: Branko.

Waarom zou je zonder luidspreker willen spelen? Ik kan me nog voorstellen dat je de POWER AMP IN wilt gebruiken (mooie 6L6 vervorming)....maar PRE OUT?

En wat bedoel je met "contour helderder"? Contour is een soort omgekeerde MID regelaar; meer contour = minder mids. Hoe verandert de door jou voorgestelde condensator dat qua klank?

I.i.g. bedankt voor het posten van je bevindingen!

branko.nl
10 mei 2015, 14:25
Hallo Fastfolkert.
Die speaker aansluiting heb ik gemaakt zodat ik ook een andere versterker op deze speaker kan aansluiten ( heb hier nog een zelf gebouwde emma versterkertje liggen, maar geen speaker hier voor).
En om te voorkomen dat ik schade maak als ik een versterker aanzet zonder aangesloten speaker dus die weerstand, alleen voor de veiligheid.
Dat met die contour regeling snap ikook niet helemaal, maar als je de .047 voor een.033 uF condensator verwisseld, werd in mijn oren de contour regeling helderder, minder bas er in, weet niet goed hoe ik dit moet omschrijven.
Maar heb hem weer origineel gemaakt.
Dat het gain kanaal minder volume heeft klopt inderdaad, maar is nu wel beter te regelen.
Wat trouwens grappig is dat je het voorversterker cicuit van de emma aan kunt sluiten op de eind versterker van de fender ( ik heb in de emma wel een regelbare buizen fx loop in gebouwd), geeft een mooi rond geluid, terwijl via de loudnes regeling van de fender toch het geluidsnivo in de hand te houden is.
Mischien ook een keer een master volume in de emma bouwen.
Groetjes Branko.