PDA

View Full Version : Closed back 4x10"??



dml
5 mei 2015, 09:52
We kennen allemaal de "voordelen" van een 4x12 maar een nadeel is natuurlijk het formaat en het gewicht.
Waarom zijn er nauwelijks closed back 4x10's te krijgen? Wat kunnen de voordelen en/ of nadelen zijn? Heeft iemand wel eens geprobeerd een basscab 4x10 te voorzien van bijv. Celestion Vintage 10's?

zjanke
5 mei 2015, 10:03
Ik heb een marshall 1965b gehad en omdat er vooral veel hoog en laag in zat is deze er weer uit gegaan. Dit is een vaker gehoorde "klacht" (want het is en blijft een smaakkwestie). Misschien (onder andere) daardoor economisch niet interessant voor de fabrikanten die dus geen hele brede range aan speakers ontwikkelen?

Remork1970
5 mei 2015, 11:34
Die jongens van Kool & Elfertink hebben een 4x10 gitaarcab in hun programma.
Weliswaar met een gedeeltelijk open achterpaneel, maar op verzoek zullen ze ongetwijfeld een volledig gesloten kunnen leveren.

the sure thing
5 mei 2015, 16:23
4x10 wordt in de regel open gebruikt. Ook Bogner had een populaire 4x10 kast, maar ook gedeeltelijk open. Alleen Marshall (zie boven) had idd een gesloten 4x10 kast. Een zeer populaire 4x10 configuratie is natuurlijk de Fender Super Reverb combo.

Speeddemon
6 mei 2015, 20:52
Ik heb een marshall 1965b gehad en omdat er vooral veel hoog en laag in zat is deze er weer uit gegaan. Dit is een vaker gehoorde "klacht" (want het is en blijft een smaakkwestie). Misschien (onder andere) daardoor economisch niet interessant voor de fabrikanten die dus geen hele brede range aan speakers ontwikkelen?
Ik heb zo'n 1965B cab en kan me niet vinden in je omschrijving. Hij is juist middy/punchy, met een strak laag. Maar bij mij 2 kanttekeningen:
1) de mijne heb ik wielen onder gezet->minder koppeling met vloer=minder 'boomy' laag
2) ik heb er op een gegeven moment een 'center brace' balk in gezet, die frontplaat (waar de speakers in/aan zitten) verbindt met de achterplaat. Resulteert ook in een strakker laag.

Is nu vast onderdeel van m'n '2e live set' icm een EVH 5150 III 50W head. Lekker compact, gaat toch hard en klinkt goed.
|De 1965B temt juist het schelle randje een beetje wat die EVH bij bepaalde speakers nog wel eens wil hebben.