PDA

View Full Version : Wah alleen nog maar zacht volume



Rick trodat
5 mei 2015, 09:40
Ik heb weer een issue met mijn duurste pedaal op mijn pedalboard. Na reeds in 5 jaar tijd, 2x de switch te hebben vervangen ( laatste keer 3 maanden geleden). Komt er nu op het moment dat je het pedaal aanzet, ( 3dpt true bypass) alleen nog maar een zacht wah, wah geluid uit. Klinkt zoals normaal alleen dan de helft zachter, verder geen kraak, brom, of wat dan ook. Waar moet ik aan denken, wat dit zou kunnen zijn?

Rick trodat
5 mei 2015, 09:56
en hier een schema van ons mede forum lid.

http://www.dirk-hendrik.com/temp/Teese_RMC4.pdf

Plant
5 mei 2015, 12:32
In je setup is verder niks gewijzigd?

Die wah heeft als ie aan staat een nogal hoge uitgangsimpedantie in de vorm van R28: 22kΩ! Het nut daarvan ontgaat me eerlijk gezegd en het maakt de output nogal afhankelijk van de ingangsimpedantie van het opvolgende apparaat.
Betekent dat als wat je op de uitgang aansluit niet zo hoogohmig is, je daar een leuke spanningsdeler hebt zitten. Als b.v. je FX return o.i.d. een ingangsimpedantie van 10kΩ heeft demp je de boel 10dB.

Rick trodat
5 mei 2015, 13:59
In je setup is verder niks gewijzigd?

Die wah heeft als ie aan staat een nogal hoge uitgangsimpedantie in de vorm van R28: 22kΩ! Het nut daarvan ontgaat me eerlijk gezegd en het maakt de output nogal afhankelijk van de ingangsimpedantie van het opvolgende apparaat.
Betekent dat als wat je op de uitgang aansluit niet zo hoogohmig is, je daar een leuke spanningsdeler hebt zitten. Als b.v. je FX return o.i.d. een ingangsimpedantie van 10kΩ heeft demp je de boel 10dB.

JA dat heb ik gedaan. Ik heb nu drie pedalen in een looper gezet, waarmee ik meerdere pedalen uit of aan kan zetten met 1 klik. Maar ik heb wel een buffer voor die wah gezet. Super tip en ik denk dat dit het is.
Ik sluit even een buffer aan, om te zien of het werkt.

Rick trodat
12 mei 2015, 11:12
Dit bleek het te zijn. Heeft te maken met een fuzz friendly circuit. Een boss buffer na de wah, heeft alles opgelost.

Plant
12 mei 2015, 12:31
Zo zie je maar. Als zich ineens een dergelijke klacht voordoet, moet je altijd eerst bedenken of er voorafgaand iets veranderd is, want o zo vaak is er een verband :ok:

Ik spreek uit ervaring want ik heb me ook weleens wild gezocht naar 'een defect'. Toen ik er dan ein-de-lijk achter kwam wat de oorzaak was, bleek dat ook alleen maar te liggen aan iets wat ik anders had aangesloten.