PDA

View Full Version : Zoveel willen....maar tot zo weinig echt komen



hega
4 mei 2015, 21:30
Even een korte geschiedenis van mijn kant.

Op mijn 17e ben ik begonnen met drummen.
Aangezien ik thuis moeilijk kon oefenen ben ik ca een half jaar later al overgegaan op gitaar.
Daarna ben ik nog een aantal andere instrumenten gaan bespelen, zoals toetsen, percussie (vooral djembe) en opnieuw weer drums.
Tevens heb ik op de pc veel muziek gemaakt.
Pas vanaf mijn ca 30e ben ik gaan zingen en achteraf gezien vind ik het wel jammer dat ik hier zo laat mee begonnen ben.
Momenteel zing ik in een bandje en dat vind ik erg leuk (ben nu inmiddels 38 ).
Ben eerst begonnen op gitaar en daarna toch zang gaan doen.

Graag zou ik zang en gitaar wel meer willen gaan combineren, maar ik kom er zo weinig toe.
Wil wel zoveel nog gaan doen, maar lijk in 'zeven sloten' tegelijk te lopen.

Wie herkent dit eigenlijk nog meer?

barno
4 mei 2015, 22:20
om een instrument echt goed te leren, heb je eigenlijk een periode nodig waarin ja bijna obsessief, monobrain gewijs enkel daarmee bezig bent, toch minstens twee, drie jaar, waarin je een basis legt. Bij gitaar is dat vaak op jongere leeftijd, die leeftijd waarop je je nog kan permitteren om al de andere instrumenten maar niks te vinden :)

ik heb die periode wel gehad, 5 uur per dag spelen, vandaar dat ik me een gitarist kan noemen, maar zal me ook nooit ontwikkelen tot een buitenaards goede gitarist, omdat ik op een bepaald moment meer interesse kreeg in songwriting, in functie daarvan wat bas, piano en drums gaan spelen enz... dan ben je minder met technieken bezig en bottomline is toch: practise makes perfect.

hega
5 mei 2015, 12:32
Tevens valt het ook wel aan mezelf op dat ik wel erg veel koop- en verkoopgedrag heb.
Voortdurend koop ik muziekspullen, hou dit een tijdje en verkoop het meestal dan weer door.
Enerzijds maakt dit niet zoveel uit; anderzijds krijg je hiermee wel te weinig continuïteit etc.

Wie herkent dit eigenlijk?

Pepe
5 mei 2015, 12:40
Dat je steeds koopt en weer verkoopt is toch continuïteit?
Maar nee, ik geloof niet dat hier veel gitaristen rondlopen die daar last van hebben :soinnocent:

Riny
5 mei 2015, 13:19
Je zelf wat meer tot discipline aanzetten lijkt mij de enige oplossing.
Zelf ben ik een herstarter die 5 jaar geleden, na een stop van 10 jaar, weer begonnen ben.
Van huis uit gitarist en toetsenist maar de basis is toch echt gitaar.
Dus dagelijks een paar uur bezig geweest en weer 99% terug op het oude niveau.
Ben nu 60 jaar en ben steeds iedere da bezig.

Het kopen en verkopen ken ik maar dat had te maken zoekende te zijn naar het instrument wat voor mij het prettigst speelt.
Heb inmiddels een muziekkamer vol, zie onderstaande link.
Echter deze is van een paar jaar geleden en is al weer helemaal vervangen met ander materiaal.
Zal eens een nieuwe serie foto's moeten gaan nemen.

Klik (http://www.mijnalbum.nl/Album=PYS6P8KD)

P.s. Inmiddels al een jaar geen nieuwe aankopen meer gedaan.
Op een bepaald moment tevreden zijn met wat je hebt en dan door sparen voor hét instrument welke nog op je verlanglijst staat.
Men kan wel bezig blijven maar op een gegeven moment moet je tegen jezelf kunnen zeggen, "genoeg is genoeg".

Rizz
5 mei 2015, 13:38
"Ik kom er niet aan toe"; anders gezegd: Het is niet belangrijk genoeg.. Kwestie van prioriteiten stellen, denk ik. Ik heb wel eens leerlingen gehad die dan zeggen dat ze geen tijd hebben om te oefenen.. Maar wel tijd hebben om elke dag een uur te gamen of voor de tv te hangen.. ;)

Dus de vraag is eigenlijk: Hoe graag wil je het? En hoeveel tijd ben je echt bereid er in te steken? Kies iets en voer het uit..

Ik kan niet echt goed zingen, maar ben op een gegeven moment gewoon nummers uit gaan zoeken die binnen mijn stembereik liggen en die makkelijk te spelen waren. Bijvoorbeeld Working Class Hero van John Lennon... 3 akkoorden en vrij monotone zang, die je dan zelf kan uitbreiden en naar jouw hand kan zetten..

Succes!

NLF
5 mei 2015, 16:42
Tevens valt het ook wel aan mezelf op dat ik wel erg veel koop- en verkoopgedrag heb.
Voortdurend koop ik muziekspullen, hou dit een tijdje en verkoop het meestal dan weer door.
Enerzijds maakt dit niet zoveel uit; anderzijds krijg je hiermee wel te weinig continuïteit etc.

Wie herkent dit eigenlijk?

Deze site is speciaal opgericht voor en door mensen die precies hetzelfde doen :-)

the sure thing
6 mei 2015, 07:18
"Geen tijd hebben" bestaat inderdaad niet. Het is een kwestie van Affiniteit (hoe leuk vind je het) en Prioriteit (hoe belangrijk vind je het).

Ik ben nu 45 jaar en speel beter gitaar dan ooit.

En ja: ik koop veel spullen en verkoop ze ook weer: alleen SOMS blijft er iets hangen. Een voorbeeldje: ik heb al talloze pedaaltjes "versleten" maar mijn fulldrive staat al ongeveer 12 jaar op mn pedalboard.

Ik heb ook ooit geprobeerd erbij te zingen. In mijn studententijd ook errug veel gedaan. Maar nu realiseer ik mij dat mijn zangkunsten écht niet goed genoeg zijn (en ook niet kunnen worden) om er nog iets mee te doen.

JGD
8 mei 2015, 15:17
Wie herkent dit eigenlijk nog meer?

Nope.
Ik heb vanaf dag 1 gezegd: gitaar en anders niet.
Ik zing niet, drum niet, speel geen enkel ander instrument.
Ik wil goed worden op de gitaar.

hega
2 juni 2015, 12:52
Vind het leuk om met veel verschillende dingen bezig te zijn.
Toch zal ik moeten leren om meer een focus te creëren.
Ook moet ik veel meer werken aan mijn zelfdiscipline.
Het is jammer dat ik hierin (nog) tekort schiet.

Kim Wilson
2 juni 2015, 13:21
Ik herken het precies. Inmiddels 36 jaar oud, op mijn 18e begonnen op orgel en keyboard, inmiddels drumstel op zolder, cajon in de kamer, handvol gitaren aan de muur, maar nergens echt goed in. Ik heb ook niet de echte discipline om me compleet te focussen op één instrument en daarin uit te blinken. Ik kan nu wel zeggen dat ik een aardig stukje slaggitaar kan spelen en daar ook nog wel een beetje bij zingen, maar als het op solo's aan komt komt er niet veel van.

Maar dat boeit me allemaal niet. Ik ben wel muzikaal en kan dat gebruiken om arrangementen te schrijven voor diverse projecten. Ik heb er lol in en ben redelijk tevreden met het niveau van mijn gitaarspel. Qua drums is het allemaal wel wat weggezakt, maar sinds mijn dochter op drumles zit kan ik dat ook wat oppakken.

Kim Wilson
2 juni 2015, 13:39
Ik vind het zelf wel fijn dat ik een bepaald niveau heb bereikt, dan wordt spelen steeds leuker. Er moet wel enige progressie zijn. Maar dat is persoonlijk. Wat vooral belangrijk is, voor iedereen, is dat je er lol in hebt. Wat je ook doet, hoe goed je ook bent. Als je ontevreden bent omdat je jezelf niet goed genoeg vindt, moet je inderdaad investeren. Maar je kunt je ook schikken in je niveau en doen wat je kunt.

hega
2 juni 2015, 14:37
Ik vind het zelf wel fijn dat ik een bepaald niveau heb bereikt, dan wordt spelen steeds leuker. Er moet wel enige progressie zijn. Maar dat is persoonlijk. Wat vooral belangrijk is, voor iedereen, is dat je er lol in hebt. Wat je ook doet, hoe goed je ook bent. Als je ontevreden bent omdat je jezelf niet goed genoeg vindt, moet je inderdaad investeren. Maar je kunt je ook schikken in je niveau en doen wat je kunt.

Mooi geschreven.
En daar wil ik me zeker ook bij aansluiten.

telecastermaster
2 juni 2015, 14:55
Volgens mij moet je gewoon zangles gaan nemen. Dan krijg je vanzelf discipline omdat je elke week naar les moet.
En omdat je moet betalen wil je ook resultaat, i.t.t. tot wanneer je thuis een beetje zit aan te klooien.

hega
2 juni 2015, 15:03
Volgens mij moet je gewoon zangles gaan nemen. Dan krijg je vanzelf discipline omdat je elke week naar les moet.
En omdat je moet betalen wil je ook resultaat, i.t.t. tot wanneer je thuis een beetje zit aan te klooien.

Dat is zeer zeker zo.

Heb trouwens 1x in de 2 weken les ivm beperkte financiën.

Vind het wel zeer moeilijk thuis te zingen (heb een benedenappartement) en doe dit regelmatig dan ook bij mijn ouders (bijna vrijstaand huis ;) ).

telecastermaster
2 juni 2015, 15:06
En wat heb je voor les? Zangles?
En een zangleraar vindt het toch ook prima als je jezelf begeleid op gitaar of piano?

hega
2 juni 2015, 15:08
En wat heb je voor les? Zangles?
En een zangleraar vindt het toch ook prima als je jezelf begeleid op gitaar of piano?

Heb zangles en mijn zanglerares begeleid mij altijd op piano of ukelele.

telecastermaster
2 juni 2015, 16:29
Waarom neem je dan niet je gitaar mee naar zangles? Als je verder wilt komen als zanger-gitarist moet je dat oefenen, lijkt me.

hega
2 juni 2015, 20:44
Waarom neem je dan niet je gitaar mee naar zangles? Als je verder wilt komen als zanger-gitarist moet je dat oefenen, lijkt me.

Dat is een goed voorstel en dit zou ik best weleens kunnen gaan doen.