PDA

View Full Version : Gitaar voor dikke snaren (B tuning)



Victor Mik
4 mei 2015, 16:59
Hallo,

Ik ben op zoek naar een gitaar die geschikt is voor hele dikke snaren.
Ik heb op dit moment een BC Rich Mockingbird Special X, waar Daddario EXL140 snaren op zitten (dikste snaar is 052).
Nu heeft iemand van een muziekwinkel mij laatst verteld dat ik voor dikkere snaren een gitaar moet hebben die daar voor is gemaakt.
Ik wil zonder 'gekletter' metal kunnen spelen en zonder problemen de gitaar in drop A kunnen zetten.
Watvoor gitaar is hiervoor het beste? Waar moet ik naar zoeken? En watvoor snaren zijn daarvoor het beste?
Mijn budget is voorlopig €700. Kan ik hiervoor een geschikte gitaar vinden? Het liefst geen 7 snarige, maar als het echt niet anders kan, dan sta ik er wel open voor.

Ik hoor graag van iemand!

Malle Eppie
4 mei 2015, 17:12
Ik zou danmisschien naar een baritone gitaar gaan kijken. En evt je stemknoppen gaan uitboren en brug/nut gaan bij vijlen.

muziekschuur
4 mei 2015, 17:21
Jouw BC Rich kan dat.... Wellicht naar een luthier om opnieuw af te stellen. Dit ivm het afstellen van je trussrod en je kam en brug.

HaroldA
4 mei 2015, 17:28
99/100 bands die in B of A stemmen gebruikt geen baritone-gitaren. Veel zelfs gewoon 24.5" Gibsontjes.

Zak Wild heeft van die enorme dropsets die zelfs tot 070 gaan. En anders zou je van een 7 of 8-snarige set een selectie kunnen maken.

Plant
4 mei 2015, 17:31
Welkom op het forum :)

Tja... een gitaar die ergens voor is gemaakt. Leo Fender had vast niet het geluid en spel van Jimi Hendrix voor zich toen ie de eerste Strat in elkaar schroefde. Lester Paul ook vast geen Slash om maar een naam te noemen.

Je loopt hooguit tegen wat fysieke beperkingen van een gitaar aan als je er dikke kabels op gaat leggen. Een te grote snaarspanning voor de gitaar zul je niet krijgen als je in dropped A gaat spelen. Verder is het gewoon: past het, dan past het.

Verder gewoon de standaard afstelpunten nalopen.

Jasper.
4 mei 2015, 18:04
Die Mockingbird moet prima in B kunnen. Ik zou er zelf misschien nog wel een iets dikker setje op zetten. Dunste snaar 11/12 ofzo. Ik gebruik zelf een 11-59 Amott setje in C. En dan goed laten afstellen.

JGD
9 mei 2015, 07:46
Wat ook werkt: gewoon een 7 snarig set erop. Dunne E weglaten.

Ik vraag me alleen altijd bij B en lager af: waarom.....
Het is zo ontzettend NIET-metal.
Oa door die lage stemmingen klinken bijv. al die deathcore bands als karakterloze, softe eenheidsworstjes. Nul agressie en smerigheid in B.

harrie-beton
9 mei 2015, 12:21
Ik zou juist een 7 snarige doen, dan heb je een gitaar die gebouwd is voor een lage B.
Een schekter of verwante axes.

Jasper.
9 mei 2015, 16:47
Wat ook werkt: gewoon een 7 snarig set erop. Dunne E weglaten.

Ik vraag me alleen altijd bij B en lager af: waarom.....
Het is zo ontzettend NIET-metal.
Oa door die lage stemmingen klinken bijv. al die deathcore bands als karakterloze, softe eenheidsworstjes. Nul agressie en smerigheid in B.

Heleboel agressie en smerigheid in B juist. Al eens van Carcass, Entombed, Nile, Abramelin, Exhumed Suffocation, Pungent Stench of Cryptopsy gehoord? En dat zo even uit mijn hoofd. Mortician speelt in G zelfs, ik kan me voorstellen dat veel mensen hun muziek niet begrijpen (deed ik eerst zelf ook niet haha), maar smeriger kan iig niet. Over smaak valt niet te twisten iig. En als je zoiets niet begrijpt denk ik niet dat het veel zin heeft om te proberen het uit te leggen.

Ikzelf heb juist liever een 6 snaar in B. Met de juiste afstelling en snaren is dat prima te doen. Heb een tijdje een 7 snaar gehad en kon er niet zo goed mee overweg.

D3nnis
9 mei 2015, 20:00
Alhoewel ik carcass en ook pungent stench erg kan waarderen ben ik het toch met JGD eens. Ik houd best van laag gestemde gitaren, als het "smaakvol" gebruikt wordt.
Maar driekwart van youtube staat vol met mafkezen met een 7- of 8-snarige ibanez RG, waarvan ze alleen chugga chugga op de losse lage B doen, die soms nog lager gestemd is. En dan het liefst nog daarmee versterkers reviewen, met een gitaar zo laag gestemd dat je het verschil tussen een Mesa, marshall, engl en Orange niet eens hoort :D

Ik zeg niet dat ik het beter kan, maar ik zet mijn geklojo dan ook niet op YouTube :)

Brum
9 mei 2015, 20:33
Heleboel agressie en smerigheid in B juist. Al eens van Carcass, Entombed, Nile, Abramelin, Exhumed Suffocation, Pungent Stench of Cryptopsy gehoord? En dat zo even uit mijn hoofd. Mortician speelt in G zelfs, ik kan me voorstellen dat veel mensen hun muziek niet begrijpen (deed ik eerst zelf ook niet haha), maar smeriger kan iig niet. Over smaak valt niet te twisten iig. En als je zoiets niet begrijpt denk ik niet dat het veel zin heeft om te proberen het uit te leggen.

Ikzelf heb juist liever een 6 snaar in B. Met de juiste afstelling en snaren is dat prima te doen. Heb een tijdje een 7 snaar gehad en kon er niet zo goed mee overweg.

Niet kunnen begrijpen klinkt lichtelijk snobistisch, al zul je het zo niet bedoeld hebben. Laten we het houden op smaak.;)

Jasper.
9 mei 2015, 21:18
Haha, nee. Het ging hier vooral over Mortician. Het heeft bij mij heel lang geduurd voordat ik erover uit was of ik dat nou heel slecht, of heel goed vond. Het ging me er meer om dat je in sommige muziekstijlen misschien wat moet groeien voordat je het waardeert. En dan vind ik het wat flauw om zo af te doen van bijv. Deathcore. Ik vind er zelf niks aan, en heb geen plannen om dat leuk te vinden. Maar er zijn een hele hoop mensen die het wel leuk vinden, en misschien zit er dan wel meer in dan je op het eerste gehoor hoort.

Jasper.
9 mei 2015, 21:21
Er zit meer in dat chugga chugga dan je denkt:

https://www.youtube.com/watch?v=dYBZMRWcEBk

D3nnis
10 mei 2015, 07:30
Hahaha, briljant!