PDA

View Full Version : Klik / ruis TC Electronic Polutune



Vincent1985
4 mei 2015, 10:06
Beste allemaal,
Ik gebruik een Polytune van TC Electronic als stemapparaat. Wanneer ik hem intrap hoor ik een vrij harde ' klik'. En tijdens het stemmen ruist het pedaal ook nog al. Heeft iemand hier ervaring mee? Of moet ik overstappen op een andere tuner bijv een BOSS TU-3 of een Korg?

Ik hoor graag jullie reactie.
Groeten,
Vincent

HaroldA
4 mei 2015, 10:20
Wat voor voeding gebruik je?

Vincent1985
4 mei 2015, 10:22
De DC Brick van MXR

HaroldA
4 mei 2015, 10:27
De DC Brick van MXR

Dat is geen echte voeding maar een verdeelstation, toch?

Hoe doet hij het op een eigen voeding? Of als hij het enige pedaal is wat gevoed wordt?

Vincent1985
4 mei 2015, 10:33
Ja voeding/verdeelstation, klopt allebei wel ;-)
Naast de Polytune worden ook een Dunlop wah, een MXR SmartGate en een SpeakerSim pedaal van Joyo gevoed door de DC Brick.
Hoe de Polytune op eigen voeding werk durf ik je niet te zeggen. Dat zou ik vanavond even moeten proberen.

the sure thing
4 mei 2015, 11:04
Doe dat zeker ff uitproberen.

the sure thing
5 mei 2015, 15:43
En? Al uitgeprobeerd?

Vincent1985
5 mei 2015, 17:19
Nee, sorry. Is er nog niet van gekomen.
Er schoot ook nog wat door mijn hoofd tijdens het zoeken naar een mogelijk oorzaak van de klik/ruis.
Stel dat er nog een batterij in de tuner zou zitten, ondanks dat ie gevoed word door de DC Brick, zou die batterij dan ook nog een stoorzender kunnen zijn?
Dat ga ik dus straks voor de zekerheid ook nog even checken. Of ie ook klikt en ruist met eigen voeding en of er wellicht nog een batterij in de tuner zit.

the sure thing
5 mei 2015, 17:26
... als het goed is, "overruled" de voeding de batterij. Althans, zo gaat dat bij Boss pedaaltjes. Ik zo de eerder genoemde tip nog even uitvoeren. Ik heb ooit een TC polytune gehad, maar ging na 3 maanden zichzelf regelmatig uitschakelen. Bleek een veel voorkomend probleem te zijn, ik heb een nieuwe gekregen (ik had garantie).

HaroldA
5 mei 2015, 17:39
... als het goed is, "overruled" de voeding de batterij. Althans, zo gaat dat bij Boss pedaaltjes. Ik zo de eerder genoemde tip nog even uitvoeren. Ik heb ooit een TC polytune gehad, maar ging na 3 maanden zichzelf regelmatig uitschakelen. Bleek een veel voorkomend probleem te zijn, ik heb een nieuwe gekregen (ik had garantie).

Nee, de DC jack bypassed de batterij.

the sure thing
5 mei 2015, 17:59
Ja dat bedoel ik eigenlijk 👍

Vincent1985
6 mei 2015, 09:25
Mijn garantie op de Polytune is al vervallen helaas. Maar met die nieuwe tuner was het probleem weg sure thing??

Ik heb de tuner gisteren opengemaakt en de batterij was er inderdaad uit.
Daarna heb ik de Polytune met eigen voeding gebruikt, maar de klik bij het intrappen blijft en ook de ruis tijdens het stemmen blijft.
Ik zou zo 1,2,3, even niks anders weten. Hij heeft het altijd goed gedaan. Ik kon tijdens nummers stemmen zonder dat ik een klik/ruis hoorde.
Wat is nu het verstandigst om te doen? Een andere tuner aanschaffen? Suggesties hiervoor? BOSS TU-3, Korg Pitchblack, T-Rex tuneMaster?

the sure thing
6 mei 2015, 09:59
Als de Polytune je is bevallen, koop gewoon een nieuwe. Mijn probleem was met de tuner idd weg. Je hebt standaard 2 jaar garantie op een nieuw pedaal. En anders vind ik de TU-3 van Boss een errug goed alternatief.

Vincent1985
6 mei 2015, 10:29
Ok thnx voor de reactie. De Polytune is me goed bevallen en bevalt me nogsteeds goed. Een duidelijk leesbaar pedaal.
Al vind ik soms dat ie niet helemaal secuur stemt. En daarmee bedoel ik dat wanneer ik dan 'afstem' met de toetsenist is bijv een E net geen E, en moet ik mijn snaar volgens de tuner iets hoger draaien. Misschien toch maar eens een BOSS TU-3 proberen. BOSS pedalen zijn me nog nooit tegengevallen ;-)

Bernardduur
6 mei 2015, 10:44
Toetsenist niet zuiver?

De planet waves tuners van voorheen hadden vergelijkbare klachten maar dat bleek een slechte filtering te zijn in de power supply..... ik ga ervan uit dat over dit pedaal beter is nagedacht!!

Vincent1985
6 mei 2015, 10:49
Toetsenist is 100% zuiver.
Ik heb ook geen idee wat de oorzaak kan zijn van de klik/ruis. Wellicht dat het met een andere tuner opgelost is.
Als dat niet het geval is dan zou het aan mijn DC Brick kunnen liggen... of aan... ja aan wat anders...?

Bernardduur
6 mei 2015, 12:05
Ik heb al mn hele leven een brick en die geeft geen krimp. Ik gebruik mijn voodoo labs alleen voor moeilijke pedalen, en dat zijn eigenlijk alleen mijn true vintage pedalen (ook al bouw ik die meestal om met een carge pump)

YMMV, natuurlijk.

AC3D
7 mei 2015, 02:05
en als je de polytune nou eens helemaal van je bord afhaald, gewoon gitaar > polytune > amp, ruist ie dan nog steeds?
het kan best zijn dat je andere pedalen later in de chain de oorzaak zijn lijkt mij

D3nnis
7 mei 2015, 08:50
En als je de batterij als voeding gebruikt?

Hoe weet je trouwens zeker dat de toetsenist 100% zuiver is? Zit er tussen jullie niet ergens een A=440 versus A=438 probleempje of zo?

Gearjunkie
7 mei 2015, 10:07
Toen ik nog een mxr brick gebruikte heb ik lang het probleem gehad dat ik niet stil kon stemmen. Misschien weet ik so weer waardoor het ook weer kwam. Het was niet de tuner in elk geval.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Vincent1985
7 mei 2015, 15:52
Mijn signaal gaat als volgt: Gitaar -->Tuner --> Ernie Ball Volume pedaal --> Dunlop Wah --> TC Nova System --> Joyo American Sound Speaker Sim --> MXR Smart Gate --> PA (of actieve speaker). Wellicht dat een van mijn andere pedalen de stoorzender is?

D3nnis
7 mei 2015, 17:31
Wellicht, maar dat kun je toch uitsluiten met alles dat hierboven reeds gezegd is?
Tenzij je gewoon verkapt GAS voor een boss tuner hebt, dan is het ook nog eens eenvoudig op te lossen :)

lauke_101
7 mei 2015, 23:55
Mijn polytune staat vooraan in de keten, als ik ga stemmen terwijl er nog een overdrive oid aan staat dan ruist hij inderdaad wel wat. Zet ik die even uit, dan is hij fluisterstil.
De klik kan ik niet plaatsen. Domme vraag misschien, maar als je thuis zacht speelt is die klik dan niet gewoon fysiek afkomstig van de schakelaar?