PDA

View Full Version : H&K Statesman problemen



joh@ndederde
3 mei 2015, 18:01
Vier maanden geleden posten ik vol blijdschap dat ik een nieuwe (2e hands) H&K Statesman had gekocht. Helaas moest eerst de travo vervangen worden (dure grap: aankoop amp €350,-, reparatie €280). Enfin, daarna was het goed, dacht ik. Ik heb een 3 maanden van het beestje kunnen genieten en toe sloeg de ellende weer toe. Het overdrive kanaal valt weg. Mr. Statesman wordt zeer heet en houdt dus op met mooie herrie geven. Ik heb vervolgens de versterker uit gezet, 5 min later weer aan en het was weer goed. Ik heb dit 2-3 keer gehad. Vervolgens het backpanel voor de buizen weg geschroefd, zodat de warmte beter weg kan. Dit leek te helpen. Tot vandaag. Vandaag weer repeteren met een van de bands. Gebeurde weer hetzelfde. Wegvallend overdrive kanaal en backpanel er af geschroefd. Tot mijn grote schrik zag ik het volgende:

https://lh6.googleusercontent.com/-cG-WR1dQGpc/VUZB0YddtrI/AAAAAAAAAT4/7VFJCu-55io/w965-h543-no/20150503083609.jpg

Dit lijkt mij niet goed, volgens mij moeten ze allen hetzelfde gloeien. Het clean kanaal blijft goed functioneren, maar overdrive is voor geen mogelijkheid geluid meer uit te krijgen.

Weet iemand wat er aan de hand kan zijn en of ik zelf het kan fixen of dat het weer een rondje reparateur wordt?

Hier nog een foto der verduidelijking:

https://lh4.googleusercontent.com/-dMxlXNxMgjM/VUZB0RG9_pI/AAAAAAAAAUA/L6jne8y2V6Q/w965-h543-no/20150503083609%281%29.jpg

Let me know!!!

Gearjunkie
3 mei 2015, 18:08
Dit wordt 'red plating' genoemd. Er is wellicht iets mis in het biascircuit.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

arjanb01
3 mei 2015, 18:21
Jezus, 350 aankoop plus reparatie 280 eu en nu weer gezeik met die amp, had je al met al net zo goed een nieuwe kunnen kopen. Ik zou hem zeker ff naar een reparateur brengen, want die lampen lijken net woonkamer spotjes 😂

joh@ndederde
3 mei 2015, 18:31
Jezus, 350 aankoop plus reparatie 280 eu en nu weer gezeik met die amp, had je al met al net zo goed een nieuwe kunnen kopen. Ik zou hem zeker ff naar een reparateur brengen, want die lampen lijken net woonkamer spotjes 

Klopt. Was misschien beter geweest. Maar hij is helaas al niet meer nieuw te koop. En ja als ie het goed doet, klinkt ie geweldig.

Gearjunkie
3 mei 2015, 20:23
Gewoon naar een goede eerlijke reparateur brengen. Niet meer gebruiken want die versterker gaat niet lang mee zo.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

joh@ndederde
3 mei 2015, 20:36
Gewoon naar een goede eerlijke reparateur brengen. Niet meer gebruiken want die versterker gaat niet lang mee zo.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Ik breng hem morgen weg. Eerst ff kijken of ik nog garantie op m'n reparatie heb. Aangezien hij er in december nieuwe buizen in heeft gezet en heeft gebiased.

Gearjunkie
3 mei 2015, 21:09
Dat werk kan natuurlijk gewoon goed uitgevoerd zijn. Zeker als hij het vanaf die tijd goed gedaan heeft.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Little Jay
3 mei 2015, 21:24
Buisvoeten op de PCB... altijd kwetsbaar... Ik wed op een gebroken soldering op de print, aan de buisvoet of bias-circuit. Kan door transport komen.

Was waarschijnlijk bij de reparatie in december nog in orde, anders was het red-platen toen al meteen begonnen. Ik zie niet zo snel een verband voor een garantie, maar je weet maar nooit hoe aardig je reparateur is, niet geschoten is altijd mis niet waar?

joh@ndederde
3 mei 2015, 22:09
Hmm, de versterker is sinds december niet uit de oefenruimte geweest. Hij wordt daar wel eens verplaatst. Kan zijn dat een een of andere klojo hem heeft laten vallen, maar daar zullen we nooit achter komen.

Ik ben benieuwd wat er uit komt. Hopelijk geen duur grapje.

Dit zei mijn vader er ver: "Je hebt wel wat met apparatuur zeg, komt me trouwens heel erg bekend voor. Vroeger ging bij mij ook alles kapot, van tv tot versterker cassettedeck kortom alles. Je bent volgens mij behept met hetzelfde virus...... Eens gaat het over"

cluseau
3 mei 2015, 22:15
Even geen schema bij de hand maar zo te zien is dit het probleem van een enkele buis omdat er maar een voluit met bolle wangen staat. Vermoedelijk sleept hij de parallel staande buis een beetje mee wat ook aangeeft dat het door de buis wordt veroorzaakt. Zou de fout uit de biasspanning komen dan staan op zijn minst de twee parallel staande buizen even rood. Grote kans trouwens dat deze amp helemaal geen biasspanning heeft maar een algemene kathode bias regeling. In dat geval trekt de defecte buis erg veel stroom en zet de andere drie buiten werking. Je ziet dat er meerdere mogelijkheden zijn dus moet er echt even gemeten worden voor je de juiste conclusie kan geven. Erg sneu dat je zoveel pech hebt, als je huis dichterbij had gewoond had ik je even opweg geholpen.

Edit: de optie van littlejay is zo gek niet maar dan moet een lichte beweging van de buis voldoende zijn om de fout tijdelijk op te heffen. Pas op, de temperatuur van het glas is een paar honderd graden dus gebruik iets van metaal om de buis te bewegen.

cluseau
3 mei 2015, 22:25
Even geen schema bij de hand maar zo te zien is dit het probleem van een enkele buis omdat er maar een voluit met bolle wangen staat. Vermoedelijk sleept hij de parallel staande buis een beetje mee wat ook aangeeft dat het door de buis wordt veroorzaakt. Zou de fout uit de biasspanning komen dan staan op zijn minst de twee parallel staande buizen even rood. Grote kans trouwens dat deze amp helemaal geen biasspanning heeft maar een algemene kathode bias regeling. In dat geval trekt de defecte buis erg veel stroom en zet de andere drie buiten werking. Je ziet dat er meerdere mogelijkheden zijn dus moet er echt even gemeten worden voor je de juiste conclusie kan geven. Erg sneu dat je zoveel pech hebt, als je huis dichterbij had gewoond had ik je even opweg geholpen.

telerocker
4 mei 2015, 00:32
Ik heb twee Statesman-tops. Met eentje heb ik exact hetzelfde euvel gehad. Reparatie 100 euro en nu doet het ie weer prima. Nou duimen dat het topje heel blijft.

Baker
4 mei 2015, 08:58
Ik heb zelf ook een statesman combo. Net weer bij de reparateur vandaan. Reverb deed het ineens niet meer. Bedrading vervangen => 80 euro. Maar, het is een heerlijk ampje, dus ik had het er graag voor over.

@TS Als je destijds een nieuwe had gekocht dan was je waarschijnlijk tussen de 600 en 700 euro kwijt geweest. Ik zag er van laatst één in de winkel staan bij Souman in Zwolle. Daar hing een prijskaartje van 999 euro aan. Misschien een troostende gedachte.

joh@ndederde
4 mei 2015, 19:43
Ik heb twee Statesman-tops. Met eentje heb ik exact hetzelfde euvel gehad. Reparatie 100 euro en nu doet het ie weer prima. Nou duimen dat het topje heel blijft.

Hmm nog weer 100 euro... Gelukkig was de reparatiegarantie 3 maanden en is ie 4 maanden geleden gerepareerd.


Ik heb zelf ook een statesman combo. Net weer bij de reparateur vandaan. Reverb deed het ineens niet meer. Bedrading vervangen => 80 euro. Maar, het is een heerlijk ampje, dus ik had het er graag voor over.

@TS Als je destijds een nieuwe had gekocht dan was je waarschijnlijk tussen de 600 en 700 euro kwijt geweest. Ik zag er van laatst één in de winkel staan bij Souman in Zwolle. Daar hing een prijskaartje van 999 euro aan. Misschien een troostende gedachte.

Ja en nee. Ik heb hem inderdaad niet voor 700 euro gekocht, maar wanneer hij nu is gerepareerd is ie in 4 maanden tijd een keer over de kop gegaan. In welke situatie en welke prijs ook is dat geen fijn idee.

joh@ndederde
4 mei 2015, 21:52
Bedankt allen voor de reacties. De amp is nu naar de reparateur. Ik word op de hoogte gehouden van de kosten en schade. Ik hoop dat het meevalt.

cluseau
4 mei 2015, 22:52
Hmm nog weer 100 euro... Gelukkig was de reparatiegarantie 3 maanden en is ie 4 maanden geleden gerepareerd.

Het hangt een beetje van de omstandigheden af. Ik geef ook drie maanden op de reparatie maar ik zou in jouw geval toch even naar die omstandigheden kijken en een oplossing zoeken. Recent had ik een soortgelijk geval. Een amp waar een paar verouderde EL34 waren vervangen door een vers setje ging na vier maanden in rook op. Nu treed er een sluiting in de eindtrap op waardoor een van de eindbuizen gefrituurd wordt. Jammer maar is niet mijn fout en zoiezo zit er geen garantie op buizen. In de praktijk laat je iemand gewoon niet zitten. Ik hen de man een nieuw setje buizen berekend en heb de amp gratis hersteld. Gewoon omdat ik vind dat het zo hoort en je zo je klant behoud. Voor een paar tientjes probleem opgelost en iedereen blij.

joh@ndederde
4 mei 2015, 23:53
Het hangt een beetje van de omstandigheden af. Ik geef ook drie maanden op de reparatie maar ik zou in jouw geval toch even naar die omstandigheden kijken en een oplossing zoeken. Recent had ik een soortgelijk geval. Een amp waar een paar verouderde EL34 waren vervangen door een vers setje ging na vier maanden in rook op. Nu treed er een sluiting in de eindtrap op waardoor een van de eindbuizen gefrituurd wordt. Jammer maar is niet mijn fout en zoiezo zit er geen garantie op buizen. In de praktijk laat je iemand gewoon niet zitten. Ik hen de man een nieuw setje buizen berekend en heb de amp gratis hersteld. Gewoon omdat ik vind dat het zo hoort en je zo je klant behoud. Voor een paar tientjes probleem opgelost en iedereen blij.

Geen garantie op buizen kan ik inkomen. Is net als snaren, het is een verbruiksgoed, daar kun je geen garantie op geven. Ik hoop dat de reparateur net zo'n goeie gast is als jij. En dat een setje buizen wordt berekend, prima, zo lang het daadwerkelijke probleem maar wordt opgelost.

cluseau
5 mei 2015, 09:40
Ha, bedankt voor de spreekwoordelijke veer in den aars maar ik vind het niet meer dan fair om iemand die net 100+ euri heeft afgetikt tegemoet te komen. Bij voorkeur op een manier die mij geen geld gaat kosten want hier moet de schoorsteen ook roken natuurlijk. Als je er dan op een schappelijke manier uit kan komen dan doe je dat gewoon en naar mijn idee hoort dat in jouw geval ook te gebeuren. Coulance noemen we dat en heeft niets met garantie te maken. Dat is wat ik duidelijk wil maken en als jouw tech de hoofdprijs gaat berekenen laat je hem gewoon dit topic lezen. Is niks mis mee. Succes.

telerocker
5 mei 2015, 11:29
Netjes Cluseau, eerlijk duurt het langst, al moet je er als reparateur financieel niet zwaar voor bloeden, anders kun je de tent snel opdoeken. Gitaristen weten dat buizenamps soms stuk gaan. De een sneller dan de ander. Jarenlang met een Rockerverb gespeeld. Die deed het altijd en overal. De Statesman, die ik op het cleane kanaal lekkerder vind af te regelen met singlecoils, is gewoon reparatiegevoeliger. Zit in de constructie. Ik heb de twee tops tweedehands voor weinig aangeschaft en calculeer in dat vroeg of laat eentje een fail heeft. Dat vind ik 100 euro reparatiekosten alleszins redelijk, zeker als er in mijn geval een set nieuwe buizen ingaat.

the sure thing
5 mei 2015, 16:24
...en als reparateur kan je natuurlijk een uitleg over je reparatie geven. En dus OOK uitleggen dat de huidige klachten niets met de vorige klachten te maken hebben.

D3nnis
5 mei 2015, 17:17
De Statesman, die ik op het cleane kanaal lekkerder vind af te regelen met singlecoils, is gewoon reparatiegevoeliger. Zit in de constructie.

Ok heb de indruk dat alles van Hughes & Kettner (behalve misschien die attax dingen, daar heb ik goede ervaringen mee) reparatie gevoelig zijn. Tube100, Triamp, Statesman....
@reparateurs, klopt dit?

pasqual
5 mei 2015, 17:42
Ik heb nu zo'n 2 jaar de top van de Statesman maar geen problemen tot dusver....

telerocker
5 mei 2015, 19:47
Ik heb nu zo'n 2 jaar de top van de Statesman maar geen problemen tot dusver....

Ik had ook drie jaar een Quad zonder problemen, maar met één van mijn tops wel issues. Soms is het gewoon bad luck. Je weet ook niet hoe de vorige eigenaar er mee is omgesprongen. Door veelvuldig vervoer kan er een keer iets stukgaan.

cluseau
5 mei 2015, 22:14
...en als reparateur kan je natuurlijk een uitleg over je reparatie geven. En dus OOK uitleggen dat de huidige klachten niets met de vorige klachten te maken hebben.

Helemaal waar maar niet iedereen is voor rede vatbaar.

joh@ndederde
6 mei 2015, 00:02
Ha, bedankt voor de spreekwoordelijke veer in den aars maar ik vind het niet meer dan fair om iemand die net 100+ euri heeft afgetikt tegemoet te komen. Bij voorkeur op een manier die mij geen geld gaat kosten want hier moet de schoorsteen ook roken natuurlijk. Als je er dan op een schappelijke manier uit kan komen dan doe je dat gewoon en naar mijn idee hoort dat in jouw geval ook te gebeuren. Coulance noemen we dat en heeft niets met garantie te maken. Dat is wat ik duidelijk wil maken en als jouw tech de hoofdprijs gaat berekenen laat je hem gewoon dit topic lezen. Is niks mis mee. Succes.

De reparatie die ik eerder heb moeten doen was 285 euro, op een aanschaf (2e hands) 350 euro. Ik hoop op coulance van de reparateur. En als het echt iets ongerelateerd is aan de eerdere reparatie, snap ik dat dat niet onder de reparatiegarantie valt en dat het wel wordt doorberekend. Echter heeft de beste man de vorige keer niet alleen de trafo, maar ook de buizen vervangen. As I said, we wachten af.

telerocker
6 mei 2015, 00:07
Een trafo drijft de reparatiekosten aardig op, maar dan weet je ook dat dat onderdeel, als het goed is, het wel weer een tijd houdt.

joh@ndederde
12 mei 2015, 11:23
Ik kreeg net telefoontje van de winkel welke zaken doet met de reparateur. "Dat de buizen niet gelijk gloeien klopt (???) en wat waren de klachten ook alweer?" Dus...... Weer uitgelegd wat er aan de hand is. Hij gaat de reparateur bellen. Lekker zo'n tussenpersoon. Ik heb nu niet echt vertrouwen in het feit of het goed gaat komen. Als dit zo door gaat, zoek ik een andere reparateur.

cluseau
12 mei 2015, 11:38
Ik kreeg net telefoontje van de winkel welke zaken doet met de reparateur. "Dat de buizen niet gelijk gloeien klopt (???) en wat waren de klachten ook alweer?" Dus...... Weer uitgelegd wat er aan de hand is. Hij gaat de reparateur bellen. Lekker zo'n tussenpersoon. Ik heb nu niet echt vertrouwen in het feit of het goed gaat komen. Als dit zo door gaat, zoek ik een andere reparateur.

Wat is dit nu weer voor bullshit, nog erger dan internet :stop:



Beetje uitleg:
In de kern van de buis zie je de gloeidraad. Deze zit in een busje van een paar milimeter doorsnede. Of je die nu wel of niet gelijk ziet gloeien maakt geen barst uit. Het is zelfs zo dat er geen buis gelijk is ongeacht zelfde type en merk.

Het grijze omhulsel van de buis wat aan de omtrek zit is de anode. Ik hoop niet dat je die ziet gloeien want dan is het idd mis. Een mooi voorbeeld hiervan zie je op de voorpagina van mijn site.

Het is ook idd beter direct met je tech contact te hebben, verder commentaar niet relevant :hide:

joh@ndederde
12 mei 2015, 19:22
Zoals ik het heb gezien, lijkt het grijze gedeelte te gloeien. Maar buizen horen toch gelijk te gloeien? Of heb ik dat mis? In ieder geval. Het is een feit dat het overdrive kanaal wegvalt, dat is het gevolg. Wat de oorzaak is, hebben ze nog niet gevonden.

cluseau
12 mei 2015, 20:01
Zoals ik het heb gezien, lijkt het grijze gedeelte te gloeien. Maar buizen horen toch gelijk te gloeien? Of heb ik dat mis? In ieder geval. Het is een feit dat het overdrive kanaal wegvalt, dat is het gevolg. Wat de oorzaak is, hebben ze nog niet gevonden.

Als het grijze deel van de buis staat te gloeien heeft die buis het heel erg moeilijk ofwel is zwaar overbelast. Dat deel hoort dus helemaal niet te gloeien en de oorzaak kan in een buis zelf zitten of de instelling is op hol geslagen. Verschillende mogelijkheden die voor een beetje tech geen geheim mag zijn. Het heeft echter niets met het overdrive kanaal te maken want we hebben het hier over de gemeenschappelijke eindtrap. Klopt geen moer van het verhaal dus wacht maar af voor een goed verhaal of haal je amp terug.

joh@ndederde
12 mei 2015, 21:30
Dat laatste was ook mijn idee

joh@ndederde
20 mei 2015, 17:21
Hij is gefixt! Er moest van alles opnieuw gesoldeerd worden. Door een falende buis, en daarmee waarschijnlijk te lang mee doorgespeeld te hebben, was er vanalles misgegaan. Er zijn natuurlijk weer nieuwe buizen in gekomen. Qua kosten is het mee gevallen. Conclusie is wel, dat wanneer deze problemen zich voordoen, de versterker direct uit moet, om verdere schade (zoals nu gebeurd) te voorkomen. Wat dat betreft dus een beetje een zorgenkindje. Wel zonde, aangezien het een te gek klinkende versterker is. Enfin, hij doet het weer en klinkt weer als een klok. Natuurlijk voor meenemen een getest. Hopelijk gaat ie nu weer voor langere tijd mee...

telerocker
20 mei 2015, 20:07
Bij mij sprong de fuse eruit, zodat de rest van de amp geen schade opliep. Kennelijk een in het circuit ingebouwde bescherming. Blij dat de jouwe weer ready to rock is. Ik heb er onlangs zonder makken drieeneenhalve set mee gedraaid. Is gewoon een fijne grab & go-amp. Behoorlijk veelzijdig, geen irritant hoog en met voor mij genoeg gainreserve. Ook niet te zwaar, ook de cab niet. Ik kreeg van iemand een complimentje voor de sound. Hij speelt op een Triaxis met Mesa-poweramp. Is een jaar bezig geweest om alles zo te programmeren zoals hij het wil hebben. OMG, ik moet er niet denken.

Dutch66
21 mei 2015, 09:19
Hij is gefixt! Er moest van alles opnieuw gesoldeerd worden. Door een falende buis, en daarmee waarschijnlijk te lang mee doorgespeeld te hebben, was er vanalles misgegaan. Er zijn natuurlijk weer nieuwe buizen in gekomen. Qua kosten is het mee gevallen. Conclusie is wel, dat wanneer deze problemen zich voordoen, de versterker direct uit moet, om verdere schade (zoals nu gebeurd) te voorkomen. Wat dat betreft dus een beetje een zorgenkindje. Wel zonde, aangezien het een te gek klinkende versterker is. Enfin, hij doet het weer en klinkt weer als een klok. Natuurlijk voor meenemen een getest. Hopelijk gaat ie nu weer voor langere tijd mee...

Top dat je versterker weer werkt man, zeker omdat je er al zoveel 'pech' mee had gehad!

Wel ben ik benieuwd welke buizen ze precies vervangen hebben, en wat je betaald hebt voor deze reparatie...
Persoonlijk vind ik de opmerking, 'als het weer gebeurd, meteen uitzetten' een beetje wankel...., er spreekt
een zekere twijfel van de reparateur uit, maar dat kan aan mij liggen hoor.

Geen enkele versterker zou een 'zorgenkindje' hoeven/moeten zijn.

joh@ndederde
21 mei 2015, 12:14
Geen enkele versterker zou een 'zorgenkindje' hoeven/moeten zijn.

Eens. Maar ik krijg het vermoeden dat dit een maandagmorgen fabricaat is. Toen ik de versterker heb gekocht, kocht ik hem van de 3e eigenaar. Ik ben dus de 4e eigenaar (ik heb m'n lesje wel geleerd door zo goed van vertrouwen te zijn). Het verleden van de versterker, voor december 2014, is dus onbekend. Hij heeft in ieder geval alle buizen vervangen en de bias gecontroleerd en na gesoldeerd. Tevens diverse soldeerverbindingen door gesoldeerd, vooral buisvoeten. Send/returns, footswitch, chassisdelen etc. schoongemaakt. Kosten €90,- inclusief werkloon en btw.

telerocker
21 mei 2015, 13:32
Ik vind 90 euro nog alleszins meevallen als ie daarna weer betrouwbaar is en fris klinkt.

muziekschuur
21 mei 2015, 17:15
De onderdelen uit een buizenversterker zijn niet gratis. Netzomin als gitaarsnaren een strap, een snoer enzovoorts.

90 euro incl arbeidsloon... Chapeau!.

Little Jay
22 mei 2015, 10:12
90 euro is heel redelijk, sterker nog, ik vind 't goedkoop!

En alles opnieuw laten vloeien/opnieuw solderen is de juiste aanpak bij PCB-amps met buizenvoeten en pots direct op de print. Ik doe dat (bij de kritieke plekken) jaarlijks uit voorzorg bij mijn Blues Deluxe. (Ipv van opnieuw laten vloeien is het nog beter om te desolderen en soldeer af te zuigen en opnieuw te solderen).