PDA

View Full Version : Probleem Volume pedaal



ellisvertellis
3 mei 2015, 10:14
Hallo,

Ik gebruik een Dunlop volume pedaal. Soms, zo 'n enkele keer per repetitie, blijft het volume hangen op ongeveer 30% van de sweep. Als ik dan de jacks uittrek en terug insteek, werkt die weer normaal. Iemand een idee wat het probleem is? Slechte kabels?

Alvast bedankt!

obiwanjacobi
3 mei 2015, 11:14
Klinkt electronisch. Ik weet niet hoe die van binnen werkt maar klinkt alsof intern de regeling niet meer binnen komt. Het herpluggen van je jacks laat waarschijnlijk even de spanning uit/aan gaan waardoor "het probleem" gereset wordt.

Ik zocht al snel even naar een schema maar kon niks vinden - dus kan geen verdere speculaties doen ;-)

Het zou ook kunnen dat het pedaalmechaniek slipt over de as van de potmeter, maar dan zou je andere symptomen hebben en het niet kunnen fixen met je jacks herpluggen...

[2c]

ellisvertellis
3 mei 2015, 11:58
Het is een passief pedaal. Het voelt inderdaad zoals een slippende potmeter, maar dan klopt het symptoom niet. Raar...

Kan een slechte las niet zorgen voor een bleed of zoiets? Ben geen expert, heb wel zelf mijn kabels gesoldeerd...

ellisvertellis
4 mei 2015, 12:49
niemand nog een idee?

Bernardduur
4 mei 2015, 13:02
Klinkt als een soldeerpunt dat niet lekker werkt; ik zou effe alle verbindingen opnieuw solderen

Plant
4 mei 2015, 13:33
Als een volumeregelaar niet of nauwelijks meer regelt is de massa-aansluitng van de potmeter onderbroken. Er blijft dan alleen een serieweerstand in de signaalweg over. Afhankelijk van de ingangsimpedantie van hetgeen dat na de volumeregelaar komt regelt er nagenoeg niets tot een beetje.

ellisvertellis
4 mei 2015, 14:31
Klinkt als een soldeerpunt dat niet lekker werkt; ik zou effe alle verbindingen opnieuw solderen

Toch? Ok, ga ik proberen.

ellisvertellis
4 mei 2015, 14:34
Als een volumeregelaar niet of nauwelijks meer regelt is de massa-aansluitng van de potmeter onderbroken. Er blijft dan alleen een serieweerstand in de signaalweg over. Afhankelijk van de ingangsimpedantie van hetgeen dat na de volumeregelaar komt regelt er nagenoeg niets tot een beetje.

Euh... Cool!

Wat betekent dat? Dat de potmeter stuk is? Na de volumepedaal komt een fuzz...

Bernardduur
4 mei 2015, 14:52
Dat het draadje van de potmeter naar de aarde weg is gevallen. Dat kan zeker een optie zijn, en ik verwacht dat dat draadje rond de jacks los moet liggen (omdat het probleem verdwijnt als je opnieuw in en uitplugt)

Plant
4 mei 2015, 14:58
Euh... Cool!

Wat betekent dat? Dat de potmeter stuk is? Na de volumepedaal komt een fuzz...

Hoeft niet per se stuk te zijn, de massaverbinding is los. Zal gewoon de soldering (scheurtje) zijn.

Dus solderingen checken en ik zou daar als eerste kijken.
Als je het visueel niet waarneemt misschien in aangesloten toestand de punten even met een niet-geleidend voorwerp (anders bromt het zo) een beetje aanraken. Als je het probleem op een punt kunt 'aan- en uitzetten' dan zal daar iets loszitten.

ellisvertellis
4 mei 2015, 15:11
Ok, bedankt allemaal. Ik kan aan de slag!