PDA

View Full Version : Solo The Wall....nog maar eens;)



pasqual
1 mei 2015, 23:00
Afgelopen maandag heb ik met mijn band gespeeld in Hoensbroek op het Oranje festival. We hebben het Festival geopend om 13.00 uur. Hieronder zie je een foto van ons publiek:soinnocent::

http://www.mijnalbum.nl/Foto360-MGOYXVLY.jpg

Het was vroeg en koud en ik had nog nooit met koude vingers gespeeld maar ik weet nu wat het is....:)

Anyway, we spelen een mix van eigen werk, aangevuld met covers om niet iedereen weg te jagen:???:
Hieronder kun je een filmpje bekijken van onze versie van "Another Brick In The Wall" van Pink Floyd en dan in het bijzonder de gitaarsolo:


https://www.youtube.com/watch?v=ykRftpWrnNU&feature=youtu.be

En voor de geïnteresseerden: Mijn geluid komt uit een H&K Statesman EL34 HD met een 212 cab.

beruk
2 mei 2015, 00:40
Nice. Nét niet letterlijk nagespeeld, hou ik van, omdat we nu eenmaal niet David Gilmour zijn.

pasqual
2 mei 2015, 00:50
Thanks:) Yep, niet letterlijk. In het begin wel geprobeerd letterlijk te spelen maar te vaak te eigenwijs geweest en nu kan ik niet meer anders. Als ik er weer eens goed voor ga zitten zal ik best wel in de buurt komen maar ik vind het wel best zo omdat ik wel de strekking van de solo speel. ( vind ik:cooler: )

Pepe
2 mei 2015, 00:55
Ik vind hem ook precies goed. Je moet toch een beetje bij de vibe van het origineel blijven als je zoiets doet maar noot voor noot kopiëren doen we natuurlijk niet. Geluid ook lekker bluesy. Ik ben trouwens van het soort dat je wegjaagt met covers en bij origineel materiaal blijf staan.

arjanb01
2 mei 2015, 06:23
Leuke solo, prima gedaan wel een beetje letten op je timing van met name je slag partij.
Wat de band betreft en jezelf, meer interactie met mekaar en het publiek hebben, het geheel is vrij statisch. Dan zou ik als publiek na 10 minuten weglopen 😉
Meer plezier uitstralen dan blijft publiek ook langer staan.

The Lo Lands
2 mei 2015, 11:17
Is en blijft een classic en misschien wel de meest gecoverde solo ever! Lekkere strat sound Pasqual en de toetsen klinken ook erg lekker. Lijkt me heerlijk als je over zo'n tapijtje mag spelen :-) Wij hadden destijds met mijn Pink Floyd tribute band twee gitaristen en eigelijk geen toetsen. Bij een betaald optreden hadden we een toetsenist laten 'invliegen' en dat was toch wel prettig voor mij als de sologitarist.

pasqual
2 mei 2015, 18:56
@Pepe: We hebben vrij lang hoofdzakelijk eigen werk gespeeld, aangevuld met minder bekende covers van bekende artiesten. Dat werkt goed als je maximaal een uur speelt. Maar als je een hele avond in een café speelt kom je daar niet meer mee weg. De aandacht verslapt na een uurtje. We hebben nu een verdeling van 60-40% eigen werk-covers, afhankelijk van waar we spelen. ( als we al spelen...meestal maar een 3 keer per jaar:) )

@arjanb01: Tja, daar leg je de vinger wel op de zere plek....dat statische is toch moeilijk om vanaf te komen. Je ziet bijvoorbeeld de bassist op een eilandje staan alsof hij op het laatste moment erbij is geplaatst. Dit gebeurt niet bewust eigenlijk maar dat zie ik achteraf dan ook op filmpjes. Hier mogen we zeker aan werken:ok:

@Lo: Toetsen is onmisbaar wat mij betreft, zeker bij dit lied. Niet onmogelijk zonder maar onwenselijk. Een jaar of 7 geleden speelden we met deze band nog zonder toetsen en ik weet nog toen Hans ( toetsenist ) er bij kwam, dat ik het een verademing vond. Heerlijk met al die extra mogelijkheden en ik hoefde ineens niet meer alles te verzinnen maar echt samenspelen. Ik zou niet meer zonder willen. Gitaar/Strat sound ben ik ook erg blij mee.

arjanb01
3 mei 2015, 07:05
Interactie met elkaar en publiek is ZO belangrijk, dat maakt het prettig om naar te kijken en te luisteren.
Probeer naar de zanger te lopen of loop naar voren en maak contact met je publiek om je moment in een solo te pakken, of loop naar de bassist toe als jullie dezelfde riff in een nummer spelen, dat zijn van die kleine dingetjes wat het voor band en publiek leuk maakt om jullie te zien. Publiek boeit het geen reet of je de techniek van satriani of vai hebt, het gaat om entertainen.

Fusion
3 mei 2015, 09:21
Mwa dan ben ik n uitzondering. Van mij mogen ze allemaal stoïcijns op t podium naar hun schoenen gazen, als de muziek maar vet is.

grayfink
3 mei 2015, 09:30
Interactie met het publiek? Welk Publiek? :???:

Harald
3 mei 2015, 10:50
Eén van mijn favoriete Gilmour solo's. Je speelt hem niet helemaal letterlijk na, op zich niet erg, maar in het begin houd je je wel aan het origineel. En dan net op een paar sleutelmomenten net niet. De grote bends, die timing... en als de bend terugkomt, maak je hem niet af. Gilmour gaat daar nog even door voor een volledige kwart bend. Fair enough, op een strat net wat lastiger dan op een Les Paul , maar het kan prima. (studio-opname is volgens Gilmour een Les Paul, rechtstreeks in de mengtafel, met later een toegevoegde gere-ampte kopie van dat spoor) Op andere stukken kun je best wat varieren in die solo, veel is toch redelijk standaard pentatonisch geneuzel. Maar die bends zijn echte landmarks. Als je die niet doet kun je voor mij beter de originele solo helemaal negeren. En dan ben ik helemaal niet van het letterlijk kopiëren van solo's... Bij dat G akkoord wisselt de slag trouwens, een liggend G akkoord voor één gitaar, en zestienden op een D-vorm op de 7e positie voor de tweede.

@L0-lands Hoe kom je nu bij een Pink Floyd tribute band zonder toetsen? Alsof je een AC/DC coverband zonder gitaar opzet!

The Lo Lands
3 mei 2015, 12:03
@L0-lands Hoe kom je nu bij een Pink Floyd tribute band zonder toetsen? Alsof je een AC/DC coverband zonder gitaar opzet! De zanger nam soms enkele essentiele toetspartijen voor zijn rekening en verder speelde ik bepaalde toetspartijen, omgezet naar gitaar, gebruikmakend van een guitar-synth. Dus een echte toetsenist hadden we niet maar dat loste we verder prima op hoor :-)

okeeee
3 mei 2015, 15:23
gezien de ambiance/sfeer/ ect kan ik hier geen zinnige opinie over formuleren

normaal vind ik dat bands onder welke omstandigheden dan ook zich de ballen/tieten/eierstokken van het lijf behoren te spelen maar hier duidelijk sprake van overmacht

Cageman
4 mei 2015, 23:13
Fijne sound. Phasers en vibes zijn altijd fijn.

Ik ken de originele solo niet, maar ik vind dat je in ieder geval wat lekkere bluesy hooks voorbij laat komen. Je soleert lekker vol, veel akkoordjes tussendoor en break-achtige accenten. Meui.

Loeters,

Merijn

pasqual
4 mei 2015, 23:16
Bedankt Merijn, mooie complimenten, maar je kent het origineel niet? Lijkt mij haast onmogelijk:???::seriousf:
En phasers en vibes kwamen hier niet aan te pas....

Cageman
4 mei 2015, 23:22
Wow, bizar. Nou ja, het klinkt in ieder geval lekker swirly. Zal de Gilmourvibe wel zijn xD.

Natuurlijk ken ik het origineel, haha. Dat nummer niet kennen zal inderdaad haast onmogelijk zijn. Van het verloop van de solo heb ik echter geen idee.