PDA

View Full Version : HNAD Vox AC15C1



Masod
1 mei 2015, 16:34
na eindelijk mijn bugera 333xl verkocht te hebben, zat ik nog sterk te twijfelen tussen de fender blues jr en de vox AC15. De fender is lekker compact en ideaal om van en naar mijn zolderkamer te sleuren, maar het geluid van de vox klinkt heerlijk met mijn fender.

Uiteindelijk vandaag mijn amp opgehaald (2e hands)welke nog in ontzettend goede staat is! geen krasje of butsje te bekennen en net een uur achter elkaar zonder problemen gespeeld.
3 jaar oud maar nog geen nieuwe buizen dus ik moet nog even kijken wanneer deze op zijn etc. tot nu toe ondervind ik daar geen hinder van

Gisteren (om geld te besparen) mijn fender zelf proberen af te stellen. Vintage style fender (classic player 50's strat) met de thrussrod bij de body dus ja hoor, ik haal de hals er af... ging allemaal gelukkig goed en vandaag de zadelhoogte, intonatie en pickup hoogte gesteld.

Kostte me ontzettend veel tijd maar nu heb ik voor het eerst een idee dat ik weet hoe dit apparaat in elkaar zit. Vorig jaar al de pickups en stemmechanieken van mijn LP vervangen en nu dus mijn fender in orde. VOor het eerst sinds ik deze heb, speel ik vrijwel geheel zonder fretbuzz met en toch nog vrij lage actie!

Kortom: Nieuwe amp, nieuwe tubescreamer ENO music OD-9 (34euro, waarom niet), gitaar afgesteld en veel geleerd!

Misschien niet helemaal OT maar ik wilde dit delen omdat ik qua versterkerkeuze en gitaar afstellen erg veel aan alle topics hier gehad heb. dus Dank!

http://s2.postimg.org/6h85qczn9/IMG_20150501_WA0006.jpg (http://postimg.org/image/6h85qczn9/)

FruscianteFan
1 mei 2015, 18:58
Hartelijk gefeliciteerd! Voor de slaggitarist hebben we voor opnames een AC15C1 geleend, heerlijk ding inderdaad. Heel ander beestje dan de Blues Jr die ik zelf (gemod) heb.

Zelf afstellen van je gitaren is heel mooi en heel fijn om te kunnen. Je leert inderdaad je instrumenten beter kennen en je bent vooral ook niet van anderen afhankelijk om te kunnen spelen.

Dubbel gefeliciteerd dus!

Masod
1 mei 2015, 22:59
Ja heerlijk! Een van de buizen ratelde even toen ik hem flink open draaide maar eigenlijk was dat maar een minuut ofzo. Op internet las ik er al veel over en dat het naast dat geratel niet gevaarlijk is voor de amp oid.

Mn fender speelt voor het eerst zo lekker en zonder fretbuzz! Inderdaad heel heerlijk om zelf dat soort dingen op te lossen. Misschien zelf nog de buizen vervangen en dat ratelen laten stoppen maar in pakweg 2 uur is dat 1 minuut geweest dus ik stoor me er niet aan.

Eerst lekker spelen!
P.S. iemand enig idee wat nou het grote verschil tussen het normale kanaal en het top boost kanaal is op de EQ na?

Frits van Mourik
2 mei 2015, 00:30
Ja heerlijk! Een van de buizen ratelde even toen ik hem flink open draaide maar eigenlijk was dat maar een minuut ofzo. Op internet las ik er al veel over en dat het naast dat geratel niet gevaarlijk is voor de amp oid.


Ben ik toch benieuwd;
Hoe kun je nou horen, dat bij het opendraaien van je amp er een buisje "ratelt"?

Masod
2 mei 2015, 08:07
Hoi Frits, hij ratelde nog even na als ik alle snaren meteen dempte.

De reverb stond uit en heb eerder ratel van een reverb gehoord bij een andere amp, klonk toch heel anders.

Met de tremelo aan kwam die ratel er dus iedere keer dat het geluid weer harder wordt. Het zou ook een schroefje kunnen zijn oid maar vanwege veel ratelklachten bij de buizen bij ac15's, ben ik er eigenlijk van uit gegaan dat het een buis was.

cluseau
2 mei 2015, 09:09
Ik denk eerder aan een rotte las in de print maar zou willen dat ik ook kon horen waar een storing zit. Zou me regelmatig veel zoektijd uitsparen ;)

Dirk_Hendrik
2 mei 2015, 09:42
Ik denk eerder aan een rotte las in de print maar zou willen dat ik ook kon horen waar een storing zit. Zou me regelmatig veel zoektijd uitsparen ;)

Nee Frans.
Als er een buis in een apparaat zit en er is een defect dan is het altijd die buis. Als je dat nou ook (gewoon) eens (klakkeloos) zou accepteren zou je dat pas écht veel zoektijd uitsparen.:soinnocent:

cluseau
2 mei 2015, 09:52
Owwwww sorry man, iig weer wat geleerd ;)

jutter
2 mei 2015, 10:14
Nee Frans.
Als er een buis in een apparaat zit en er is een defect dan is het altijd die buis. Als je dat nou ook (gewoon) eens (klakkeloos) zou accepteren zou je dat pas écht veel zoektijd uitsparen.:soinnocent:

Volgens mij zit er bij jou ook een buisje los! :D

cluseau
2 mei 2015, 10:31
Volgens mij zit er bij jou ook een buisje los! :D

Veel mensen hebben idd last van een loszittende buis van eustachius maar bij D-H zit dat wel goed hoor.

Masod
2 mei 2015, 16:13
Haha, ja oke dan neem ik mijn woorden terug. In ieder geval heb ik geen geratel meer gehad en alles doet het dus ben er blij mee!

Masod
7 mei 2015, 20:25
Om even terug te komen op het geratel:

Het geratel kwam steeds iets meer terug en op youtube kan ik hetzelfde geluid bij wat filmpjes terugvinden, ook lijkt het alsof er iets van een microfoon ofzo bij zit (zo kan ik het geluid het best beschrijven).

Net met mijn LP kopie gespeeld en de versterker gaf 2x een plop alsof ik mijn kabel in mijn gitaar stop wanneer de andere kant al in de amp zit. Enig idee wat het zou kunnen zijn? Op internet vind ik vooral veel over kapotte/loszittende buizen of een kapotte reverbtank maar de reverb doet het nog prima en de buizen lijken op het eerste ook even fel te gloeien.

Ik baal er behoorlijk van.. nog geen week heb ik dat ding.. weet iemand misschien wat het zou kunnen zijn?

Alvast bedankt!

cluseau
8 mei 2015, 07:57
Om even terug te komen op het geratel:
Heeft nog lang geduurd :hide:




.....Op internet vind ik vooral veel over kapotte/loszittende buizen of een kapotte reverbtank maar de reverb doet het nog prima en de buizen lijken op het eerste ook even fel te gloeien.
Op internet vind je veel onzin.

Ik snap trouwens niet goed waarom mensen buizen zo lekker willen zien gloeien. Soms zie je het nauwelijks en toch werken ze prima.






.. weet iemand misschien wat het zou kunnen zijn?

Nee en er is ook niemand die je het kan vertellen want de mogelijkheden zijn oneindig.

De snelste, beste en mogelijk goedkoopste methode is een servicebeurtje. Je kan bv een setje buizen vervangen maar dan geef je toch een aanzienlijke hoeveelheid geld uit voor een gokje wat geen enkele zekerheid geeft. Je hoeft er niet van te balen hoor want elke amp heeft op een bepaald moment een beurtje nodig. Vaak ben je er dan voor langere tijd vanaf.

Masod
8 mei 2015, 08:52
Dankjewel voor je informatie! Ik heb hiervoor dus wel een buizenamp gehad maar ben verder vrijwel een leek op het gebied van versterkers dus nu leer ik meteen dat het niet standaard aan de buizen hoeft te liggen.

Nog een vraagje. Op de website van vox lees ik 3x 12ax7 buizen (preamp) en 2x el83 buizen (poweramp)

Die 12ax7 zie ik er twee van en daarnaast een soort cilinder van een metaalsoort oid. Is dat dan de 3e buis? De andere twee hangen gewoon in een dun houdertje..

Bedankt!

cluseau
8 mei 2015, 10:32
Onder die metalen buis zit V1, daarnaast V2, en 3, allen 12ax7. V4 en 5 zijn trouwens EL84.
De bus zit met een bajonetsluiting, even indrukken en 10 graden losdraaien.

Plant
8 mei 2015, 12:34
Ik snap trouwens niet goed waarom mensen buizen zo lekker willen zien gloeien.

Is denk ik een stukje 'beleving'. Een open haard heb je ook omdat je ernaar wilt kijken. Als het je alleen maar om de warmte gaat, voldoet zo'n radiator tegen de muur ook.

Fabrikanten weten inmiddels ook dat buizenliefhebbers die dingen willen zien gloeien. Dus plaatsen ze er een rood ledje achter :D
Ik heb laatst al zoiets gepost, maar ik blijf het hilarisch vinden:

http://www.mikrocontroller.net/attachment/42824/TPR-2-004.jpg

http://winyle.pl/845-2490-thickbox/przedwzmacniacz-gramofonowy-dynavox-tpr-2-lampowy-czarny-.jpg

cluseau
8 mei 2015, 12:40
Is denk ik een stukje 'beleving'. Een open haard heb je ook omdat je ernaar wilt kijken.


Een gitaaramp is toch geen open haard :???: hoewel.... soms heeft het er wel wat mee te maken, dat dan weer wel natuurlijk.

Masod
8 mei 2015, 15:59
Oh prachtig die leds haha

Momenteel mijn amp beneden geplaatst (geaard stopcontact) en al het brom(juiste term?) is weg. Het normale ruis(juiste term) is er wel wanneer de amp hard wordt gezet. Ook mijn fender classic player 50s stratocaster bromt niet meer! Met dank aan Cluseau

Met een nieuwe kabel zijn de 'ploppen' weg maar het ringen is er nog.
Binnenkort maar wegbrengen!