PDA

View Full Version : Mini reverb



phx
1 mei 2015, 12:10
Hey Guys

ik zoek een klein reverb-pedaal omdat mijn nieuwe amp (vox nighttrain) geen ingebouwde reverb heeft. Een heftig gemis :(

Ik twijfel tussen 3 pedalen (zelfde prijs). Ik hoor op youtube weinig verschil, wil graag jullie pro's en con's horen:

- TC electronics Hall of fame mini
- Mooer skyverb
- Mooer shimverb

postbus31
1 mei 2015, 12:49
Nummer 4: Holy Grale :-)

phx
1 mei 2015, 13:23
ja maar ik zoek dus een mini! En hoorde dat de holy grail nano niet echt super is (veel ruis/plop)

bovendien duurder

Pepe
1 mei 2015, 13:50
Die Mooers zijn prima voor shoegaze/soundscape of andere rare fratsen. Als je gewoon rootsy muziek maakt heb je daar weinig aan, dan is de Hall of fame geschikter. Daar zit standaard ook een big hall in maar gemakkelijk in te wisselen voor een reverb die meer bij je toepassing past.

phx
1 mei 2015, 15:05
Thx Pepe, wel raar dat de 'luxe' TC even duur is als een Mooer maar goed... so far:
HOF 1
Mooer 0

FruscianteFan
1 mei 2015, 15:31
hmm, zo'n Night Train kan niet heel clean en heeft geen fx-loop toch?

phx
1 mei 2015, 16:45
Kan zeker heel clean en heeft een fx loop achterop

FruscianteFan
1 mei 2015, 18:41
Eén van de twee is genoeg :)

Anders krijg je namelijk galm voor je oversturing. Tenzij je dat specifieke geluid wilt, is het heel kut.

phx
1 mei 2015, 21:57
Ik zet m in mijn chain van gitaar naar amp, achteraan. Iemand ervaring met mooers skyverb? Is redelijk new.

NLF
1 mei 2015, 23:30
Eén van de twee is genoeg :)

Anders krijg je namelijk galm voor je oversturing. Tenzij je dat specifieke geluid wilt, is het heel kut.

Is helemaal waar wat je zegt, aan de andere kant: als je niet zo heel veel oversturing gebruikt kan het best. Vroeger hadden versterkers geen effectsloop en speelden bijna alle gitaristen (Jimmy Page, David Gilmour etc.) gewoon met een tape echo of reverb tank voor hun versterker (in het geval van Gilmour: natuurlijk wel fuzz voor de tape echo).

Pepe
1 mei 2015, 23:47
Gilmour haalde zijn overdrive nauwelijks uit zijn amps dacht ik. Bij Mick Ronson, live bij Bowie, hoor je goed wanneer hij zijn amp op zijn staart trapt, zijn delay gaat enorm overheersen.
Je kan het ook in je voordeel laten werken, weinig delay in je slag en automatisch wat meer in je solo's.

NLF
1 mei 2015, 23:56
Klopt, Gilmour = fuzz en doorgaans Hiwatt (dus nogal clean). Is dan inderdaad ook niet zo'n goed voorbeeld ...

FruscianteFan
2 mei 2015, 10:57
Is helemaal waar wat je zegt, aan de andere kant: als je niet zo heel veel oversturing gebruikt kan het best. Vroeger hadden versterkers geen effectsloop en speelden bijna alle gitaristen (Jimmy Page, David Gilmour etc.) gewoon met een tape echo of reverb tank voor hun versterker (in het geval van Gilmour: natuurlijk wel fuzz voor de tape echo).

Ik zeg ook niet dat de boel dan ontploft ofzo, maar dat het iets is om rekening mee te houden.

NLF
2 mei 2015, 11:09
Ik zeg ook niet dat de boel dan ontploft ofzo, maar dat het iets is om rekening mee te houden.

Snap ik. Wat je zegt klopt ook wel. Maar ik vind de old school sound (een delay voor een amp; bijvoorbeeld Mick Ronson in Moonage Daydream) heel vet klinken.

TS zoekt een reverb; ik denk dat de TC een goede is maar ik zou dan meteen de gewone nemen en niet de mini. Hij is niet zo heel veel duurder en dan heb je ook meteen een pedaal dat goed klinkt en waar je veel plezier aan kunt beleven.

PS: Ik hoop trouwens niet dat ik met mijn eerdere post een hele discussie ontketen over de sound van David Gilmour want daar staat zo'n beetje het halve internet over vol geschreven ...

phx
2 mei 2015, 11:10
....maar dus.... on-topic.... mooer sky/shim of tc hof?

Mijn grootste favo is momenteel de skyverb (ruime instelmogelijkheden, groot bereik)

NLF
2 mei 2015, 11:14
TC. Is ook weer makkelijker te verkopen mocht je ooit weer iets anders willen :-)

mattihafler
2 mei 2015, 11:36
Is helemaal waar wat je zegt, aan de andere kant: als je niet zo heel veel oversturing gebruikt kan het best. Vroeger hadden versterkers geen effectsloop en speelden bijna alle gitaristen (Jimmy Page, David Gilmour etc.) gewoon met een tape echo of reverb tank voor hun versterker (in het geval van Gilmour: natuurlijk wel fuzz voor de tape echo).
Er zijn in de doom/sludge hoek volgens mij vrij veel bands

Is helemaal waar wat je zegt, aan de andere kant: als je niet zo heel veel oversturing gebruikt kan het best. Vroeger hadden versterkers geen effectsloop en speelden bijna alle gitaristen (Jimmy Page, David Gilmour etc.) gewoon met een tape echo of reverb tank voor hun versterker (in het geval van Gilmour: natuurlijk wel fuzz voor de tape echo).
Ik gebruik heel veel delay, heel veel reverb maar nooit de fx loop... (zowel clean als distorted)
Kwestie van wat je gewend bent en zelf mooi vind.
Volgens mij zijn er in de doom/sludge hoek vele bands die over oude marshalls en london City's spelen waar überhaupt geen fx loop in zit..

Kwestie van voorkeur/smaak denk ik ook.

D3nnis
2 mei 2015, 11:50
Ik gebruik heel veel delay, heel veel reverb maar nooit de fx loop... (zowel clean als distorted)


Maar gebruik je dan wel een distortion pedaal ipv versterker oversturing?
Ik gebruik altijd de versterker distortion. Als reverb of delays dan voor de preamp zitten (uitgaande van delays zachter dan de aangeslagen toon), dan zijn ze min of meer clean ipv vervormd, heb je dat probleem dan niet?

NLF
2 mei 2015, 12:05
Weliswaar off topic, maar desalniettemin: een FX loop is eigenlijk een onding omdat het de keten tussen de preamp en de eindtrap van je versterker onderbreekt. Juist daar wil je niks tussen hebben zitten. Op een Fender Twin zit er weliswaar een galmveer in het circuit en een tremolo, maar die worden door een buis aangestuurd (of die in een Twin nog voor de phase inverter zitten weet ik niet maar is niet van belang). Met een FX-loop breng je het versterkte geluid (de preamp versterkt immers het signaal dat van je gitaar komt) eerst helemaal terug naar line-niveau (eigenlijk heel onlogisch, want je gaat het dus verzwakken nadat je het eerst versterkt hebt) om het vervolgens door je pedalen (via lange kabels) te sturen en daarna pas je eindtrap in. Effectloops zijn tegenwoordig ingeburgerd, net als meerkanaals versterkers en master volumes, maar of effectloops vanuit ontwerpers oogpunt heel erg goede uitvindingen zijn, daarover is discussie mogelijk. Sommige gitaristen hebben in ieder geval een hekel aan fx loops vanwege de bezwaren die ik hier noem.

mattihafler
2 mei 2015, 12:27
Maar gebruik je dan wel een distortion pedaal ipv versterker oversturing?
Ik gebruik altijd de versterker distortion. Als reverb of delays dan voor de preamp zitten (uitgaande van delays zachter dan de aangeslagen toon), dan zijn ze min of meer clean ipv vervormd, heb je dat probleem dan niet?
Gebruik amp distortion. Dat cleane ervaar ik niet zo. Aangezien ik het vooral voor leads gebruik lift het mijn partij juist even boven de rest uit bij gebruik van delay en reverb + creëert een sferisch(?) Effect.

OT: ben ook wel benieuwd naar mooer reverb ervaringen. Pedaaltjes die ik heb gebruikt lekker n stuk tone weg te snoepen en klonken zachter dan andere pedalen op m'n board.

phx
2 mei 2015, 12:48
Pedaaltjes die ik heb gebruikt lekker n stuk tone weg te snoepen en klonken zachter dan andere pedalen op m'n board.

dat is dus ook een reden waarom ik mooer prefereer: mix knob

D3nnis
2 mei 2015, 13:11
Weliswaar off topic, maar desalniettemin: een FX loop is eigenlijk een onding omdat het de keten tussen de preamp en de eindtrap van je versterker onderbreekt. Juist daar wil je niks tussen hebben zitten.

Theoretisch heb je waarschijnlijk gelijk (is preamp output geen lijnniveau?) maar praktisch gezien vind ik het een wereld uitvinding.
Met distortion vind ik met name chorus verschrikkelijk voor de preamp, evenals harmonizer.

tommus42
2 mei 2015, 13:21
Het best is een paralelle lus net als een reverb. Een seriele lus verzwakt en versterkt het signaal weer, is vast te horen. Denk overigens dat het wel meevalt, voornamelijk de kwaliteit van de effecten in de lus.

mountainman
2 mei 2015, 15:38
Als het echt mini moet zijn dan zou je de Hotone Verb (http://www.hotoneaudio.com/products/skyline/Verb_68.html) eens kunnen proberen.

NLF
2 mei 2015, 16:20
Theoretisch heb je waarschijnlijk gelijk (is preamp output geen lijnniveau?) maar praktisch gezien vind ik het een wereld uitvinding.
Met distortion vind ik met name chorus verschrikkelijk voor de preamp, evenals harmonizer.

Als je een losse 19 inch preamp hebt heb je inderdaad een line niveau uitgang. Hoe dat in een top of combo zit: je zou haast zeggen precies hetzelfde natuurlijk, maar misschien wordt in een losse 19 inch het geluidsniveau ook wel teruggebracht voor het de preamp uitgaat(?) Ik weet er niet zo veel van, maar baseer mij grotendeels op Aspen Pittman (Groove Tubes en auteur van naar het schijnt de bijbel op buizengebied). Er staan op youtube een paar (hele goede) filmpjes waarin hij uitlegt hoe een buizenversterker is gebouwd en daarin vertelt hij ook over de voor en nadelen van de fx loop (en volgens mij ook over het verschil tussen serieel en parallel maar dat weet ik niet meer precies).

phx
2 mei 2015, 16:43
Kan iemand me dan wel vertellen: Mooer OF TC??

FruscianteFan
2 mei 2015, 16:53
Als je een losse 19 inch preamp hebt heb je inderdaad een line niveau uitgang. Hoe dat in een top of combo zit: je zou haast zeggen precies hetzelfde natuurlijk, maar misschien wordt in een losse 19 inch het geluidsniveau ook wel teruggebracht voor het de preamp uitgaat(?) Ik weet er niet zo veel van, maar baseer mij grotendeels op Aspen Pittman (Groove Tubes en auteur van naar het schijnt de bijbel op buizengebied). Er staan op youtube een paar (hele goede) filmpjes waarin hij uitlegt hoe een buizenversterker is gebouwd en daarin vertelt hij ook over de voor en nadelen van de fx loop (en volgens mij ook over het verschil tussen serieel en parallel maar dat weet ik niet meer precies).
Hoe het theoretisch zit weet ik simpelweg niet, maar de ervaring die ik met fx-loops heb is vooral dat het onpraktisch is door alle kabels enzo.

Qua geluid: heb je er zelf weleens mee gespeeld?

ontopic: geen idee, ken beide pedalen niet.

NLF
2 mei 2015, 17:30
On topic: TC, de gewone (heb ik al gezegd). Maar dat is slechts mijn (bescheiden) mening.

Wat betreft FX loop: ja, had ik hier thuis op mijn Blackstar HT 5 en beviel mij goed met mijn EHX Holiest Grail Reverb voor clean. Vervormd vond ik de Blackstar HT 5 niet goed klinken (lag niet aan de reverb of de loop maar aan de versterker). Toen ik nog in bands speelde gebruikte ik doorgaans een Fender Twin en daar zat al reverb op dus had ik het probleem niet, of oude Marshall Super Leads (maar daar gebruikte ik toen geen reverb of delay bij). Het hangt er denk ik heel erg vanaf wat voor muziek je luistert en wat voor sound je zoekt. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. De afgelopen 25 jaar zijn er talloze gitaristen geweest die FX loops hebben gebruikt en daar heel veel moois mee hebben gedaan. Ik houd zelf meer van old school dingen en ben een beetje in de jaren 70 blijven hangen. Gitaristen als Ritchie Blackmore en Mick Ronson gebruikten ook effecten (oa delay) maar niet in de loop want die bestond toen nog niet, dus dat kan ook. Als je een oude amp hebt is het ook een beetje zonde om er zo'n loop in te laten bouwen (vind ik dan).

phx
2 mei 2015, 20:30
Haha ik ga toch, op jullie bescheiden advies, voor de HOF. Heb de xl delay van tc, bevalt prima. Maar ga lkkr door met het offtopic fight. Zonder gekheid, best interessant!

NLF
2 mei 2015, 20:57
Haha, nou vooruit dan.

Ik heb de video even zitten zoeken. Het was niet de serie filmpjes over hoe een buizenamp werkt (overigens zeer sterk aanbevolen!) maar een andere over de nieuwe producten van Groove Tubes indertijd. Je kunt de hele video gaan zitten kijken (als je een buizenfreak bent: beslist doen!), als je geen buizenfreak wilt worden: niet doen.

Vanaf (ongeveer) minuut 22 legt hij de parallelle fx loop uit (waarom? probleem met digitale processors "turns your tube preamp into a solid state preamp" etc.) die volgens mij door Groove Tubes verzonnen is (maar weet ik niet zeker, Aspen zegt dat hier in ieder geval dat zij 'm als eerste gebruiken). Verderop, vanaf zo'n beetje minuut 31 gaat hij er nog verder op in.

Maar eeh ... dit is wel echt een video voor de nerds hoor :-)


https://www.youtube.com/watch?v=zhEC69LfwBs

munkie
4 mei 2015, 12:23
http://www.dirkwitte.nl/nl/delay-reverb/39126-digitech-hardwire-rv-7-true-stereo-lexicon-reverb-effectpedaal-0691991201417.html?gclid=CMSBy-nup8UCFYgIwwodSK0AVA

Ik heb een Hardwire RV-7, prima reverb pedaal, Lexicon chip. Veer galm, Hall, Room enz. Klinkt beter dan de meeste interne galmen van versterkers.

qwertyuiop
4 mei 2015, 13:41
je hebt geloof ik al gekozen, maar dan nog even ter bevestiging;
mijn ervaringen met mooer zijn niet geweldig, op de black secret na (die klinkt lekker). Mooer is toch een beetje inferieure kwaliteit en dan bedoel ik vooral qua bouw. TC maakt gewoon hele stevige pedalen die ook na 3 keer trappen nog niet stuk gaan.. ;-) Met mooer heb ik toch meerdere problemen gehad met in/outputs die gaan kraken. ook de knoppen (vooral de kleinere) zijn niet heel stevig. Bovendien klinkt gewoon niet alles van Mooer goed. heeft ook meer invloed op je originele sound, kleurt meer, meer tonesuck.

ik heb de tc hof mini nu al een x-aantal maanden, gebruik m voornamelijk in de loop van mn blackstar ht5 en voor de amp bij de blackstar artisan, en bevalt beide prima. No tonesuck. grootste voordeel van de hof mini is dat je die toneprints kunt gebruiken en evt. de tone-editor om je eigen verb te maken. als je daar geen voor jouw doeleinden goede verb uit kunt halen.... en hij klinkt gewoon echt goed. Net als de andere pedalen uit de tc mini-serie overigens.

phx
4 mei 2015, 16:25
je hebt geloof ik al gekozen, maar dan nog even ter bevestiging;
mijn ervaringen met mooer zijn niet geweldig, op de black secret na (die klinkt lekker). Mooer is toch een beetje inferieure kwaliteit en dan bedoel ik vooral qua bouw. TC maakt gewoon hele stevige pedalen die ook na 3 keer trappen nog niet stuk gaan.. ;-) Met mooer heb ik toch meerdere problemen gehad met in/outputs die gaan kraken. ook de knoppen (vooral de kleinere) zijn niet heel stevig. Bovendien klinkt gewoon niet alles van Mooer goed. heeft ook meer invloed op je originele sound, kleurt meer, meer tonesuck.

ik heb de tc hof mini nu al een x-aantal maanden, gebruik m voornamelijk in de loop van mn blackstar ht5 en voor de amp bij de blackstar artisan, en bevalt beide prima. No tonesuck. grootste voordeel van de hof mini is dat je die toneprints kunt gebruiken en evt. de tone-editor om je eigen verb te maken. als je daar geen voor jouw doeleinden goede verb uit kunt halen.... en hij klinkt gewoon echt goed. Net als de andere pedalen uit de tc mini-serie overigens.



Idd koop toch de hof. Heb zelf de delay/looper en treblebooster. Bevallen prima! En dankzij deze topic, waar iedereen de hof aanraad. Thx guys!