PDA

View Full Version : gitaar in muffe slaapkamer



CrazyHorse
27 april 2015, 18:47
Hallo,

Mijn klassieke en akoestische gitaren staan in mijn muffe slaapkamer. Kan dit kwaad voor het hout oid?

denis.hermans
27 april 2015, 19:05
Belangrijkste is het vochtpercentage. Zolang de lucht niet te droog wordt (onder 40 % vochtigheidsgraad) is er geen probleem. Natuurlijk niet te dicht bij de verwarming plaatse .

Tabula Rasa
27 april 2015, 19:13
Ventileer die rukbunker.... Da's beter.

LaurentB
27 april 2015, 21:17
Droogte is wel iets om wat in de gaten te houden, maar verder is mufheid vooral een gevaar voor je eigen gezondheid of het welbevinden van eenieder die je daar uit zou willen nodigen :D

denis.hermans
27 april 2015, 21:33
Ik heb me daarnet wat onzorgvuldig uitgedrukt : 40 á 45 is ideaal qua vochtigheidsgraad. Onder 30 moet je echt ingrijpen.

FruscianteFan
27 april 2015, 22:01
Ventileer die rukbunker.... Da's beter.

Als je je gitaren daar bewaart zul je er wel veel tijd doorbrengen, naast uiteraard die uren dat je er slaapt. Frisse lucht is belangrijk!

Voor je gitaren zal het weinig uitmaken, afgezien van inderdaad de luchtvochtigheid. Maar houd je het zelf wel uit in een muffe kamer?

-Martijn-
28 april 2015, 17:42
Je gitaren vinden het niet zo leuk als je af en toe het raam ineens wijd open zet om te ventileren. Vochtigheid en temperatuur moeten niet te abrupt veranderen, maar een raam op een kiertje om te ventileren kan over het algemeen geen kwaad.

FruscianteFan
28 april 2015, 17:50
Och, ik neem mijn gitaren ook weleens mee naar buiten. Ze kunnen meestal echt wel wat hebben hoor :)

Rizz
28 april 2015, 18:02
Het enige waar je je echt druk om moet maken zijn hele lage of hele hoge temperaturen, of een plotselinge daling/stijging van de luchtvochtigheid van 20% of meer.. En dan nog meer om de daling.. Uitzetten kunnen gitaren over het algemeen wel, krimpen is wat lastiger, want waar moet het hout heen? Alles zit vast.. Het is hier 's winters ook onder de 35%, richting de 30%, maar mijn gitaren doen het nog steeds..

Mufheid is nog nooit een gitaar van gescheurd of wat, tenzij er een heul grote hoop mufheid opligt.... :D

muziekschuur
28 april 2015, 18:03
Nee.... Is echt een probleem. Gitaren horen op het podium. Dat jullie dat niet wisten... Pff wat een watjes mentaliteit hier...