PDA

View Full Version : SLP 1959 door loadbox naar slave amp?



NLF
27 april 2015, 12:41
Hallo iedereen,

Ik vroeg mij af of er iemand is die dit wel eens geprobeerd heeft wat die gozer hier in de video doet:

- Marshall non master volume heel erg hard zetten
- geluid opvangen met een loadbox (in dit geval een ultimate attenuator, zou ook een palmer kunnen zijn)
- via de loadbox het signaal terugbrengen tot een lijn signaal
- vervolgens het signaal (ongefilterd!) doorsturen naar een andere versterker en die als power amp gebruiken (in dit geval een Dual Showman, maar je zou ook een solid state power amp kunnen nemen of iets dergelijks)


https://www.youtube.com/watch?v=_Rcv_nB2N5E

Op deze manier wordt je 100 watt Marshall eigenlijk een preamp (of een heel duur distortion pedaal). Het is natuurlijk wel een gedoe allemaal, maar ja, als het nou goed werkt ...

Wat zouden de na- en voordelen kunnen zijn? Veel ruis? En er is natuurlijk geen direct contact meer tussen de eindtrap van je Marshall en de speakers (want de loadbox zit ertussen). Aan de andere kant kun je wel je versterker heel hard zetten zonder attenuator of master volume mod te gebruiken.

Is er iemand die dit wel eens geprobeerd heeft, reeds?

Gearjunkie
27 april 2015, 13:28
Heb een minuut gekeken. De man heeft een vette Marshall stack, speelt als EvH en gebruik daarom een Dual Showman als eindtrap??
Een poersoak maakt zo'n Marshall prima bruikbaar hoor.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

arjanb01
27 april 2015, 13:28
Geen idee wat de nadelen zijn, maar waarom gebruik je een andere amp om het signaal uit te sturen? Je kan ook gewoon een palmer pdi 1 gebruiken en het geluid zacht uit de 412 laten komen?
Het filmpje klinkt echt heel vet, maar waarom moeilijk doen?

NLF
27 april 2015, 16:08
Nou ja, precies, dat is wat ik ook dacht: het is allemaal wat omslachtig. Het enige duidelijke voordeel van deze constructie ten opzichte van een powersoak is dat je de effecten (reverb en delay) achter de Marshall kunt zetten.

Als je de Palmer PDI 01 gebruikt kun je dit trouwens niet doen volgens mij, je hebt een loadbox nodig om het vermogen van de Marshall op te vangen (met de PDI 03 kan het dus wel).

Ik denk dat die vent dit zo doet omdat 1) het gerucht gaat dat Van Halen dit ook precies zo deed (maar dan met z'n Vox top als eindtrap) en 2) hij vermoedelijk vindt dat een attenuator het geluid teveel aantast en 3) hij de reverb achter de vervorming van de eindtrap van z'n Marshall wil hebben om zo dicht mogelijk in de buurt van het VH geluid te komen.

jacky
27 april 2015, 16:59
Als je je marshall vol open zet slijten je buizen wat harder als je daarnaast nog een 100w amp gebruikt is je totale verbruikte vermogen nogal hoog....ik vind het een beetje vreemd allemaal

NLF
27 april 2015, 20:46
Als je je marshall vol open zet slijten je buizen wat harder als je daarnaast nog een 100w amp gebruikt is je totale verbruikte vermogen nogal hoog....ik vind het een beetje vreemd allemaal

Klopt, maar toch is dit wel vaker gedaan, o.a. door Def Leppard live geloof ik (maar dan weer niet om de versterker zachter te laten klinken, maar om vanuit een Palmer line outs te laten lopen naar meerdere poweramps om juist zo meer volume op het podium te krijgen en een wet/dry setup te maken).

Bernardduur
28 april 2015, 13:25
Neill Young doet het ook, maar dan met een Fender tweed deluxe

Met zo'n dikke Marshall zou ik hem niet verwachten.......

hole
30 april 2015, 11:06
Heeft niets met de vraag/opmerking van TS te maken, maar ik vind eruption echt de meest overgewaardeerde solo ooit. Wat een k*tgepiel :p

arjanb01
30 april 2015, 17:30
Doe jij het ome Eddie na dan ? 😂

dunhill1
1 mei 2015, 13:42
Dus als je iets niet na kunt doen is het per definitie te gek?

Pepe
1 mei 2015, 14:01
3) hij de reverb achter de vervorming van de eindtrap van z'n Marshall wil hebben om zo dicht mogelijk in de buurt van het VH geluid te komen.

De plate reverb is een studio ding. Wil je dat live ook achter je overdrive? Ik kan me niet voorstellen dat Edie live zich zoveel zorgen maakte om die studio effecten daarin te dupliceren?

arjanb01
1 mei 2015, 15:04
Dus als je iets niet na kunt doen is het per definitie te gek?

Nee dat niet, maar het was in die tijd iets vernieuwends, baanbrekend voor gitaristen, toch?
Niet elke vernieuwing hoeft te gek te zijn maar ik waardeer Eddie zeker wel, zeker z'n oude plexi sound, voordat hij met peavey in zee ging is ongeėvenaard mooi! Lekkere rocksound. En ook in dit filmpje klinkt het helemaal te gek.

dunhill1
1 mei 2015, 17:02
Zeg dat dan gewoon:seriousf:
Ziet er al een stuk snuggerder uit:ok:

okeeee
1 mei 2015, 17:52
Doe jij het ome Eddie na dan ? 
zat meer aan cc deville te denken


maar ot

dat iemand zoveel moeite doet om z'n akoestische aanslag nog te kunnen horen

NLF
1 mei 2015, 18:26
De plate reverb is een studio ding. Wil je dat live ook achter je overdrive? Ik kan me niet voorstellen dat Edie live zich zoveel zorgen maakte om die studio effecten daarin te dupliceren?

Dank voor je reactie.

Nee, het is niet zo dat ik van plan ben om op deze manier mijn spullen te gaan aansluiten. Ik ben ook niet iemand die per se het gitaargeluid van iemand anders wil kopieeren. Ik reageerde op iemand anders die zich afvroeg waarom die kerel in de video voor deze toch wat ingewikkelde constructie (versterker via loadbox via effecten naar een andere versterker) had gekozen.

Wat je zegt is trouwens wel zeer ter zake: volgens mij heeft Van Halen zelf nooit geprobeerd om live het geluid van zijn eerste plaat te reproduceren. Het zijn al die duizenden andere gitaristen geweest die sindsdien allemaal met reverb en delay in een effectsloop proberen om meer ruimte om hun geluid te bouwen nadat de Van Halen sound eind jaren zeventig / begin jaren 80 in de mode kwam.

muziekschuur
26 mei 2015, 07:46
Door dat experimenteren kwam Eddie achter een sound door meerdere echoplexen achter elkaar te plaatsen.
Bij Eddie van Halen kwam de piano eerst. In zijn muziek komt ook de synthesizer vaak terug. Eddie speelde op de plaat van Michael Jackson. Die plaat werd geproduceerd door Quincy Jones. Een man met toegang tot alle synthesizers ooit bedacht. Eddie van halen maakte ook filmmuziek voor Regisseur Jan de Bont.

Door dat experimenteren kom je achter dingen die een plaat uniek kunnen maken. XX oals Eddie van halen zijn plectrum tussen middelvinger houdt om dan met wijsvinger boventonen te kunnen spelen & hammer on.