PDA

View Full Version : Fender twin amp ombouwen naar head+cab



brunodb
26 april 2015, 22:47
Hi folks, ik had graag wat advies gehad voor de ombouw van fender twin amp combo naar head+ cab. Dit zou willen zeggen, de amp uitbouwen uit de combo naar een amp head Shell en dan de combo dichtmaken zodat dat een cabinet wordt. Waar kan ik dat in België laten doen en wat zou zowat de richtprijs hiervoor kunnen zijn?

cluseau
26 april 2015, 23:00
Ik wil me nergens mee bemoeien maar er worden hier en daar toch losse top behuizingen aangeboden. Als je bv een kast voor een bassman koopt hang je zo jouw twin chassis daarin. Bij de originele kast hoef je dan alleen de ampsleuf dicht te maken. Wil je gaan bassen maak je natuurlijk ook de achterkant dicht. Is ook makkelijk terug te bouwen.

brunodb
26 april 2015, 23:04
Wat zijn zowat de sites waar ik een amp head zou kunnen aanschaffen waarin mijn twin amp zou passen zonder al teveel modificatie?

NLF
26 april 2015, 23:06
Hi folks, ik had graag wat advies gehad voor de ombouw van fender twin amp combo naar head+ cab. Dit zou willen zeggen, de amp uitbouwen uit de combo naar een amp head Shell en dan de combo dichtmaken zodat dat een cabinet wordt. Waar kan ik dat in België laten doen en wat zou zowat de richtprijs hiervoor kunnen zijn?

Waar je dat in de Belg kunt laten doen: geen flauw idee, misschien bij FAD?

Maar ik zou je dit afraden. Je kunt beter die Twin verkopen (als je het sjouwen zat bent) en gaan zoeken naar een Dual Showman (is dezelfde versterker), dan heb je gewoon een losse top die je kunt combineren met speakercabinet(s) (4 ohm) naar keuze. Ik denk dat je ook goedkoper uit bent met verkoop Twin / aankoop Showman dan met verbouwing.

brunodb
27 april 2015, 00:55
Het gaat om de twin amp. 100 watt 2-kanaals uit de jaren 90. Ik ben er dol op maar is echt niet te tillen. En moet er voor elke repetitie de trap mee op en af :-S

cluseau
27 april 2015, 08:46
http://www.tube-town.net/ttstore/TTC-Verstaerkergehaeuse/TTC-Headshells/Headshell-Standard/TTC-Headshell-Fender-Twin-Reverb-Style-BLACKFACE::6655.html

Gearjunkie
27 april 2015, 10:16
Zoals Cluseau aangeeft Tube-town, verder Tubeampdoctor en anders informeren bij Tonefactory.
Tad is overigens niet goedkoop.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

showband
27 april 2015, 10:35
voor dat geld koop je er gewoon een tweedehands head bij zowat.....

NLF
27 april 2015, 17:48
Het gaat om de twin amp. 100 watt 2-kanaals uit de jaren 90. Ik ben er dol op maar is echt niet te tillen. En moet er voor elke repetitie de trap mee op en af :-S

Aha, dan is de oplossing van Cluseau wellicht interessant ...

Little Jay
27 april 2015, 20:55
Het gaat om de twin amp. 100 watt 2-kanaals uit de jaren 90. Ik ben er dol op maar is echt niet te tillen. En moet er voor elke repetitie de trap mee op en af :-S

In dat geval: totaal geen vintage waarde, dus verzaag lekker de orginele kast. Als je het goedkoop wil: hout halen en zelf een top bouwen en tolexen. De speakerkast kan je fabriceren door tolex voorzichtig los te halen, zijkanten inkorten tot de hoogte van de baffle, de bovenkant hergebruiken en tolex opnieuw verlijmen.

Wil je makkelijk dan een losse top kopen bij inderdaad TT of TAD. Wel goed de maten checken, want volgens mij heeft die Twin Amp net niet de standaard Twin maten!

Stoffel43
28 april 2015, 19:11
Het gaat om de twin amp. 100 watt 2-kanaals uit de jaren 90. Ik ben er dol op maar is echt niet te tillen. En moet er voor elke repetitie de trap mee op en af :-S

Omg! Dat ding is echt niet gemaakt om trappen mee op te zeulen! Deed ik ooit ook maar nu heb ik in het repetitiehok een goedkope roland staan. Ik zie er zelfs tegenop om die twin voor optredens mee te nemen. Weet te zeggen hoe je dit oplost! Ik ben geïnteresseerd!
Ik ben vorig jaar bijna zelf begonnen aan zo'n head, maar ook dan kom je tamelijk duur uit. Hout, tolex, hoekjes, grillcloth, lijm... Telt goed op!
Ik heb hem ooit om precies deze reden van gewicht te koop gesteld, maar ondanks dat ie (volgens mij toch) een superklank geeft is er weinig interesse voor...

brunodb
28 april 2015, 20:04
Ik heb al een voorstel van custom cabinet bouwer om voor 280 euro een head ervoor te bouwen en voor 50 euro de combo dicht te maken tot speaker cab. Lijkt me fair.

Stoffel43
28 april 2015, 21:31
Ik zou als volgt te werk gaan:
Frontplaat met speakers, bodemplaat en grille behouden.
Hiermee zou ik dan een nieuwe speakerkast maken. Simpel, want gewoon recht op recht.
Dan zou ik de zijwanden van de bestaande bak langs de onderkant inkorten en er een nieuwe bodemplaat onder zetten. Een nieuw grilletje er in en voila; head klaar. Je kan op deze manier de vorm (afschuining) en de versterkerophanging van de huidige kast behouden.
Volgens mij de simpelste, netste en goedkoopste oplossing.
Als ik dit nu zo zelf lees denk ik dat dat is wat ik zelf ga doen. Enige nadeel van deze manier is natuurlijk dat je niet terug kan...
Even precies uitrekenen wat dit zal kosten... Ik zal als het haalbaar is het bouwverslagje hier in de werkbank posten! 😀
Ik hoop enkel dat dan de nieuwe tolex en grillcloth precies hetzelfde zal zijn...

Edit: een rekensommetje leert me dat ik zou moeten toekomen met 150€...
Dit omvat: tolex, grillcloth, tolexlijm, hoekjes, voetjes, handvat, chassisstrips en 18mm berken multiplex... Niks vergeten?

brunodb
28 april 2015, 22:49
Ik ben kei benieuwd hoe dit gaat uitdraaien. Zeker posten!

Stoffel43
28 april 2015, 23:06
Zal ik doen. Ben zelf ook benieuwd hoe dit zal aflopen. Bedankt dat je me hiervoor weer wakker geschud hebt!
Tenzij iemand met een beter voorstel komt mag je de start van dit verslag kortelings verwachten.

cluseau
29 april 2015, 10:18
Ik heb al een voorstel van custom cabinet bouwer om voor 280 euro een head ervoor te bouwen en voor 50 euro de combo dicht te maken tot speaker cab. Lijkt me fair.


En voor 239 koop je hem nieuw

Bovendien heb je hem dan nog deze week in huis....het zal wel aan mij liggen :???:.

Stoffel43
29 april 2015, 11:50
Klinkt heel aanlokkelijk, maar ik zoek'm dus zelf te bouwen. Afwachten wat het wordt, maar 80€ in de pocket en een hoop plezier om hem te bouwen! 🐒

muziekschuur
29 april 2015, 13:34
Ik heb een head behuizing van mijn redknob twin. Die wil ik wel ruilen tegen jouw behuizing.

Rick trodat
29 april 2015, 15:36
Via the amp doctor kan je ook lege head cabinets kopen. Ook voor de maat van een twin reverb. Is ook super kwaliteit ( maar niet goedkoop)

Little Jay
29 april 2015, 20:40
Toch opletten: een Twin Amp is niet een Twin Reverb en kunnen verschillende afmetingen hebben. Ik zeg dat omdat ik toen ik een versterkerhoes van Fender kocht per abuis de cover voor de Twin Amp ipv de Twin Reverb heb gekocht en die is iets ruimer! Duscheck goed de maten mocht je besluiten een kany en klare top te kopen.

Stoffel43
19 mei 2015, 12:08
Breedte klopt, diepte is volgens mij bij de reverb minder...
Ik ga stilaan beginnen aan de ombouw. Ik ga toch wel volledige kasten maken zodat alles hetzelfde wordt en de originele kast behouden blijft. Deze verdwijnt dan ergens op zolder.
Ik vraag me af wat jullie het beste vinden: head met 1 speakerkast met hierin 2 speakers, of head met 2 speakerkasten met elk 1 speaker er in?
Voordeel eerste situatie: slechts 2 kasten te dragen/minder plaats in auto nodig.
Voordeel situatie 2: gewicht + mogelijkheid tot op elkaar zetten van volledige stack zodat 1 speaker ook hoger komt (en dus beter te horen is op het podium)...
Benieuwd naar jullie reacties!