PDA

View Full Version : Volumepedalen: waarom klinkt mijn 250k beter dan mijn 25k na een buffer?



Fuhgawz
26 april 2015, 14:57
Ik heb altijd begrepen dat je een 250k volumepedaal moest gebruiken wanneer je het direct na je gitaar inplugt en een 25k volumepedaal wanneer je het gebruikt na één of meerdere gebufferde effecten.

In een pedalboardreorganisatie heb ik tijdelijk mijn 250k volumepedaal als laatste in de keten gehad na twee buffers (tuner en reverb). Dat werkte prima, maar omdat ik altijd heb begrepen dat je in deze situatie eigenlijk een 25k moest gebruiken heb ik die eentje gekocht. Tot mijn grote verbazing is de sound (licht) achteruitgegaan. Het verschil is niet super groot, maar vooral in de lage frequenties merk ik het goed. De 250k heeft gewoon meer en duidelijkere bas waar de 25k wat zachter en afgeronder klinkt. Qua sweep merk ik weinig verschil. Beide pedalen zijn Boss FV500's (H en L).

Heeft iemand een verklaring voor waarom deze algemeen verspreide wijsheid in mijn situatie niet geldt?

Heynis
26 april 2015, 15:07
Ik weet het niet zeker, maar ik vermoed dat je een RC filter met een koppelcondensator hebt gemaakt. Als de weerstand (of eigenlijk impedantie) richting de aarde kleiner wordt, verschuift de kantelfrequentie omhoog.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Tristan
26 april 2015, 15:17
Ik heb eigenlijk dezelfde ervaring, wat mij betreft komt het waarschijnlijk gewoon omdat ik een aversie heb tegen een laagohmige sound, het geluid blijft misschien wel evenrediger verdeeld over het frequentiespectrum maar het wordt er zo dun, neuzig en indirect van.

Fuhgawz
26 april 2015, 15:20
Ik weet het niet zeker, maar ik vermoed dat je een RC filter met een koppelcondensator hebt gemaakt. Als de weerstand (of eigenlijk impedantie) richting de aarde kleiner wordt, verschuift de kantelfrequentie omhoog.

Thanks! :) Maar zou dat niet betekenen:
1) Dat mijn hoge tonen beter klinken met het 25k pedaal? Dit is namelijk niet het geval.
2) Dat in veel andere gevallen de algemene regel "na een buffer hoort een 25k volumepedaal" ook niet geldt?


Ik heb eigenlijk dezelfde ervaring, wat mij betreft komt het waarschijnlijk gewoon omdat ik een aversie heb tegen een laagohmige sound, het geluid blijft misschien wel evenrediger verdeeld over het frequentiespectrum maar het wordt er zo dun, neuzig en indirect van.

Ik ben blij dat ik niet de enige ben. Ik ging even aan mijn eigen gehoor twijfelen. ;)

Dirk_Hendrik
26 april 2015, 17:15
De algemenere signaalketenvuistregel is dat een laagohmige bron (bv een buffer) gevolgd wordt door een hoogohmige ingang. Daarna zijn er ook weer xx voorbeelden waar dit niet het geval is. Omgekeerd is in elk geval écht fout.

Maar "na een buffer hoort een laagohmig volumepedaal" is iets waarvan ik niet zou weten waar het vandaan zou moeten komen, tenzij vergezeld van een dito onderbouwing.

Fuhgawz
26 april 2015, 18:10
De algemenere signaalketenvuistregel is dat een laagohmige bron (bv een buffer) gevolgd wordt door een hoogohmige ingang. Daarna zijn er ook weer xx voorbeelden waar dit niet het geval is. Omgekeerd is in elk geval écht fout.

Maar "na een buffer hoort een laagohmig volumepedaal" is iets waarvan ik niet zou weten waar het vandaan zou moeten komen, tenzij vergezeld van een dito onderbouwing.

Deze 'vuistregel' komt op de vele internetfora herhaaldelijk voorbij. Op de website van Analogman staat het volgende:
"So I think the best setup would be the 25K volume pedal and a good buffer that's always ON before it."
Link: http://www.analogman.com/buffer.htm

Zelfs de Boss-website zegt dat je de "L" moet hebben na een buffer:
"If you wish to use an effect or the TU-2 before the volume pedal, choose the FV-300L / FV-50L / FV-500L (low impedance input model) Foot Volume."
Link: http://roland.com/support/article/index.cfm?q=faq&p=FV-500H&id=1832666

Het is dus niet zo vreemd dat mensen zonder technische achtergrond (zoals ik :)) dit overnemen. Nu begrijp ik dat niet alles wat op internet(fora) staat perse waar is, maar sommige bronnen vertrouw je toch wel.

Plant
27 april 2015, 08:31
Het punt is dat je met een hoogohmige volumeregelaar i.c.m. een lange kabel erna (capaciteit) weer wat hoogafval kunt krijgen in het regelbereik. Net als bij je gitaar zelf. In een gitaar moet je echter hoogohmig gebruiken, omdat je anders meteen al hoogafval hebt i.c.m. je passieve element(en).

Een buffer is laagohmig uit en is geen spoel, dus die kun je zonder tonesuck in hoge frequenties laagohmig afsluiten en een laagohmig volumepedaal zal ook weinig afbreuk aan het signaal in het hoog doen als er een lange kabel na komt.

Duidelijk in het verhaal van Fuhgawz is dat de buffer kennelijk een te kleine koppelcondensator aan de uitgang heeft, waardoor bij relatief laagohmige belasting (25kΩ) al laagverlies optreedt. Afhankelijk van de volumestand en de belasting achter het pedaal kan de belasting op de buffer nog wat laagohmiger zijn. Zo'n buffer moet dat mits goed gedimensioneerd gewoon kunnen aansturen zonder verlies.

Verder is er idd geen sprake van dat hoogomhig of laagohmig 'moet'.

tnijland
27 april 2015, 09:11
Wellicht dat het volgende artikel wat achtergrond informatie en verheldering kan geven:

http://goedgeluid.be/Impedantie.html

Fuhgawz
27 april 2015, 11:12
Duidelijk in het verhaal van Fuhgawz is dat de buffer kennelijk een te kleine koppelcondensator aan de uitgang heeft, waardoor bij relatief laagohmige belasting (25kΩ) al laagverlies optreedt.

Verder is er idd geen sprake van dat hoogomhig of laagohmig 'moet'.

Thanks voor de verklaring! Dit maakt het echter moeilijk om van tevoren in te schatten welk volumepedaal je nodig hebt.

Bernardduur
28 april 2015, 13:30
Deze 'vuistregel' komt op de vele internetfora herhaaldelijk voorbij. Op de website van Analogman staat het volgende:
"So I think the best setup would be the 25K volume pedal and a good buffer that's always ON before it."
Link: http://www.analogman.com/buffer.htm

Zelfs de Boss-website zegt dat je de "L" moet hebben na een buffer:
"If you wish to use an effect or the TU-2 before the volume pedal, choose the FV-300L / FV-50L / FV-500L (low impedance input model) Foot Volume."
Link: http://roland.com/support/article/index.cfm?q=faq&p=FV-500H&id=1832666

Het is dus niet zo vreemd dat mensen zonder technische achtergrond (zoals ik :)) dit overnemen. Nu begrijp ik dat niet alles wat op internet(fora) staat perse waar is, maar sommige bronnen vertrouw je toch wel.

Nou ja, ik zou een 'L' versie zelf nooit na een passief instrument zetten omdat het een duidelijke impedantie mismatch geeft dat ik herken aan een totaal verlies van hoog met veel nadruk op het laag midden (modder in mijn oren). Maar ja, niets MOET.