PDA

View Full Version : Middle strat pickup lagere output / meer quack?



hulst
26 april 2015, 08:16
Hallo allemaal,

Ik ben bezig met een pickup upgrade in mijn stratocaster.
Hierbij gebruik ik twee vintage lage output elementen voor de neck- en middle positie.
(de brug krijgt een hogere output met baseplate)
Nu lees ik op diverse Amerikaanse fora over een theorie om voor de middelste positie het element te kiezen met de laagste output van de twee (i.p.v. het traditioneel laagste voor de neck en hogere voor de middle).
De theorie is dat men zo in stand twee van de schakelaar (beide elementen) meer "quack" geluid krijgt.

Heeft iemand van jullie hier misschien ervaring mee?

Met vriendelijke groeten.

(Het betreft trouwens twee Fender CS '69 pickups, ik zoek er nog één)

Pepe
26 april 2015, 09:29
To quack or not to quack?
Output heeft er in zoverre mee te maken dat hoe groter het verschil hoe meer de een de ander zal overheersen en een logisch gevolg zou zijn dat er minder quack is.
Een andere theorie die heerst is dat hoe groter het verschil in klank hoe groter de quack.
Ik geloof niet dat Knopfler, Lofgren, van Zand en andere tussenstand helden daar heel erg mee bezig waren. Die gebruikten gewoon standaard pickups. Vintage heet dat tegenwoordig.

hulst
26 april 2015, 10:28
Hallo Pepe,

Dank voor je reactie.
Ik ben het ook volledig met je eens, al die nieuwe "kennis" en mogelijkheden zijn regelrechte creativiteitskillers.
Ik ben benieuwd of Sultans of Swing ooit was geschreven als meneer Knopfler al zijn tijd aan dit soort vragen op een forum had besteed.
Gelukkig heb ik zijn talent niet en kan ik me dus bezighouden met futiliteiten als pickup volgorde, pickup hoogte etc.
Eerlijk gezegd zou ik ook niet weten hoeveel quack nu eigenlijk precies genoeg is om tevreden mee te zijn ��, ik vind het vooral heel interessant allemaal.

Pepe
26 april 2015, 17:33
De bezitters van de antiquity surfers claimen een hoge quack maar die pickups ken ik niet.
Maar het maakt toch niet uit bij jou? De 2 '69's zijn min of meer hetzelfde? Kleine afwijking misschien.

Aca Ilic
26 april 2015, 17:52
een van de beste middle p'ups CS '54 van fender, twang en quack van hier tot en met tokio

hulst
26 april 2015, 18:45
De bezitters van de antiquity surfers claimen een hoge quack maar die pickups ken ik niet.
Maar het maakt toch niet uit bij jou? De 2 '69's zijn min of meer hetzelfde? Kleine afwijking misschien.

Klopt, minimale afwijking tussen de CS '69s maar ik heb er nu pas één (in de neckpositie) dus alle opties zijn nog open.
ik ben zeer gecharmeerd van de scooped eq, klinkt erg mooi vloeiend en helder met een fuzz, dus ik denk dat er een tweede bijkomt.



een van de beste middle p'ups CS '54 van fender, twang en quack van hier tot en met tokio

Dank voor de tip, ga ik zeker onderzoeken!

Terminus
27 april 2015, 12:59
Ik heb zelf wel gemerkt dat de hoogte van het middelste element ten opzichte van de andere elementen uitmaakt voor de quack. Ik denk dat als je het middelste element lager zet je ongeveer hetzelfde effect krijgt als wanneer je een lager output model daar plaatst. Sowieso is het voor veel gitaristen in verband met slagtechniek fijner om het middelste element lager te zetten.

hulst
27 april 2015, 14:32
Ik heb zelf wel gemerkt dat de hoogte van het middelste element ten opzichte van de andere elementen uitmaakt voor de quack. Ik denk dat als je het middelste element lager zet je ongeveer hetzelfde effect krijgt als wanneer je een lager output model daar plaatst. Sowieso is het voor veel gitaristen in verband met slagtechniek fijner om het middelste element lager te zetten.

Dat lager zetten is een mooie manier om te experimenteren lijkt me, bedankt!
Voor mijn slagtechniek was het fijner om de volumeknop een gat lager te zetten en 1 tonepot op te offeren.

Gearjunkie
27 april 2015, 14:49
Ik weet niet of dat een wijze modificatie is van die volumepot. Ik zou mijn techniek aan de Strat aanpassen en niet andersom.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

hulst
27 april 2015, 14:59
[QUOTE=Gearjunkie;3150686]Ik weet niet of dat een wijze modificatie is van die volumepot. Ik zou mijn techniek aan de Strat aanpassen en niet andersom.

De volumeknop 1 gat naar onderen heb ik eigenlijk al best lang zo, ik heb alle drie de pickups op de onderste tonepot aangesloten met een .022 cap en dat past perfect bij mijn speelwijze. (ik ben al blij dat ik überhaupt iets van speeltechniek heb, om die vervolgens dan weer aan te moeten passen...:)