PDA

View Full Version : tweedehands mac



koella
25 april 2015, 17:54
Ik loop tegen de grenzen van mijn imac aan.
64 bit, de nieuwe logicx versie.
Een nieuwe Mac Pro ligt ff niet in mijn bereik, daarom wil ik een tweedehandse kopen.
Waar moet ik op letten ?
is 8GB RAM, 2.66 processorsnelheid genoeg denk je ?

The Lo Lands
25 april 2015, 18:13
Ik loop tegen de grenzen van mijn imac aan.
64 bit, de nieuwe logicx versie.
Een nieuwe Mac Pro ligt ff niet in mijn bereik, daarom wil ik een tweedehandse kopen.
Waar moet ik op letten ?
is 8GB RAM, 2.66 processorsnelheid genoeg denk je ? Hangt af van wat je allemaal er mee wil gaan doen? Ik heb zelf onlangs een nieuwe tweedehands Mac Pro uit begin 2008 aangeschaft (quad-core 2,8 Ghz met 16Gb geheugen) welke voor mijn doeleinden snel en krachtig genoeg is.

Je zal er op moeten letten dat je zoiezo nog de laatste OSX versie kan draaien. Extra geheugen en andere speciale wensen is allemaal nog wel aan te schaffen en zelf te installeren. Kijk naar de aansluitmogelijkheden en je eigen hardware (firewire400/800/thunderbolt/usb/optical e.d.). Ik heb daarnaast gekozen voor twee SSD schijven. 1 voor het systeem en de software en 1 voor waar ik de bestanden van o.a. Logic 9 op wegschrijf. Werkt super snel!

Met een Mac Pro kun je zoveel kanten op dus kijk eerst naar wat je aan hardware en software wilt gaan gebruiken en baseer daarop de keuze voor een type Mac Pro.

koella
25 april 2015, 18:38
oeps ... zie volgende bericht

koella
25 april 2015, 18:43
bedankt. dat van usb en firewire snap ik. het gaat mij vooral om het vastlopen. "system overload" zegt ie dan en stopt er mee.
Ik ben gelijktijdig overgegaan op 64bit besturingssysteem en Logic 10. Dus ik weet niet aan welke van deze 2 het ligt. of de combinatie van deze twee.
Ik heb 4GB RAM geheugen, zou het daaraan liggen ?

The Lo Lands
25 april 2015, 19:18
bedankt. dat van usb en firewire snap ik. het gaat mij vooral om het vastlopen. "system overload" zegt ie dan en stopt er mee.
Ik ben gelijktijdig overgegaan op 64bit besturingssysteem en Logic 10. Dus ik weet niet aan welke van deze 2 het ligt. of de combinatie van deze twee.
Ik heb 4GB RAM geheugen, zou het daaraan liggen ? Je hebt er grote kans van dat dit komt door je (beperkte) snelheid van de iMac! 4Gb zou voldoende mogen zijn en is volgens mij ook de minimale vereiste voor Logic 9 en X. Met een Mac Pro kun je ook system overloads krijgen maar dat is afhankelijk van diverse factoren. Je zal even moeten uitzoeken waarom je deze meldingen krijgt in je eigen Logic projects! Misschien teveel plugins actief, het 'freezen' van tracks kan dit soms verhelpen. Er is een hoop info te vinden over deze meldingen, kijk eens op het Logic Pro Forum of de apple forums.

Ik zou anders adviseren om Logic 9 te gebruiken en deze op 32bit besturingssysteem te draaien aangezien je met 4Gb geheugen in je iMac geen extra voordeel hebt met Logic op 64 bit besturingssysteem. Logic gebruikt op 32 bit maximaal 4Gb intern geheugen! 64 bit is onder andere om meer van je intern geheugen te benutten, dus als je meer dan 4Gb geheugen hebt.

Check deze link over 'system overload' meldingen in Logic X: https://support.apple.com/nl-nl/HT203930

Dirk_Hendrik
26 april 2015, 09:02
www.tweakers.net