PDA

View Full Version : gitaar die diversiteit bied voor backing tracks



shadow070
24 april 2015, 12:53
Goeie dag,

Ik maak gratis backing tracks in mijn vrije tijd. Voor diverse stijlen heb ik een gitaar nodig die mij van alles kan bieden. Na enige research kom ik alleen op de variac lijn van line6. De mensen die hem hebben gehad, waarom zou ik er niet voor moeten gaan? Ik wil de klanken van een akoestische, strat, tele, les paul kunnen krijgen.

Ik ben bezig met stijlen variërend van funk en jazz tot metal, jullie kunnen een kijkje hier nemen: http://coolbackingtracks.com/

Heb een hoop leuke nieuwe ideeën en ga binnenkort weer beginnen met opnemen.

Alvast bedankt.

Robert

NLF
24 april 2015, 13:03
Wat je wilt is erg lastig. Zo'n Line 6 doet al die dingen een beetje, maar dan inderdaad ook niet meer dan dat: een beetje. Als je een gitaar zoekt die zo "veelzijdig" is dan kom je al snel uit bij een strat met humbuckers die je ook kunt splitten om de singlecoil geluiden te kunnen maken die typerend zijn voor strat en tele (maar gaat nooit helemaal lukken op die manier; een humbucker die je split klinkt anders als een tele of strat pickup, en die single coil sounds zijn erg karakteristiek voor die fender modellen). Een akoestisch geluid kun je dan met een piezo pickup uit je electrische gitaar (proberen) te halen. Zo zou ik het doen als ik al die 4 geluiden uit 1 gitaar zou moeten halen. Met de nadruk op "zou moeten", want ik zou het gewoon met 4 gitaren doen als ik zelf mocht kiezen.

shadow070
24 april 2015, 13:13
bedankt NLF, ik zit jammer genoeg met een budget. Het liefst had ik ook alles ;) Inmiddels wel spijt dat ik alles heb verkocht. Ik ben ook bang dat het met de variac net niet gaat zijn wat ik wil hebben. Even in de winkel testen is niet genoeg tijd met de gitaar en bestellen en een maandje uitproberen is ook lastig omdat ik weinig tijd voor muziek over hou tegenwoordig.

Kim Wilson
24 april 2015, 13:16
De Variax klinkt best geloofwaardig. De Les Paul uit een Variax klinkt dichter bij het origineel dan een strat met humbuckers, zelfde verhaal voor een ES-type.

Als je een veelzijdige gitaar wilt, doe je wat NLF zegt. Als je echt die karakteristieke gitaargeluiden wilt, moet je voor de Variax gaan. En eerlijk waar, die klinken echt wel goed.

Noid
24 april 2015, 18:53
Wat Kim W zegt. Die variaxen zijn veelzijdig en de sound is oké, zeker voor studio/thuis opnamen.(ben in bezit van een vari-axe en een variax 500)

denis.hermans
24 april 2015, 19:16
Bovendien is de gitaarhardware op zich meer dan ok Heb ik me laten vertellen door de gitaarman van Bax shop te Antwerpen (zonder dat hij de intentie had zulk een gitaar aan mij te verkopen, dus dit betreft toch wel een "objectieve" beoordeling).

denis.hermans
24 april 2015, 19:18
Leuke backings overigens!

grayfink
24 april 2015, 20:46
Variax met een x achteraan is hardstikke leuk spul. Ik heb meerdere dure gitaren maar ook een tweedehands Variax 300 die ik voor 225€ op de kop heb getikt. Zitten zat overtuigende geluiden in, met workbench kun je je eigen geluiden maken, met verschillende bodyvormen en pickups die je virtueel op elke plaats en eventueel geroteerd kunt neerzetten. Zit een gitaarbanjo in, een sitar, alternative stemmingen, kortom: tons of fun.

NLF
24 april 2015, 22:18
Het verschil in het geluid van een les paul versus een strat of een tele zit 'm voor 90 % in de mensuurlengte, de geschroefde hals versus de gelijmde hals en de gebruikte houtsoorten voor hals en body. Met een fender heb je het geluid van kletterende snaren, op een gitaar met een korte mensuurlengte heb je dat nooit (een fender mustang of jaguar klinkt dus ook anders), tenzij je er hele zware snaren oplegt en de gitaar hoger stemt: maar dan nog, de klank is anders. Hoe je een strat of tele geluid uit een les paul achtige gitaar (of omgekeerd) zou kunnen halen is mij totaal onduidelijk. Bovendien spelen die modellen heel anders, ze voelen heel anders aan (en dat is in mijn ogen heel belangrijk: hoe volet zo'n ding als je 'm in je handen hebt). Een strat en tele is familie van elkaar, maar een les paul en een strat of tele geluid uit 1 gitaar willen halen: no way. Ik zou dan ook nooit zo'n Line6 aanschaffen als ik zou willen doen wat TS wil gaan doen. Ook als je maar weinig geld tot je beschikking hebt zijn er naar mijn mening betere mogelijkheden.

FruscianteFan
24 april 2015, 22:28
Wat je je kunt afvragen is wat je voor ogen hebt: veelzijdigheid qua genre, of veelzijdigheid qua sound?

Moet je per se alle 5 de sounds van een Strat (liefst verschillende strats), een Tele, een Les Paul, een Martin en een Taylor kunnen imiteren? Dan: ga idd voor de Variax. Ik heb er geen ervaring mee, maar voor jouw doel hoef je ook niet de heilige graal van tone te hebben, lijkt me.

Echter, de genres die je noemt kun je volgens mij prima op één gitaar. ES model, misschien een Epiphone Sheraton. Versterking zou ik dan juist modelling/digitaal doen. Clean neck pickup + Fender Twin voor jazz, tussenstandje voor funk, brugpickup + Mesa voor metal. Zoiets.

Zit je alleen nog met akoestische sound, dan zou een gitaar met piezo uitkomst kunnen bieden. Laat je iig niet leiden door de gedachte dat bepaalde genres een bepaalde gitaar vereisen, tenzij je echt op zoek bent naar een specifieke sound van een gitaar. Je kunt op een Strat en een Les Paul allebei prima funken, zeker met tweaken van de versterker, het klinkt alleen wat anders.

Hotpepper01
24 april 2015, 22:42
One Axe fits all... die gitaar hebben ze denk ik nog niet uitgevonden. Ik heb een aantal jaren geleden wel eens zo'n Godin een poosje te leen gehad met zowel een humbucker als een single coil en een piezo er in. Dat vond ik al behoorlijk universeel. Maar ja, de Haarlemmer olie was ook zogenaamd overal goed voor, het vervelende is dan vaak dat het nergens echt goed in is. Misschien kun je het een en ander best aardig benaderen, maar zo klinken als van alles en nog wat op gitaargebied met maar 1 gitaar klinkt mij als een soort van sprookje in de oren. Bovendien zouden de gitaarbouwers dan al heel snel een schaars ras worden. En zeg nou zelf, wat is er nou leuker dan een collectie behoorlijk uiteenlopende gitaren te (willen) hebben.

apekop
25 april 2015, 02:50
Een strat (achtige) en een akoestische. Meer heb je toch niet nodig om veelzijdige backing tracks te maken? Ik zou het akoestische gescheiden houden van het elektrische. Dat hoeft niet meer te kosten dan een elektrische gitaar met piezo, en dan is je akoestische sound ook veel beter. Als je het dan toch echt perse op 1 gitaar wilt doen is zo'n Variax James Tyler strat waarschijnlijk de beste keus.

Zonno
25 april 2015, 10:39
Denk ook eens aan een gitaar met Seymour Duncan P-rail pickups. Dan heb je single coil, P90 en humbuckers.
De Godin icon2 convertible is daarmee uitgerust.

http://www.godinguitars.com/godinicon2convertiblep.htm

Voor akoestisch heb je dan nog een Shadow Nanomag pickup nodig.
Het is geen kant en klare oplossing.

grayfink
25 april 2015, 11:19
250€ http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/m921679944-variax-300.html

denis.hermans
25 april 2015, 12:17
Eric Melaers (Clouseau, Soulsister) heeft mi ook nog een tijdje op zo een Variax gespeeld , althans bij een aantal tv-optredens in een soort showband waarbij veel covers werden gespeeld. Zeker voor dit soort werk lijkt er dus wel potentieel in te zitten. Vraag me wel af : als je thuis in een alternatieve stemming speelt (dus niet te luid) is het dan niet vreemd omdat de fysieke stemming van de snaren niet verandert en je dus 2 tonen hoort. Hoe goed zijn de elementen als je geen gebruik maakt van de modelling maar dus gewoon speelt ?

grayfink
25 april 2015, 15:15
Dat klinkt inderdaad voor geen meter, tenzij je of vrij hard speelt of een afsluitende koptelefoon op hebt.
Ik heb een goedkope tweedehands Variax 300, daar zitten geen elementen in. Dat zijn de nieuwere JT modellen.

denis.hermans
25 april 2015, 16:27
In samenwerking met Yamaha worden nu blijkbaar nieuw modellen uitgebracht, met Pacifica body. Deze zijn blijkbaar lager geprijsd dan de James Tyler variant. (cfr site Bax) Misschien is dit ook interessant voor de topicstarter.

okeeee
25 april 2015, 18:23
ff een vraagje tussendoor

is het de bedoeling dat alles op de site gratis blijft of dat ook een "pay part" komt ??

denis.hermans
26 april 2015, 18:04
Nog even een andere insteek . Vermits je spreekt over akoestische en elektrische klanken : heb je al aan een Gretsch Electromatic gedacht. Zeer veelzijdig qua elektrische gitaar kan ik je verzekeren . Ik heb zelf een 5420 en deze gitaar klinkt ook goed wanneer je gewoon wilt strummen, zelfs gewone open akkoorden. Er bestaat ook een reeks met centerblock voor als meer high gain wilt spelen : https://youtu.be/Snp0hPnxepo

denis.hermans
26 april 2015, 18:10
Hier nog een demo van de 5420 waarbij ook de "akoestische" klank gedemonstreerd wordt. Zo'n Gretsch is echt veel meer dan een Rockabilly gitaar. Prijs/kwaliteit verhpuding is mi zeer goed.

denis.hermans
26 april 2015, 18:11
http://www.youtube.com/watch?v=0jFQiKiJ6K0

Sorry was link vergeten.

fhuppel
26 april 2015, 23:16
Kijk even naar de gitaar die ik te koop heb: Chapman ML-1
Deze is gemaakt door een bekende youtube gitaarleraar. Zijn doel was juist een gitaar te maken met een enorme diversiteit.
Hier een review: https://www.youtube.com/watch?v=UxCk-H6rObs vanaf ongeveer 6minuten gaat hij over tot spelen
ik heb deze: http://www.thomann.de/gb/chapman_guitars_ml_1_nat_m.htm

shadow070
28 april 2015, 10:15
Wow, na een drukke weekend zoveel posts, hardcore haha

Bedankt voor alle tips, ga ze allemaal effe bekijken. Ik ga wat tijd vrij maken om maar de variax te testen. Yamaha zal ik dan ook in mijn achterhoofd houden en die afwachten.

Uiteindelijk zoveel mogelijkheid en keuze, ik ga weer effe nadenken over wat ik echt nodig heb en werk van daar weer uit.
Vervolgens bekijk ik mijn budget en zal ik een beslissing maken.

Bedankt voor alle input!

Groeten,

Robert

BTW: ben momenteel nog bezig alle drum backing tracks en bas backing tracks online te krijgen daarna begin ik weer met gitaar. Onze arme drummers en bassisten kampen met een tekort aan tracks.
Hebben jullie wensen voor toekomstige tracks, laat het weten ;)

Erik de Perik
29 april 2015, 20:26
Ik vind een Tele de meest veelzijdige gitaar qua klank. Maar dan heb ik het over een echte gitaarklank en daar reken ik de producten van Line6 niet onder. Yamaha heeft m.u.v. de SG2000 volgens mij nog nooit iets 'anders' op de markt gebracht. Die Chapman is niets meer of minder dan een HSS strat met (te) hete pups.
Vlak verder het belang van de versterker en mic niet uit. Als je direct opneemt en alles via modelling recht gaat trekken, doet je gitaar er weer wat minder toe.

denis.hermans
29 april 2015, 21:11
@Erik : Line 6 is overgenomen door yamaha. Er werd recent een nieuwe "Variax' voorgesteld met de bodyshape van de Pacifica.( Ik weet niet welke naam er nu op de headstock staat)

denis.hermans
29 april 2015, 21:14
De veelzijdigheid van een telrcaster kan ik overigens wel bevestigen.

Erik de Perik
29 april 2015, 23:19
@ Dennis Ik kan zo even niet op een overname komen die betere of veelzijdiger producten tot gevolg heeft gehad.

obiwanjacobi
30 april 2015, 07:45
Ik heb zelf een Roland GK-3 element met een Roland VG-99. Naast de gebuikelijke effect/amp en cab modelling heb je ook guitar modelling. Van acoustic tot rickenbackers, van citar tot synth... Het is ook gelijk een MIDI converter dus kan je ook naar je PC of naar elke willekeurige MIDI Synth module of keyboard.

Een GK-2 of GK-3 element op je gitaar geeft een hex-signaal door aan de unit (13-polige stekker). De VG-99 is ongeveer het slagschip, er zijn ook kleinere units te krijgen. Tweedehands zie je dit spul ook voorbij komen.

Dit is een forum over dat spul: http://www.vguitarforums.com/

[2c]