PDA

View Full Version : Boss NS-2 Noise Controller aansluiten



NielsW
22 april 2015, 15:33
De Boss NS-2 heeft een erg handige functie in de vorm van een eigen loop waarbinnen je de noise reduced. Nu ben ik geen held op het gebied van elektronica en heb ik niet helemaal helder hoe ik dit maximaal uitnut.

Stel, ik heb een TubeScreamer (TS) en een high gain amp met een effects loop. Hoe ga ik eea dan inrichten?

Gitaar -> NS-2 input -> NS-2 send -> TS -> Amp input -> FX loop in -> NS-2 return -> NS-2 output -> FX loop return

Vang ik op deze manier de noise van zowel de TS als de amp in de noise controller? Of gaat dit niet werken?

Dutch66
22 april 2015, 18:17
Nop gaat niet werken (helaas) want de gedachte van de routing was zeker interessant.

Het punt is dat de loop van de NS-2 eigenlijk niets meer is dan een passieve loop na de gate..
Uitgaande van een seriele loop op je versterker zal het effect 'geen geluid' meer zijn, immers de return
krijgt geen signaal van NS-2..

Het is dus of voor de amp of in de loop van de amp, allebei gaat niet werken..

universe777
22 april 2015, 19:12
Mmmmmm.. volgens mij sluit ik t al jaren zo aan. Mijn RAT en mijn amp preamp in de loop van de NS2 en dan door naar de effects return.

http://i145.photobucket.com/albums/r220/veritech_alpha/gtrz/vh100rnoise_zpsehuidmsm.gif (http://s145.photobucket.com/user/veritech_alpha/media/gtrz/vh100rnoise_zpsehuidmsm.gif.html)

Dirk_Hendrik
22 april 2015, 19:14
Een noise suppressor voor een Tubescreamer!?

universe777
22 april 2015, 19:22
En tubescreamer in combi met een high-gain amp over zijn nek kan wel wat ruis geven. Zeker als je de TS als booster gebruikt en de level opendraait.

Dutch66
22 april 2015, 19:26
Oliedom, ehh..., van ondergetekende dan.......

Ik lees nog is goed wat TS bedoeld, en dan eh..., eh...., werkt het wel!

:hide:

NielsW
22 april 2015, 22:12
Top! Krijg over een paar dagen de NS-2 binnen, dan ga ik eens experimenteren.

Als je hem in een cleane amp douwt is het niet nodig, dan zet je simpelweg de overdrive pedalen in de NS-2 loop. Bij een high gain amp lijkt dit me nuttig omdat na de input de buizen nog veel overdrive (en dus potentieel ruis) gaan veroorzaken. Ik hoop inderdaad dat het gaat werken dan :-)

Andere reden is dat mijn favoriete gitaar een American Standard Telecaster is en ik Progrock (lees: high gain) speel ;-) Gaat prima! Maar je ontkomt niet aan ruis.

Er zit overigens veel meer voor dan alleen een TS, maar dit maakte het concept eenvoudiger om te begrijpen.

big dooley
22 april 2015, 23:16
Gitaar -> NS-2 input -> NS-2 send -> TS -> Amp input -> FX loop in -> NS-2 return -> NS-2 output -> FX loop return

Vang ik op deze manier de noise van zowel de TS als de amp in de noise controller? Of gaat dit niet werken?

dit werkt inderdaad, zo doe ik het al jaren
het gitaarsignaal wat bij de NS2 input binnen komt, triggert de daadwerkelijke expander (want dat is het eigenlijk), die zich tussen de NS2 return en NS2 output zit...
alles wat in de loop zit van de NS2, wordt gedempt, totdat er een signaal binnenkomt op de input, wat de "gate" gelijk opent
dit werkt in mijn opinie veel beter, dan een bepaalde drempel die overschreden moet worden, om een gate te openen
het grote voordeel is namelijk, dat ook tijdens clean spelen, de NS2 gewoon aan kan blijven staan
ik gebruik dan ook de optie, om de NS2 als mute switch te gebruiken, ipv de gate aan en uit te schakelen

Rick trodat
23 april 2015, 10:05
Hangt ook een beetje van je amp af. Als ik mijn 15 watt vol open zet ( en dat doe ik) en trap daarna mijn ts in, dan komt er redelijk wat ruis mee. Op mijn 100 watter, of 80 watter is dat niet zo.

Ik gebruik mijn gate alleen in de studio. Ik heb trouwens een mooer. Doet het erg goed, vind ik.

harrie-beton
23 april 2015, 15:03
Dit kastje ook gehad, ik deed mijn pedalen in de loop en de gitaar in input BEHAVLE GALM EN DELAY. De output ging naar galm en delay daarna de amp in.

Name van het ding is totaal verkeerd, het is een noise GATE. Zet je op verkeerde been als je het niet kent.

Brum
28 april 2015, 10:42
Niet om nou heel negatief te doen over het kastje, maar als er alleen gate op had gestaan had ik het ook gelooft. Het kapt iets meer af dan alleen noise, tenzij ze bij Boss uitstervende noten ook als noise zien.