PDA

View Full Version : Vervelende piep: shielding / alternatieven?



iWishmaster
21 april 2015, 10:31
Sinds een paar weken komt er een vervelende hoge pieptoon uit mijn versterker. Het is geen rondzingen, de pieptoon is constant en hoger dan het geluid dat normaal uit een gitaar zou komen. Met bepaalde gitaren / pickup schakelingen meer/minder, maar nooit helemaal weg. Komt volgens mij ongeveer overeen met dat er een nieuwe power amp in het hok staat voor de PA (maar dat ga ik vanavond even testen voor de zekerheid). Met de volumeknop van de gitaar dicht is de piep helemaal weg, met overdrives aan wordt het ook harder. Ofwel, lijkt me duidelijk storing opgepikt door de elementen / bedrading van de gitaar. Andere gitaarkabels heb ik al geprobeerd, ook het pedalenbord helemaal uit de keten laten.

Nu is het natuurlijk makkelijk om te zeggen dat het aan de power amp ligt en daarmee klaar, maar dat neemt niet weg dat het gewoon een enorm irritante piep is. Nu kan ik een poging wagen mijn gitaren te gaan shielden, maar zijn er nog andere oplossingen? Of de power amp shielden :dontgeti:.

Plant
21 april 2015, 11:29
Als je denkt dat de pups het oppikken kun je precies lokaliseren waar het vandaan komt. Als b.v. een schakelende voeding staat te stralen moet de piep harder worden naarmate je dichterbij komt. Check op die manier eerst maar eens of het echt uit die power amp komt.

Het beste is natuurlijk de bron aan te pakken, want mogelijk hebben meer instumenten er last van.

HaroldA
21 april 2015, 11:31
Zou het uit je adapter voor je pedalen kunnen komen? Check het ook even gitaar direct in amp ...

Plant
21 april 2015, 12:01
Zou het uit je adapter voor je pedalen kunnen komen? Check het ook even gitaar direct in amp ...

Heeft ie kennelijk al gedaan ;)


Andere gitaarkabels heb ik al geprobeerd, ook het pedalenbord helemaal uit de keten laten.

Hoewel... was daarbij ook de spanning eraf om een stralende voeding / adapter uit te sluiten?

JGD
21 april 2015, 12:41
ik heb ook wel eens een vervelende piep, dan jeukt hij :seriousf:

(sorry, t was sterker dan ik...)

iWishmaster
21 april 2015, 13:33
Heeft ie kennelijk al gedaan ;)



Hoewel... was daarbij ook de spanning eraf om een stralende voeding / adapter uit te sluiten?

Yep :). Ik neem mijn pedalenbord niet altijd mee, dus speel regelmatig direct gitaar -> amp en dan hoor ik de piep ook. Thuis heb ik er geen last van, met en zonder pedalen niet. Het is een voodoo labs pedal power, die piept sowieso niet (mits niet defect enzo).

Ik kan nog wel even proberen te pinpointen waar de piep precies vandaan komt vanavond. De andere gitarist is er toevallig niet bij, dus zijn rig kan ik dan iig uitsluiten.

Dutch66
22 april 2015, 08:39
Om uit te sluiten dat het niet 'gewoon' een defect aan je versterker is, zou ik eerst alles uitzetten,
dus ook de stekkers van voedingen e.d. uit de contactdozen. Check dan uitsluitend met je gitaar en amp
of het dan weg is, en vervolgens een voor een weer aanzetten...

Bijl
30 april 2015, 15:47
Is het een buizenversterker? Zo ja, dan kan het een microphonische voorversterkerbuis zijn.

Heynis
5 mei 2015, 00:45
Een microfonische buis oscilleert vooral als er plotseling een trilling is, bijvoorbeeld als je een noot aanslaat. Meestal heeft een microfonische buis een specifieke resonantiefrequentie waarop het probleem zich het het meeste manifesteert. Het probleem klinkt niet als een microfonische buis.

Mijn gok zou een magnetisch strooiveld zijn. Dat het verdwijnt als de volumepot van de gitaar dichtgedraait wordt, is een duidelijke hint in die richting. Daarnaast treedt het probleem blijkbaar alleen op in de oefenruimte, en niet daar buiten.

Is de nieuwe PA versterker toevallig met geschakelde voeding en/of een klasse D eindtrap? Geschakelde voedingen willen nog wel eens binnen het hoorbare frequentiegebied schakelen, want bij lagere frequenties is het rendement hoger.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Dirk_Hendrik
5 mei 2015, 08:54
Zelfde als wat al gezegd is. Oorzaak zoeken, niet de symptomen bestrijden. Uitzoeken wat de piep uitstraalt dus (door dingen uit te schakelen (dus stroom er af, niet alleen de on/off switch). Niks shielden.

en vergeet ook dingen als tablets, telefoons en hipsterwatches niet.

iWishmaster
13 mei 2015, 09:46
Alles wat op stroom werkt uitgezet (overige versterkers, PA, TL-buizen etc.) en het geluid blijft. De oorzaak daarna snel gevonden: een 10-20 meter bij onze oefenruimte vandaan staat de regelkast voor de koelinstalatie van de opslagloods naast de oefenruimte. Gitaar daar naast houden en de versterker gaat volledig over zijn nek. De bassist heeft hetzelfde probleem, maar zijn bas (humbuckers) pakt wat minder van de storing op.

Niet op te lossen dus, mee leren leven of een andere oefenruimte zoeken. En voorlopig maar wat meer met humbuckers spelen en de pedalenplak uit de loop laten, scheelt net genoeg om het draaglijk te maken ...

no 1 hops
13 mei 2015, 10:05
Alles wat op stroom werkt uitgezet (overige versterkers, PA, TL-buizen etc.) en het geluid blijft. De oorzaak daarna snel gevonden: een 10-20 meter bij onze oefenruimte vandaan staat de regelkast voor de koelinstalatie van de opslagloods naast de oefenruimte. Gitaar daar naast houden en de versterker gaat volledig over zijn nek. De bassist heeft hetzelfde probleem, maar zijn bas (humbuckers) pakt wat minder van de storing op.

Niet op te lossen dus, mee leren leven of een andere oefenruimte zoeken. En voorlopig maar wat meer met humbuckers spelen en de pedalenplak uit de loop laten, scheelt net genoeg om het draaglijk te maken ...
in hoeverre helpt shielden met alufolie dan misschien wel?
ieder geval beter als koperfolie en naar mijn idee kan het altijd helpen bij al die elektro magnetische stormen die om ons heen woeden door al het draadloos gebeuren.
Maar als het een professionele oefenruimte is zou je ook de eigenaar kunnen vragen de regelkast te voorzien van afscherming.

JVGM-music
13 mei 2015, 10:15
Een van de bandjes voor welke ik de muziek uitgeef had het tot de finale van de grote prijs van Holland,eindronde Zuid-holland.
En juist die avond besloot de tweede gitarist (nu niet meer in de band natuurlijk) om zijn fonkelnieuwe distortion pedaal eens in te zetten. En dat pedaal heeft het hele optreden staan rondzingen als een gek. Het was geen fijn optreden en ze wonnen dan ook niet. Wat jammer was want de concurentie was nu ook niet zo bijster goed.Ze werden tweede..........
Dus een piep kan een optreden danig verknallen.

Heeft niks met het topic van doen, dat weet ik ook wel maar het schoot me zo even te binnen