PDA

View Full Version : Minder hoge brug voor een Gretsch achtige gitaar



Bernardduur
20 april 2015, 21:18
Zo, ik ben de gitaar van een vriend aan het servicen. Het is een soort van Gretsch met een dubieuze achtergrond.

Goed, hij kocht hem half af; de voorgaande eigenaar had hem maar deels afgemaakt waarbij er een goede brug mist en twee gaten aan de achterkant nog open zijn.

Er kwam een mooie brug bij, een roller brug van een goed merk (dat me nu even ontschiet) op een houten baseplate zodat je hem in hoogte kan verstellen......

--- maar de brug is in zijn totaal te hoog. -----

De brug zelf wil ik intact laten maar de houten baseplate aanpassen. Zijn er baseplates te koop die wat korter zijn? Degene hier is ongeveer 7mm hoog.... ik heb gemeten dat ik ongeveer 4 mm tekort kom.

Een andere optie is natuurlijk de baseplate afvijlen

RS-Rik
20 april 2015, 21:46
De baseplate (houten verhoging/ steun) helemaal weghalen en direct studs gebruiken zoals een een "gewone" TOM brug?

Is dat mogelijk of is het een volledige hollowbody? Verder zou je de baseplate kunnen afvijlen, tenzij er onderop gelijk metaal zit.



Plaats eens een paar fotos

Pepe
20 april 2015, 21:55
Het is zoeken geblazen, de snaar spacing moet ook nog kloppen en ook de stud spacing als je de roller wil blijven gebruiken.
Afvijlen kan maar is een geduldig werkje. Als er een bolling in het bovenblad zit doe je dat door schuurpapier op het bovenblad te leggen (korrel naar boven :) en de base van voor naar achter erover te bewegen.

Bernardduur
6 mei 2015, 20:51
Foto:

http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-XHAAZ4FR.jpg

Mr.Fingers
6 mei 2015, 20:56
Hij is lelijk!

Maareh, inderdaad, ik zou de houten brug wat afvijlen. Studs direct op het hout kan ook, als je brug zelf van een schroefdraad is voorzien om de hoogte te regelen.