PDA

View Full Version : Tip:bovenfreesjes



jan jansen
19 april 2015, 12:27
https://www.ecotools.nl/kantenfrees-19x10/

Een geweldige frees voor de neckpocket te frezen. Weliswaar is ie te breed voor de randen maar als je klaar bent met frezen zet je er even een smaller freesje in.
Ik heb er nu 2 neck pockets mee gefreesd en dit gaat als een speer. Veel waar voor het weinige geld....

RS-Rik
19 april 2015, 17:50
Zijn ze goed voor 't geld ja? Ik zit meer te kijken naar een "echt" goed bovenfreeskopieerbitje (4x woordwaarde) van 60 euro.

D3nnis
19 april 2015, 18:02
Geen geld, dat is zeker.
Maar kan RS-rik ook geen ongelijk geven, zeker niet voor neckpockets. Ik heb een kopieerbit van Stehle en een van guitarsupplies, zo'n gele. Die zijn goedkoper, maar dat merk je wel. Iets meer trilling, iets meer lawaai, iets minder glad freeswerk.

jan jansen
19 april 2015, 18:05
Zijn ze goed voor 't geld ja? Ik zit meer te kijken naar een "echt" goed bovenfreeskopieerbitje (4x woordwaarde) van 60 euro.

Met esdoorn heeft het totaal geen moeite, haarscherp en geen haperingen. Hele stevige lagers, maar das beter dan van die iele dingentjes.

D3nnis
19 april 2015, 19:13
Het proberen waard, zag dat ze ook langere versies hebben, voor niet veel meer.

Rizz
19 april 2015, 19:47
Het mooie van ecotools is dat je die freesjes 5x hebruikt en dan een nieuwe pakt.. Ik koop er al m'n boortjes, kosten een habbekrats, maar koop er wel 10 tegelijk.. Bot? Weg en een nieuwe.. :ok:

Thiez
19 april 2015, 20:21
Same here, voor dingen die ik weinig gebruik pak ik daar mijn freesjes. Ik heb er diverse radiusfreesjes vandaan, die dingen worden ook niet zo zwaar belast.
Maar het kan ook afwijken!! ik heb 1 keer een radiusfreesje gehad met lager die niet goed uitgelijnd worden. Die trok helaas aan de zijkant ook een streep in je hout...

Dus voor belangrijke dingen, en freesjes die ik vaak gebruik (gewoon de recht kopieerfreesjes) pak ik liever degelijk materiaal.

RS-Rik
20 april 2015, 01:19
Mijn neckpocket truuk ( die ik wel twee hele keren heb gedaan) is de mal omlijsten met een laagje schilderstape. Zo frees je m net iets nauwer.

Tabula Rasa
20 april 2015, 03:44
Tape truc doe ik ook altijd. Werkt perfect. Of een paar slagen tape om het latertje heen. Werkt iets minder in de neckpocket, maar weer beter in rare krappe vormen.

Napoje
6 augustus 2015, 23:24
Zo'n cotool freesje heeft mijn een week terug mijn body vernaggeld want het schroefje van de lager zat niet vast en die schoof boven mijn sjabloon. Bedankt ecotools. Dag swampash bodyblank van 80 euro...

Thiez
7 augustus 2015, 08:01
Zo'n cotool freesje heeft mijn een week terug mijn body vernaggeld want het schroefje van de lager zat niet vast en die schoof boven mijn sjabloon. Bedankt ecotools. Dag swampash bodyblank van 80 euro...

Dat kan bij een ander freesje van een andere leverancier net zo goed gebeuren, dus dat kun je ecotools niet aanrekenen. Wat uiteraard niet wil zeggen dat het niet verdomde zonde en vervelend is.

Napoje
9 augustus 2015, 00:41
Nou, ik denk dat de lager van een splinternieuw freesje dus vast hoort te zitten maar ik moet dat ook gaan nakijken in het vervolg. Freesjes zijn niet slecht maar de man die ze in elkaar zet kan ik niet de rekening sturen helaas.

Cocobolo
9 augustus 2015, 19:01
Zo'n cotool freesje heeft mijn een week terug mijn body vernaggeld want het schroefje van de lager zat niet vast en die schoof boven mijn sjabloon. Bedankt ecotools. Dag swampash bodyblank van 80 euro...

...Ik heb ook geconstateerd bij zo'n freesje dat de lager helemaal niet aangedraaid was! Dus dit is blijkbaar niet ongebruikelijk bij deze freesjes :-( Ik heb er uberhaupt nog niets mee gefreesd dus kan de kwaliteit nog niet goed beoordelen maar een flinke waarschuwing is dus op z'n plaats m.b.t. het eerst grondig vastdraaien van die dingen.

FTI
22 augustus 2015, 14:31
Ik heb m'n swamp ash body en esdoorn nek met ecotools uitgefreest. Allemaal goed verlopen.