PDA

View Full Version : Vraag aan de Fender Blues Junior bezitters



JGD
18 april 2015, 20:42
Goedenavond allemaal,

Ik zoek een kleinere versterker voor thuis.
Hij moet dus op woonkamer volume goed kunnen klinken.
Mijn huidige Peavey Delta Blues is top, maar de magie gaat toch pas plaats vinden vanaf volumes die te hard zijn voor als ik s avonds om half 10 nog lekker effe een poosje wil spelen zonder buren-zorgen.
(denk: gemiddeld rijtjeshuis)


Wat ik er graag mee wil kunnen is:
-ongeveer zo'n SRV-achtig Texas blues geluid
-ongeveer zo'n reverb-rijk 60's surf geluid
-ongeveer zo'n Shadows geluid
-ongeveer zo'n twangy chicken picking geluid

Kortom, in de buurt komen van enkele van de klassieke Fender geluiden.
Ik begrijp uiteraard dat je al die geluiden niet effe allemaal in 1 kleine doos stopt en tevens ik snap dat een 15 watt versterker niet effe SRV's muur van geluid simuleert etc.
Ik snap de reële kaders zeg maar :)

Ik denk richting een Blues Junior.
Dat klinkt als een erg leuke versterker waar ik verrassend veel soorten klassieke Fender geluiden
mee krijg.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen!

hs0504
18 april 2015, 21:00
Ik heb er jarenlang een gehad. Makkelijk versterkertje, lekker licht, klein en simpel. Ik heb er dus alles aan gedaan om mezelf te overtuigen dat het ook qua geluid in orde was. Niet gelukt, van alles geprobeerd. Andere speaker, buizen, maar hij bleef 'dozig' klinken. Vooral op huiskamer niveau (op vol volume - hard! - viel het nog wel mee). Reverb ook erg matig vond ik.

JGD
18 april 2015, 21:04
en heb je bijvoorbeeld nog een goeie tip voor een andere versterker?
Ik speel al 25 jaar gitaar, maar het hele Fender/cleanere/ouderwetsere/buizen gebeuren is best wel nieuw voor me.

Om de vraag meteen voor te zijn ("Maar waar heb je de afgelopen 25 jaar dan in godsnaam....."):
Randall transistor amps, dikke vette 4 x 12 cabs, hete humbuckers, metal, hakken en zagen.

jutter
18 april 2015, 21:10
en heb je bijvoorbeeld nog een goeie tip voor een andere versterker?
Ik speel al 25 jaar gitaar, maar het hele Fender/cleanere/ouderwetsere/buizen gebeuren is best wel nieuw voor me.

Sinds 5-6 weken heb ik de Yamaha THR10C. Daar zitten de Fender Deluxe en de Blues Junior in. Die simulatie doet ie verrekte goed! ( ik heb beide gehad) Echte buizenfeel en buizensound. Na 40 jaar op buizenamps te spelen ben ik nu overtuigd en om!

hs0504
18 april 2015, 21:26
Ik gebruik thuis nu een fender mustang 3. Klinkt verbazingwekkend goed op huiskamer niveau. Alle klassieke fender sounds aanwezig plus nog een groot aantal bruikbare effecten. Eindeloze mogelijkheden dus (die ik niet gebruik, gebruik maar 2 presets).
Buizenfeel? Jazeker!

JGD
18 april 2015, 21:29
Sinds 5-6 weken heb ik de Yamaha THR10C. Daar zitten de Fender Deluxe en de Blues Junior in. Die simulatie doet ie verrekte goed! ( ik heb beide gehad) Echte buizenfeel en buizensound. Na 40 jaar op buizenamps te spelen ben ik nu overtuigd en om!

heb net een reclame filmpje zitten kijken hierover.
Klonk allemaal iets TE goed bijna....
Als in: yeah right....?

JGD
18 april 2015, 21:34
ok, en de mustang is dus ook een modelling amp.
Ik moet eerlijk toegeven dat ik bij modelling nog primair zoiets voel van: brrr, nep

Maar, misschien moest ik daar maar eens vanaf...

jutter
18 april 2015, 21:40
heb net een reclame filmpje zitten kijken hierover.
Klonk allemaal iets TE goed bijna....
Als in: yeah right....?

Kijk ook eens op forums, lees reviews,etc. Dit ding wordt regelrecht de hemel in geprezen en terecht vind ik! Als je meer richting clean en blues gaat zou ik de THR10C adviseren. De THR10 is meer richting rock maar uit de THR10C kun je ook hele fijne rockgeluiden halen. Ik heb hem op de gok gekocht bij Bax-shop. Die doen niet moeilijk als je hem niet lekker vind klinken en je hebt binnen 2 dagen je geld terug! Maar ik geloof niet dat je dat wilt...... ;-)

jutter
18 april 2015, 21:41
ok, en de mustang is dus ook een modelling amp.
Ik moet eerlijk toegeven dat ik bij modelling nog primair zoiets voel van: brrr, nep

Maar, misschien moest ik daar maar eens vanaf...


Ik herken dat! Ik wou er ook niet 'aan'.

JGD
18 april 2015, 21:44
Thanx mannen!
ik ga op beide tips idd verder googlen

AoDf
18 april 2015, 21:51
Ik heb zelf een Blues Junior gehad. Uit de eerste serie. Leuk ampje waar ik voor relatief weinig geld allerlei dingen aan gemod had (BillM mods). Ik had er daarnaast ook een andere speaker ingezet (Celestion G12h30), een beamblocker en een andere reverbtank. Toen klonk het best ok en een stuk minder dozig/dof als het origineel.

De Blues Junior heeft uiteindelijk veld moeten ruimen toen ik een Ceriatone Bluesmaster kocht, die het trouwens ook prima doet op slaapkamer niveau, ondanks 100 Watt enz.

Maar qua mobiliteit zijn het zeker leuke ampjes voor het geld. De latere series schijnen ook wat frisser te klinken (minder dof/doods) dan de eerste serie door standaard aanwezigheid van een presence knop/mod dacht ik. Een beamblocker zou ik sowieso wel aanraden voor de Blues Junior, dat klonk een stuk grootser.

telerocker
19 april 2015, 01:08
Ik heb een BJ III en sluit hem wel eens aan op een 2x12 cab. Dat klinkt een stuk minder dozig. Ik vind het een heerlijk ampje dat goed pedalen vreet. Door zijn kleine kast is hij inderdaad een beetje boxy, maar voor thuis lijkt me dat niet echt een issue.

Blokkie
19 april 2015, 09:18
Ik heb er een uit 2009. Texas red met celestion speaker. Hij klinkt prima en ik geloof dat je al jouw geluiden er wel uit kan halen. Ik heb er zelf een OCD en Guv'nor voor hangen. Gaat prima. Maar hij is 's avonds wel te hard. Dan pak ik mijn Yamaha thr10. Die is enorm goed op lage volumes.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

postbus31
19 april 2015, 11:03
Ik heb de BJ vooral ervaren als een one-trick-pony met veel mid en een matige reverb die, naar mijn mening, de klassieke Fender-sound mist. Op een beetje volume klonk het wel aardig, maar da's ook hier in een appartement een probleem :-(
Gebruik nu voor thuis een Cube met wat doosjes en dat bevalt prima ;-)

grayfink
19 april 2015, 11:29
Geen ervaring met de Blues Junior, maar ik stel me voor dat hij pas goed gaat klinken op een beetje volume, zoals de meeste buizenversterkers. Tijd niks gedaan, Mustang II aangeschaft om af en toe thuis te pielen, klonk prima.
Eind vorig jaar weer met een bandje begonnen. De Mustang II 40W verkocht en een Mustang III 100W aangeschaft omdat de II niet luid genoeg was voor bandvolume. Viel niet mee op volume, mist toch wat dynamiek. Paar opnames gemaakt die ronduit kut klonken, te weinig laag vooral op de opname. Gelijk een buizenampje gekocht toen.
Maar voor thuis perfect dingetje, tuner, veel sounds. Aansluiten op PC om sounds te bewerken gaat simpel, presets met bekende sounds downloaden, heel erg leuk spul.
Dit is de Mustang: https://www.youtube.com/watch?v=pjNkc2kmEZQ
Don't shoot me, derde keer dat ik het speelde, ben sowieso een prutser. :D

arjanb01
19 april 2015, 11:38
Los van je spel, want dat is best aardig, klinkt de amp als een stelletje bromvliegen in een puntzak😉
Verstandig dat je een buizenamp hebt gekocht voor de band, logisch...

orangerocker
19 april 2015, 12:20
Ik zocht ongeveer hetzelfde als jij (Fender-clean, spring reverb, laag wattage) en heb onlangs een Fender Princeton Reverb Reissue gekocht. Dit is mijns inziens de beste amp hiervoor! Ook vergeleken met de blues junior maar deze klinkt toch echt een stuk voller, meer '3d', heeft betere reverb (en een geweldige tremolo) en klinkt een stuk volwassener dan die blues junior. Zeker het uitproberen waard, je kan ook kijken bij de onlangs uitgebrachte 68 custom princeton reverb maar die vond ikzelf te donker klinken.

Hier een goede demo op laag volume:

https://www.youtube.com/watch?v=z5wrsdOGrIo

En ook SRV gaat zonder moeite:

https://www.youtube.com/watch?v=BEnfqPNO9vk

postbus31
19 april 2015, 12:51
Zo'n Princeton is idd een ander verhaal, en ook een andere prijsklasse.

orangerocker
19 april 2015, 12:51
Maximaal 2 video's per bericht dus ook nog deze:

https://www.youtube.com/watch?v=8Vg7Q2SuvsM


Zo'n Princeton is idd een ander verhaal, en ook een andere prijsklasse.
Tweedehands heb ik de mijne voor 800 kunnen vinden (in vergelijking met Blues juniors die voor rond de 500 euro op marktplaats staan), het is inderdaad even langer sparen maar de moeite zeker waard!

jutter
19 april 2015, 12:58
Maximaal 2 video's per bericht dus ook nog deze:

https://www.youtube.com/watch?v=8Vg7Q2SuvsM


Tweedehands heb ik de mijne voor 800 kunnen vinden (in vergelijking met Blues juniors die voor rond de 500 euro op marktplaats staan), het is inderdaad even langer sparen maar de moeite zeker waard!

Waar gaat die krulsnoer naartoe?

JGD
19 april 2015, 13:00
die Princeton is inderdaad even omschakelen qua gepland budget, maar klinkt inderdaad wel echt geweldig.
Ik begin te denken dat dat wel eens zou kunnen zijn wat ik zoek.
Thanx (iedereen uiteraard, voor alle tips)

postbus31
19 april 2015, 13:02
Tweedehands heb ik de mijne voor 800 kunnen vinden (in vergelijking met Blues juniors die voor rond de 500 euro op marktplaats staan), het is inderdaad even langer sparen maar de moeite zeker waard!

De TS zoekt een ampje voor thuis, spelen op laag volume. Een Princeton is dan wellicht een beeeeetje overkill. Ben überhaupt van mening dat een buizen-amp voor thuis al snel teveel van het goede is. (Ja, zelfs een blackstar o.i.d.)

ateng
19 april 2015, 13:18
Geen ervaring met de Blues Junior, maar ik stel me voor dat hij pas goed gaat klinken op een beetje volume, zoals de meeste buizenversterkers. Tijd niks gedaan, Mustang II aangeschaft om af en toe thuis te pielen, klonk prima.
Eind vorig jaar weer met een bandje begonnen. De Mustang II 40W verkocht en een Mustang III 100W aangeschaft omdat de II niet luid genoeg was voor bandvolume. Viel niet mee op volume, mist toch wat dynamiek. Paar opnames gemaakt die ronduit kut klonken, te weinig laag vooral op de opname. Gelijk een buizenampje gekocht toen.
Maar voor thuis perfect dingetje, tuner, veel sounds. Aansluiten op PC om sounds te bewerken gaat simpel, presets met bekende sounds downloaden, heel erg leuk spul.
Dit is de Mustang: https://www.youtube.com/watch?v=pjNkc2kmEZQ
Don't shoot me, derde keer dat ik het speelde, ben sowieso een prutser. :D

Als je de microfoon in het midden voor de speaker plaats, on axis, dan snap ik waarom het zo klinkt ;)

grayfink
19 april 2015, 20:51
Nou ja, daar heb ik dus geen verstand van. Maar hij moet dus schuin? Niet op het midden?

arjanb01
19 april 2015, 21:10
Als je een mic voor een amp plaatst, moet je hem altijd uit de conus plaatsen dus aan de rand van de speaker. Krijg je een warmer en ronder geluid door en is ook grappiger voor de geluidsman achter de desk.

ateng
21 april 2015, 15:04
Nou ja, daar heb ik dus geen verstand van. Maar hij moet dus schuin? Niet op het midden?

Ga maar eens recht voor de speaker zitten op oor hoogte natuurlijk... dat is erg schel. Ga je wat meer opzij zitten en het geluid is wat aangenamer.

FruscianteFan
21 april 2015, 15:30
Ik ben heel erg blij met mijn Blues Junior, máár:

1. een BJr klinkt als een BJr. Niet als een andere Fender, geen Twin, geen Blues Deluxe, maar als een Blues Junior. Voor mij is dat uiteindelijk ook de sound die ik min of meer zoek, het geeft me namelijk heel erg een eigen plek in een bandmix die redelijk druk is.

2.
- de reverb is kut, die heb ik eruit gesloopt. Daarnaast heb ik:

- de eerste maanden moeten spelen op één brandende eindbuis.

- na een tijdje toch maar de buisvoeten van de eindbuizen vervangen door keramische exemplaren (nb: BJr III heeft dit al voor alle
buizen)

- de weerstand van de niet-regelbare bias vervangen voor een coolere bias (heb nog een pakketje liggen voor instelbare, maar dat hoeft vooralsnog niet zo nodig)

- een buis met minder gain in V1. Volgens mij een 12AY7 ipv 12AX7. Nu overstuurt hij met de Gretsch pas rond 4,5 een beetje, anders was dat rond 1,5 - 2 al. Op laag volume is dat vooral ook erg belangrijk: hoe minder bereik je preamp, hoe beter je hem kunt inregelen en dat heb je nodig om hem (ook clean!) een beetje body te geven

- Deels Billm mods uitgevoerd: andere condensator (of was het weerstand) op de mid-pot gezet. Output Trafo vervangen. Maakt hem een stuk minder iel, steviger, cleaner. Kan zijn dat ik nog 1 of 2 mods heb toegepast, weet zo niet meer uit mijn hoofd.

- op aanraden van Bernarduur heb ik de bright cap eruit gehaald. Daardoor klinkt hij een stuk donkerder, een stuk volwassener op laag volume.

- input jack vervangen. Origineel is krakkemikkig plastic dat direct op de printplaat zit. Geen goed idee.

Ik heb er verschillende speakers in gehad, uiteindelijk na al die mods vind ik juist de originele speaker het mooiste klinken.

Let wel: na al deze mods ben ik echt enorm blij met deze amp. Hij is compact, klein maar fijn, gaat hard zat (zachte drummer), ik pak eigenlijk nooit meer een backline amp, of überhaupt een andere amp. Maar stock was het een onbetrouwbaar onding dat ook nog eens niet supergoed klonk. Voor écht lage volumes denk ik dat er betere opties zijn, ook al komt deze niet per se pas op hoger volume tot leven. Maar daar heb ik wel de nodige mods voor moeten toepassen.

orangerocker
21 april 2015, 16:40
Waar gaat die krulsnoer naartoe?

Naar z'n koptelefoon ;)

telerocker
21 april 2015, 21:19
Ik ben heel erg blij met mijn Blues Junior, máár:

1. een BJr klinkt als een BJr. Niet als een andere Fender, geen Twin, geen Blues Deluxe, maar als een Blues Junior. Voor mij is dat uiteindelijk ook de sound die ik min of meer zoek, het geeft me namelijk heel erg een eigen plek in een bandmix die redelijk druk is.

2.
- de reverb is kut, die heb ik eruit gesloopt. Daarnaast heb ik:

- de eerste maanden moeten spelen op één brandende eindbuis.

- na een tijdje toch maar de buisvoeten van de eindbuizen vervangen door keramische exemplaren (nb: BJr III heeft dit al voor alle
buizen)

- de weerstand van de niet-regelbare bias vervangen voor een coolere bias (heb nog een pakketje liggen voor instelbare, maar dat hoeft vooralsnog niet zo nodig)

- een buis met minder gain in V1. Volgens mij een 12AY7 ipv 12AX7. Nu overstuurt hij met de Gretsch pas rond 4,5 een beetje, anders was dat rond 1,5 - 2 al. Op laag volume is dat vooral ook erg belangrijk: hoe minder bereik je preamp, hoe beter je hem kunt inregelen en dat heb je nodig om hem (ook clean!) een beetje body te geven

- Deels Billm mods uitgevoerd: andere condensator (of was het weerstand) op de mid-pot gezet. Output Trafo vervangen. Maakt hem een stuk minder iel, steviger, cleaner. Kan zijn dat ik nog 1 of 2 mods heb toegepast, weet zo niet meer uit mijn hoofd.

- op aanraden van Bernarduur heb ik de bright cap eruit gehaald. Daardoor klinkt hij een stuk donkerder, een stuk volwassener op laag volume.

- input jack vervangen. Origineel is krakkemikkig plastic dat direct op de printplaat zit. Geen goed idee.

Ik heb er verschillende speakers in gehad, uiteindelijk na al die mods vind ik juist de originele speaker het mooiste klinken.

Let wel: na al deze mods ben ik echt enorm blij met deze amp. Hij is compact, klein maar fijn, gaat hard zat (zachte drummer), ik pak eigenlijk nooit meer een backline amp, of überhaupt een andere amp. Maar stock was het een onbetrouwbaar onding dat ook nog eens niet supergoed klonk. Voor écht lage volumes denk ik dat er betere opties zijn, ook al komt deze niet per se pas op hoger volume tot leven. Maar daar heb ik wel de nodige mods voor moeten toepassen.

Wat heb je al met al aan modificaties gespendeerd?

FruscianteFan
21 april 2015, 21:27
Goeie vraag.

Volgens mij was het pakketje van Billm bij elkaar iets van 80 euro. Weerstandje kost geen drol (minder dan een euro), buisvoetjes misschien 1,50 per stuk. Buisje 15 euro? Inmiddels natuurlijk wel meer dan één buisje vervangen, maar alleen die in V1 is significant anders.

Paar keer laten repareren dus daar zit ook wel geld in. Heb er een Jensen C12K in gehad maar die heb ik ook weer verkocht.

Schat dat ik er tussen de 150 en 250 in heb gestopt aan mods, reparaties en buizen. Als je die shit uitvoert op een nieuwe, zul je zo'n 100 euro kwijt zijn als je zelf een soldeerbout hebt. (NB: ik heb zelf gesoldeerd met een cheape 15-watter, raad ik af)

edit: Billm-pakketje kostte 100 euro inclusief verzending (OT, Cream board mods, switchcraft input en high voltage preamp, waarvan ik niet weet of ik die heb geïnstalleerd)

telerocker
21 april 2015, 21:34
Goeie vraag.

Volgens mij was het pakketje van Billm bij elkaar iets van 80 euro. Weerstandje kost geen drol (minder dan een euro), buisvoetjes misschien 1,50 per stuk. Buisje 15 euro? Inmiddels natuurlijk wel meer dan één buisje vervangen, maar alleen die in V1 is significant anders.

Paar keer laten repareren dus daar zit ook wel geld in. Heb er een Jensen C12K in gehad maar die heb ik ook weer verkocht.

Schat dat ik er tussen de 150 en 250 in heb gestopt aan mods, reparaties en buizen. Als je die shit uitvoert op een nieuwe, zul je zo'n 100 euro kwijt zijn als je zelf een soldeerbout hebt. (NB: ik heb zelf gesoldeerd met een cheape 15-watter, raad ik af)

edit: Billm-pakketje kostte 100 euro inclusief verzending (OT, Cream board mods, switchcraft input en high voltage preamp, waarvan ik niet weet of ik die heb geïnstalleerd)

Ik heb een BJ III en denk er aan de brightcap uit te laten halen, de V1-buis te laten vervangen en eventueel een andere speaker te monteren. Ik ben zelf niet zo'n knutselaar, dus ik zal hem naar een ampgoeroe moeten brengen en of het dan in de papieren gaat lopen weet ik niet.

FruscianteFan
21 april 2015, 21:45
Brightcap was heel erg makkelijk: is een kwestie van een weerstandje eruit halen. Je zou hem zelfs aan beide kanten kunnen doorknippen, je moet alleen ff zeker weten welke. (Wel belangrijk: Billm demonstreert dit heel duidelijk. Als je zelf aan de slag gaat, zorg ervoor dat de buizen warm zijn en zet hem dan uit. Op die manier staat er binnen een minuutje geen spanning meer op de amp. Voor de zekerheid ook ff stekker eruit)

V1 buis vervangen kun je zo doen. Makkelijker dan een snaar vervangen... beetje alsof je een gloei- of spaarlamp vervangt, alleen zonder het draaien. Écht, doe dat lekker zelf.

Andere speaker kan veel uitmaken, zoals altijd. Ik vond het na al die mods juist niet meer nodig, vond hem ineens heel mooi klinken met originele speaker. Het is wel een relatief makkelijke ingreep (4 moertjes en een kabeltje), maar ook een relatief dure.

Let wel op: je amp gaat significant donkerder klinken met de brightcap eruit. Voorheen draaide ik de treble half dicht, of verder. Nu staat die standaard helemaal open. Zo klinkt het voor mij perfect, maar kan me voorstellen dat het too much is op lage volumes. Als je dan ook nog een minder dunne speaker erin zet...

telerocker
21 april 2015, 21:50
Brightcap was heel erg makkelijk: is een kwestie van een weerstandje eruit halen. Je zou hem zelfs aan beide kanten kunnen doorknippen, je moet alleen ff zeker weten welke. (Wel belangrijk: Billm demonstreert dit heel duidelijk. Als je zelf aan de slag gaat, zorg ervoor dat de buizen warm zijn en zet hem dan uit. Op die manier staat er binnen een minuutje geen spanning meer op de amp. Voor de zekerheid ook ff stekker eruit)

V1 buis vervangen kun je zo doen. Makkelijker dan een snaar vervangen... beetje alsof je een gloei- of spaarlamp vervangt, alleen zonder het draaien. Écht, doe dat lekker zelf.

Andere speaker kan veel uitmaken, zoals altijd. Ik vond het na al die mods juist niet meer nodig, vond hem ineens heel mooi klinken met originele speaker. Het is wel een relatief makkelijke ingreep (4 moertjes en een kabeltje), maar ook een relatief dure.

Let wel op: je amp gaat significant donkerder klinken met de brightcap eruit. Voorheen draaide ik de treble half dicht, of verder. Nu staat die standaard helemaal open. Zo klinkt het voor mij perfect, maar kan me voorstellen dat het too much is op lage volumes. Als je dan ook nog een minder dunne speaker erin zet...

Muchos Gracias!

FruscianteFan
22 april 2015, 13:29
graag gedaan ;)

@ topicstarter: nav je andere topic eens The Shadows opgezet. Die reverb haal je never nooitniet uit een Blues Junior zonder pedalen.

telerocker
22 april 2015, 16:32
Nope, dat gaat niet met een BJ lukken. Een Twin of een Super Reverb komt al meer in de buurt.

Hotpepper01
22 april 2015, 22:15
In de band gebruik ik een Blues Deville 410, en thuis een FBJ met een Boss Bluesdriver. De Bluesdriver is om veel gain op echt laag volume te krijgen. Dat ging trouwens ook prima met een Line6 POD en een koptelefoon...maar ik hou niet zo van continu een koptelefoon op mn knar. Met de FBJ heb ik in het begin behoorlijk wat buisprobleempjes gehad. De set die er nu in zit. voldoet al een paar jaar prima.
Ik ben tevreden met beide Fenders...

FruscianteFan
22 april 2015, 22:19
welke buizen heb je er nu in?

Ik bedacht door dit topic dat ik de 12ay7 al best een tijd erin heb zitten... het valt me ook op dat hij nu al bij 4,5 op begint te breken, maar dat kan liggen aan dat ik de filtertrons helemaal omhoog heb gezet op de Gretsch?

Hotpepper01
23 april 2015, 10:33
In de blues junior zitten JJ tubes, 3 stuks JJ ECC803S matched set in de V posities en 2 maal EL84 in de eindtrap. Naar wat ik begrijp kun je niet elke willekeurige buis op de V1 positie zetten. Maar, ik ben geen versterker/buizen guru...

FruscianteFan
23 april 2015, 10:41
In de blues junior zitten JJ tubes, 3 stuks JJ ECC803S matched set in de V posities en 2 maal EL84 in de eindtrap. Naar wat ik begrijp kun je niet elke willekeurige buis op de V1 positie zetten. Maar, ik ben geen versterker/buizen guru...

niet elke willekeurige, nee:
http://billmaudio.com/wp/?page_id=131

Ik heb er dus eentje met minder gain. Dat betekent dat hij met volume op 12 minder overstuurt (vergelijkbaar met ongeveer volume 7 of 8 bij een 12ax7). Omdat hij dan minder bereik in gain verdeelt over hetzelfde bereik op de knop, kun je de gain nauwkeuriger erin draaien.