PDA

View Full Version : Lijmen klassieke gitaar



T.S
18 april 2015, 11:59
Eindelijk,

Ik ben nu ongeveer toe aan het lijmen van mijn klassieke gitaar, maar over het lijmen weet ik eigenlijk totaal nog niks.
Dus weet er iemand interessante dingen die ik moet weten voordat ik begin te lijmen?
(bv. volgorde van lijmen en opspannen, ...)

Thomas

Enra
18 april 2015, 14:21
Dat is een beetje lastig aan te geven zonder je planning te weten.

Zorg dat de te verlijmen vlakken schoon zijn en recent geschuurd. Lijm trekt dieper in open(geschuurd) hout dan in hout waarvan de oppervlakte cellen geschrompeld zijn. Lijm krijgt daardoor een aanzienlijk betere hechting.

Groet,
Arne

barno
18 april 2015, 15:52
ja best even vertellen wat je gaat lijmen. bracings, neckjoint, top, back, enz... in principe best hide glue (dierenhuiden). Titebond kan ook nog. witte houtlijm is voor een acoustische gitaar eigenlijk af te raden wegens elasticiteit.

T.S
18 april 2015, 15:56
Wel ik heb momenteel gewoon al mijn onderdelen apart ( dus: bovenblad met bebalking, achterkant met balken en zijkanten en hals).
Maar ik heb gewoon echt geen idee hoe ik het geheel nu verder moet lijmen

barno
18 april 2015, 16:10
er bestaan veel methodes van klemmen, afhankelijk van welke model en welke mallen je gebruikt. ik zou me wat inlezen/kijken op youtube. want met deze summiere informatie valt daar niet veel over te zeggen

Enra
18 april 2015, 17:40
ja best even vertellen wat je gaat lijmen. bracings, neckjoint, top, back, enz... in principe best hide glue (dierenhuiden). Titebond kan ook nog. witte houtlijm is voor een acoustische gitaar eigenlijk af te raden wegens elasticiteit.

Titebond is goed aan te komen in Nederland. Huidenlijm vraagt wat extra geduld en expertise, soms ook extra gereedschap. En witte houtlijm wordt door velen afgeraden. Maar als je niets anders hebt kun je daar echt een prima gitaar mee verlijmen. Ik zelf, maar ook klanten hebben het gebruikt, en met prima resultaten. Maar het blijft een feit dat Titebond de voorkeur heeft.