PDA

View Full Version : Wat is functie van bepaalde cap bij PI in Blues Deluxe?



Little Jay
17 april 2015, 15:08
Ik vraag me af wat de functie is van een capje vlak voor de PI in het circuit van de Fender Blues Deluxe (oorspronkelijke versie, niet de reissue). Betreft C52 van 47pF:
http://i272.photobucket.com/albums/jj164/jazzper31/Blues_Deluxe_schematic_v1996_MODS.png (http://s272.photobucket.com/user/jazzper31/media/Blues_Deluxe_schematic_v1996_MODS.png.html)

Deze cap zit niet in de klassieke long tail PI van de BF/SF ontwerpen en ook de eerste versies van de Blues Deluxe hadden 'm niet. Ik heb 'm losgesoldeerd en vind 't beter klinken: veerkrachtiger, meer punch qua klank meer als een klassieke Fender-amp. Maar dan vraag ik me toch af waarom Fender op enig moment dit capje in het circuit heeft opgenomen. Met mijn beperkte kennis zeg ik: er vloeit door de cap signaal naar de aarde en de waarde van de cap bepaalt welke frequenties. Maar welke frequenties en waarom wil je bepaalde frequenties uit het signaal filteren vlak voor de PI en bij maar één zijde van de PI?

Wie helpt me op weg?


(in het schema staan trouwens mijn overige mods die ik in de amp heb gedaan)

Little Jay
17 april 2015, 15:29
hmm.... Photobucket verlaagt de resolutie zie ik :(

Voor de volledige resolutie moet je 'm downloaden, sorry!

tommus42
17 april 2015, 15:50
Een hoog-af condensatortje, merkwaardige plaats idd. 47p is klein, zal alleen wat hoge shizzle wegfilteren lijkt me de bedoeling.

Little Jay
17 april 2015, 16:14
Hoog af, ok thanks!
Om oscillatie tegen te gaan?

Maar als het alleen hele hoge frequenties afvloeit zou je dat (bijna) niet horen lijkt me. Volgens mij klinkt de BDLX echt beter zonder dat capje, maar misschien is het psychisch omdat ik dat ook verwachtte.....

Plant
17 april 2015, 16:31
De filterfrequentie hangt af van of je iets aangesloten hebt op de power amp in bus.

Heb je dat, dan wordt de filtering eigenlijk alleen bepaald door R29 (220kΩ) en is het theoretisch vanaf ongeveer 15kHz. Misschien door ook nog wat parasitaire capaciteit iets lager.

Heb je niks aangesloten en zit de poweramp intern aan de preamp, dan gaan ook nog wat weerstanden rond de master regelaar en de regelaar zelf meespelen en zal de frequente afhankelijk van stand de masterregelaar flink lager kunnen zijn.

Ik denk niet dat het bewust als filter voor het audio is bedoeld, gezien de plaats denk ik dat het bedoeld is om detectie (radio ontvangst) te voorkomen.

Little Jay
17 april 2015, 17:03
Thanx Plant!

Ok, dus als ik radio Moskou hoor plaats ik het capje terug, maar voorlopig laat ik het weg, want ik vind 't echt beter klinken.

Plant
17 april 2015, 17:19
Als je radio ontvangst krijgt, zou ik eerder denken aan een stopweerstandje van 1kΩ in serie voor pen 2 van de buis i.p.v. een capje naar ground. Dat weerstandje zorgt met de parasitaire capaciteit van de buis zelf wel voor een mooi RF filtertje. Plaats dat weerstandje dan wel zo dicht mogelijk bij de buis.

Little Jay
18 april 2015, 07:55
Geen radio hoor, denk dat het wel goed gaat zonder de cap.

Plant
18 april 2015, 11:11
Beter :) Misschien is het buisafhankelijk?

Mocht je toch ooit problemen ondervinden in die richting, dan zou ik de genoemde stopweerstand methode gebruiken. Je beïnvloedt het audio niet, want je voegt geen extra capaciteit toe, maar je filtert wel RF weg.

Ik heb hier een platenspeler voorversterker gehad die 's avonds Radio Moskou ontving, die kreeg ik met een 1kΩ weerstandje in serie zo dicht mogelijk op de ingangstrap stil.

Little Jay
18 april 2015, 22:02
Beter :) Misschien is het buisafhankelijk?

Mocht je toch ooit problemen ondervinden in die richting, dan zou ik de genoemde stopweerstand methode gebruiken. Je beïnvloedt het audio niet, want je voegt geen extra capaciteit toe, maar je filtert wel RF weg.

Ik heb hier een platenspeler voorversterker gehad die 's avonds Radio Moskou ontving, die kreeg ik met een 1kΩ weerstandje in serie zo dicht mogelijk op de ingangstrap stil.

Thanks! Mocht ik radio-ontvangst krijgen zal ik dat zeker doen!