PDA

View Full Version : Advies gevraagd bij afstelling gitaar.



Methoxy7
16 april 2015, 13:37
Hoi, ik heb mij de laatste tijd zowat bezig gehouden met het fatsoenlijk leren afstellen van mijn electrische gitaren, moet zeggen dat het mij redelijk goed lukt allemaal. Ik heb het allemaal geleerd via deze site: http://www.gitaarreparatie.be/check-je-gitaar.html. Ik heb mij ook ongeveer aan de standaard waarden gehouden die hier worden vermeld:

Halskromming: capo 1ste fret, vinger op laatste fret, tussen 0,2 en 0,3 mm afstand op 7de fret.
Snaarhoogte: +- 2 mm afstand tussen fret en lage E, +- 1,6 mm tussen fret en hoge e.

Nu ben ik onlangs van snaardikte veranderd, nl van 10-46 naar 11-48. Niet zo drastisch, maar ik heb mijn gitaar toch nog een afstelbeurtje gegeven, zodat ik terug aan deze zelfde waarden kwam. Het valt mij op dat ik onversterkt een pak meer fretbuzz heb dan ervoor. Vooral bij barré's, powerchords, bij open akkoorden vooral de g-snaar. Nu, het is enkel onversterkt. Eenmaal ingeplugd hoor je er eigenlijk quasi niets van.

Is dit normaal? Dacht sowieso dat de fretbuzz zou verminderen bij dikkere snaren.
Wat is eigenlijk de beste manier om je electrische gitaar af te stellen, versterkt of onversterkt?
De fretbuzz stoort niet echt bij hoog volume of met koptelefoon, maar als je op lager volume zit te tokkelen, dan begin je je er toch wat aan te ergeren ...

Thanks!

PS: Het gaat hier trouwens om een Les Paul.

barno
16 april 2015, 13:43
die standaardwaarden zijn een richtlijn maar geen wet. als je dan fretbuzz hebt, moet je je afstelling nog wat finetunen. truss rod nog een fractie bijstellen, of je actie wat verhogen. een beetje acoustische fretbuzz is zeker geen ramp maar optimaal is het niet. bij hele lage afstelling is het bijna niet vermijden, al hangt het ook wat aan de speelstijl.

munkie
16 april 2015, 14:51
De snaar hoort iets aan te lopen na hard aanslaan. Daarna moet hij wel vrij kunnen vibreren. Axie iets hoger dus, of hals wat holler zetten.

muffstuff
16 april 2015, 15:56
Wat ik inmiddels heb gemerkt, de neck relief van 0,3 mm som net te weinig is, probeer hem iets meer te geven.

De actie van 2mm en 1,5mm is alleenmogelijk in een ideale situtaie, dus dan moeten je frets gevlakt zijn.

JGD
16 april 2015, 16:25
Wat ik inmiddels heb gemerkt, de neck relief van 0,3 mm som net te weinig is, probeer hem iets meer te geven.

een te rechte hals kan soms inderdaad vervelend klinken.
Dan trillen de snaren niet mooi genoeg door, met name als je de 1e twee fretten gebruikt

Methoxy7
16 april 2015, 17:05
Probleem is dat als ik mijn truss rod nog een kwart slagje verder draai, dat die dan los door gaat draaien.
Ofwel terug gaan naar Regular Slinky's, dan had ik bijna niks fretbuzz tijdens het spelen. Is ook niet zoveel verschil in sound.