PDA

View Full Version : Twee signalen naar 1 mono output.



SNiXMusic
14 april 2015, 19:46
Hallo!
kan iemand me helpen? In mijn akoestische gitaar zitten transducers en een sound hole pickup. Allebei met eigen pre amp. Alles in de gitaar. Nu wil ik beiden het liefst naar de output jack sturen. Maar hoe? Met aarde en alles. Kan dat wel? Of is een ab/y pedaal onvermijdelijk?

fredjuh
14 april 2015, 20:06
Als ik het goed begrijp wil je gewoon 1 output en als het ware kunnen mixen met de volumeknoppen? Dan kun je de outputs via weerstanden van 10k aan de tip van de jack leggen en alle aardes aan elkaar knopen.

Wil je kunnen schakelen, dan moet je een selector inbouwen, net als op een elektrische gitaar.

SNiXMusic
14 april 2015, 20:28
Ja precies. Met de regelaars op de pre amps mixen. En dan komen ze bij de output jack samen.
Dus elk 'hot' signaal gaat via een 10k weerstand naar dezelfde tip van de mono output? En dan heeft de ene pre amp geen invloed op de ander? Omdat de aarde aan elkaar zit. Ben best beetje leek, vergeef me...

Plant
14 april 2015, 23:21
Het zijn verder gescheiden circuits, dus die beïnvloeden elkaar niet als alleen de aarde gemeenschappelijk is. Wat fredjuh beschrijft als passieve manier van mixen kan prima.

Je zou ook een stereo jack kunnen monteren en zo de signalen apart naar buiten brengen, dan kun je ze nog extern apart 'bewerken' alvorens ze tegelijk te gebruiken als je dat zou wllen.

Hoe is het nu met de snaarbalans van die Lace California? Want dat is nu toch je soundhole pickup? (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?168384-magneetjes-isoleren&p=3148567)

SNiXMusic
15 april 2015, 06:35
Ja, stereo zou kunnen. Maar is voor mij niet nodig.
die lace kwam gisteren binnen. Nog niet heel uitgebreid getest, maar het lijkt goed in balans te zijn. Doet wat metallic aan, maar samen met de K&K is het eigenlijk dik in orde. Geeft wat meer sparkle.

SNiXMusic
15 april 2015, 12:31
Oh, en waar zijn de twee 10k weerstanden voor eigenlijk?

fredjuh
15 april 2015, 13:16
Je hebt twee preamps met allebei een gebufferde output. Als je die direct aan elkaar koppelt krijg je ongewenste effecten omdat ze allebei proberen om op hetzelfde knooppunt een ander signaal te zetten. Ze gaan elkaar tegenwerken met als gevolg dat je batterijen om niets snel leegraken en je preamps zwaar belast worden. Met die 10k weerstanden isoleer je ze van elkaar. En het gewenste gemixte signaal staat dan gewoon in het midden.

SNiXMusic
15 april 2015, 14:11
Ok. Maar hef je daarmee dan de buffers op?

Plant
15 april 2015, 16:18
Als je bedoelt dat je tonesuck krijgt, dat zal reuze meevallen met 2 10k weerstandjes.

De waarde van de weerstandjes is overigens niet heel kritisch, maar als je veel hoger neemt verzwak je het totale signaal i.c.m. de ingangsimpedantie van de versterker die erna komt en het wordt storingsgevoeliger. Neem je veel lager dan 10k dan krijg je toch weer wat tegenwerking / overbelasting van de preampjes.

SNiXMusic
15 april 2015, 16:22
Ok, onwijs bedankt, heren.

harrie-beton
15 april 2015, 17:10
Ik zou eerst met een mini mengpaneel of grote mengpaneel oefenen welke beter klinkt als je ze mengt of los hoort.
Ben toch een voorstander van eenvoud, 1 kabel.

SNiXMusic
15 april 2015, 18:33
Op elke preamp zit een volume knop. Zo kan ik dat dus bepalen. En de ene preamp heeft ook een tuner die de ene pickup mute. Dit is dus eenvoudiger uiteindelijk.

SNiXMusic
15 april 2015, 21:23
Zijn 10k resistors altijd de oplossing voor het combineren van signalen zonder problemen met interactie?

Plant
16 april 2015, 02:01
Hangt van de bron en de belasting af. Maar je hebt 2 preampjes die laagohmig uit zijn en een belasting die hoogohmig is, dus dan kan het wel op deze eenvoudige passieve manier.

SNiXMusic
16 april 2015, 04:13
Ok, bedankt.
meteen nog een vraag:
volstaat een 1M weerstand over de input van een preamp die eigenlijk ontworpen is voor een undersaddle piezo, maar gebruikt gaat worden voor de soundhole pickup van 4K?

Plant
16 april 2015, 12:16
Magnetische klankgatelementen kun je idd ook maar beter hoogohmig afsluiten. In feite is het net als een element van een elektrische gitaar, die sluit je ook met honderden kΩ af. Als ik mijn klankgatelement aansluit doe ik dat op een Hi-Z instrumentingang van 1MΩ, is die er niet dan gebruik ik mijn zelfgemaakte aktieve DI die 1MΩ ingangsimpedantie heeft.

fredjuh
16 april 2015, 12:27
Als die pickup permanent wordt aangesloten heb je die 1M weerstand niet nodig. Anders waarschijnlijk ook niet, maar als een input kans loopt om te "zweven" is het beter om hem wel te plaatsen.

Plant
16 april 2015, 12:35
O wacht, ik begreep dat die 1MΩ al in die preamp zit en dat je die wilt aanpassen. Maar je wilt er een weerstand overheen plaatsen?
Grote kans dat er voor die piëzo een FET ingang met 10MΩ weerstand o.i.d. in zit. Dat kun je idd zo laten.

SNiXMusic
16 april 2015, 14:24
Nominal output impedance: 1kOhm.
Recommended load impedance: 10kOhm and up.
Dat staat in de manual van de preamp.

Plant
16 april 2015, 15:02
Nominal output impedance: 1kOhm.
Recommended load impedance: 10kOhm and up.
Dat staat in de manual van de preamp.

Ja, maar dat gaat beide over de output van de preamp naar de mengtafel / versterker / whatever. Jouw vraag was:


volstaat een 1M weerstand over de input van een preamp die eigenlijk ontworpen is voor een undersaddle piezo, maar gebruikt gaat worden voor de soundhole pickup van 4K?

en dat gaat dus over de ingang, de load voor oorspronkelijk de piëzo dus.

SNiXMusic
16 april 2015, 15:14
Ok. Ik dacht dat load de ingang werd bedoeld.

SNiXMusic
16 april 2015, 19:25
Dit kreeg ik van Fishman

To run a Neo-D (soundhole pickup) through your onboard preamp, you need to solder a capacitor inline between the center conductor (hot wire) and the hot input. I suggest a film capacitor from .022uF to 0.1uF, with a voltage rating 25V or higher. (50V or 63V are common and easy to find) There is dc offset voltage on the input and the capacitor prevents the Neo-D from disturbing the dc bias of the input stage.

Wat is de centre conducter?

Plant
16 april 2015, 20:26
OK, er staat dus DC op de ingang van de preamp en men adviseert een ontkoppelc'tje. Centre conductor is dus gewoon je signaaldraad. Je element heeft afscherming en signaaldraad, dat hoef ik hoop ik niet verder uit te leggen :)

SNiXMusic
16 april 2015, 20:33
Hahaha, nee, ikke snap.

Bedankt, man.

SNiXMusic
18 april 2015, 12:42
Nog 1 ding: Kunnen de voedingsdraden van beide outputs ook gewoon aan elkaar op de jack? Elke preamp heeft eigen batterij.

Plant
18 april 2015, 12:56
Als je niet de plussen van de batterijen ook aan elkaar knoopt zie ik niet in waarom dat een probleem zou zijn.

Anderzijds, waarom wil je met 2 batterijen blijven werken? Laat ze gewoon samen op 1 batterij werken.

http://www.stewmac.com/freeinfo/i-4000/4000_08_dia14.gif

SNiXMusic
18 april 2015, 13:33
Dat zou t handigst zijn inderdaad. Kan ik dan beide preamps straffeloos op 1 batterij unit aansluiten?

Pepe
18 april 2015, 14:45
Twice the fun for half the time.

Plant
18 april 2015, 15:27
Dat zou t handigst zijn inderdaad. Kan ik dan beide preamps straffeloos op 1 batterij unit aansluiten?

Tuurlijk. Batterijtje zal wat eerder leeg zijn, maar anders moet je steeds 2 batterijen vervangen.

SNiXMusic
18 april 2015, 15:50
Top! Het wordt geweldig :-)