PDA

View Full Version : Compressor voor Qtron



Ptr
13 april 2015, 18:36
Hallo!

Ik ben eigenlijk een vreemde eend in de bijt, want geen gitarist. Wel ben ik een saxofonist die gitaarpedalen gebruikt op mijn geluid. Zo gebruik voor een funky envelope filter effect de EHX Qtron.

Als ik deze aanzet, krijgt mijn microfoongeluid echter een flinke boost. Vooral hard aangezette tonen komen zo erg schel door de mixer heen. Nu is mijn vraag, zou het helpen om een compressorpedaal vóór de Qtron in de keten te zetten, zodat de pieken wat meer worden afgevlakt? Of denk ik nu verkeerd?

Ik hoor graag jullie ideeën!

Met hartelijke groet,

Ptr

FruscianteFan
13 april 2015, 18:50
Hallo!

Ik ben eigenlijk een vreemde eend in de bijt, want geen gitarist. Wel ben ik een saxofonist die gitaarpedalen gebruikt op mijn geluid. Zo gebruik voor een funky envelope filter effect de EHX Qtron.

Als ik deze aanzet, krijgt mijn microfoongeluid echter een flinke boost. Vooral hard aangezette tonen komen zo erg schel door de mixer heen. Nu is mijn vraag, zou het helpen om een compressorpedaal vóór de Qtron in de keten te zetten, zodat de pieken wat meer worden afgevlakt? Of denk ik nu verkeerd?

Ik hoor graag jullie ideeën!

Met hartelijke groet,

Ptr
Het risico van een compressor voor je envelope is dat je vooral de sweep aanpast. Dus als je compressor ingrijpt wanneer je hard speelt, dan komt je envelope filter minder ver open.

Ik zou eerder proberen een compressor (of limiter) erná te zetten. Dan houd je de originele sweep, maar pas je compressie toe op het effect.

(ps: ben je heel toevallig Pieter Engels?)

Dirk_Hendrik
13 april 2015, 18:50
Hmmm. M'n eerste gedachte is idd ja, je denkt verkeerd. Je hebt de dynamiek van je signaal nodig om het ding te laten kwaken. Een compressor gaat die dynamiek en dus goed kwaken wegnemen. Wat je zou moeten doen is het signaal naar dat ding wat verzwakken maar zonder de dynamiek aan te passen.

Ptr
13 april 2015, 19:19
Ha, ok, dat klinkt inderdaad wel logisch. Een compressor ná de Qtron is dan misschien nog niet eens een gek idee. Het signaal minder 'hot' maken wordt lastig, want ik stuur tegenwoordig de mic gewoon rechtstreeks via een XLR-Jack kabel de pedalen in. Voorheen gebruikt ik daarvoor een pre-amp, maar dat bleek eigenlijk niet eens nodig.

Ptr
13 april 2015, 19:19
En o ja, ik ben niet Pieter;)

Ptr
13 april 2015, 19:56
Wat dachten jullie van een Boss CS-3 of een MXR Dynacomp?

muziekschuur
13 april 2015, 22:26
Misschien zit er in de qtron een potmeter om je effect minder hard te zetten zodat clean & effect hetzelfde volume hebben.

apekop
14 april 2015, 14:52
Als ik deze aanzet, krijgt mijn microfoongeluid echter een flinke boost. Vooral hard aangezette tonen komen zo erg schel door de mixer heen.

Ik heb ook jaren met Qtron gespeeld en hij heeft inderdaad een hele erge volume boost. Daar helpt geen enkele compressor tegen.
Wat ik altijd deed (als ik het me goed herinner) is de schakelaar van 'normal' naar 'boost' zetten en vervolgens de gain heel laag, op 2 of zo. Zo houd je ongeveer hetzelfde volume als je normale geluid en toch een mooi autowah geluid. De filter had ik dan altijd op low pass en de range op 'low' staan als ik het goed herinner. Ik had wel de oude Qtron plus. Eenmaal een goede volume balans gevonden blijft de Qtron voor mij het mooiste Autowah pedaal dat ik ken. Dus ik zou geen compressor gebruiken (gaat niet helpen bij zo'n groot verschil) maar met die standen op de Qtron experimenteren.

Ptr
14 april 2015, 19:39
Tof! Ik heb alleen een Qtron mini... daar zitten die standen niet op.