PDA

View Full Version : EF86 input stage Faylon Voganbass



carphius
13 april 2015, 01:25
Geachte heren/dames,


Ik ben in het bezit van een oude push-pull buizenversterker zijnde een Faylon Voganbass 40 watt uit het jaar 1967. Het is een redelijk zeldzaam exemplaar en ik ben ook niet in het bezit van een schema. Ik heb het circuit vergeleken met de gangbare modellen van Faylon maar het pre-amp gedeelte is niet gelijkaardig. Er zijn twee verschillende input stages, 1 voor bas en 1 voor gitaar, elk met 2 inputs (Hi en Lo). Vervolgens gaat het via een EF86 pentode naar de 12ax7 voorversterkerbuizen. Elke input stage heeft zijn eigen pentode.

Er zit een fout in het circuit tussen de inputs en de pentode maar aangezien ik geen schema heb, geen foto's vind en geen eigenaars kan contacteren met hetzelfde model wil ik graag een oproep doen of iemand een schema heeft van een dergelijke schakeling liefst met volume en toonregeling (bass+treble).

Alle onderdelen zijn aanwezig en er is niks kapot, ik ben gewoon lomp geweest en voor het maken van de steraarding vergeten foto's nemen (eigen schuld, dikke...)

als jullie meer info willen of foto's van de huidige situatie hoor ik het graag.


alvast bedankt

nico verduin
13 april 2015, 06:25
Er zit een fout in het circuit tussen de inputs en de pentode maar aangezien ik geen schema heb, geen foto's vind en geen eigenaars kan contacteren met hetzelfde model wil ik graag een oproep doen of iemand een schema heeft van een dergelijke schakeling liefst met volume en toonregeling (bass+treble).
Wat houdt jou tegen om zelf een tekening te maken van dat EF86 stukje? De EF86 trap heeft slechts 1/2 componenten extra vanwege de G2. Meer niet. Tenzij die trap capacitieve bias heeft (zoals bijv. de Champ 5C1 met een 6SJ7).

Bernardduur
13 april 2015, 08:42
Ik zou het eens vergelijken met bv een Vox AC15 of AC30 (met een EF86 preamp dan) want ik zie die topologie vaak terugkomen in andere amps.

carphius
13 april 2015, 12:28
ik zat inderdaad al te kijken naar een ac30/4 en ik heb via google enkele schema's gevonden voor een EF86 gain stage met 2 inputs. Met wat puzzelwerk en trial and error komt het mss wel in orde. Jammer dat er zo weinig te vinden is over dit model van Faylon

carphius
14 april 2015, 02:27
Ik heb twee foto's van de situatie zoals ze nu is. De foto's zijn niet ingevoeg omwille van de kwaliteit. De bedoeling was om via het centrale punt langs de gele dikke draad de naar de steraarding te gaan. Ik heb drie maand de tijd niet gehad om er wat aan te doen en omwille van het gebrek aan foto's weet ik dus niet meer waar ik gebleven ben. Heb ik een fout gemaakt of was het nog niet af... wie weet. Alle hulp is welkom




bas kanaal : https://drive.google.com/file/d/0B-Lni3J7Z_gmOUZZd1BTeHM3amM/view?usp=sharing


gitaar kanaal : https://drive.google.com/file/d/0B-Lni3J7Z_gmYnR4T2kyMEJ6T2c/view?usp=sharing



@ nico verduin , wat mij tegenhoudt is deels koppigheid en deels onkunde. Dit is nog maar mijn derde project en ondanks het feit dat ik vertrouwd ben met schema's lezen, solderen en meten heb ik nog niet het zelfvertrouwen om dingen uit te vinden. Ik zou het ook veel fijner vinden moest het gewoon weer zijn zoals het was.

Dutch66
14 april 2015, 08:47
Met alle respect, maar het 'benodigde' stukje schema even zelf tekenen moet hier toch geen probleem zijn?
Je gaf aan dat je vertrouwd bent met schema's, dus kom op stukje papier erbij, e.e.a. even netjes uiteenzetten,
de waarden van de verschillende componenten erbij, en dat vervolgens weer even hier posten...

Gaat vast lukken!

cluseau
14 april 2015, 13:59
Psies, gewoon beginnen en met veel gummen kom je een heel eind.

carphius
14 april 2015, 14:18
Ik maak er vanavond werk van, het is idd wel wenselijk om zoiets onder de knie te krijgen.

fay
7 september 2015, 13:55
Ik maak er vanavond werk van, het is idd wel wenselijk om zoiets onder de knie te krijgen.
ben je nog bezig met de faylon of is je probleem inmiddels opgelost?
geen schema maar wel werkende amp.
woon niet ver van u vandaan,
laat maar weten.
mvg.fay

bart.be
28 september 2015, 12:32
Ik heb er ook zo eentje. gave amp. De eerste eigenaar was mijn vader, nu gaat erheel andere muzie door. of soms niet. iemand die weet waarvoor de pot achteraan bij de output lampen dient? is dit toevallig de bias regelaar?
mijn eerste setje nieuwe lampen beginnen te kraken bij het aanslaan van de eerste akkoorden.