PDA

View Full Version : Gitaar mee in het vliegtuig naar Amerika



lespaulnmarshall
13 april 2015, 00:42
Hallo,
Ik ga binnenkort op reis, met het vliegtuig naar Amerika. Ik wil een van mijn gitaren meenemen. Ik ga voor een strat mede omdat hij uit elkaar te schroeven is. Ik zat te denken om hem in de handbagage mee te nemen, hals van de body afhalen en gewoon in een tas stoppen. Kan hem ook in een koffer/flight case stoppen en tegen betaling (DUUR! en volgens mij alsnog riskant) bij speciale/breekbare bagage in het ruim mee laten nemen, maar dat zie ik niet zo zitten, als handbagage week ik in ieder geval dat er niks mee gebeurt als hij netjes ingepakt in een tas zit. Nu is mijn vraag, heeft iemand dit wel eens gedaan? Ik vlieg met delta (KLM partner), weet iemand of het ook past bij hun (gewoon in de bagagevakken boven de stoelen)?
Daarnaast vroeg ik me af of de douane nog lastig gaat doen misschien? Als ze de gitaar zien moet ik dan aantonen dat ik hem al bij me had naar de VS toe? Moet ik een aankoopnota of taxatierapport of wat dan ook van de gitaar mee hebben? Of krijg ik een labeltje ofzo aan het instrument? (zo schijnt het vroeger te zijn gegaan)
Ik heb de gitaar 2e hands gekocht van een bekende dus een aankoopnota heb ik niet helaas.

Alvast bedankt voor alle hulp,
Maurice

barno
13 april 2015, 00:48
al enkele keren zo gedaan, no prob. zorg er wel voor dat je de losse snaren niet in je handbagage steekt (possible weapon)

lespaulnmarshall
13 april 2015, 01:12
Dank voor het antwoord!

ik lees nu dat ik bij delta waarschijnlijk mijn hals er niets eens af hoef te halen? delta schijnt gitaren gewoon te accepteren als handbagage. Wat zouden jullie doen? In elkaar laten of toch maar uit elkaar schroeven?
Ik zat te denken om hem in een gigbag te stoppen, ik heb een hele stevige van Suhr, dan is het makkelijker de gitaar in het vliegtuig op te ruimen en je kunt hem makkelijker meenemen, daarnaast kun je zo makkelijker het personeel overhalen dat de gitaar te kwetsbaar is om in het ruim te stoppen.

Wat ik me ineens wel bedenk, ik ga voor wat langere tijd, zou de amerikaanse douane niet kunnen denken dat ik de gitaar mee heb om (tegen betaling) muziek te maken? dat is namelijk niet het geval maar als ik daarvan verdacht zou worden zou ik nog wel eens teruggestuurd kunnen worden.

Pepe
13 april 2015, 02:05
Ik heb een speciale case voor vliegen. Op schiphol is er een aparte balie waar je dat kan afleveren en je pikt het weer van de band op.

lespaulnmarshall
13 april 2015, 03:20
Ik heb een speciale case voor vliegen. Op schiphol is er een aparte balie waar je dat kan afleveren en je pikt het weer van de band op.

Dat van de band oppikken probeer ik juist te voorkomen, ik heb liever dat ik mijn gitaar zelf meeneem zodat ik kan voorkomen dat hij over de band moet en dat er te grof mee wordt omgegaan

Pepe
13 april 2015, 03:29
Begrijp ik. Maar als handbagage zal niet gaan, dat zijn fixed afmetingen (vandaar dat je iedereen met dezelfde koffertjes op wielen ziet) en dat is te klein voor een neck. Uit elkaar schroeven kan natuurlijk wel maar vergis je niet, zo'n neck is best lang.

Rooker
13 april 2015, 08:29
Ik snap er niks van.. Dan ga je naar Amerika en neem je een gitaar mee? Ik zou in elk geval met lege koffer gaan of vol met sloophout en dan met een nieuwe terug! Bonnetje alles weg flikkeren en achterkant een paar keer flink langs je riem.

Bernardduur
13 april 2015, 08:39
https://www.youtube.com/watch?v=5YGc4zOqozo

lespaulnmarshall
13 april 2015, 13:45
Ik snap er niks van.. Dan ga je naar Amerika en neem je een gitaar mee? Ik zou in elk geval met lege koffer gaan of vol met sloophout en dan met een nieuwe terug! Bonnetje alles weg flikkeren en achterkant een paar keer flink langs je riem.

Is met de huidige koers al lang niet meer zo gunstig als vroeger
Daarnaast, ik kan een reis betalen, of een gitaar. Niet een reis + een gitaar haha

humbucker
13 april 2015, 14:47
Dat mag geen probleem zijn.

Ofwel de optie van Barno. Ofwel gewoon in een gigbag en afgeven aan het kabine personeel. Die zetten hem dan netjes voor je aan de kant en voor het uitstappen vraag je hem gewoon terug.

Ik ben verleden jaar vanuit Argentinie teruggevlogen met een landkaart van +/- 1.8m lang. Had er wat schrik voor, maar die is gewoon ingecheckt als handbagage, bij het instappen afgegeven aan de stewardess en die kwam ze netjes terugbrengen voor het uitstappen.

Daarna nog van Madrid naar Brussel gevlogen en daar moest ik hem onder de stoel schuiven (paste net qua lengte) aangezien ze daar niet echt ruimte hadden om hem te bewaren...

muffstuff
13 april 2015, 15:07
Ik snap er niks van.. Dan ga je naar Amerika en neem je een gitaar mee? Ik zou in elk geval met lege koffer gaan of vol met sloophout en dan met een nieuwe terug! Bonnetje alles weg flikkeren en achterkant een paar keer flink langs je riem.

serienummer laat zien hoe of wat, althans dat overkwam mij in 1998 na teurgkomst uit de USA. Was mijn strat uit nederland maar werd wel gecheckt aan de hand van serienummer.

obiwanjacobi
13 april 2015, 15:47
Het beleid kan nog wel eens per luchtaartmaatschappij verschillen. Gewoon even op hun site kijken of het mee kan als handbagage.

Ik heb in 92 een fender mex strat in 2 delen uit de US mee teruggenomen, maar ja dat was toen er nog geen terrorsten waren...

lespaulnmarshall
13 april 2015, 16:23
Weet iemand hoe het zit met het moeten tonen van een aankoopbewijs/factuur op intercontinentale vluchten? (met name naar de VS)

harrie-beton
13 april 2015, 16:24
Waarom een electrische gitaar mee? Om te oefenen? Je neemt geen verder gear mee.
Ik heb trouwens zeer sterke gitaarkoffers. Roadies smijten net zo veel als vliegtuigpersoneel.

barno
13 april 2015, 16:28
Dit ging gewoon mee met vrachtbagage. En ja, ik weet dat ze met die tassen gooien maar dit soort gitaren kan daar tegen :)
http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/IMG_0009_zpszkmdq84e.jpg (http://s158.photobucket.com/user/barnnno/media/IMG_0009_zpszkmdq84e.jpg.html)

lespaulnmarshall
13 april 2015, 16:29
Ik kom o.a. in chicago, dan is het wel leuk om daar een stukje mee te spelen op een of andere jam. Indien nodig ook genoeg versterkers te huur of te leen. Zo nu en dan oefenen is ook wel eens fijn

lespaulnmarshall
13 april 2015, 16:30
Dit ging gewoon mee met vrachtbagage. En ja, ik weet dat ze met die tassen gooien maar dit soort gitaren kan daar tegen :)
http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/IMG_0009_zpszkmdq84e.jpg (http://s158.photobucket.com/user/barnnno/media/IMG_0009_zpszkmdq84e.jpg.html)

Ben je ook naar de VS ermee gevlogen? En werd er ook om een aankoopbewijs gevraagd aan je?

barno
13 april 2015, 17:29
Ben je ook naar de VS ermee gevlogen? En werd er ook om een aankoopbewijs gevraagd aan je?

nee, ik heb met gitaren gevlogen binnen europa, naar zuid afrika en naar de caribbeans. aankoopbewijs hebben ze mij nog nooit gevraagd. mss omdat we meestal vlogen in bandverband. Een keer wel, op curacao, maar dat was een wild verhaal van corrupte doaniers die geld wilden in ruil voor het vrijgeven van onze instrumenten...
aankoopbewijs zou ook wat moeilijk worden in mijn geval, ik zou wat bonnetjes van de houthandel kunnen meenemen ja :)

lespaulnmarshall
13 april 2015, 20:18
nee, ik heb met gitaren gevlogen binnen europa, naar zuid afrika en naar de caribbeans. aankoopbewijs hebben ze mij nog nooit gevraagd. mss omdat we meestal vlogen in bandverband. Een keer wel, op curacao, maar dat was een wild verhaal van corrupte doaniers die geld wilden in ruil voor het vrijgeven van onze instrumenten...
aankoopbewijs zou ook wat moeilijk worden in mijn geval, ik zou wat bonnetjes van de houthandel kunnen meenemen ja :)

Haha, nou ja, denk dat het wel goed zit met de bon dan, maar je weet maar nooit met amerika natuurlijk...
zit er toch ook nog aan te denken een MJT te bestellen daar en in elkaar te schroeven. Leuk projectje, niet al te duur en dan neem ik nog een leuke gitaar mee terug ook. Ik vermoed dat terug niet zo een probleem zal zijn ook, laatste keer dat ik naar de VS vloog heb ik in nederland ook niet echt controle meer gehad geloof ik.

lauke_101
13 april 2015, 22:22
Check de website van Delta. Daar stond een jaar of drie terug (toen vloog ik voor het laatst van usa naar hier) dat je kleine instrumenten zoals gitaren (hun woorden!) als extra carry-on mee mag nemen. Kostenloos.

Heb de gitaar die ik toen uit de vs meenam gewoon tijdens het binnentreden van het vliegtuig aan de stewardess afgegeven en dat was geen enkel probleem :yes:

Rooker
13 april 2015, 23:07
Neckplates kun je kopen voor 2,50. Neem er een paar mee😉

lespaulnmarshall
14 april 2015, 00:15
Check de website van Delta. Daar stond een jaar of drie terug (toen vloog ik voor het laatst van usa naar hier) dat je kleine instrumenten zoals gitaren (hun woorden!) als extra carry-on mee mag nemen. Kostenloos.

Heb de gitaar die ik toen uit de vs meenam gewoon tijdens het binnentreden van het vliegtuig aan de stewardess afgegeven en dat was geen enkel probleem :yes:

Dat staat er nogsteeds op!
Heb je invoerrechten moeten betalen? En heb je bij de douane de bon moeten laten zien?

lauke_101
14 april 2015, 07:53
Nope, ben zo door kunnen wandelen. De gigbag moest (logisch) alleen even door de x ray machine :)
Er zat maar een squier jazzmaster in, dus ik zat zelfs nog beneden het maximale bedrag dat je vrij in mag voeren, maar voor hetzelfde geld had er een prs van 5 ruggen in gezeten :p

harrie-beton
14 april 2015, 09:58
Als je rechtshandig bent zou ik niet de moeite doen om voor een jam een gitaar mee te nemen. Ik zou zelf wel een lege koffer meenemen :-) Als er ergens mooie gitaren te koop zijn voor weinig is het Chicago.

muziekschuur
14 april 2015, 11:30
Toen ik Jennifer batten sprak na een clinic gaf ze aan dat ze haar gitaar nu altijd als handbagage meeneemt. Ze had inderdaad een Washburn met gebroken neck gehad in het ruim.

kapepper
14 april 2015, 12:48
Inderdaad. Geen probleem. Heel vaak gedaan op die manier. Hoogstens een drugscontrole :)

lespaulnmarshall
14 april 2015, 12:52
Als je rechtshandig bent zou ik niet de moeite doen om voor een jam een gitaar mee te nemen. Ik zou zelf wel een lege koffer meenemen :-) Als er ergens mooie gitaren te koop zijn voor weinig is het Chicago.

Nou ja, ik ben er drie maanden bijna, dus ik wil wel een gitaar tot mijn beschikking hebben.
Je weet maar nooit of dat alleen om te oefenen zal zijn of wie weet waar ik ermee terecht kom (hahaha)
Maar zit er inderdaad aan te denken om alleen op de terugweg een gitaar mee te nemen ;)
Zoveel mooi spul daar in amerika wat hier niet zo gangbaar is....

lespaulnmarshall
14 april 2015, 12:54
Toen ik Jennifer batten sprak na een clinic gaf ze aan dat ze haar gitaar nu altijd als handbagage meeneemt. Ze had inderdaad een Washburn met gebroken neck gehad in het ruim.


Als het goed is staat delta dat ook toe (hoewel een gitaar niet in het bagagevak past, als ik het netjes vraag is er vast een plekje voor te vinden). Volgens de Amerikaanse wet moet hij ook mee mogen dus terug zal het sowieso geen probleem zijn, heen maak ik me ook niet al te druk over gezien het feit dat ze het denk ik wel gewend zijn.

Orpheo
14 april 2015, 14:54
Ik kap even deze discussie af met een heel simpel stukje legislation:

ELKE vlucht binnen de USA en van en uit de USA is verplicht muzikanten hun instrument mee te laten nemen aan boord. Als het in de overhead bin past (en bij intercontinentale vluchten past het altijd, omdat je dan vliegt met een 767, 777, a320, a380 of 747 en die widebody jets hebben ruimte zat), hoef je niet te betalen.

Mocht iemand moeilijk doen bij de gate, hoef je alleen maar even met dit te wapperen:

http://www.guitarworld.com/acoustic-nation-alert-you-can-carry-your-guitar-it-s-law

Nogmaals: it's the law.

OH, en snaren? geen probleem. Schroevendraaiertjes, batterijtjes voor je emg pickups (zelfs los), geen probleem. 12 pickups? geen punt. Heb de afgelopen jaren voldoende de Amerikaanse grens gekruist om te weten dat dit echt geen punt is :D

lespaulnmarshall
14 april 2015, 17:31
Ik kap even deze discussie af met een heel simpel stukje legislation:

ELKE vlucht binnen de USA en van en uit de USA is verplicht muzikanten hun instrument mee te laten nemen aan boord. Als het in de overhead bin past (en bij intercontinentale vluchten past het altijd, omdat je dan vliegt met een 767, 777, a320, a380 of 747 en die widebody jets hebben ruimte zat), hoef je niet te betalen.


Mocht iemand moeilijk doen bij de gate, hoef je alleen maar even met dit te wapperen:

http://www.guitarworld.com/acoustic-nation-alert-you-can-carry-your-guitar-it-s-law

Nogmaals: it's the law.

OH, en snaren? geen probleem. Schroevendraaiertjes, batterijtjes voor je emg pickups (zelfs los), geen probleem. 12 pickups? geen punt. Heb de afgelopen jaren voldoende de Amerikaanse grens gekruist om te weten dat dit echt geen punt is :D

Mooi zo, gelukkig maar!
Heb je zelf ook geen gezeur gehad met het moeten tonen van een factuur/invoerrechten betalen etc?

Enige probleem wat ik me nog voor kan stellen is van nederland naar de VS een gitaar meenemen

zjanke
14 april 2015, 18:19
Meenemen naar Amerika is niet zo'n probleem, terugkomen naar Nederland is lastiger. Gewoon zorgen dat je een bewijs hebt dat je deze gitaar hier al had en dat kan een aankoopon zijn, een factuur van een onderhoudsbeurt waar een serienummer op staat, verzekeringspolis, in het uiterste geval foto's van voor je vertrek (maar dan ben je al een hele tijd aan het emmeren) of gewoon even bellen met de douane hoe de officiële procedure werkt want die bestaat namelijk gewoon: de douaneverklaring...

Pepe
14 april 2015, 19:04
Enige probleem wat ik me nog voor kan stellen is van nederland naar de VS een gitaar meenemen

Ik wijs nog even naar mijn post #4. Je zet bij het inchecken je koffers op een band, handbagage mag mee het vliegtuig in. Max afmetingen 56x35x23.
Wil je ze niet op de lopende band dan lever je het af bij een aparte balie.

Tupelo
14 april 2015, 19:09
Maar zit er inderdaad aan te denken om alleen op de terugweg een gitaar mee te nemen ;)
Zoveel mooi spul daar in amerika wat hier niet zo gangbaar is....
Hoe lang ga je eigenlijk ?
Voor een paar weken zou ik namelijk die moeite niet doen.
Bij een jamsessie kan je altijd wel een instrument lenen, en als je verder trek krijgt doe je hetzelfde als iedere rechtaarde puber hier, een muziekwinkel binnen lopen, heel erg doen alsof je een instrument wilt kopen, einde middag zeg je dat je erover wilt nadenken en ben je weer pleite.
Gitaartje meenemen zou helemala chill zijn natuurlijk.
Geen idee of het nu echt veel goedkoper is, maar inderdaad, sommige dingen zijn niet zo gemakkelijk verkrijgbaar in NL.
Een leuke oude Starfire IV of Harmony ofzo, wat van dat exentriek spul.

lespaulnmarshall
14 april 2015, 22:39
Hoe lang ga je eigenlijk ?
Voor een paar weken zou ik namelijk die moeite niet doen.
Bij een jamsessie kan je altijd wel een instrument lenen, en als je verder trek krijgt doe je hetzelfde als iedere rechtaarde puber hier, een muziekwinkel binnen lopen, heel erg doen alsof je een instrument wilt kopen, einde middag zeg je dat je erover wilt nadenken en ben je weer pleite.
Gitaartje meenemen zou helemala chill zijn natuurlijk.
Geen idee of het nu echt veel goedkoper is, maar inderdaad, sommige dingen zijn niet zo gemakkelijk verkrijgbaar in NL.
Een leuke oude Starfire IV of Harmony ofzo, wat van dat exentriek spul.


Ben bijna 3 maanden weg helaas (nou ja helaas... als in dat ik wel een gitaar mee moet nemen, of daar kopen).
Veel muziekwinkels zijn er daar ook niet dus een middag zitten spelen in een zaak kun je ook maar 1 of 2 keer doen. Ik ga ook een tijdje naar chicago, daar zijn wel zaken genoeg natuurlijk.
Maar goed iets daar kopen sluit ik ook niet uit hoor :)

Dirk_Hendrik
16 april 2015, 16:19
3 maanden!?
Eén van de laatste keren dat ik in die contreien zat zat ik maar 2 weken... en dat was zat tijd om een gitaar te kopen en daar bijna 2 weken hotelkamerplezier van te hebben.

Misschien wil je gewoon niet graag genoeg :soinnocent:


;)

lespaulnmarshall
19 april 2015, 10:01
3 maanden!?
Eén van de laatste keren dat ik in die contreien zat zat ik maar 2 weken... en dat was zat tijd om een gitaar te kopen en daar bijna 2 weken hotelkamerplezier van te hebben.

Misschien wil je gewoon niet graag genoeg :soinnocent:


;)

Gitaar kopen it is dan maar... ;)

Zat er al een tijdje aan te denken, zullen wel wat leuke deals te krijgen zijn en een leuke souvenir in de vorm van een gitaar is nooit weg :)