PDA

View Full Version : EH B9/C9 organ machine?



munkie
12 april 2015, 12:22
http://www.bax-shop.nl/modulatie/electro-harmonix-c9-organ-machine?utm_source=marktplaats&utm_medium=marketplaces&utm_campaign=marktplaats&pup_e=2647&pup_id=151796

Iemand ervaring met deze orgel pedalen? Ik ben leip van het Hammond orgel (net de Deeldeliers gezien met Bas van Lier op Hammond!)

Ik ben al jaren bezig met gitaarsynthese, heb nog de Gr-55 en Gr-20 van Roland. Daar zijn goede orgelsounds uit te halen maar de tracking blijft toch een probleem en je moet een hex pickup op je gitaar hebben.

barno
12 april 2015, 12:39
ben ik ook benieuwd naar. de demo's van EH zijn indrukwekkend. ik gebruik nooit pedalen maar deze keer overweeg ik toch om zo'n C9 te kopen.

Pepe
12 april 2015, 13:48
Same here. Ik ben niet bang dat het niet werkt, meer dat ik er geen toepassing voor ga vinden. Of dat de band zegt, weet je wat, hou dat ding maar aan. :chicken:

barno
12 april 2015, 14:38
ik zou het willen gebruiken om blazerssectie te simuleren samen met onze saxofonist. op opnames hebben we massive blazers maar live lukt dat niet met maar één sax.

Pepe
12 april 2015, 14:51
Blazers? Het is organ?
Ik had ook opnames in gedachten maar dan zit je live er min of meer ook aan vast en de vraag is, speel je liever gitaar of organ.
Ik heb een tijdje de Neo Leslie op mijn plank gehad maar ik trap toch liever op een tremolo.

munkie
12 april 2015, 16:40
Leslie pedaal heb ik al. H&K Rotosphere. I.c.m. een overdrive ervoor kan ik met puur gitaar best orgelachtig klinken. Op het hals element en dan de treble bijna dichtdraaien.

lcvanderhelm
12 april 2015, 17:12
Ik heb de C9 sinds een maand of 2 en hij bevalt erg goed. De tracking is veel beter,dan met een gitaarsynth.
Hij is echter het best over een cleane versterker met voor het gemak enige compressie,want hij is heel aanslaggevoelig.
Het enige nadeel is dat de modulatie niet met een voetpedaal is te regelen.

Pepe
12 april 2015, 17:24
Maar waarom de C en niet de B?
Ik kan me voorstellen dat wanneer je veel comping met 6, 9 en 11 akkoorden gebruikt het more sense maakt dan voornamelijk straight chords.

barno
12 april 2015, 17:24
Blazers? Het is organ?
Ik had ook opnames in gedachten maar dan zit je live er min of meer ook aan vast en de vraag is, speel je liever gitaar of organ.
Ik heb een tijdje de Neo Leslie op mijn plank gehad maar ik trap toch liever op een tremolo.

ik ga natuurlijk geen blazerspartijen dubbelen met een blazerseffect op gitaar, als dat al bestaat. organklank dubbelt mooi met een sax om dikker te maken live imo. in studio zou ik voor organ toch een echte hammond gebruiken

Dutch66
13 april 2015, 08:59
Inderdaad de EHX demo's zijn best indrukwekkend wat mij betreft. Toch ben ik bang
dat ik na een bepaalde tijd er een beetje 'op uitgekeken' zou zijn..

Komt ook omdat, afgezien van een enkele toepassing met de band, ik er verder geen
pratisch nut voor heb.

Rick trodat
13 april 2015, 10:17
Ik heb een B9 en heb deze puur gekocht ter verwarring van het publiek. Wij hebben er erg veel lol in om de bandleden voorstellen met:,, En dan op de orgel, mister Rick '' en dan speel ik even een riedel op de B9. Geweldig. Ondanks dat we ook een echte hammondspeler in ons midden hebben. ( Die dan wordt voorgesteld als de bassist)

Het is een uniek pedaal in vele opzichten. Het dwingt je ook te gaan spelen als een organist. Dit klinkt heel raar, maar is het niet. Dit pedaal klinkt zeer overtuigend en neemt feitelijk je versterker en gitaar totaal over. Een cleane versterker, zonder effecten klinkt het beste met dit pedaal.

Ik bedoel daarmee dat het pedaal dusdanig is ontworpen dat je van een gitaar naar een toets moet gaan. Als je piano of orgel speelt, dan weet je, dat je hier ook aanslaggevoeligheid hebt en je weet wat je kan verwachten als je een toets aanslaat. Op het moment dat je de b9 aanzet, blijft dit hoe dan ook vreemd aanvoelen. Je verwacht het niet. En na 3 maanden nog steeds niet.

Dan over je speelstijl. Op het moment dat je in de snelheid( heel belangrijk) van een toetsenist speelt en niet bend ( nog belangrijker) is het verschil ( voor een gitarist) met een echte hammond niet te horen.Echter kan je met toetsen nu eenmaal dingen die je niet met snaren kan doen. Akkoorden en noten tegelijk, percussief spelen enzo. Maar andersom is dat ook. Ook de sustain is lang, maar niet onbeperkt. Ook hard en zacht spelen, is lastig.

Wat je in het filmpje hoort van EHX, dat kan allemaal echt. Hij is ook echt zo goed. Maar je moet goed letten op zijn speelstijl. Want de beste man, past dat compleet aan en dit maakt het allemaal zo overtuigend klinken.

Tot slot is de B9 een erg leuk pedaal. Een echt ''effect'' die het live leuk doet. Echter het is en blijft een gimmick. Bij een drie uur durende show gebruik ik em twee keer.

lcvanderhelm
13 april 2015, 18:35
Dat is omdat jij al een toetsenist in de band hebt.
Als je met 2 gitaristen in een band speelt,kan dit toch een leuke toevoeging zijn.

showband
13 april 2015, 18:47
wat ik graag wil weten:

de B9 doet "hammond" geluiden
maar volgens mij zitten er in de C9 toch ook hammonds? iets minfer maar dan ook nog wat farfisa's en mellotrons erbij.

dan is het toch handiger de C9 te nemen? Dan heb je meer variatie.

wie heeft ze allebei uit geprobeerd?
___________________________
PRESET DESCRIPTIONS B9
1. Fat & Full- This sound adds an extra octave below and above to make your guitar sound twice as big.
2. Jazz- This preset has the cool, smooth jazz tone reminiscent of the late great organist Jimmy Smith.
3. Gospel- This preset has the upper octave drawbars added to capture that great soulful organ tone.
4. Classic Rock- This preset captures the classic rock sound of songs like Procol Harum's “Whiter Shade of Pale.” Add a touch of distortion for a classic dirty organ.
5. Bottom End- This preset has the lower draw bar sound. Perfect for adding bottom to your guitar or playing B3 bass sounds. With the CLICK control up you can lay down a bass line like the one on Sugarloaf’s “Green Eyed Lady.”
6. Octaves- This preset uses the fundamental tone plus one octave above. This sound is great for songs like Led Zeppelin’s “Your Time is Going to Come.”
7. Cathedral- Turn up the reverb and you are at the seat of a giant cathedral organ! Psychedelic rock tones easily pour out. .
8. Continental- This is the classic combo organ sound similar to classic songs “96 Tears,” “Woolly Bully” and “House of the Rising Sun.”
9. Bell Organ- If you crossed an electric piano with an organ this is it.
___________________________
PRESET DESCRIPTIONS C9
1. Tone Wheel - Classic tone wheel-esque organ sound.
2. Prog – Paying homage to the massive sound of Keith Emerson of Emerson Lake and Palmer.
3. Compact - This preset imitates a sound similar to Ray Manzarek’s tone on the Door’s “Light My Fire.”
4. Shimmer - This preset is based on an effect made popular by Brain Eno and Daniel Lanois.
5. Lord Purple – Our salute to the Jon Lord-ish type organ sound of Deep Purple. The ORGAN level controls the level of one set of 3 drawbars.
6. Mello Flutes – A tribute to the classic Mellotron flute tape sound of The Beatles’ song “Strawberry Fields Forever.”
7. Blimp - Led Zeppelin type sound. MOD Type: Chorus. CLICK adjusts the level of upper harmonics.
8. Press Tone – EHX’s nod to the great organ sound found on The Beatles’ song “Let It Be.”
9. Telstar - Envisions the legendary sound of a Clavioline as used on The Tornadoes song “Telstar.”
___________________________



https://www.youtube.com/watch?v=oZKVPzRyn50

Little Jay
13 april 2015, 19:59
Ik heb ook de B9, maar het grote euvel is dat kleine secundes (dus maj7 en grondtoon, b9 en grondtoon, etc.) intervallen niet tracken, gaat 'ie raar doen en vals klinken. Maar zolang je dat interval vermijdt of de grondtoon weglaat werkt het inderdaad indrukwekkend.

Toch heb ik 'm nog niet permanent op m'n plank zitten, heeft toch een hoog gimmick-effect.

*edit: dit filmpje is wel interessant, tegen het eind wordt de B9 gebruikt om de sound dikker en voller te maken, dus veel origineel signaal (dry) en maar een klein beetje organ (wet) en dat klinkt wel super eigenlijk!

https://www.youtube.com/watch?v=cg2TFzAdaDA

https://www.youtube.com/watch?v=cg2TFzAdaDA

barno
13 april 2015, 20:20
niet benden lijkt idd mandatory. ik zie de demogast ook heel hard zijn best doen om niks te benden. wat gebeurt er als je bend? klinkt dat niet of is het enkel omdat je dan niet meer als een hammondspeler klinkt?

Little Jay
13 april 2015, 20:31
Bends trackt 't pedaal wel!
Maar klinkt idd niet zo hammond meer dan.

Little Jay
14 april 2015, 08:05
Haha, naar aanleiding van dit topic heb ik m'n B9 maar eens uit de kast gehaald en op m'n plank gezet en de hele avond er mee geëxperimenteerd..... en ik vind 't leuker en leuker! Nu toch ook wel heel veel bruikbare sounds en toepassingen gevonden, dus de B9 blijft voorlopig op m'n bord en gaat mee naar optredens. Voor de geïnteresseerden de volgende bevindingen:

- cruciaal is de dry en wet knop goed in te stellen! Aanvankelijk wilde ik veel orgel horen dus draaide ik dry bijna dicht en wet ver open. De eerder door mij genoemde trackingproblemen bij intervallen van een halve noot treden dan inderdaad op, maar met dry verder open dan wet is dit probleem bijna helemaal weg en je houdt genoeg organ-sound over;
- een compressor ná de B9 werkt heel goed! Je kunt dan hele lange sustains maken en en het geluid zwelt heel mooi een beetje aan als je lange akkoorden neerlegt. Nèt echt! ;)
- ook m'n tubescreamer na de B9 klinkt fantastisch, een echte dikke blown up orgelsound;
- meest geweldig was m'n MXR micro chorus na de B9, met de rate knop maximaal. Aan te zetten wanneer een lang akkoord aanzwelt: klinkt net alsof je op je B3 de rotary speed van je leslie naar maximaal zet, echt super! (De rate van de MXR is in de hoogste stand wat sneller dan van de gemiddelde chorus trouwens). Een chorus met een via een voetpedaal regelbare rate zou helemaal geweldig zijn :D

Oh en de B9 moet wel echt een aparte voeding hebben, werkt niet in een daisy chain op dezelfde voeding met de rest van de pedalen: een hoge irritante piep (zelfde frequentie als een hoge B) is dan het resusltaat, in ieder geval op mijn bord. Dus z'n eigen voeding of geisoleerde 9V uitgang op een powerbrick oid is een must! Wel irritant, want nu moet ik toch m'n board weer aanpassen... :(

yavin
14 april 2015, 12:58
Puur uit nieuwsgierigheid denk ik dat ik er binnenkort eens eentje ga proberen bij een dozenschuiver. Heb totaal geen nut voor dit pedaal, desondanks is er toch een deel van me dat 'm wil hebben....

munkie
14 april 2015, 15:32
Dus z'n eigen voeding of geisoleerde 9V uitgang op een powerbrick oid is een must!

Das nou jammer. Ik vond die daisychain nu juist wel makkelijk. Ik heb een 2A Boss voeding die trekt dat easy.

Pepe
14 april 2015, 15:45
Ja, dat is een punt, ik las dat elders ook.
Ik ben simpel en lui dus hoe minder gedoe hoe beter. Ik kwam er nog niet zo lang geleden achter dat de Strymons Flint en Deco zonder morren aan de one spot hun werk doen terwijl ik ze beide bijna eraf geschopt had door die extra adapters.
Ik zou toch zweren dat ze eerder gingen piepen maar soit, des te beter.

Little Jay
14 april 2015, 16:32
Das nou jammer. Ik vond die daisychain nu juist wel makkelijk. Ik heb een 2A Boss voeding die trekt dat easy.

ja gisteravond heel lang mee zitten kloten, maar het is echt de B9: aan de daisy chain WIEIEIEIEIEIE, gaat weg als je de B9 afkoppelt. Met separate adapter: muisstil. Inderdaad wel balen, ik heb ook een Boss met daisy chain én al een aparte 18V adapter voor een MXR EQ pedaal. Dus ik heb er nog maar een Thomann huismerk adaptertje bijgekocht. Gelukkig heb ik een 3-voudige contactdoos op m'n bord geschroefd, dus ik heb nog een plekje over. Heb nog even overwogen een heel nieuw voedingssysteem te kopen à la powerbrick of zo, maar een extra adapter van een tientje was toch goedkoper en trouwens ook een stuk lichter. Dan heb ik drie van die kleine 90 graden gedraaide (à la OneSpot) adapters op een rij, moet kunnen.

(En ja ik weet het, netstroom op m'n board...... maar het gaat al jaren goed, ondanks bier en weet ik veel wat er al over is gegaan. Redelijk waterdichte constructie kennelijk)

Pepe
17 april 2015, 00:10
Ik heb de C9 gekocht en zit nu allemaal oude albums van Tom Waits van organ te voorzien.
Hoop lol. Ik speel sowieso veel met rechterhand vingers en loopjes tussen vervangende akkoorden dus dan lijkt het al heel wat hoewel.. dan kom je bij Frank's Wild Years aan en zo'n intro zet je dan gelijk weer met beiden voeten op de grond.

Maar goed, zaterdag mee met de band het podium op. Ik verheug me nu al op die smoelen van ze als ik dat ding intrap.

Little Jay
17 april 2015, 09:54
Ik heb een paar van die typische orgel-lickjes ingestudeerd, o.a. zo'n cliché-lickje dat je altijd hoort bij de minder serieuze films in de scenes met vampieren/Dracula-films en bliksem :D Geen idee waar dat oorspronkelijk vandaan komt.... iets klassieks van Bach of Mozart geloof ik.

Little Jay
17 april 2015, 10:00
@Pepe: hoe heb je de voeding voor de C9 nu geregeld?

Ik heb zo'n kleine van Thomann gekocht (http://www.thomann.de/nl/thomann_ntac109.htm), maar die geeft toch een - weliswaar klein maar net irritant - brommetje op mijn board :(

Zondag checken of het live op het podium irritant is.

Pepe
17 april 2015, 11:53
Ik had in de eighties een aantal hot lick video's om die Nashville style te leren en daar is best een hoop van blijven hangen. Wat Gatton hier speelt werkt natuurlijk prima met dit pedaal. Gatton heeft er geen organ pedaal voor nodig natuurlijk maar goed, dat is Gatton.


https://www.youtube.com/watch?v=W1OWO2QVyfk

telerocker
17 april 2015, 13:31
Ik had in de eighties een aantal hot lick video's om die Nashville style te leren en daar is best een hoop van blijven hangen. Wat Gatton hier speelt werkt natuurlijk prima met dit pedaal. Gatton heeft er geen organ pedaal voor nodig natuurlijk maar goed, dat is Gatton.


https://www.youtube.com/watch?v=W1OWO2QVyfk

Wat een klasbak was dat toch.

barno
17 april 2015, 13:47
ik heb ooit een gans concert van 'm gezien vanop 5 meter in de backstage: fenomenaal was dat. 10 dagen schoot hij zz dood. eeuwig zonde.

telerocker
17 april 2015, 14:50
Dit is toch fenomenaal:


https://www.youtube.com/watch?v=2K3o5QmSc8M

Pepe
17 april 2015, 16:21
Ja, Gatton op een klassieker van Ray Charles. Hij blijft hier nog redelijk beschaafd, geen spuitende bierflessen, sokken over fretboards of Benny Hill & Spike Lee grollen.

@Little Jay, de C9 draait braaf mee op de one spot.
Hij heeft toch wel een paar quirks hoor. Sommige sounds bloeden ondanks een dichte volume toch door en de telstar heeft een lelijke attack wat hem min of meer onbruikbaar maakt. Het valt me ook op dat er een soort small room reverb in zit, sommige meer dan andere. En het Doors orgeltje is ook een taaie om goed te krijgen.
De mellotron is daarentegen een stuk bruikbaarder dan ik op voorhand dacht. Je hoort iedereen het intro van Strawberry spelen maar een flute -waar de mello eigenlijk voor bedoeld was- heb je er gelijk bij. Weliswaar geen Chris Hinze maar een lowres funky Beastie Boys the in sound from way out. Op dat album zou de C9 sowieso zich helemaal thuisvoelen.

Het lastigste is misschien de aanslaggevoeligheid die niet overal lineair is maar in stappen lijkt te gaan. Dat zorgt er ook voor dat niet helemaal gedempte snaren realtief hard doorkomen.

schizo910
17 april 2015, 17:10
Ik heb den C9 ook en wat je beschrijft herken ik wel. Een compressor ervoor helpt enorm!

muffstuff
17 april 2015, 23:10
Als ik dit zo lees is wellicht een mod in de c9/b9 best handig, hoeveel zou een compressor ingebouwd in dat ding qua ruimte innemen?

Pepe
17 april 2015, 23:32
Haha, geeft iets aan een gitarist en hij denkt gelijk, hmm... hoe zal ik dat nou modden.... :rockon:

De kunst is ook een beetje je spel aanpassen. Voor realistische organ partijen op de achtergrond werken doorgaande drieklanken het beste. Bij een C/Am/F progressie laat je bijvoorbeeld de a staan en de C verander je naar B bijvoorbeeld.

Ik zie nog wel meer varianten verschijnen. Ik zou wel een harmonium, musette en zingende zaag willen.
Uiteindelijk komt Zoom voor 125 euro met een ding waar 200 sounds inzitten. Allemaal even kut natuurlijk maar die kant zie ik het wel opgaan.

fs1980
18 april 2015, 00:57
Wat levert die compressor op? Voor zn c9/b9? komt dr ook een versie met expressie pedaal ingang aan?

lcvanderhelm
19 april 2015, 17:11
Door er een compressor voor te zetten,haal je wat van de aanslaggevoeligheid weg,waardoor het makkelijker speelt.De volumes van de snaren onderling,wordt meer gelijkgetrokken.
De 2de vraag kan ik niet beantwoorden.

Pepe
19 april 2015, 17:23
Wat zou dat expressie pedaal moeten doen? Volume? Dan wordt de tracking enkel slechter.
Compressor lost het probleem van attack waarschijnlijk wel op maar niet dat van release.

fs1980
20 april 2015, 00:51
Wat zou dat expressie pedaal moeten doen? Volume? Dan wordt de tracking enkel slechter.
Compressor lost het probleem van attack waarschijnlijk wel op maar niet dat van release.

Voor de snelheid van de leslie speaker?

Frits van Mourik
20 april 2015, 01:57
Wat zou dat expressie pedaal moeten doen? Volume? Dan wordt de tracking enkel slechter.
Compressor lost het probleem van attack waarschijnlijk wel op maar niet dat van release.

Als je het "expressiepedaal" àchter het effect zou plaatsen werkt het toch net zo als de "zweltrede" bij een orgel?

Pepe
20 april 2015, 02:32
Expressie op de swell zou inderdaad kunnen maar tis toch wel andere koek dan de Neo. Met een volume pedaal erachter hef je in ieder geval de soms lelijke attack op denk ik. Tracking is toch wel een probleem hoor, als je zestiende speelt pakt die alleen de attack en dat is een soort elektronische white noise. En dan nog blijft het fishy, in ieder geval durfde ik het niet zomaar aan, live. Misschien moet ik er nog meer mee stoeien. Ik heb een beetje een ARP avatar deja vu met dit ding.

barno
25 juni 2015, 16:57
heb ook een C9 in huis gehaald: heel plezant ding. Ging eigenlijk dadelijk vrij goed omdat ik als gitarist altijd al hammondachtige grooves en licks heb gespeeld. Live zal ik wsch niet uitgebreid gaan gebruiken maar vind het ook heel fijn om ideetjes te krijgen voor songwriting, licks enz...

Pepe
25 juni 2015, 17:54
Goedie!.....

telerocker
25 juni 2015, 18:24
Arp Avatar.. als die B9/C9 zich zo gedragen, hoef ik er geen, al vind ik het wel uitermate cool op een gitaar een soort van Hammond te spelen. Als is het maar om die snoet van onze toetsenist te zien als ik hem intrap.